DE AVG EN DE RECHTEN VAN DE BETROKKENE - RECHT VAN TOEGANG

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Privacywetgeving - toegang tot het schooldossier
Advertisements

Toepassing van de privacywet en andere reglementering bij het gebruik van adresinformatie Katleen Janssen ICRI – K.U.Leuven.
Art. 60 en welzijnwetgeving Werkgroep activering 7 juli 2012.
De juridische kant Hoe zit de uitwisseling van patiëntgegevens juridisch in elkaar; wat mag er wel en wat mag niet? Eric Schreuders Net2Legal Consultants.
HET IN OVEREENSTEMMING BRENGEN VAN HET RIJKSREGISTER MET HET BESTAND VAN DE AFGEVOERDEN GEHOUDEN DOOR DE KRUISPUNTBANK VAN DE SOCIALE ZEKERHEID ADVIES.
Informatiebeveiliging
Aan deze presentatie kunnen geen rechten worden ontleend Gegevensbescherming CQI-metingen 16 september 2010 CKZ mr Alexander J.J.T. Singewald © Singewald.
Beroepsgeheim op de SEH
Verhoor door AIG Uw rechten en plichten
Beroepsgeheim in de Bijzondere Jeugdbijstand Antwerpen, 14 oktober 2008 Beroepsgeheim: we zwijgen erover?! Axel Liégeois K.U.Leuven – Broeders van Liefde.
Het nieuwe Akkoord “De consument in de vrijgemaakte elektriciteits- en gasmarkt” 16 oktober 2013.
Paperless Douane en Accijnzen en Vereenvoudigde procedures
De Richtlijn « Diensten » 2006/123/EG en de sociale zekerheid Geneviève Pietquin FOD Sociale Zekerheid.
Vrijheid van vestiging
Gardiens de la paix/ Gemeenschapswachten Week van de integrale veiligheid/ Semaine de la sécurité intégrale.
Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling Nieuwe Verordening Individuele Wmo Voorzieningen Raadsinformatieavond 17 december 2009.
‘Rechten van de patiënt’ Gent, 28 januari 2003 Werkgroep Klinische Biologen West-Vlaanderen & Gentse Apothekers Biologen UITEENZETTING DOOR Prof. K. Schutyser.
Audit van de OCMW's in het kader van de door de POD MI gesubsidieerde materies.
Wet Werk en Zekerheid (WWZ) Waar dient u na 1 juli 2015 rekening mee te houden als u personeel in... dienst heeft ? Evonne van der Pol 2 juni 2015.
Inspectie SZW en handhaving. DE INSPECTEUR Toezichthouder op basis van artikel 24 Arbowet. Buitengewoon opsporingsambtenaar op grond van artikel 142 Wetboek.
Staatshervorming Binnenvaart Jaarvergadering VBR Peter Claeyssens 22 januari 2016.
21 oktober 2015 Intrekking van de eID Bestrijding van terrorisme en radicalisme Régis Tranno y.
Persoonsgegevens en de Wbp
Privacy in het sociaal domein Raadscommissie 15 januari 2015.
Consumentenbescherming in Nederland en onder de tropenzon Dr. Viola Heutger EU CARICOM.
De rechten van de patiënt.. Herman Nys Centrum voor biomedische en recht KU Leuven.
1 Een patiënt op de SEH van het MCH, verhalen uit de ziekenhuispraktijk Ivette Janssen, gezondheidsjurist Frans de Voeght, zorgmanager SEH.
Toegang tot documenten “van” de Europese Commissie Caroline ten Dam Juridische Dienst Europese Commissie ECER Seminar, 5 april 2011.
Spreidingsplan Infosessie Fedasil, directie beleidsondersteuning.
Voor wie is de Who? En wat moet de bibliotheek er mee?
PREVENTIE EN BESTRIJDING VAN IDENTITEITSFRAUDE Christophe Verschoore
Hoe de overheid u in de gaten houdt
Gij zult openbaren: privacy en de open overheid
Datacenter versus Cloud
EUTHANASIE.
Vraag en antwoord Datum: 28 september 2017.
Privacy binnen de Drechtsteden
Privacy binnen de Drechtsteden
Stichting van de Arbeid
Juridische aspecten van een webshop
Toepasbaarheid AVG & Fair Information Principles
Privacy en bescherming persoonsgegevens 2018 mr. Jan van Gool
De nieuwe rol van de Privacycommissie in de AVG
Agenda AVG, wat is er aan de hand? Oefening: register van verwerkingen
Rechten Bart van der Sloot Tilburg Institute for Law, Technology, and Society (TILT) Tilburg University, Netherlands
In 7 stappen uw organisatie klaar voor AVG
Privacy in wetgeving: wat mag wel en wat mag niet
Regeling structureel telewerk Dirk Laerte & Matthias Roman
31 mei Wet bescherming bedrijfsgeheimen verandert de procespraktijk?
Hergebruik van overheidsinformatie
Algemene Verordening Gegegevensbescherming (AVG)
Privacy en Leerplicht/RMC
Wet op de gegevensbescherming
Mr. I.W. van Osch 360|Advocaten
Privacy in het Caribisch deel van het Nederlandse Koninkrijk
De Algemene Verordening Gegevensbescherming
Privacy: Over de grenzen van big data verzamelen, gebruiken en delen bij fraude en criminaliteitsbestrijding. En de gevolgen van de nieuwe AVG Bart van.
Volmacht data goud waard: De grenzen aan het gebruik van persoonsgegevens Bart van der Sloot Tilburg Institute for Law, Technology, and Society (TILT)
De nieuwe privacyverordening
Federale gevolgen integratie gemeente-OCMW
Privacy en Leerplicht/RMC
Anti-Doping & Data Protection
Wet op de privacy.
Privacy Wat moet je weten van de nieuwe privacyverordening
Gemeente Katwijk. Annerine Blufpand Periklesinstituut
Handleiding VVLE template verwerkingsregister
Wim Van Holder.
GEGEVENSBESCHERMING AVG
het Naoberhuis Algemene Verordening Gegevensbescherming
IBP en AVG, wat moet wij er op school mee?
Transcript van de presentatie:

