Reputatie onderzoek Vlaanderen 2017

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 3A: Wonen in de stad
Advertisements

Overzicht Inkomen en armoede bij Belgische ouderen, vergeleken met hun leeftijdsgenoten in buurlanden Niet-monetaire indicatoren van de levensstandaard.
Onderzoek naar de recreatieve verblijfstoerist in de kunststeden
20 jaar Open Monumentendagen 2008 RESULTATEN VAN PUBLIEKE OPINIEPEILING Nobody’s Unpredictable Oktober 2008 IPSOS BELGIUM Waterloo Office Park Drève Richelle,
Proefpresentatie CV206b Britt Koning Marielle Amahorseja Katja Pravnik
Allochtonen op de Vlaamse arbeidsmarkt
Aftersales/Onderhoud Onderzoek | februari 2005 | ©TNS NIPO | 1 Automotive Door Vincent Groen, Steven Boekee De Nederlandse automobilist en zijn werkplaats.
§15 Japan, een oude tijger Dichtbevolkt: 130 miljoen inwoners.
Gemaakt door Lien Van Gucht en Rani Vandenbroeck
Even geen kinderen om me heen. Alleen maar genieten.
Wat is Dutch design week
Curaçao.
Vrije tijd zonnen reizen sporten Zon, zee en strand avontuur gamen
Zweden Door Glen en Mathias.
België Door Igor en Brett Hallo ik ben igor en ik ben brett
Cultuurparticipatie bij jongeren
Beter een goede buur dan een verre vriend? - Verkenning naar de betekenis van het Nederlandse landschap voor buitenlandse toeristen. Auteur: Bas Breman.
Otto Raspe, Anet Weterings, Mark Thissen & Frank van Dongen Februari 2013 De internationale concurrentiepositie van de topsectoren in de provincie West-Vlaanderen.
Belevingswerelden dagrecreatie
PowerPoint presentatie BOURGOGNE
Cultuur & Toerisme De kracht van verbinding Jos Vranken Algemeen directeur Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen.
De vakantieganger in plattelandslogies in Vlaanderen april 2011.
LEO – Local exchange officer
Eerst de website op zoeken
Toerisme in Zuidoost Azië
Reisgids voor België….
Resultaten onderzoek Onderzoek …. Uitgevoerd datum…. Ingevuld door …. teamleden.
Tekst verwerken.
Toerisme in Europa 1.1 Aantrekkingsfactoren p6-7
De grote iwss Quiz-Show Eerste Ronde: Natuur & Landschap.

Powered by enquete toeristen heeg vrijdag 7 november 2014.
Kies aardrijkskunde in de bovenbouw!
Vlaanderen Vakantieland Studienamiddag VVSG ‘lokaal toerismebeleid’
1© GfK | De Nederlandse Investeringsmonitor | November 2015 De Nederlandse Investeringsmonitor © GfK | November 2015.
Toeristische regio’s België
Experiment 2: Museumbezoek in schoolverband. Vooraf Dit receptenboek is bedoeld voor musea die de resultaten van de experimenten willen toepassen in de.
De toeristische bestemming toegelicht Eric Van Cauwenberge Toerisme Brakel vzw Oud-docent Toerisme: zonder meer? 10 maart 2016.
Toerisme Vlaanderen Vlaanderen Vakantieland 2011 Redemptieonderzoek 15 februari 2012 M.A.S. – Market Analysis & Synthesis Brusselsesteenweg 46 a – B 3000.
Tijs van Ruiten, directeur. Nationaal Onderwijsmuseum. Grootste collectie ter wereld; bezoekers in museum; bezoekers buiten museum;. Sterk.
Introductie tot het boekenvak: De boekhandel, een bedrijfseconomische benadering.
Monitoring De Nieuwe Band Resultaten monitoringsonderzoeken 2010.
P1 VisitBrabant.nl. Ruimte en vastgoed Natuur en stad Opleidingen en arbeidsmarkt Gastvrijheid Events en iconen Innovatie Brabant heeft volop potentie.
Oefening: Gent is vree wijs. “Vree wijs” is een uitspraak die quasi automatisch in verband wordt gebracht met de stad Gent. Niet alleen omdat Gentenaars.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Blok 3 Nooit meer oorlog Deelvraag:
Bevraging streekproducten
ik heb onderwerp gekozen omdat ik het een mooi land vindt
België.
Op sneeuwklas in Zwitserland
Oefening: Gent is vree wijs
Op sneeuwklas in Zwitserland
Marketing in het Verzetsmuseum Wat is marketing Marketing in Verzetsmuseum Doel van de marketing Eerdere doelen PR vragen Doel, strategie Marketing.
Proefpresentatie CV206b Britt Koning Marielle Amahorseja Katja Pravnik
Cultureel en kunstzinnige vorming
Problemen van mantelzorgers die zorgen voor een oudere naaste
Gasten- of Toeristen informatiecentrum enquête
Bevraging m.b.t. studiekeuze
Enkele nuttige weetjes… Ken je land!
Ontdekkingen in de tijd van pruiken en revoluties
Blok 3 Op vakantie naar Turkije
Starten met Internationaal Ondernemen
Rookenquête 2018 Een onderzoek voor Stichting tegen Kanker, uitgevoerd door GfK Belgium Rapport 1.
GfK Supermarktkengetallen
Wat heb je nodig: Pen en papier en een fototoestel.
Tervuren Participatieve wijkmonitor Mei 2018 Jo Steyaert Partner
Traject De Beleverij WELKOM!.
Karpata Restaurant-Hotel
De resultaten van de projecten die in deze presentatie worden getoond, zijn enkel ter info en mogen niet verder worden gedeeld.
Vlaming en brusselaar als ambassadeur voor Vlaanderen en Brussel
Transcript van de presentatie:

