Impact Themadag HO Amersfoort, Bas Beisiegel NA Erasmus+

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Groene ICT en Duurzame Ontwikkeling in het HO 25 november 2010Amandus Lundqvist, voorzitter SURF.
Advertisements

Risico’s en gevaren van techniek
Strategische partnerschappen 2014 – 2020
De economie van welzijn en geluk Paul de Beer Amsterdams Instituut voor ArbeidsStudies (AIAS) & De Burcht (Centrum voor Arbeidsverhoudingen)
Kennisagenda Transport & Logistiek
Leren voor en door het werk
Impact van Goede Doelen Organisaties 13 december 2010
HOOFDSTUK 15: DE ACTIVITEITEN VAN DE VIERDE PIJLER DE VIERDE PIJLER VAN DE VLAAMSE ONTWIKKELINGSSAMENWERKING:
Strategische partnerschappen Erasmus+ Actielijn 2 - Samenwerking voor innovatie en goede praktijken Versie november 2013.
Knowledge Alliances & Sector Skills Alliances
“Let’s talk about you & me”
Transdisciplinaire projecten
Erbeterdezaak.nl Inleiding duurzaamheid Duurzaamheid = Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen = Sustainability © de vries business consultancy, 2008.
De evaluatie van een project
Communitybijeenkomst 21 april 2009 Kies Kleur in Groen.
Pressure Line is een bureau voor visuele en creatieve communicatie. Onze specialisatie is grafisch ontwerp, maar ook voor opdrachten op het gebied van.
Leren in de regio Marc van Rooden, 26 mei Wat is RegioLeren Regio Leren is het ontwikkelen, uitbouwen en onderhouden van een regionale kennisinfrastructuur.
Tetra - project Implementatie van een Bio-Psycho-Sociaal model in de gezondheids- en welzijnszorg.
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
BSc Honours Programme Informatiebijeenkomst. 30 credits extra Samenwerken met studenten uit andere opleidingen Verdieping binnen je eigen opleiding Persoonlijke.
Voortgangsbijeenkomst 5 maart Information Management Activiteiten afgelopen maanden: Inventarisatie mogelijkheden platformontwikkeling Onderzoeksonderwerpen.
Hoger onderwijs ranking in Europees perspectief: Het CHE-systeem 2 december 2005 Amersfoort.
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
Heeft de Geefwet effect op fondsenwerving door culturele instellingen ? Onze eerste assumpties 25/09/2014 Saskia Franssen
Informeel Leren Hoe breng je dit in kaart? Door: Kathleen Schlusmans en Jo Boon.
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
High Performing Teams De Kunst van het Bewegen drs. Eric Slager.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
De school in Europa - Europa in de school
Les 1 Harrie Manders (sidekick Erne Thuys)
Workshop Identiteit?.
HOORCOLLEGE 5 ONDERZOEKSVAAR DIGHEDEN 3 Instituut voor Sociale Opleidingen.
‘The Young Vibes’ We love challenges…just try it!.
Toelichting op het UNESCO Global Geoparks programma Marike Bontenbal Beleidsadviseur Wetenschap Nationale UNESCO Commissie.
Duurzame ontwikkeling in Haarlemmermeer Nurullah Gerdan, beleidsadviseur Duurzaamheid Presentatie Gemeente Lansingerland.
Muziektherapie Muziektherapie: van ‘I’-dentity naar ‘We’-dentity Carel van Leeuwen, Bas Molenaar muziektherapeuten GGZ Friesland.
Bed Bad brood Laagdrempelige opvang van thuislozen Jasmine Marechal-1Basw AO.
Zorg dat de Docent blijft: Maak van Onderzoek een spannende Onderneming! Joseph Kessels De Haagse Onderzoeksdagen De Haagse Hogeschool 13 april 2011.
Over NME en EDO PWC NME Minaraad 17 oktober
Adaptatie in de wereld Johan Bogaert. Adaptatie in de wereldJohan Bogaert 28 juni 2010 Wat is klimaatverandering?
M-Pact Vrijwilligers(werk) en asielzoekers 20 april 2016.
Meer verbinding, sociale cohesie en eigen/samen regie in de buurt Met het Buurtteam als stimulator, facilitator en begeleider van een samenleving die niemand.
Coöperatieve werkvormen DOEL Kennismaking met coöperatief ondernemerschap De studentencoöperatie als praktijkgerichte leervorm.
EPALE electronic platform for adult learning in Europe
Hogescholen en Kennisvalorisatie
Sturen van infrastructuren – de publieke waarde(n) van netwerken
AANBOD STARTERSLABO FASE 4
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Kansen implementatie vakwedstrijden
Loopbaancompetenties
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Richtlijnen voor professionele begeleiders
Crowdfunding.
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Open Badges en microcredentialing
Kia Tsakiridis | tapis plein vzw
Belangrijke begrippen (selectie H3, H4)
Regionale aanpak leven lang ontwikkelen
Spelregels Digitale stad
Social Impact Bonds POHO Arbeidsmarkt
NL: We zitten in een Verandering van Tijdperken in plaats van een Tijdperk van Verandering.
De toekomst van de maatschappelijke stage
HBO Netwerk Ruimtelijke Adaptatie
Basistekst : Talentontwikkeling
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Introductie.
Een lerende en adaptieve organisatie
Helpen onderwijsevaluaties mee aan de kwaliteitscultuur?
VERWACHTE UITKOMST VERWACHTE IMPACT DOELGROEPEN
Transcript van de presentatie:

