Onderzoek doen binnen ontwerpen https://lisanatoli.com/connection/ Tessa Vossen Utrecht, 17 april 2019
Marshmallow challenge!
https://www.youtube.com/watch?v=H0_yKBitO8M
De Ontwerpcyclus Source: www.ontwerponderwijs.nl www.ontwerpenindeklas.nl NLT module Technisch ontwerpen
Waar zit onderzoeken binnen ontwerpen? Kolodner, Gray & Fasse (2003)
Wat is Onderzoeken? Wat is Ontwerpen? Need to know Vraag beantwoorden Verkennen, verklaren, vergelijken Analyseren kennis Uitkomst = verslaglegging en presentatie Need to do Iets bedenken en maken Nieuw product of dienst, of bestaande verbeteren Synthetiseren ideeën Uitkomst = schetsen, prototype, product
Ontwerpproces (onderzoeksproces) A B
Eigenlijk… Elise van Dooren 2014
PhD onderzoek Onderzoeks- en ontwerpactiviteiten worden steeds belangrijker in het (inter)nationaal curriculum Initiatieven voor meer realistische contexten in STEM: project-based learning, authentieke situaties Voorbeeld vakken: O&O en NLT in Nederland Doel van deze vakken is om leerlingen bekend te maken met onderzoeks- en ontwerppraktijken in ‘de echte wereld’ Hoe gaan docenten en leerlingen nou om met onderzoeken en ontwerpen? Wat vinden ze ervan? Aanbevelingen ontwerpdidactiek
PhD onderzoek Welke functies van onderzoek doen binnen een ontwerpproces herkennen leerlingen? Welke waarde kennen ze hieraan toe? Welke functies van onderzoek doen binnen een ontwerpproces herkennen docenten? Hoe faciliteren ze dat in de klas? Wat zijn werkvormen die helpen om de verbinding tussen onderzoeken en ontwerpen te stimuleren?
Functies van onderzoek binnen ontwerp FUN_RforD_lookingup FUN_RforD_whatexists FUN_RforD_relevance FUN_RforD_improve FUN_RforD_users FUN_RforD_users_experience FUN_RforD_users_simulation FUN_RforD_test FUN_test_troubleshoot FUN_test_users FUN_test_materials FUN_RforD_clearproblem FUN_RforD_PoR FUN_RforD_materials FUN_RforD_solvedesignproblems FUN_RforD_collabresearchersanddesigners FUN_RforD_ideatable FUN_RforD_analysing FUN_RforD_askexperts FUN_RforD_bestidea FUN_RforD_costs FUN_RforD_howitworks FUN_RforD_howtomake FUN_RforD_location FUN_RforD_marketing FUN_RforD_otherfields FUN_RforD_safety FUN_RforD_justify FUN_RforD_compare FUN_RforD_exteriordesign FUN_RforD_methods FUN_DforR FUN_RaboutD Source: Vossen et al., submitted
Waarom is dit belangrijk? REL_improveproduct REL_dontstartoutoftheblue REL_originalproduct REL_qualityproduct REL_realworld REL_study REL_school REL_deeperlearning REL_stimulateinvestigativeattitude REL_negative REL_external REL_logical Source: Vossen et al., submitted
Leerlingen L1: Nou het verschilt per les. Het ligt eraan wat we doen in de les zeg maar. Dit is saai, nu mag je niks doen, maar als je dan echt wat gaat maken vind ik het echt leuk. I: Want wat is er saai aan wat je nu aan het doen bent? L1: Al die stappen vooraf en invullen. L2: Wij vinden het leuker om echt te maken.
Leerlingen Onderzoek doen binnen ontwerpen: L2: Waarschijnlijk zou ik het overslaan en gewoon gelijk gaan ontwerpen. L1: Ja, want dat werkt voor mij ook het best, want we waren dat onderwerp aan het uitzoeken waar we het over zouden hebben. En toen kwamen we allemaal eerst al meteen met ideeën, maar ja dat mocht niet, dus je moest eerst al die vragen in gaan vullen.
Leerlingen L1: Als ik het zelf zou doen, zou ik geen onderzoek doen. Wel misschien kijken: Wat is er al, en hoe kan ik het beter maken? L3: Ja gewoon een klein beetje L1: Klein beetje, maar niet, L3: Niet acht lessen achter elkaar.
Leerlingen I: En hoe komt het dat jullie dat weten dat je eerst een beetje onderzoek doet en dan gaat ontwerpen? Komt het omdat het in de module staat of heeft jullie docent daar bijvoorbeeld ook wat over gezegd? L2: Ik denk dat het wel vanzelfsprekend is ook. L1: Dat je moet weten waarvoor je iets moet doen. L2: Je kan wel iets gaan ontwerpen, maar waar ontwerp je dan voor, wat ontwerp je dan zeg maar, als je niet een probleem hebt?
