Is je CLIL-praktijk OK(-proof) ?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

ZUURSTOF VOOR NEDERLANDS Taalscreenings en taalontwikkeling
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Ouders & School “Ouderbetrokkenheid in het secundair onderwijs” Promotoren: Prof. Dr. Piet Van Avermaet Prof. Dr. Ruben Vanderlinde Onderzoekers: Celine.
donderdag 27 mei 2010 Els Vanhoudt
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
School of Education Associatie K.U.Leuven donderdag 13 november
Evaluatie van een proces
TAALBELEID: het begrip
Portfolio in VZ Wenk servicedocument.
Portfolio in VV Wenk servicedocument.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Kwaliteitszorg in het (v)so 13,14,19,20 april 2010 Cor Hoffmans
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
Het opleidingsprofiel:
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
Het voortgangsbezoek Inspectie Basisonderwijs schooljaar
Taalontwikkelend lesgeven? Taalgericht vakonderwijs?
LUNTEREN 2014 beleid in praktijk. Wat wil het SWV bereiken? schoolloopbanen hebben geen stagnaties overgangen verlopen soepel arrangementen zijn op maat.
Bespreking PAV-les ‘Een vakantiejob zoeken’
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Op school en in de scholengemeenschap
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN! DVMHTB organiseert CLIL Content and Language Integrated Learning Schooljaar
Inhoud Context? Wat is VoetZoeker? Demo! Praktische info Q&A.
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Vreemdetalenonderwijs in CLIL 27 mei 2010 CLIL in Europa.
Prioritaire nascholing CompetentieontwikkelingHulpbronnen ontwikkelen Werken aan Positive states of mind Relatie sociaal model en HGW. Het.
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek pilot toezicht 2020 De Oranjerie datum onderzoek 12 mei 2015.
VAKGROEPCOÖRDINATOREN MAVO/PAV 25 november 2013.
Het onderwijs van het Frans in het basisonderwijs en de aansluiting op de eerste graad van het secundair onderwijs.
Hoe in de CLIL-klaspraktijk omgaan met woordenschat (vakterminologie) en functionele taalhandelingen? Jurgen Stevens -Leerkracht Sint-Aloysiuscollege Ninove.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Kwaliteitsontwikkeling Visie, ja zonder meer, maar dan wel met actie graag! DIVO-studiedag 4 december 2015.
Taalscreening fase 2: opvolging
Informatieavond leerlingen en ouders mavo scholen Dunamare Overstap 4 mavo naar 4 havo per
Taal- en rekenbeleid in de regio Mariëlle Verhoef (projectleider taal en rekenen) Herman Krikhaar (coördinator Profijt)
Experten in de derde graad Proefproject
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Inleiding Voorstelling vakgroepwerking.
PV 11/01/2016 TAALBELEID Even een voorsmaakje…:
CLIL-didactiek voor Duits
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN!.
Verwijzen naar kookboek.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Gelijke kansen op school: het kan!
Twee jaar clil in het vlaams secundair onderwijs: een evaluatie
GO! Campus Mercurius Lommel
Dag van het SO – workshop CLIL
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.
Verwelkoming Dag van het Secundair Onderwijs
Agenda Kwaliteitsverwachting OK-kader Opdracht en traject
het katholiek basisonderwijs
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Pedagogische begeleiding Mechelen-Brussel
Hoofdstuk 1 Taal en taalonderwijs
Vakgroep Nederlands OK?
Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Onderwijskunde: Praktijk, Onderzoek en Beleid Groep 9: x, y, z, A
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Is je CLIL-praktijk OK(-proof) ? CLIL-studiedag Brussel 20 maart 2019 Wim De Wiest en Marc D’Hoop

Wat komt aan bod? Back in time Het OK CLIL-proof op beleidsniveau? CLIL-proof op lerarenniveau? Het leven zoals het is… 2

Back in time: Aanbevelingen macro Versoepel de regelgeving Verduidelijk de regelgeving Faciliteer expertise-uitwisseling Stimuleer scholen > CLIL in bso en tso

Back in time: Aanbevelingen meso Werk aan de deskundigheidsontwikkeling van taalgericht vakonderwijs. Onderzoek of en hoe scholen ondersteund kunnen worden om de leervorderingen van hun leerlingen in kaart te brengen. Neem taalgericht vakonderwijs op in de initiële lerarenopleiding voor alle vakken.

Back in time: Aanbevelingen micro Implementeer taalgericht vakonderwijs in alle vakken.  Bouw structureel overleg uit tussen de CLIL- leraren en de taalleraren.  Stimuleer hospiteren en intervisie.  Volg de deskundigheid van de CLIL-leraren op.

BacK in time: Aanbevelingen micro  Ontwikkel deskundigheid op het vlak van het in kaart brengen van leervorderingen in de CLIL-taal.  Communiceer duidelijker over CLIL in het schoolreglement, met name over evaluatie en leerbegeleiding.  Overweeg ook een CLIL-aanbod in de B-stroom, het bso en het tso.