DE AVG EN DE RECHTEN VAN DE BETROKKENE - RECHT VAN TOEGANG

AVG = Algemene Verordening Gegevensbescherming. In het Belgische recht heeft de wet van 30 juli 2018 het toepassingsgebied ervan verruimd. De wet is in werking getreden op 5 september 2018.

De AVG kent de volgende rechten toe aan de betrokken personen: het recht op informatie; het recht op toegang; het recht op verbetering; het recht op wissing; het recht op overdraagbaarheid van de gegevens; het recht van bezwaar; het recht niet het voorwerp te zijn van een geautomatiseerde individuele besluitvorming, waaronder profilering.

Plan Persoonsgegevens De wet "Privéleven" Bestanddelen van het recht van toegang Beperkingen Formalisme Conclusies

1. PERSOONSGEGEVENS Alle gegevens die betrekking hebben op een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon (…); Wanneer gegevens rechtstreeks of onrechtstreeks met een persoon in verband kunnen worden gebracht, gaat het over persoonsgegevens.

Persoonsgegevens De wet "Privéleven" Bestanddelen van het recht van toegang Beperkingen Formalisme Conclusies

Het recht van toegang is niet ontstaan met de AVG. 2. DE WET "PRIVÉLEVEN" Het recht van toegang is niet ontstaan met de AVG.

2. DE WET "PRIVÉLEVEN" Artikel 10 van de wet "Privéleven" = buiten werking gesteld door de wet van 30 juli 2018 Het recht om inlichtingen te vragen en te verkrijgen met betrekking tot de verwerking van persoonlijke gegevens bestond reeds.

Deze wet voorzag ook in de volgende rechten: 2. DE WET "PRIVÉLEVEN" Deze wet voorzag ook in de volgende rechten: het recht op informatie het recht van toegang het recht op verbetering het recht van bezwaar het recht op wissing. - verbod van geautomatiseerde besluitvorming.

2. DE WET "PRIVÉLEVEN" Wat de rechten van personen betreft, laat dit toe de impact van de bepalingen van de AVG te relativeren.

Persoonsgegevens De wet "Privéleven" Bestanddelen van het recht van toegang Beperkingen Formalisme Conclusies

3. BESTANDDELEN 3.1. Bevestiging van de verwerking 3.2. Toegang tot de gegevens 3.3. Aanvullende informatie

3 . BESTANDDELEN 3.1. Bevestiging van de verwerking Het OCMW moet vermelden of de persoonsgegevens al dan niet verwerkt worden. ▪ de persoon identificeren ▪ beperking van het recht van toegang.

3. BESTANDDELEN 3.2. Toegang tot de gegevens De betrokkene heeft toegang tot alle zijn persoonsgegevens die door het OCMW verwerkt worden (behalve in het kader van een beperking). Voorbeelden: alle documenten en informatie die hij zelf overgemaakt heeft; de informatie die ingewonnen werd op basis van de gegevensstromen; de documenten die hij ondertekend heeft; …. 14

3. BESTANDDELEN 3.3. Aanvullende informatie ● moet aan de betrokkene verstrekt worden zonder dat hij dit uitdrukkelijk vraagt. ● duidelijk en verstaanbaar voor de betrokkene.