Impact Themadag HO Amersfoort, 11-04-2019 Bas Beisiegel NA Erasmus+ bbeisiegel@erasmusplus.nl

Waarom Impact? ‘The premise of this paper is that the way in which impact is framed has a significant influence on development processes and how programmes are designed, managed and evaluated.’ (Hearn S, Methods Lab, feb 2016, ODI)

Oefening Impact Stap 1: Iedereen in de groep schrijft individueel in stilte op een flipchart woorden die hij/zij persoonlijk associeert met de term impact (5 min) Stap 2: De groep vormt vanuit de woorden op de flipchart een definitie die start met “Impact is…” (10 min) Stap 3: Groepen vergelijken de definities; Wat valt op? Wat komt overeen? Waar zitten verschillen? (10 min)

Effecten Erasmus+ Erasmus+ onderscheidt effecten op 2 niveaus: Impact (desired impact) Outcome (expected impact)

Impact (desired) De bijdrage van de outcome effecten van E+ aan bredere maatschappelijke en economische ontwikkeling. Relevantie van het project (waarom is het project nodig) Grotendeels buiten de invloedsfeer van het E+ project; veel andere factoren hebben invloed op de ontwikkeling van impact Voorbeelden: - Bedrijven die beter in staat zijn een internationale markt te bedienen - Onderwijsinstellingen delen nieuw ontwikkelde methodieken met instellingen in hun omgeving.

Outcome (expected) Blijvend veranderd gedrag van individuen en organisaties als gevolg van Erasmus+ activiteiten Verandering onder directe invloed van het Erasmus+ project De doelgroep verandert gedrag als gevolg van project activiteiten en zet deze verandering onafhankelijk van het project voort Voorbeelden: - Individuele studenten passen nieuw verworven vaardigheden in de beroepspraktijk toe - Organisaties voeren een nieuw ontwikkelde methodiek door in het vaste curriculum en blijven reflecteren op de relevantie

Belangrijke aspecten: Duurzaamheid: In hoeverre programmaresultaten voortbestaan nadat het project is afgelopen. Verschillende dimensies: o.a. economisch, technisch en sociaal Voorbeelden: Een netwerk van onderwijsinstelling blijft investeren in uitwisseling van kennis, ook zonder projectgelden Nieuw toekomstbestendig ontwikkeld lesmateriaal wordt verankerd in het nationaal curriculum 

Belangrijke aspecten: Negatieve effecten: Realiseer dat een project niet alleen positieve effecten kan veroorzaken Voorbeelden: - CO2-uitstoot van alle mobiliteiten - Te grote toestroom van internationale studenten binnen één opleiding  Overweeg of de positieve effecten opwegen tegen de negatieve of dat de project opzet veranderd kan worden Onvoorziene resultaten: Projecten hebben soms ongeplande resultaten Voorbeeld: Een veel breder platform vinden voor een innovatie dan vooraf voorzien

Impact ontwikkeling program influence decreases community capacity & ownership increases Behavioural Changes

Het probleem met Outcome/Impact

Impacttool www.impacttool.nl

Extra Oefening