Het OK Het OK in een notendop, neergeschreven in een bronnenboek. Verplichte lectuur voor iedereen die onderwijs een warm hart toedraagt! Hoe lees je het OK? Het OK bestaat uit 6 concentrische cirkels met één middelpunt: de ontwikkeling van de leerling staat centraal. Voor hem/haar doen wij allemaal ons werk, elke dag opnieuw. Geldig dus voor de overheid, de academici, de inspectie, PBD, directeurs, leraren, ... De cirkels rondom de lerende verwijzen naar de verschillende rubrieken van het OK. Soms staan er meerdere woorden in één cirkel, die verwijzen naar de deelrubrieken. Voor elke (deel)rubriek bestaan één of meerdere kwaliteitsverwachtingen (27 voor alle rubrieken samen) die op hun beurt beschreven zijn in een kwaliteitsbeeld. Om de ontwikkeling van de leerling te stimuleren (rubriek 1) heb je doelen nodig, moet het onderwijsleerproces en leer- en leefomgeving zo optimaal mogelijk verlopen, zijn begeleiding en opvolging noodzakelijk (4 deelrubrieken). Deze rubriek geeft dus hét kernproces weer: leren en onderwijzen. Om dit alles kwaliteitsvol vorm en inhoud te geven heb je een schoolbeleid nodig dat inzet op interne kwaliteitszorg: in het OK heet dat kwaliteitsontwikkeling. Om aan kwaliteitsontwikkeling te kunnen doen, heb je een sterk beleidsvoerend vermogen nodig van het schoolbeleid op meerdere domeinen: het onderwijskundig beleid, het personeels- en professionaliseringsbeleid, het veiligheidsbeleid en het financieel en materieel beleid. Dat alles met als doel om maximaal resultaten en effecten te bereiken bij alle leerlingen. Dat wil zeggen de minimaal gewenste output, welbevinden, leerwinst en studievoortgang/toegang hoger onderwijs. Het spreekt voor zich dat elke school haar context- en inputfactoren meeneemt in de uitrol van haar beleid. Belangrijk: de cirkels staat in nauwe relatie met elkaar. Ze zijn met elkaar verweven. Er is interactie, wisselwerking tussen de verschillende cirkels. De ontwikkeling van de leerling staat centraal en in het midden. Voor hem/haar doen wij allemaal ons werk, elke dag opnieuw. Geldig dus voor de overheid, de academici, de inspectie, PBD, directeurs, leraren, ... Om de ontwikkeling van de leerling te stimuleren heb je doelen nodig, moet het onderwijsleerproces en leer- en leefomgeving zo optimaal mogelijk verlopen, zijn begeleiding en opvolging noodzakelijk. Om dit alles vorm te geven heb je een schoolbeleid nodig dat inzet op interne kwaliteitszorg. Om aan kwaliteitszorg te kunnen doen, heb je een sterk beleidsvoerend vermogen nodig van het schoolbeleid op meerdere domeinen: het onderwijskundig beleid, het personeels- en professionaliseringsbeleid, het veiligheidsbeleid en het financieel en materieel beleid. Dat alles met als doel om maximaal resultaten en effecten te bereiken bij alle leerlingen. Het spreekt voor zich dat elke school haar context- en inputfactoren meeneemt in de uitrol van haar beleid. Ik maak hier even de link met SONO die ook de leerling als één van de onderzoekslijnen centraal stelt.

Het en kwaliteitsdenken Onderwijskwaliteit – cocreatie – 37 kwaliteitsverwachtingen Evolutie van louter verantwoording naar eigen Q-ontwikkeling Eigenaarschap uitdrukkelijk bij de scholen Kwaliteitsdenken >< verantwoording op papier (planlast) Inspectie: (No) stress, externe partner Controleren én stimuleren Kwaliteitsdenken gaat over: kwaliteit (van de klaspraktijk, leerlingenbegeleiding, oriëntering, …) kwaliteitsontwikkeling of IKZ (in beleidsteams, bij leraren, vakgroep, …)

CLIL en het Ontwikkelingsschalen en CLIL: Kwaliteitsontwikkeling Leerlingenbegeleiding (brede basiszorg) Personeelsbeleid en professionalisering Diversiteit (taalgericht vakonderwijs) Rapportering en oriëntering Onderwijsleerpraktijk (expliciet bij leer- en ontwikkelingsgericht aanbod) Geen normerend kader (teaching to the test)

CLIL OK-proof beleidsniveau Visie Organisatiebeleid Onderwijskundig beleid Interne kwaliteitszorg

OK-proof beleidsniveau: visie Stap voor stap Input en contextfactoren (bsa) Doel: ontwikkeling van onze jongeren, uitdagen, excelleren Doel: meertaligheid en grotere taalvaardigheid Uitdragen en gedragenheid = eigenaarschap Richtinggevend voor: Leerplandoelen zaakvak en CLIL Evaluatie zaakvak en CLIL Begeleiding CLIL-leerlingen Professionalisering CLIL-leraren Valkuilen: Promo, enkel voor sterke leerlingen Geen solokoers van een leraar, een directeur Eng doel: lesgeven in een vreemde taal (receptief)

