VET Mobility Charter Voorlichting Call 2019 Marieke Denissen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KA2 voor de volwasseneneducatie. Strategische partnerschappen (KA2) • Van eenvoudige kleine samenwerking tot grootschalige projecten om innovatieve middelen.
Advertisements

14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
Van LLP Grundtvig naar Erasmus Onder voorbehoud van officiële goedkeuring door het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie.
GRUNDTVIG & KA1 14/02/2014. De hoofdlijnen van Erasmus+ DRIE kernacties (key activities): 1.Leermobiliteit voor individuen 2.Samenwerking voor innovatie.
Welkom en introductie Annemarie de Ruiter. Erasmus+ Hoger Onderwijs  Presentatie team NA  Plannen 2014 
Regiopartnerschappen Schoolbesturen internationaliseren in samenwerking met scholen en andere organisaties in de omgeving Judith Dayus-Brouwer.
Ac adviseurs Bijscholing en subsidies, een (on)mogelijke combinatie Osat Symposium 21 juni 2010.
The CAF Procedure voor externe feedback
Zeist, 19 mei 2009 Alex van Os de Man Senior BCM Consultant.
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Strategische partnerschappen 2014 – 2020
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Europees Jaar In de EU : leven 85 miljoen mensen in armoede;
Europese financiering voor Musea, 26 juni 2007 Amsterdams Historisch Museum Laura Grijns.
Strategische partnerschappen Erasmus+ Actielijn 2 - Samenwerking voor innovatie en goede praktijken Versie november 2013.
E-learning portal, Europees Ambtenaren Netwerk Mieke Verhaegh
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
CERTi COM Europportunity Europportunity Een titel voor duurzame samenwerking tussen mbo- instellingen ? Presentatie Ron Martens en Guus Morjan
Comenius monitoring dagen oktober, Alden Biesen 6 november, Brugge.
Impact van mobiliteit op individueel en maatschappelijk vlak Shifting from margin to mainstream Inge Piryns 12/11/2012.
Evaluatie ECTS- en DS-label aanvragen Procedure/ beslissing nieuwe oproep labelaanvragen meegedeeld aan de Nationale Agentschappen.
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
Jamal Chrifi Teamleider ESF-EQUAL Module 3: Toelichting aanvraag en selectieproces.
Informatieve ouderavond mavo 4 24 januari 2013 Welkom!
Knowledge Alliances & Sector Skills Alliances
KA2 Sectoroverstijgende samenwerking
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
© de vries business consultancy, 2008
LOB in Entree Platform Entree 20 juni 2014.
Education and Culture Internationale credit mobiliteit met partnerlanden.
Europese subsidiemogelijkheden Ellen Hanselman. Leven Lang Leren Programma Wat is het? Wat zijn de mogelijkheden? Waarom deelnemen? Hoe werkt het?
BEURZENPROGRAMMA’S VOOR HBO5. BEURZENPROGRAMMA’S Generieke beurzen Specifieke beurzen: - Transition Fellowship Programme.
Infosessie HBO5 Brussel, Ellipsgebouw 26 januari 2015.
Informatieve ouderavond mavo 4 19 januari 2015
Q-Placements: VET-Enterprise Cooperation Samenwerking Beroepsonderwijs-Bedrijfsleven LLP LDV Transfer of Innovation Project Nr LV1-LEO
Aanvragen van een KA2/S2S-partnerschap in het schoolonderwijs (2015)
ERASMUS+ STARTVERGADERING KA1.
Where innovation starts Exchange in de bachelor invulling keuzeruimte, generatie 2013 Tanja Krijgh, studieadviseur Suzanne Jacobs, onderwijscoördinator.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
De school in Europa - Europa in de school
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
Minor Project- en Programmamanagement
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Studieloopbaancoaching Kwartaal 4 – les 1 Rotterdam, April 2015.
Het jaar van de waarheid!
European Charter, een kans voor implementatie?! Leonard van der Hout Bologna expert Amsterdam,4 juni 2015.
Infosessie Oproep Versterkt Streekbeleid 354. Versterkt streekbeleid Inhoud en doelstelling.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
Scouting in beeld bij je gemeente. 2 Scouts in beeld bij je gemeente Gemeenteraadsverkiezingen Aandacht vragen voor de wensen en uitdagingen op lokaal.
Wij. Roverscoutswet Ik beloof* mijn best te doen een goede Roverscout te zijn, iedereen te helpen waar ik kan en me te houden aan de Scoutingwet. Ik wil.
Algemene Ledenvergadering 19 mei Agendapunt 1 Opening en mededelingen bestuur - Hoger beroep dhr. Alsemgeest.
Adaptatie in de wereld Johan Bogaert. Adaptatie in de wereldJohan Bogaert 28 juni 2010 Wat is klimaatverandering?
Uw wereld draait door Logius 9 mei 2017
Netwerkmiddag ronde Welkom.
Kwaliteitslabel en Professionalisering
Voorlichting BPV voor Studenten
Het ontwikkelen van een REDD+ nationale visie en strategie
Participatory Action Research
Implementatie van de Europese netwerkcodes in België
Netwerksessie Erasmus+ Key action 1 mobiliteiten
ROC West-Brabant Marina Smits, beleidsadviseur Dienst Onderwijs & Kwaliteit Kaders Bindend Studieadvies.
Working in Europe to Connect Talent Development in Higher Education
Erasmus+ Primary Checks KA1 hoger onderwijs 14 februari 2019.
Transparantie over Toegang master
Van schaarste naar overvloed?
Radboud Beyond Borders 2018
Transcript van de presentatie:

