Algemene Muziekleer Hoofdstuk 3 Tempo

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rekenproblemen en Dyscalculie
Advertisements

1. Spreek de woorden ritmisch uit op de muziek.
Eenparige vertraagde beweging
Welkom iPad of Laptop uit. Tassen tegen de achterwand s.v.p. Ga rustig zitten en wacht tot de les begint. Tafels staan opgestapeld, blaadje met pen ligt.
Basis oplieding ta karmaster STAF oktober 2013
Ruimte Ritme & Tijd.
Compositie Begrippen klas 1 t/m 3.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
BEWEGING – GRAFIEKEN EN VERBANDEN
Een inleiding. Door: M.J.Roos 8 mei 2011
Branche gaming. Geef een reactie op een recensie van het spel. Plus puntjes Het vechtsysteem is beter dan ooit! Vijanden zijn agressiever dan in alle.
Ontwikkeling van het jonge kind
Voor- en achtervoegsels
Ukelele Akkoorden en tabs
Klokkenspel Overeenkomst piano Melodie uitzoeken en instuderen
Ukelele Snaar / positie Letter bij snaar / positie Akkoorden Akkoordenschema Tab.
Beatbox Imiteren onderdelen drumstel Ritme noteren + beatbox Tempo + beatbox Beatbox + Neuriën Beatbox + Tekst Microfoon vasthouden Microfoons vergelijken.
Charpentier ( ) Te Deum Geleid luisteren © Pieter Seuren.
Muziekgeschiedenis 21 e eeuw Stijlen Een muziekstuk.
Singer-Songwriter Zingen en spelen tegelijk Tekst Melodie Akkoorden Transponeren Stijl en tempo Tekst langer maken Vorm.
Percussie Rondjes en kruisjes Ritme maken in een vierkwartsmaat. Hoog en laag toevoegen Ritme eerst noteren met rondjes en kruisjes, daarna met noten.
Hoofdstuk 2 - Elektriciteit
Herhalen schaal Schaal is een verhouding.
Welkom!.
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 KGT Lesweek 4
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 BK Lesweek 2
Tool IE-3: Kenmerken van probleem-oplosopdrachten
Het 24 spel.
TIMER STARTEN DE TIJD IS OM! TIJDSLIMIET: 30 seconden
Zeeslag Bron: csunplugged.org / csunplugged.nl.
Les 3: Rekenen met tabellen 1 Les 4: Rekenen met tabellen 2
Functionele rekenvaardigheid
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 8 Uitvoeringspraktijk
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 8 Uitvoeringspraktijk
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 1 Ritme
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 14 Symfonische Structuren
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 10 Melodische Relaties
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 6 Dynamiek
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 13 Concerterende Structuren
Parallelle beweging De toonhoogtes van twee of meer stemmen bewegen zich in dezelfde richting.
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 4 Toonhoogte
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 8 Uitvoeringspraktijk
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 11 Dansen
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 11 Dansen
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 6 Dynamiek
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 17 Vorm
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 17 Vorm
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 5 Toonsoort
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 1 Ritme
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 6 Dynamiek
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 4 Toonhoogte
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 7 Samenklank
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 12 Variatie
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 7 Samenklank
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 10 Melodische Relaties
Muziek.
Parallelle beweging De toonhoogtes van twee of meer stemmen bewegen zich in dezelfde richting.
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 10 Melodische Relaties
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 5 Toonsoort
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 13 Concerterende Structuren
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 7 Samenklank
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 3 Tempo
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 12 Variatie
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 12 Variatie
Hoofdstuk 17. Polyfone Structuren
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 2 Maat
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 4 Toonhoogte
Dit Tallschip “De ARC GLORIA”
Transcript van de presentatie:

Algemene Muziekleer Hoofdstuk 3 Tempo

Tempo-aanduidingen: largo breed lento langzaam adagio langzaam andante gaande moderato matig allegro snel presto zeer snel slow/ ballad tempo langzaam medium gaande fast/ up-tempo snel De Italiaanse termen worden vooral in klassieke muziek gebruikt. De Engelse termen in pop/jazz.

Tempowijzigingen: accelerando (acc.) versnellen ritenuto (rit.) vertragen a tempo het voorgaande tempo hervatten

Rubato Rubato of tempo rubato (Italiaans voor geroofde tijd) is een muzikale voordrachtsaanwijzing met de betekenis: vrij in tempo. De uitvoerende musicus wordt geacht ritmisch gelijk genoteerde noten qua tempo ongelijkmatig te spelen, zodat het muziekstuk meer gaat leven. https://www.youtube.com/watch?v=YAWCSDbt2rQ

Metronoom Een apparaat om het tempo te bepalen Het tempo wordt soms met noot plus een getal aangegeven. Dat getal geeft het aantal beats per minute (BPM) aan. Zo betekent ˩ = 80 dat een kwartnoot ¾ seconden duurt Er gaan er namelijk 80 van in een minuut (60 seconden) Zeer langzaam: Lento: 40 - 60. Largo: 40 - 60. Grave: langzaam en plechtig. Adagio: 66 - 76. Matig langzaam: Andante: 69 - 84. Matig snel: Allegretto: 98 - 120. Moderato: 108 - 120 Snel: Allegro: 120 - 138. Vivace: 144 - 160. Zeer snel: Presto: 168 - 192

Hoofdstuk 3: Tempo Luistervaardigheid Herkennen en benoemen van goed te onderscheiden tempi in drie categorieën: langzaam, rustig en snel Herkennen en benoemen van tempowijzigingen   Interpreteren van veranderingen/contrasten en tempokeuzes in compositie en uitvoeringspraktijk begrippen die bij dit item van de stofomschrijving horen Tempo-aanduidingen: KLASSIEK largo, adagio, lento, andante, moderato; allegro, presto JAZZ/POP slow, medium, uptempo Tempowijzigingen: - accelerando, ritenuto a tempo rubato    Metronoom en manier van aanduiden. Beats per minute (bpm).