Reputatie onderzoek Vlaanderen 2017 Mature Markten Europa + US & Japan VISITFLANDERS

DE VERHAALLIJN VISITFLANDERS Wat WETEN reizigers over Vlaanderen en hoe ERVAREN ze Vlaanderen? In welke mate zijn buitenlandse reizigers VERBONDEN aan Vlaanderen? VISITFLANDERS

Prijs en natuur zijn de meest doorslaggevende aspecten bij het kiezen van een vakantie (in het algemeen) top 5 top 1 Onderwerpen gerelateerd aan de culturele meerwaardezoeker food erfgoed/kunst cycling VISITFLANDERS Basis: Europese markten - alle reizigers Q24. Welk van de volgende aspecten zijn belangrijk bij de keuze van een buitenlandse vakantiebestemming?

Genieten van natuur en bekende landmarkds bezoeken zijn de belangrijkste reiservaring die men opzoekt food erfgoed/kunst top 3 top 1 VISITFLANDERS Basis: Europese markt – alle reizigers Q25. Naar welk van de volgende vakantiebelevingen ben jij op zoek tijdens je vakantie?

De Culturele meerwaardezoeker definitie We definiëren de culturele meerwaarzoeker als een verblijfstoerist voor wie cultuur beleven een doorslaggevende factor is in zijn bestemmingskeuze VISITFLANDERS

We definiëren 6 doelgroepen, gebaseerd op de Culturele meerwaardezoeker Heritage & art lover bezoekt erfgoedsites, patrimonium, musea,… Food Lover lekker eten staat in de top 3 van beslissende factoren om ergens heen te reizen Cycling Lover fietsen is de belangrijkste activiteit tijdens de vakantie Art Fanatic een niche die kunstmusea en tentoonstellingen opzoekt FOOD Fanatic bezoekers die gastronomische vakanties ondernemen Cycling Fanatic veelal amateur wielrenners die aan fietsvakanties doen VISITFLANDERS

Potentiële Culturele meerwaardezoekers per markt TOTAaL Europa NL FR DE UK ES IT NO DK SE CH AT US JP   48% 37% 52% 33% 43% 69% 66% 39% 45% 46% 50% 61% 9% 6% 4% 8% 13% 16% 10% 5% 34% 36% 41% 51% 30% 7% 22% 18% 11% 26% 3% 1% 2% Spanje & Italië hebben meer reizigers die geïnteresseerd zijn in erfgoed/kunst. Cycling fanatics vind je meer in Italië en US. Food lovers vind je in zowat alle landen, maar echte fanaten vind je vooral in Frankrijk, Zwitserland en Zweden. VISITFLANDERS Base: Mature markt – alle reizigers Segmentatie doelgroepen Vlaanderen