VET Mobility Charter Voorlichting Call 2019 Marieke Denissen 2-4-2019 Marieke Denissen Gonnie van der Eerden

Programma Intro VET Mobility Charter; het hoe en wat PowerPoint presentatie Aan de slag met analyse Tijdspad, ondersteuning en afronding

Met deze voorlichting wil het NA… Informeren Enthousiasmeren ‘Realiseren’ (in de zin van realistisch zijn) Realiseren (in de zin van voorbereiden op de aanvraag)

Waarom de Charter? Erasmus+ gaat… …voorbij de fase van mobiliteit organiseren …om een internationale oriëntatie te ontwikkelen …structureel internationalisering een plek geven …over werken aan een cultuur van internationaal denken

Waarom de Charter? De Charter laten aansluiten bij: EU/Erasmus+ doelen zie website, EU 2020 doelstellingen, 6% benchmark Nationale visie/beleid zie website Visiebrief internationalisering juli 2014 incl. voortgangsbrieven sindsdien Onderwijsraadadvies 'Internationaliseren met ambitie‘ (juni 2016). Denk ook aan beleid op inhoudelijke vlakken zoals professionalisering en evt. reacties op beleidsstukken Beleid in de instelling Visie, Kwaliteitsplannen, Keuzedelen, etc., etc.

Doel VET Mobility Charter Toename van mobiliteiten met kwaliteit in het mbo én ter bevordering van internationalisering van mbo-organisaties Kans om internationalisering door te ontwikkelen en te verbreden voor organisaties die al goed track record hebben in LLP/Erasmus+ denk aan inbedding van internationalisering in curricula, professionalisering, social inclusion, bevorderen van taalleren, validering, uitgaande & inkomende mobiliteit, regionalisering, etc. etc.. Europees ‘kwaliteitskeurmerk’ voor internationalisering/internationale mobiliteit dat ook extern zichtbaar is

Werken aan kwaliteit Om in te zoomen op de kwaliteit die de Charter beoogt, kun je gebruik maken van: ECVET principes Impactmodel van het NA Kwaliteitszorgprincipes (zie EQAVET) Kwaliteit en Impactscan (KIS 2020) als voertuig om het gesprek aan te gaan over beleid organisatie/implementatie en cultuur (update in de maak!) Vergeet ook niet de internationaliseringsplannen ingediend als onderdeel van de kwaliteitsplannen mee te nemen … De Charter draait om méér dan alleen mobiliteit!

Wat levert de Charter je op indien toegekend? Vereenvoudigd aanvragen van KA1 In de eerste Call na toekenning Charter, de geldigheid is de gehele duur van Erasmus+ en mogelijk ook in nieuwe programma (zie volgende dia) De Charter is geen garantie tot subsidie Vernoeming op de website van het Nationaal Agentschap & EC

Wat levert de Charter je op indien toegekend? Uit de gepubliceerde Call – onderste punt is nieuw! 3.1. Validity The VET Mobility Charter is awarded for the full duration of the Erasmus+ Programme, subject to regular monitoring and the holder's continued compliance with its requirements. In case the VET Mobility Charter is set as a requirement for any action for applicants in the programming period following Erasmus+, the National Agency may prolong the Charter's validity for that programming period, subject to requirements laid out in this Call as well as any additional requirements as set by the National Agency.

Wat wordt er van je verwacht indien toegekend? Doorontwikkelen van de kwaliteit en kwantiteit van mobiliteit studenten én professionals Doorontwikkelen van strategie/inbedding van internationalisering in het onderwijs/in de organisatie Het NA zal de kwaliteit en inbedding van internationalisering blijvend monitoren Ambassadeursrol

Wat als je geen Charter aanvraagt, hebt of toegekend krijgt? Je kunt altijd een KA1 aanvraag indienen, dus ook zonder Charter. De Charter is geen voorwaarde om een KA1 VET aanvraag in te dienen.

