Wensen en verwachtingenavond

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Articulatory setting” in het voortgezet onderwijs
Advertisements

Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Samen met ouders aan het werk!
Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Ontwikkelingspsychologie
Burgerschap en de vrije oefenruimte: de actualiteit van John Dewey
Goed zO! Een observatiesysteem voor baby’s en peuters met het oog op doorstroming van informatie naar het kleuteronderwijs.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Stage van Audrey, Lisa en Laura De organisatie De organisatie is opgericht omdat ze kinderopvang een onderdeel van de opvoeding en begeleiding van kinderen.
Informatie- avond groep 6
Zindelijkheid binnen het aanbod van Kind en Gezin
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
Woordenschat en kijk op taal Hoofdstuk 2 en 3
12 november 2014 Van Opvang naar Ontwikkeling Bijeenkomst Almeerse kinderopvangorganisaties ‘Bildung’ met ouders: kansen voor ontwikkelingsgericht ondernemen.
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Ouderbetrokkenheid.
Werken met deze powerpoint
Welkom op de informatieavond van groep 4
(Voor)lezen is leuk!.
ouderavond groep 3 - lezen
Ouderbetrokkenheid Sliedrecht november 2015.
Welkom in groep 6D.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
9 december 2015, Klokgebouw Eindhoven
Vijf gelijke dagen model  De praktijk  Waarom?  Voordelen  Nadelen.
Het belang van voorlezen
Leesplezier in de schoolbibliotheek Training voor ouders en andere vrijwilligers in de schoolbibliotheek Bijeenkomst 2.
Meer lezen, beter in taal! Samen werk maken van een sterke leescultuur Schooljaar
Voorschotbenadering risicokleuters ten aanzien van het leren lezen en spellen.
Meer voorlezen, beter in taal
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
De training interactief voorlezen 1.Opzet 2.Onderzoek studenten VU 3.APS-bevindingen.
BoekStart voor baby’s Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te binden.
Ons kinderdagverblijf werkt met BoekStart Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-4) - BoekStart voor baby’s - BoekStart in de kinderopvang Doel:
Voorlezen in de kinderopvang Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 1.
Schoolmaatschappelijk werk. Betekenis Schoolmaatschappelijk werk biedt een goede aanvulling voor vragen die niet direct onderwijs gerelateerd zijn. Schoolmaatschappelijk.
BoekStart voor baby’s Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te binden.
Samen goed voor later! Een democratische oefenplaats, daar horen ook ouders bij; een good practice.
Voorschotbenadering risicokleuters
Het 5-gelijke dagen model Informatieavond 6 februari 2014.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Ouderavond
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Groep 2 Begrijpend luisteren
Luisteren en begrijpen
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Ouderbijeenkomst.
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Voorlezen in de kinderopvang
Ouderbijeenkomst.
Lezen in groep 3 Okt 2017.
BoekStart voor baby’s > Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) > Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te.
Ouderbijeenkomst ©Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad.
De ontwikkeling van het kind !
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)

Wegwijzer in mediawijsheid en mediaopvoeding 0-6 jaar
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Groep 2 Begrijpend luisteren
Project om kinderen in Nepal weer naar school, te laten gaan
Dienst kinderopvang baby’s en peuters
BoekStart en vrijwilligers in de Bibliotheek
Transcript van de presentatie:

Wensen en verwachtingenavond Ouderpartnerschap 16 oktober 2017

Waar komt het woord “School” vandaan?

Ons effect op het leren van kinderen 7520 uur 12 jaar x 365 dagen x 24 uur 105.120 uur

90% 10 %

opvoeding en onderwijs

Opvoeders lachen, kijken, maken geluiden Doordat de opvoeders over en weer lachen, kijken, geluiden maken gaan kinderen zich richten op de klanken in de taal die ze horen. Klankcombinaties krijgen een betekenis. Rond 12 maanden begint de ontwikkeling van de woordenschat.

Samen kijken, samen spreken, samen luisteren

Gemiddeld reageren ouders 200 keer per uur op Peuters in gesprekjes

Peuters krijgen elke 3 minuten een opdracht of correctie van een ouder

In een kwart van de gevallen luisteren peuters niet en herhaalt de ouder de boodschap.

Jongens van 6 jaar luisteren overigens in de helft van de gevallen niet….

