Prof. Dr. Caroline Pauwels

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
The future of the European labour markets: Transitions, Risks and Opportunities Neujobs Stakeholders Dialogue Programmatorische Federale Overheidsdienst.
Advertisements

Edushock leerfestival
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Belgische Senaat Senaatscommissie voor Financiën en Economische aangelegenheden Conferentie “Op weg naar de e-maatschappij”
Vormingsdag Digidak Mediageletterdheid: Wat, hoe & waarom? Juni 29, 2012 Malle Mariën Ilse, IBBT-SMIT Vrije Universiteit Brussel.
Schoolpartnerschappen in Europa
Mediaopvoeding.
E-learning site voor auteurs en cursisten. Krachtig en makkelijk bedienbaar raamwerk voor tekst, multimedia, oefeningen en toetsen. Auteurs maken zelf.
OER 7 maart 2013 Jessica Wit Netwerkbijeenkomst HRO - Blended Learning.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
E-learning inzetten als vormingsinstrument
Informeel leren en….. social media
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
CBE: Centra voor Basiseducatie
Aleksandras Stulginskis University - March 22, 2012 Nabeschouwing Teaching: Home and Away Prof. Dr. Luc François.
Ouderen/Senioren en internet (ICT)
Samen grenzen verleggen voor elk talent
 Mobiliteit moet! (uitspraak ‘oud’ kabinet)  Iedereen is mobiel… kijk maar eens naar je eigen situatie.  Vooral tweeverdieners (met kinderen) extra.
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden
DE OVERGANG ONDERWIJS-ARBEIDSMARKT Rationeel of emotioneel ?
Ouderen aan zet in de samenleving Gemeentelijke senioren raad Mol
Leren ondernemen en ondernemend leren
Maatschappijwetenschappen
Vrije Universiteit amsterdam FSW/werkgroep Filantropie DBL 859 De Boelelaan 1081c 1081 HV Amsterdam Het nieuwe geven in de praktijk.
De openbare bibliotheek in verandering Presentatie bibliotheekvernieuwing in West-Friesland M. van Wijk Mei 2008, Stede Broec.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Leerkrachtcompetenties 6 oktober 2014 Caroline Kearney Senior Project Manager & Onderwijsanalist.
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Mediawijs.be Stuurgroep Plan Geletterdheid. Definitie Mediawijsheid ‘Het geheel van kennis, vaardigheden en attitudes waarmee burgers zich bewust en kritisch.
Kennismanagement & Sociale media
Departement Onderwijs Kennismaatschappij Snel aangroeiende en voortdurend veranderende informatie en kennis Flexibiliteit /
TraceNet CLIFFORD Electronics Benelux B.V.
Onderzoek Mediawijs omgaan met social media in het primair onderwijs.
Arbeidsmarkt Is een verzamelnaam voor diverse plekken waar werkzoekenden en werkgevers elkaar ontmoeten. BvB 2014.
WAI-NOT Internet voor mensen met een mentale beperking
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Wetenschap voor iedereen Wetenschap toegankelijk maken voor een breed publiek Amito Haarhuis Adjunct-directeur Science Center NEMO 9 december 2015.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
1. De Academie voor Muziek, Theater & Dans Maasmechelen: Een korte geschiedenis.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Bedrijven en kennisinstellingen: doen waar je goed in bent! Louise van Weerden Lector “SMEs in International Business” Saxion Veenendaal, 28 januari seminar.
1 - 7/7/2016 De klimaatsubsidie en gelijke kansen.
Jong en geborgen op de Dialoogdag Enkele boeiende themasessies – Telkens een stuk inhoud uitgelicht – Met per sessie een 15-tal deelnemers Nog vele.
Digitale VDAB profielen
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
het programmeren voorbij
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Gelijke kansen op school: het kan!
Ervaringsdeskundigheid binnen werking
Visie mediawijsheid KB
Leven Lang Leren Gids Digitale wegwijzer
ICT zonder beperkingen
Koen Rapstok senior adviseur ERAC Veghel, 12 oktober 2017
December 25, 2018.
Resultaten onderzoek Maatschappelijke Waarde Voorschoten Wassenaar
Geschiedenis 2011 Masterplan ICT
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Klik om verder te lezen.
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Transcript van de presentatie:

Op weg naar de e-maatschappij opleiding en e-vaardigheden als sleutels tot de kenniseconomie Prof. Dr. Caroline Pauwels Studies over Media, Informatie en Telecommunicatie (SMIT) Interdisciplinair instituut voor BreedBand Technologie (IBBT) 7/06/2019 | pag. 1

= Inleiding Opleiding als sleutel tot de kenniseconomie verwerven van e-vaardigheden als sleutel tot de kenniseconomie E-vaardigheden 7/06/2019 | pag. 2

De kennismaatschappij Economie : in een kennismaatschappij zullen alle [toekomstige] jobs direct of indirect beheerst worden door e-vaardigheden ICT producerende sector ICT consumerende sector : breidt steeds meer uit Allesdoordringend karakter van ICT: naast een professionele context zal ook het dagelijks leven beheerst worden door ICTs en dus e-vaardigheden vereisen > Verwerven van e-vaardigheden is belangrijk E-vaardigheden 7/06/2019 | pag. 3