Ontvankelijke aanvragers Alleen voor (consortia van) mbo-instellingen die hun eigen studenten/professionals met KA1 op mobiliteit laten gaan Voor verdere details zie Call Voor overige ontvankelijkheidscriteria, zie Call Selectiecriteria De aanvragende organisatie/consortia moeten als individuele organisatie en/of consortium minimaal 3 afgeronde mobiliteitsprojecten hebben in LLP/Erasmus+ Van deze 3 laatste afgeronde projecten moet de budgetuitputting gemiddeld minimaal 80% zijn geweest.

Toekenningscriteria (award criteria - paragraaf 6.2) 30/100 - 'Relevance of the experience in transnational VET mobility related to the objectives of the Call 40/100 - 'Relevance of the European Internationalisation strategy: institutional strategy, developments and commitment to transnational VET mobility 30/100 - 'Organisational issues and quality management Vereiste threshold: Minimaal 50% per criterium and totaal dient 70 of hoger te zijn

Charter in NL en Europa Er zijn op dit moment in NL 39 mbo-instellingen met een Charter (2015-2016-2017-2018) Zie op onze website een overzicht De implementatie van de Charter verschilt sterk van land tot land in aantallen en invulling

Charters en KA1-middelen We streven in 2020 naar optimale verankering van internationalisering in het mbo, en internationalisering van hoge kwaliteit, we stimuleren mbo-instellingen om een Charter aan te vragen en streven –met behoud van kwaliteit– naar zoveel mogelijk Charters. Op het moment van toekennen KA1 aanvragen, is er een splitsing van 'potten', één voor niet-Charterhouders, één voor Charterhouders. De ‘pot’ voor Charterhouders groeit mee met de mbo’s die een Charter bezitten, om het werken aan kwaliteit (en daarmee de Charter) te stimuleren. In aanloop naar de KA1 deadline wordt deze verdeling gecommuniceerd. Ter info: voor Call 2019 is de verhouding: 82% Charter - 18% niet-Charter

Voordat we verder gaan… VRAGEN?

Stakeholder analyse Stakeholderbeleid t.b.v. Charter aanvraag Van belang voor impact en disseminatie Aan de slag!

Waarom stakeholders in beeld? Zij kunnen de school aanspreken op hun prestatie De beslissingen die ze nemen hebben invloed op de (positie) van de school De school moet samenwerken met hen om de eigen doelen te behalen

Stap 1. Identificeren van stakeholders Wie of welke groep heeft speelt een rol bij internationalisering van jouw school? Primaire & secondaire stakeholders Supporters & tegenstanders Denk aan de gehele levenscyclus van een project! Denk ook aan internationalisering buiten Erasmus+! OPDRACHT: Zet één stakeholder (groep) per post-it Identificeer je stakeholders zo concreet mogelijk

Stap 2. Belangrijk vs. Invloed Bepaal per post-it: Hoe belangrijk is deze stakeholder voor jouw organisatie? Zowel positief als negatief Hoe groot is de invloed van de stakeholder? Kunnen ze iets toevoegen? Kunnen ze tegenwerken En hoe? Plot stakeholders op de stakeholder map BONUS: Welke relaties bestaan er tussen de verschillende stakeholders? Teken daar een lijn tussen

Stap 3. Needs analysis Wie zijn deze stakeholders precies? Wat zijn hun doelen en opdrachten? Probeer te denken zoals zij  Identificeer wat elke stakeholder nodig heeft

Stap 4. Het managen van de needs Belangrijkheid Invloed laag hoog Nabij houden Informeren Tevreden houden In de gaten houden (monitoren) Interested party Key player Influencer Spectator

Discussie & evaluatie Welke stakeholder zit op strategisch niveau? In welk geval kan Internationalisering het antwoord zijn op diens belang? Hoe kun je ze laten deelnemen aan internationalisering?

Donderdag 16 mei 2019 om 12.00 uur CET Tijdspad Charter 2019 DEADLINE INDIENEN: Donderdag 16 mei 2019 om 12.00 uur CET mei tot augustus 2019 check op ontvankelijkheid, selectiecriteria en kwaliteitsassessment indien niet aan ontvankelijkheid en selectiecriteria voldaan wordt, zal er geen kwaliteitsassessment plaatsvinden uiterlijk eind september 2019 bekendmaking toekenning of afwijzing najaar 2019: uitreiking VET Mobility Charter voorjaar 2020 indien Charter is toegekend eerste mogelijkheid tot indienen KA1 aanvraag in bezit van Charter Let op: je moet wél apart middelen blijven aanvragen! Ander formulier!

Ondersteuning vanuit het NA Informeren: Voorlichting, vragen per mail/telefoon beantwoorden, inloopmoment voor aanvragers. Stukken EC: Call en toelichting op de Call Tools: KIS2020, adviesgesprek, monitoringsgesprek, TCA Internationalisation Strategies, ECVET experts Benader ook je collega’s die al wel een Charter hebben

En voor wie gaan indienen… succes met schrijven! Vragen? Dank voor de aandacht! En voor wie gaan indienen… succes met schrijven! PRINTS MEENEMEN van de draft