Aanwijzen en benoemen was tot deze leeftijd belangrijk om de woordenschat te laten vergroten. Nu, tussen één en 1 ½ jaar komt daar het voorlezen bij. Rust, fantasie: het prikkelt de literaire verbeelding.

Het effect van een actieve leesopvoeding De kans dat een kind uitgroeit tot lezer wordt 5 keer zo groot als ouders een actieve leesopvoeding voeren. (Stalpers, 2007) leesopvoeding

Voorlezen… leesopvoeding

Het goede voorbeeld geven… leesopvoeding

Een boek cadeau geven… leesopvoeding

Je kind tips geven… leesopvoeding

Samen naar de bibliotheek! leesopvoeding

invloeden op het leren van kinderen (Marzano)

Partnerschap….

pedagogisch partnerschap Didactisch partnerschap Actief Ouderschap actief burgerschap maatschappelijk partnerschap (Samen staan voor de plek van je kind in de maatschappij/wijk/buurt) onderwijskundig partnerschap pedagogisch partnerschap (Samen staan voor het welzijn van het kind) Didactisch partnerschap (Samen staan voor het leren van het kind) ouderparticipatie formeel partnerschap (Samen staan voor het schoolbeleid bestuur/MR) informeel partnerschap (Samen staan voor de activiteiten en werkzaamheden van de school)

pedagogisch partnerschap Didactisch partnerschap Actief Ouderschap actief burgerschap maatschappelijk partnerschap (Samen staan voor de plek van je kind in de maatschappij/wijk/buurt) onderwijskundig partnerschap pedagogisch partnerschap (Samen staan voor het welzijn van het kind) Didactisch partnerschap (Samen staan voor het leren van het kind) ouderparticipatie formeel partnerschap (Samen staan voor het schoolbeleid bestuur/MR) informeel partnerschap (Samen staan voor de activiteiten en werkzaamheden van de school)

pedagogisch partnerschap Didactisch partnerschap Actief Ouderschap actief burgerschap maatschappelijk partnerschap (Samen staan voor de plek van je kind in de maatschappij/wijk/buurt) onderwijskundig partnerschap pedagogisch partnerschap (Samen staan voor het welzijn van het kind) Didactisch partnerschap (Samen staan voor het leren van het kind) ouderparticipatie formeel partnerschap (Samen staan voor het schoolbeleid bestuur/MR) informeel partnerschap (Samen staan voor de activiteiten en werkzaamheden van de school)

pedagogisch partnerschap Didactisch partnerschap Actief Ouderschap actief burgerschap maatschappelijk partnerschap (Samen staan voor de plek van je kind in de maatschappij/wijk/buurt) onderwijskundig partnerschap pedagogisch partnerschap (Samen staan voor het welzijn van het kind) Didactisch partnerschap (Samen staan voor het leren van het kind) ouderparticipatie formeel partnerschap (Samen staan voor het schoolbeleid bestuur/MR) informeel partnerschap (Samen staan voor de activiteiten en werkzaamheden van de school)

pedagogisch partnerschap Didactisch partnerschap Actief Ouderschap actief burgerschap maatschappelijk partnerschap (Samen staan voor de plek van je kind in de maatschappij/wijk/buurt) onderwijskundig partnerschap pedagogisch partnerschap (Samen staan voor het welzijn van het kind) Didactisch partnerschap (Samen staan voor het leren van het kind) ouderparticipatie formeel partnerschap (Samen staan voor het schoolbeleid bestuur/MR) informeel partnerschap (Samen staan voor de activiteiten en werkzaamheden van de school)

pedagogisch partnerschap Didactisch partnerschap Actief Ouderschap actief burgerschap maatschappelijk partnerschap (Samen staan voor de plek van je kind in de maatschappij/wijk/buurt) onderwijskundig partnerschap pedagogisch partnerschap (Samen staan voor het welzijn van het kind) Didactisch partnerschap (Samen staan voor het leren van het kind) ouderparticipatie formeel partnerschap (Samen staan voor het schoolbeleid bestuur/MR) informeel partnerschap (Samen staan voor de activiteiten en werkzaamheden van de school)