Resultaten VISITFLANDERS

Kennis en Ervaring van vlaanderen Kennis van: Associaties met Vlaanderen De reiservaring de regio’s, de steden, het land en de USP‘s VISITFLANDERS

% dat bezocht heeft of bekend* is met ongeveer 5 op 10 Europese reizigers bezochten Vlaanderen/Brussel of een stad in Vlaanderen. Meer dan 9 op 10 reizigers zijn (plusminus) Bekend met Vlaanderen BEKEND* bezocht % dat bezocht heeft of bekend* is met % dat bezocht heeft VISITFLANDERS Basis: Europese markt – alle reizigers Q1. Ken u één van de volgende regio’s/steden? *bekend = van gehoord/over gelezen en kan er zich een beeld van vormen

BEZOEKERS UIT DE BUURLANDEN BEZOCHTEN VLAANDEREN HET MEEST EN ZIJN HET MEEST bekend MET VLAANDEREN TOTAAL EuropA Vlaanderen, Brussel of één van de andere steden Bekend NL FR DE UK ES IT NO DK SE CH AT US JP 98% 94% 95% 88% 96% 83% 86% 93% 78% 61% TOTAAL EuropA Vlaanderen, Brussel of één van de andere steden Bezocht NL FR DE UK ES IT NO DK SE CH AT US JP 92% 61% 47% 51% 45% 43% 38% 35% 36% 42% 37% 34% 17% VISITFLANDERS Basis: Europese markt – alle reizigers Q1. Kent u één van de volgende steden/regio’s? % dat bezocht heeft

BEKEND MET BELGIë, Brussel, Vlaanderen en andere belangrijke steden 48% 93% 74% 61% 76% 30% 34% België 90% 40% 72% VISITFLANDERS Basis: Europese markt – alle reizigers Q1. Kent u één van de volgende steden/regio’s?

BEKENDHEID IS HET HOOGST VOOR BELGIë, Brussel en vlaanderen mechelen en ieper zijn het minst bekend. (resultaten voor de Europese markten) 3,0 2,9 3,3 2,6 2,1 1,9 2,3 3,4 kennis score (max=4) De kennisscore is een gemiddelde berekend obv de antwoordschaal (de scores gebruikt, zijn die naast de legende) VISITFLANDERS Basis: Europese markt – alle reizigers Q1. Kent u één van de volgende steden/regio’s?

% dat vlaanderen , Brussel of één van de (kunst)steden Kent (of bekend is met) (over gehoord, over gelezen, of bezocht) scores per stad of regio TOTAAL EUROPA NL FR DE UK ES IT NO DK SE CH AT US JP Vlaanderen 72% 97% 76% 57% 79% 51% 46% 49% 69% 40% 33% Antwerpen 74% 70% 83% 73% 62% 52% 60% 75% 90% 41% 36% Brugge 95% 81% 67% 87% 71% 54% 82% 25% Brussel 93% 91% 78% 84% 56% Gent 61% 94% 55% 50% 47% 38% 16% Leuven 85% 44% 28% 43% 32% 23% 45% 27% 15% Mechelen 34% 35% 20% 31% 30% 26% 9% Ieper 65% 14% 18% 7% Oostende 48%   België 99% 88% VISITFLANDERS Basis: Mature markt – alle reizigers Q1. Kent u één van de volgende steden/regio’s?

% dat Vlaanderen, Brussel of één van de (kunst)steden heeft bezocht scores per stad of regio TOTAAL EUROPA NL FR DE UK ES IT NO DK SE CH AT US JP Vlaanderen 40% 91% 48% 38% 45% 28% 30% 21% 25% 27% 12% Antwerpen 20% 80% 19% 14% 18% 16% 11% 15% 10% 7% Brugge 26% 59% 37% 31% 17% 13% 8% Brussel 67% 51% 32% 33% 34% 22% Gent 52% 5% 4% Leuven 9% 6% 3% 2% Mechelen 1% Ieper Oostende 36%   België 50% 97% 64% 46% 41% 39% 42% 24% VISITFLANDERS Basis: Mature markt – alle reizigers Q1. Kent u één van de volgende steden/regio’s?