E-vaardigheden? E-vaardigheden 7/06/2019 | pag. 4

Een brede waaier van e-vaardigheden Instrumenteel: technische vaardigheden Knoppenangst : knoppen leren bedienen Stichting mobiele knoppenwinkel, European Computer Drivers Licence Gebruiksvriendelijke interface/software Structureel: leren Googlen Kunnen omgaan met de nieuwe structuur van informatie Selectie binnen overload aan informatie Juiste vragen leren stellen De ontvangen informatie naar waarde schatten Tools (bv. zoekrobots) aanpassen op klassieke patronen (bv. semantic web) Strategisch: toepassen in eigen context Zowel in leef-en werkomgeving (e-businessskills) bv. warme ambtenaar E-vaardigheden 7/06/2019 | pag. 5

Digitale kloof Maar deze vaardigheden zijn ongelijk verspreid. Wie hinkt achterop? Regio; Rurale gebieden Economische sectoren; Landbouw, sociale & culturele sector, onderwijs, zorgsector Socio-demografisch profiel (gender, leeftijd, opleiding) Vrouwen, ouderen, allochtonen, mensen met een handicap, lage inkomensgroepen/opleiding E-vaardigheden 7/06/2019 | pag. 6

Digitale geletterdheid in België 10 E-vaardigheden 7/06/2019 | pag. 7

E-vaardigheden onderwijs Uit onderzoek UGent (2003) blijkt dat meer dan 50% van de leerkrachten niet over de expertise beschikt om e-vaardigheden over te brengen E-vaardigheden 7/06/2019 | pag. 8

Digitale kloof Digitale kloof is dynamisch, maar niet voor iedereen Kloof is niet alleen (een digitaal) toegangsverhaal Selfsustaining dimensie : bestendigen van voorsprong = zij die (e-)vaardigheden hebben, zoeken naar meer E-vaardigheden 7/06/2019 | pag. 9

Knelpunten toegang / bezit / gebruik motivatie vertrouwen opleiding sociale kloof 51% pc bezit breedband motivatie nut / meerwaarde vertrouwen veilig surfen opleiding senioren E-vaardigheden 7/06/2019 | pag. 10

E-readiness 17 E-vaardigheden 7/06/2019 | pag. 11

Beleidsmatige conclusie Om e-vaardigheden te verwerven is: een holistische overheidsaanpak noodzakelijk gestoeld op een sociaal inclusie beleid uitgaan van een PPS-filosofie Aandachtspunten Garanderen van toegang en bezit Content Onderwijs en vorming E-vaardigheden 7/06/2019 | pag. 12

1. Garanderen van toegang Niet alleen toegang, maar ook bezit PIAP : public information access points Internettoegang via bibliotheken, i+Brussel,… Computerklassen scholen : publiek toegankelijk PC-privé project Fiscaal voordeel voor aankoop pc werknemers Sociaal internettarief Multiplatform iDTV (interactieve televisie), i-city (draadloze stad) E-vaardigheden 7/06/2019 | pag. 13

2. Content Nood aan betrouwbare, makkelijk toegankelijke en snel te vinden informatie goed verwoord lokale informatie Gepersonaliseerde informatie Bv. thematische portaalsite : digikids.be, seniorennet.be E-vaardigheden 7/06/2019 | pag. 14

3. Onderwijs en vorming Educatie als centrale peiler Basisonderwijs: via school basis niveau van digitale geletterdheid verzekeren Hoger onderwijs: aandacht voor ICT-cursussen Omkadering leerkrachten: bv. ‘educational IT driving licence’, techno-tools,... Bedrijfswereld en overheid als stimulator voor life long learning E-vaardigheden 7/06/2019 | pag. 15

3. Onderwijs en vorming (2) Alle actoren (overheid, scholen, leerkrachten, leerling, bedrijven,...) dienen het veranderend leerconcept te aanvaarden: Aanleren van vaardigheden zijn plaats, tijd en platform onafhankelijk niet enkel in schoolomgeving niet van 9-5 Bv. pleased to meet the computer : vdab collaborative learning: bv. twinning schools (etwinning.be), virtual classroom, wikipedia training at work, help colleagues embedded learning / digitale leeromgeving Internetklassen (providers) formal / informal learning, enjoyment strategies edugames weblogs E-vaardigheden 7/06/2019 | pag. 16

Aanleren van e-vaardigheden 7/06/2019 | pag. 17

Conclusie Focus verleggen van een infrastructureel beleid naar een breed e-sociaal beleid, met focus op aanleren e-vaardigheden In de beleidsprioriteiten moet onderwijs en vorming bovenaan staan en afgestemd worden op de kenniseconomie E-vaardigheden 7/06/2019 | pag. 18

Contacteren Contact Caroline Pauwels Website Caroline.Pauwels@vub.ac.be Website http://smit.vub.ac.be/ E-vaardigheden 7/06/2019 | pag. 19