Afrikaanse filosofie Les 2: inleiding.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gezamenlijk vorm geven aan goede veiligheid in de praktijk
Advertisements

Regelhulp Regelhulp.nl is een digitale wegwijzer van de overheid voor iedereen die zoekt naar zorg of ondersteuning. Het webportaal bevat actuele informatie.
1 Demo of Praktijk Over de problematiek bij het ontwerpen van informatiesystemen Mark Dumay Afstudeervoordracht 15 oktober 2004.
1.Stoffen leren herkennen door ze systematisch op geschikte eigenschappen te testen. 2.Door logisch redeneren voor een groep stoffen een geschikte determineersleutel.
Filoleeuwenhorst.wikispaces.com.
Wetenschappelijke revolutie; De verlichting
HOOFDSTUK 8 ORGANISATIE ALS FLUX EN TRANSFORMATIE
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Dekolonisatie en Koude Oorlog in Vietnam
Terra Tweede Fase vwo © Wolters-Noordhoff bv
SCHRIFTELIJK STUDIEMATERIAAL INLEIDING Annemie Borremans, maart 2005.
Vooraf Voorkom het moeilijke door het gemakkelijke te doen’. Lao Tse
Stromingen en partijen
1. I NLEIDING 2. P ERSOONLIJKHEIDSPATHOLOGIE IN ONTWIKKELINGSPSYCHOLOGISCHE PERSPECTIEF 3. O NTWIKKELINGSASPECTEN BIJ HET ONTSTAAN VAN PERSOONLIJKHEIDSPATHOLOGIE.
Zuid-Chinese Zee: BRON VAN CONFLICT?
Psychotherapie bij volwassenen met een lichte verstandelijke beperking (Richard vuijk) Aline Vanneste 1BaO B2.2.
Hoofdstuk 1 De wereld, een mozaïek van regio’s
Onderzoek doen een methodische aanpak
Ellen Govaerts, Two Roads
Westerse wereld.
Cultuur in Zuid- Afrika
Hoofdstuk III: Griekenland Les 5: Par 3B, Weten
Herhaling vorige les: Deze les: Welk voedselprobleem?
Onderzoeksplan.
Kenmerkende aspecten Vormen van verzet tegen het West-Europese imperialisme (par. 9.8) De dekolonisatie die een eind maakt aan de westerse hegemonie in.
De relatie tussen religie en politiek in Afrika. Inhoud: Inhoud:  Inleiding  Stelling  Religie en politiek in Afrika  Conclusies  Discussie.
Religie & Filosofie Identiteit J&C1.4.
Aardrijkskunde Brugklas 1 Les 1.
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
H6 Imperialisme §6.4 De verovering van Afrika Wat moet je weten aan het eind van de les? Hoe de contacten tussen Europa en Afrika voor 1884 waren Waarom.
30De democratische revoluties in westerse landen met als gevolg discussies over grondwetten, grondrechten en staatsburgerschap 36De opkomst van de politiek-maatschappelijke.
1 Sociologie en Diversiteit hoorcollege 3 Harrie Manders
Wie bepaalt de toekomst van het OV? Marieke Kassenberg Liesbeth Couwenberg.
Determinanten en andere beïnvloedende factoren bij medicatiegebruik
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Reflecteren.
Psychologieles 12 lesweek 2
PROBLEEMOPLOSSEND VERMOGEN MARTINE KOERS & THOMAS DE JONGH.
1 Welkom,Welkom, ™JNLBos bij de Voorlichting Voorlichting ™JNL.Bos.
ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Filosoferen met Kinderen Marieke Hopman PhD Kinderrechten Tilburg University (
De Capability Approach een introductie Castella overleg 9 maart.
GGZ RIBW. GGZ Psy-Portaal Psy-Portaal is gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van psychische en psychiatrische klachten voor cliënten vanaf.
Psychologieles 12 lesweek 2 Je eigen leervraag centraal.
Een heldere visie op samenwerking!. Het Klokhuis Bibliotheek Bs Sint Antonius Bs de Lingelaar.
Waarom kritisch denken?. WAAROM KRITISCH DENKEN? Kritisch denken is één van de 21 ste eeuwse vaardigheden nodig om vlot te functioneren in onze samenleving.
CLIL-didactiek voor Duits
World Understanding and Peace day
Paragraaf 13.4 Noord en Zuid.
Vanuit overtuiging een patiënt laten participeren
“ In landen waar armoede en geweld heersen, bereikt 3xM mensen via televisieprogramma’s waarin Gods boodschap van liefde klinkt. In de eigen taal en cultuur.
23 maart 2017 profilering.
Zelfmanagement of toch positieve gezondheid? Een dissident geluid
Leerteam Flow.
kort presenteren - wat wordt de seriegrootte van de trainer
Burgerschap bij het Koning Willem I College
de tijd van burgers en stoommachines
Britt Dorenbosch.
Waarom kritisch denken?
Levenskunst voor pubers Bram Tenhaeff & Tina Canter
Kenmerken van de concept contextbenadering
Tjellingsessie Master Leiderschap
1/1/2019 Creatief gebruik van politieke concepten door historische Aziatische en Afrikaanse intellectuelen Founded in 1614 Pieter Boele van Hensbroek Faculteit.
Buurtbemiddeling HBO - WonenBreBurg
Grenzen en identiteit: Rusland
Hoofdstuk IV: Griekenland Par 4: Het nieuwe denken
“ In landen waar armoede en geweld heersen, bereikt 3xM mensen via televisieprogramma’s waarin Gods boodschap van liefde klinkt. In de eigen taal en cultuur.
Grenzen en identiteit: Rusland
Les 3: Hegel’s eurocentrische filosofiebegrip
Transcript van de presentatie:

Afrikaanse filosofie Les 2: inleiding

Centrale bronnen http://www.galerie-inter.de/kimmerle/Wereldfilosofie.html On Defining African Philosophy: History, Challenges and Perspectives (Oyeshille, 2008)

Inhoudsopgave Afrikaanse filosofie als studieobject Thema’s Problematieken Overeenkomsten met westerse filosofie

Filosofie (Liefde voor wijsheid) Systematisch Samenhangend Denken als zuivere gedachte Zuivere gedachte als (o.a.) zelfreflectie Zelfreflectie: het denken denken Het denken denken (νοησις νοησεως, Aristoteles)

Afrikaanse filosofie als studieobject Gebied: ten zuiden van de Sahara Centrale thema’s: Leven en praktijk Onafhankelijkheid Identiteit Grenzen van Afrika Afrikaanse socialisme (communalisme) / traditioneel Afrikaanse gemeenschapszin (Ubuntu) Goed functionerende tijd, niet objectief maar als waarde op zichzelf. Afrikaanse klassenstrijd (met verwijzingen naar Marx) Wederzijdse zorg Hulpverlening Ernest Wamba Afrika: consens via palaven / kampvuurgesprekken. Geen partijen en unaniem! Westen: meerderheidsdemocratie Westers denken biedt geen oplossing voor Afrika. Afrika heeft zichzelf nog geen overtuigend model (filosofie) verschaft.

Overeenkomsten filosofie Creatief en kritisch onderzoek doen naar mythes, demystificatie, voorbij dogmatiek. Hoe? Westers? Systematisch Samenhangend Logisch in redenering en taal Is er sprake van een Afrikaanse filosofie en in hoeverre is deze systematisch en samenhangend, logisch beredeneerd in taal?