Belangrijk opmerking Volgende resultaten zijn gebaseerd op reizigers die bekend zijn met Vlaanderen of een stad in Vlaanderen VISITFLANDERS

Spontane associatie met vlaanderen (totaal Europa) 18% 17% 17% 15% 14% 14% Haven, schepen erfgoed (historische gebouwen) stad (algemeen), oude stad Natuur & mooi landschap (eerste en tweede) wereldoorlog Bier 13% 13% 13% 11% 11% 9% 7% Kunst, kunstenaars en musea geschiedenis/ cultuur strand/ kust taal/ accent (vlaams) Lekker eten & drinken Chocolade & pralines Architectuur VISITFLANDERS

Spontane associaties met vlaanderen verschillen erg van land tot land (open vraag)   TOT EUROPA NL FR DE UK ES IT NO DK SE CH AT US JP Haven, schepen 18% 11% 27% 19% 16% 13% 17% 12% 14% 22% 8% 6% Erfgoed (historische gebouwen) 10% 15% 32% 21% 20% Stad (algemeen), oude stad 25% 7% Natuur & mooi landschap 3% 9% 4% (Eerste en Tweede) Wereldoorlog 52% 5% 1% Bier 30% Kunst, kunstenaars en musea Geschiedenis/cultuur Strand/kust Taal/accent (Vlaams) Lekker eten & drinken Chocolade & pralines Architectuur 2% VISITFLANDERS Basis: Europese markt – all reizigers bekend met Vlaanderen Q5. Wat zijn de 3 belangrijkste zaken waarvoor Vlaanderen bekend is?

Spontane associaties met vlaanderen top 5 per markt -> erg verschillend per land Bier 30% Frieten 28% (oude) steden 25% Universiteit 23% Taal/accent 21% Haven, schepen 27% (oude) steden 18% erfgoed 17% Bier 17% Chocol. & pral. 16% (oude) steden 21% kust 20% Haven, schepen 19% Natuur, landsch. 17% taal/accent 14% WWI, WW2 52% Haven, schepen 19% bloemen, poppies 16% erfgoed 15% Bier 14% erfgoed 32% kunst, musea 25% erfgoed/cultuur 22% Architectuur 21% Bier 20% MODE & design 26% Natuur, landsch. 25% erfgoed 21% kunst, musea 20% (oude) steden 18% Haven, schepen 17% erfgoed 11% Bier 11% Sport/sp. Evenem. 10% Lekker eten/drinken 10% fietsen (prof) 27% Bier 15% Sport/sp. events 14% Haven, schepen 12% erfgoed 12% erfgoed/cultuur 19% Lekker eten/drinken 19% erfgoed 16% kunst, musea 14% (oude) steden 14% WWI, WW2 20% Bier 17% Ind./TRADE/crafts 15% LekKer eten/drinken 14% Haven, schepen 14% taal/accent 22% (oude) steden 18% Haven, schepen 18% Natuur, landsch. 18% kust 15% Haven, schepen 22% erfgoed 20% (oude) steden 20% taal/accent 17% kust 15% Patrache, hond v. VL. 51% erfgoed 21% kunst, musea 18% (oude) steden 18% Lekker eten/drinken 8% VISITFLANDERS

associatie open vRAAG VS gesloten VRAAG Vlaanderen wordt vaak geassocieerd met historisch erfgoed, natuur, chocolade & pralines en lekker eten en drinken. Associaties met mode en diamanten worden minder vaak gemaakt. Geholpen ASSOCIATIe Spontane ASSOCIATIe VISITFLANDERS Basis: Europese markt – alle reizigers bekend met Vlaanderen Aided: Q6. Associeer je Vlaanderen (en/of een stad in Vlaanderen) met één van de onderstaande zaken? Q5. Wat zijn de 3 belangrijkste zaken waarvoor Vlaanderen bekend is?