3. BESTANDDELEN De verwerkingsdoeleinden. De betrokken categorieën gegevens. De bestemmelingen en de categorieën van bestemmelingen. De opslagperiode. Het bestaan van het recht op verbetering, op wissing, de beperking van de verwerking en het bezwaar. Het recht om een klacht in te dienen bij de GBA. De bronnen. Geautomatiseerde besluitvorming, inclusief profilering.

Persoonsgegevens De wet "Privéleven" Bestanddelen van het recht van toegang Beperkingen Formalisme Conclusies

Het recht van toegang is niet absoluut. 4. BEPERKINGEN Het recht van toegang is niet absoluut.

4. BEPERKINGEN 4.1. Wettelijk voorziene beperkingen 4.2. Evenwicht tussen het recht van toegang en een ander fundamenteel recht

4. BEPERKINGEN 4.1. Wettelijk opgelegde beperkingen ● Wanneer het OCMW zijn gegevens overdraagt. ● Wanneer het OCMW verwerkingen van gegevens ontvangt. ● Wanneer de databanken van het OCMW door andere instellingen geraadpleegd worden.

4. BEPERKINGEN Dit beoogt specifieke hypothesen waarvoor geheimhouding nodig is aangezien er een verband is met de uitoefening van de opdrachten van volgende instellingen: - instellingen die bijzondere onderzoeksopdrachten uitvoeren; - het OCAD; - de strijdkrachten; - de inlichtingendiensten en de veiligheidsdiensten; - de passagiersinformatie-eenheid; - de rechterlijke autoriteiten de politiediensten, de algemene inspectie van de federale politie en van de lokale politie, de cel voor verwerking van financiële informatie, de algemene administratie der douane en accijnzen, en de passagiersinformatie-eenheid.

4. BEPERKINGEN 4.2. Evenwicht tussen het recht van toegang en een ander fundamenteel recht: ● een conflict met een ander fundamenteel recht van de betrokkene of van een derde; ● er moet een evenwicht gecreëerd worden tussen de twee betrokken rechten; ● de afwijking moet een legitiem doel nastreven, nodig zijn en evenredig zijn. Préciser qu’il est préférable d’indiquer dans le dossier la motivation qui a amener à ne pas respecter le droit d’accès

Persoonsgegevens De wet "Privéleven" Bestanddelen van het recht van toegang Beperkingen Formalisme Conclusies

5. FORMALISME 5.1. Uitoefening van het recht van toegang 5.2. Antwoord van het OCMW

5. FORMALISME 5.1. Uitoefening van het recht van toegang ● geen formalisme ● kan door een advocaat ingevoerd worden met betrekking tot zijn cliënt.

5. FORMALISME 5.2. Antwoord van het OCMW 5.2.1. Antwoordplicht ● Zich vergewissen van de identiteit van de persoon. ● In geval van twijfel vraagt het OCMW bijkomende inlichtingen (bijvoorbeeld: fotokopie van de keerzijde van de identiteitskaart) Uitzonderingen: duidelijk niet-gegronde of buitensporige vraag.

5. FORMALISME 5.2.2 Wie moet antwoorden? Het OCMW moet erop toezien dat er geantwoord wordt. 5.2.3. De inhoud van de verstrekte informatie De betrokken persoon moet de informatie kunnen begrijpen. 5.2.4. De vorm Schriftelijk, via andere middelen, inclusief door middel van een gewoonlijk gebruikt formaat.

5. FORMALISME 5.2.5. Antwoordtermijn ● Zo spoedig mogelijk. ● In ieder geval binnen een termijn van een maand te rekenen vanaf de ontvangst van de vraag. ● Deze termijn kan met twee maanden verlengd worden. NB: de betrokkene verwittigen in geval van verlenging

5. FORMALISME 5.2.6. Kosten Geen betaling behalve in geval van een duidelijk buitensporige of niet-gegronde vraag. Herinnering: weigering om te antwoorden.

Persoonsgegevens De wet "Privéleven" Wezenlijke elementen van het recht van toegang Beperkingen Formalisme Conclusies

6. CONCLUSIES Het recht van toegang bestond reeds in de wet "Privéleven"; de AVG heeft dit recht niet gecreëerd. Het recht van toegang is niet absoluut.