pedagogisch partnerschap Didactisch partnerschap Actief Ouderschap actief burgerschap maatschappelijk partnerschap (Samen staan voor de plek van je kind in de maatschappij/wijk/buurt) onderwijskundig partnerschap pedagogisch partnerschap (Samen staan voor het welzijn van het kind) Didactisch partnerschap (Samen staan voor het leren van het kind) ouderparticipatie formeel partnerschap (Samen staan voor het schoolbeleid bestuur/MR) informeel partnerschap (Samen staan voor de activiteiten en werkzaamheden van de school)

pedagogisch partnerschap Didactisch partnerschap Actief Ouderschap actief burgerschap maatschappelijk partnerschap (Samen staan voor de plek van je kind in de maatschappij/wijk/buurt) onderwijskundig partnerschap pedagogisch partnerschap (Samen staan voor het welzijn van het kind) Didactisch partnerschap (Samen staan voor het leren van het kind) ouderparticipatie formeel partnerschap (Samen staan voor het schoolbeleid bestuur/MR) informeel partnerschap (Samen staan voor de activiteiten en werkzaamheden van de school)

pedagogisch partnerschap Didactisch partnerschap Actief Ouderschap actief burgerschap maatschappelijk partnerschap (Samen staan voor de plek van je kind in de maatschappij/wijk/buurt) onderwijskundig partnerschap pedagogisch partnerschap (Samen staan voor het welzijn van het kind) Didactisch partnerschap (Samen staan voor het leren van het kind) ouderparticipatie formeel partnerschap (Samen staan voor het schoolbeleid bestuur/MR) informeel partnerschap (Samen staan voor de activiteiten en werkzaamheden van de school)

pedagogisch partnerschap Didactisch partnerschap Actief Ouderschap actief burgerschap maatschappelijk partnerschap (Samen staan voor de plek van je kind in de maatschappij/wijk/buurt) onderwijskundig partnerschap pedagogisch partnerschap (Samen staan voor het welzijn van het kind) Didactisch partnerschap (Samen staan voor het leren van het kind) ouderparticipatie formeel partnerschap (Samen staan voor het schoolbeleid bestuur/MR) informeel partnerschap (Samen staan voor de activiteiten en werkzaamheden van de school)

pedagogisch partnerschap Didactisch partnerschap Actief Ouderschap actief burgerschap maatschappelijk partnerschap (Samen staan voor de plek van je kind in de maatschappij/wijk/buurt) onderwijskundig partnerschap pedagogisch partnerschap (Samen staan voor het welzijn van het kind) Didactisch partnerschap (Samen staan voor het leren van het kind) ouderparticipatie formeel partnerschap (Samen staan voor het schoolbeleid bestuur/MR) informeel partnerschap (Samen staan voor de activiteiten en werkzaamheden van de school)

pedagogisch partnerschap Didactisch partnerschap Actief Ouderschap actief burgerschap maatschappelijk partnerschap (Samen staan voor de plek van je kind in de maatschappij/wijk/buurt) onderwijskundig partnerschap pedagogisch partnerschap (Samen staan voor het welzijn van het kind) Didactisch partnerschap (Samen staan voor het leren van het kind) ouderparticipatie formeel partnerschap (Samen staan voor het schoolbeleid bestuur/MR) informeel partnerschap (Samen staan voor de activiteiten en werkzaamheden van de school)

pedagogisch partnerschap Didactisch partnerschap Actief Ouderschap actief burgerschap maatschappelijk partnerschap (Samen staan voor de plek van je kind in de maatschappij/wijk/buurt) onderwijskundig partnerschap pedagogisch partnerschap (Samen staan voor het welzijn van het kind) Didactisch partnerschap (Samen staan voor het leren van het kind) ouderparticipatie formeel partnerschap (Samen staan voor het schoolbeleid bestuur/MR) informeel partnerschap (Samen staan voor de activiteiten en werkzaamheden van de school)

Wensen en verwachtingenavond Ouderpartnerschap 16 oktober 2017

Formeel en Informeel Partnerschap met Susanke Didactisch Partnerschap met Jessica Formeel en Informeel Partnerschap met Hanny Pedagogisch Partnerschap met Marleen Maatschappelijk Partnerschap met Sjannie

Interesse in Actief Ouderschap? Doe met ons mee! @actiefouder actiefouderschap actief ouderschap actiefouderschap.nl