inzichten over kennis VISITFLANDERS kennis USP’s geografische kennis bekendheid is bekend met Vlaanderen of een stad in Vlaanderen bezocht Vlaanderen of een stad in Vlaanderen geografische kennis De hoogste kennisscores: 1 het land België 2 de stad Brussel 3 de regio Vlaanderen kennis USP’s Vlaanderen wordt spontaan vaak geassocieerd met historisch erfgoed, natuur en mooie landschappen, WWI, bier en kunst & kunstenaars Spontane associaties met parken & tuinen, festivals en gastronomie komen minder voor. Spontane associaties met Vlaanderen verschillen erg van land tot land. De bekendheid met Vlaanderen of één van de (kunst)steden is hoger (94%) dan het merk ‘Vlaanderen’ (72%). Kennis van Vlaanderen (of een stad) is relatief hoog. Landen die kort bij Vlaanderen liggen, kennen (de verschillende aspecten van) Vlaanderen beter. VISITFLANDERS

VISITFLANDERS VLAANDEREN BEKEND VLAANDEREN MET GEMIDDELDe score/4 (excl. GEEN MENING) 3,3 3,2 3,1 2,7 De meeste mensen vinden dat Vlaanderen veel te bieden heeft, gastvrij is en makkelijk bereikbaar is. 1 op 2 mensen gaat ermee akkoord dat Vlaanderen een drukke/overvolle regio is. VISITFLANDERS Base: Europese markt – alle reizigers bekend met Vlaanderen of een stad Q13. U krijgt nu een aantal stellingen over Vlaanderen als vakantieregio voorgelegd. In welke mate ben je het eens/onneens met deze stellingen?

VISITFLANDERS Vlaanderen bezocht gemiddelde score/4 (excl. geen mening) 3,4 3,3 Mensen die Vlaanderen bezochten in het verleden zijn – in het algemeen - zeer tevreden over de dienstverlening tijdens hun verblijf. VISITFLANDERS Basis: Europese markt – alle reizigers die Vlaanderen in het verleden bezochten Q15. Je gaf aan eerder in Vlaanderen te verblijven. In welke mate bent u het (on)eens met volgende stellingen in verband met de dienstverlening tijdens uw meest recente verblijf in Vlaanderen?

Het algemene tevredenheidsniveau over het laatste bezoek aan Vlaanderen is relatief hoog gemiddelde score/5 3,7 3,7 3,7 VISITFLANDERS Basis: Europese markt – alle reizigers die Vlaanderen in het verleden BEZOCHTEN Q16. In welke mate bent u in het algemeen tevreden over uw laatste bezoek aan Vlaanderen? Was je:…

Inzichten over ervaringen Evaluatie/Imago Reizigers zijn erg positief over Vlaanderen, ook wanneer ze Vlaanderen nog niet bezochten diensten Mensen die Vlaanderen bezochten zijn erg positief over de dienstverlening Restaurants, musea en logiesaccommodatie worden het best geëvalueerd Algemene tevredenheid Het ontevredenheidsniveau over het laatste bezoek is erg laag Gastvrij Familievriendelijk Makkelijk bereikbaar Goede service/kwaliteit Heeft veel te bieden Mensen in mature markten hebben een erg positief beeld van Vlaanderen en de mensen die Vlaanderen bezochten zijn zeer positief over de ervaringen die ze hadden tijdens hun laatste bezoek. VISITFLANDERS

Connectie met Vlaanderen De bezoekintentie de relatie van bezoekers met Vlaanderen VISITFLANDERS

VISITFLANDERS aantrekkingskracht bezoekintentie gemiddelde score/4 bezoekintentie gemiddelde score/5 3,1 3,1 2,9 2,8 De aantrekkingskracht van Vlaanderen is relatief hoog voor korte vakanties. Bijna één op drie zal Vlaanderen (waarschijnlijk) niet bezoeken in de komende drie jaar. VISITFLANDERS Basis: Europese markt – alle reizigers bekend met Vlaanderen of een stad Q8. In welke mate vindt u Vlaanderen een aantrekkelijke bestemming voor een vakantie? Q9. Overweegt u om in de komende 3 jaar op vakantie te gaan naar Vlaanderen?