Leerlingen I: En denken jullie ook dat onderzoek doen en ontwerpen met elkaar te maken hebben in deze module? L2 We hebben wel zeg maar, we moesten wel onderzoek doen naar het probleem, dus je moest iets onderzoeken om het probleem te vinden, en vervolgens ga je daar iets voor ontwerpen. ----------------- L2: Ja, ze had het al gezegd en het staat een beetje opdracht, maar het is meer vanuit logisch redeneren, dat je niet iets kunt ontwerpen voor iets en dat je daarna pas weet waarvoor het is. En dan heb je gewoon een compleet object en dan blijkt het gewoon niet te werken. L1: Maar daar ging ook wel een beetje de eerste theorieles over, over stappenplannen en dat soort dingen.
II Resultaten Leerlingen en docenten herkennen veel functies van onderzoeken binnen ontwerpen. Denkbeeld: onderzoek komt vóór ontwerpen Vaste volgorde cyclus Leerlingen zien relevantie, maar toepassen is moeilijker 2 typen leerlingen – invloed leervoorkeuren? Docenten: “leerlingen willen gelijk bouwen, maar moeten eigenlijk éérst onderzoek doen” Passen didactiek hierop aan (cyclus vaak leidend) Maar: verschillende leervoorkeuren differentiatie binnen onderzoeks- en ontwerpprojecten?
Mogelijke verklaring Leerlingen vinden ontwerpen leuker, en willen daarom gelijk bouwen Beeldvorming van de ontwerpcyclus Geen alternatieve heuristieken (cyclus) Leerlingen zijn beginners, maar docenten vaak ook!
Werkvormen voor verbinding Bordjes Spel: Maak maar duidelijk Ontwerpen Onderzoeken Maak maar duidelijk hoe je hebt getest of je ontwerp voldeed aan de eisen Maak maar duidelijk hoe je je vooronderzoek hebt gebruikt voor je ontwerp Achtergrond van mijn PhD studie – de aanleiding voor de komende studies zeg maar. https://www.ontwerponderwijs.nl/maak-maar-duidelijk/
Werkvormen voor verbinding Reverse design cycle Werken met bouwstenen i.p.v. cyclus. Focus op iteratie
Ontwerpdidactiek http://innowizonlinetool.blogspot.com/
GAMES Werkgroep OPTIES PER GROEPJE Empathy Map: wat is het beeld dat leerlingen hebben bij een ontwerpopdracht? Hoe werken ze graag? Didactiek bingo: welke functies van onderzoek binnen ontwerpen herken jij in je module? Voorbeelden op post-its. Werkvormen (“plug-ins”) bij bepaalde functies ontwerpen. https://www.kisspng.com/png-clip-art-talking-balloon-cliparts-554775/
1. Empathy map Pieter Wil graag eerst duidelijkheid Rosa Wil graag gelijk aan de gang Pieter Rosa Ontwerpopdracht Ontwerpopdracht Afb: uit Gamestorming Source: gamestorming.com Source: gamestorming.com Op welke manieren kun je een ontwerpopdracht vormgeven terwijl je rekening houdt met verschillende leervoorkeuren van leerlingen?
2. Didactiek bingo Source: Vossen et al., submitted FUN_RforD_lookingup FUN_RforD_whatexists FUN_RforD_relevance FUN_RforD_improve FUN_RforD_users FUN_RforD_users_experience FUN_RforD_users_simulation FUN_RforD_test FUN_test_troubleshoot FUN_test_users FUN_test_materials FUN_RforD_clearproblem FUN_RforD_PoR FUN_RforD_materials FUN_RforD_solvedesignproblems FUN_RforD_collabresearchersanddesigners FUN_RforD_ideatable FUN_RforD_analysing FUN_RforD_askexperts FUN_RforD_bestidea FUN_RforD_costs FUN_RforD_howitworks FUN_RforD_howtomake FUN_RforD_location FUN_RforD_marketing FUN_RforD_otherfields FUN_RforD_safety FUN_RforD_justify FUN_RforD_compare FUN_RforD_exteriordesign FUN_RforD_methods FUN_DforR FUN_RaboutD Kun je bij bepaalde functies werkvormen/didactieken verzinnen?
Bedankt! Tessa Vossen t.e.Vossen@iclon.leidenuniv.nl https://www.freepik.com/premium-photo/fashion-students-cheering-together_1649571.htm Tessa Vossen t.e.Vossen@iclon.leidenuniv.nl
Ontwerpdidactiek Crismond & Adams, 2012
Ontwerpdidactiek Crismond & Adams, 2012