VISITFLANDERS aantrekkingskracht bezoekintentie % zeer aantrekkelijk TOTAAL EUROPA NL FR DE UK ES IT NO DK SE CH AT US JP Korte trip 31% 44% 32% 30% 34% 38% 28% 14% 13% 15% 25% 40% 10% Lange vakantie 22% 12% 16% 20% 39% 11% 17% 52% bezoekintentie % zeker wel TOTAAL EUROPA NL FR DE UK ES IT NO DK SE CH AT US JP Korte trip 10% 17% 13% 5% 11% 14% 2% 3% 23% Lange vakantie 8% 4% 9% 15% 1% 26% De aantrekkingskracht van Vlaanderen is het hoogst in Spanje en de VSA. De bezoekintentie bij de Nederlanders verschilt sterk naargelang het type reis: Vlaanderen wordt als aantrekkelijk beschouwd voor een korte trip, maar de bezoekersintentie voor een lange vakantie is beperkt. VISITFLANDERS Basis: Europese markt – alle reizigers bekend met Vlaanderen of een stad Q8. In welke mate vindt u Vlaanderen een aantrekkelijke bestemming voor een vakantie? Q9. Overweegt u om in de komende 3 jaar op vakantie te gaan naar Vlaanderen?

reizigers met een bezoekintentie % ja Van alle troeven waar VISITFLANDERS actief op inzet is: Historisch erfgoed de belangrijkste troef om Vlaanderen te bezoeken. Eten & drinken en kunsten & erfgoed zijn ook belangrijke troeven. VISITFLANDERS Basis: Europese markt – alle reizigers bekend met Vlaanderen of een stad EN die Vlaanderen (waarschijnlijk) zouden bezoeken Q10. Welke van volgende aspecten zouden voor u een reden zijn om Vlaanderen in de komende jaren te bezoeken?

reizigers zonder bezoekintentie % Yes De aantrekkelijkheid van andere bestemmingen is de belangrijkste reden waarom mensen Vlaanderen niet bezoeken. Een beperkte kennis over Vlaanderen is een andere belangrijke reden. VISITFLANDERS Basis: Europese markt – alle reizigers bekend met Vlaanderen of een stad EN die Vlaanderen (waarschijnlijk) zouden bezoeken Q11. Wat is / zijn de voornaamste reden(en) voor u om Vlaanderen in de komende jaren (waarschijnlijk) niet te bezoeken?

In Japan, de VSA en Italië is dit aandeel significant hoger. TOTAAL EUROPA NL FR DE UK ES IT NO DK SE CH AT US JP Vlaanderen 21% 9% 12% 20% 26% 22% 28% 24% 16% 19% 36% 56% Brussel 25% 13% 39% 30% 29% 32% 59% België 8% 23% 27% 17% 57% Totaal europA Vlaanderen brussel belgië 1 op 4 (of minder) Europese reizigers zou Vlaanderen, België of Brussel vermijden vanwege de terroristische aanslagen in 2016. In Japan, de VSA en Italië is dit aandeel significant hoger. VISITFLANDERS Basis: Europese markt – alle reizigers bekend met Vlaanderen of een stad Q27. Zou u een reis naar volgende regio(‘s) vermijden omwille van de aanslag in maart 2016? (% ja)

Inzichten over bezoekintentie 1 op 3 Europese reizigers zal (waarschijnlijk) Vlaanderen bezoeken in de volgende 3 jaar 1 op 3 zal Vlaanderen niet bezoeken Amerikanen hebben de hoogste bezoekintentie, terwijl Nederlanders enkel komen voor een korte trip, niet voor een lange vakantie troeven & Barrières Belangrijkste troeven (waarop VISITFLANDERS focust) = Eten & drinken / Kunst / Erfgoed. De aantrekkelijkheid van andere bestemmingen is de belangrijkste reden om Vlaanderen niet te bezoeken. Deze is het grootst in Nederland en Frankrijk. Het gebrek aan kennis over onze regio is de tweede belangrijkste reden. Impact van de terroristische aanslagen 1 op 4 (of minder) Europese reizigers zal vermijden naar Vlaanderen te reizen vanwege de terroristische aanslagen in 2016. Dit is vooral zo voor VSA en Japan. 56% 36% 28% VISITFLANDERS