OK-proof beleidsniveau onderwijskundig beleid Maatregelen en afspraken over: realisatie leerplandoelen zaakvak (het leerplan !) en CLIL evaluatie van zaakvak en CLIL begeleiding en ondersteuning van leerlingen professionalisering van leraren CLIL ingebed in het talenbeleid Wat is een talenbeleid? Het is er niet bovenop ! Taalgericht vakonderwijs bij alle leraren: betekenisvolle contexten Taalondersteuning, strategieën zo veel mogelijk interactie CLIL en taalgericht vakonderwijs CLIL als innovatieve didactische werkvorm sterke didactiek = brede basiszorg centraal in het CLIL-doorlichtingsonderzoek

Taalgericht vakonderwijs Taalsteun en strategieën interactie context

OK-proof beleidsniveau organisatiebeleid en professionalisering Participatie: bottom-up Communicatie en weerstand Innovatie: co-teaching, hospiteren, … Formeel en informeel overleg zaakvakleraar en taalleraar Samenwerking en internationalisering Het warm water niet zelf uitvinden

OK-proof beleidsniveau interne kwaliteitszorg Doen we de goede dingen? Doen we de dingen goed? Hoe komen we dat te weten? Wat vinden anderen daarvan? Wat gaan we borgen en bijsturen? Systematiek telt, niet het systeem Focus op leerresultaten en effecten (welbevinden) Opzij, opzij, opzij… we hebben maar een paar min. tijd Feedback op lerarenniveau: Bijv. klasbezoeken, reflectiegesprek met CLIL-leraren Meer dan ‘Je bent goed bezig’ Ook op didactiek van taalgericht vakonderwijs, beheersing CLIL-taal, taalverwerkingsniveau leerlingen, …

OK-proof lerarenniveau Eerst leerplandoelen zaakvak Taalgericht vakonderwijs Beheersing CLIL-taal en vakterminologie Leerlingen stimuleren om de CLIL-taal te gebruiken Nooduitgang: Nederlands Taalverwerkingsniveau van de leerlingen: progressief opbouwen vraagt overleg, impact opdrachtenverdeling, … Feedback aan leerlingen: vlotheid en vormcorrectheid valkuil van overdreven aandacht voor spelling ! Lesmateriaal: afgestemd op het taalvaardigheidsniveau van de leerlingen integratie taal- en vakinhouden (CLIL)

Het leven zoals het is Doorlichting onderwijsleerpraktijk ‘geschiedenis-CLIL’ in aso III Context aanbod geschiedenis-CLIL in tweede, vierde en zesde lj. aso CLIL-aanbod open voor alle leerlingen, behalve voor leerlingen pool Moderne talen derde graad aso mits gunstig advies van begeleidende klassenraad: uitgangspunten/criteria: engagement voor het hele schooljaar zorgnoden/studielast leerlingen: geen hypotheek op slaagkansen uitdaging voor de leerlingen

Het leven zoals het is Doorlichting onderwijsleerpraktijk ‘geschiedenis-CLIL’ in aso III Stimulerend schoolbeleid opdrachtenverdeling / professionalisering / materieel comfort in I en II is lerares geschiedenis-CLIL ook lerares Engels in III: lerares beschikt over nodige bekwaamheden (C1-attest) en motivatie groot engagement en professionalisering voor CLIL bevorderende materiële uitrusting en leermiddelen aansturing en opvolging van samenwerking structureel overleg CLIL-leraren structureel overleg CLIL-leraren – vakgroep geschiedenis link met vakgroep Engels (o.a. via ankerfiguur lerares geschiedenis-CLIL – Engels) resultaat: samenhang ‘geschiedenis-CLIL’ - geschiedenis verticale leerlijn CLIL leerlingenbegeleiding: opvolging leerprestaties en leerloopbaan van de leerlingen

Het leven zoals het is Doorlichting onderwijsleerpraktijk ‘geschiedenis-CLIL’ in aso III Vaststellingen in III aso klaspraktijk, samenstelling lesmateriaal, werkvormen afgestemd op taalgericht vakonderwijs de lerares hanteert consequent de CLIL-taal (inclusief vakterminologie) de lerares stimuleert de leerlingen om de CLIL-taal te hanteren (Nederlands enkel in geval van ‘nood’) progressieve opbouw van taalverwerkingsniveau vanaf eerste graad (in CLIL- context) werpt vruchten af in derde graad in III aso: vooral informele talige ondersteuning – vlotheid > vormcorrectheid (maar wel feedback op beide) lesmateriaal: gelijk(waardig) met dat van ‘niet-CLIL-geschiedenis’ volledig Engelstalig (leerteksten, bronnen, oefeningen/opdrachten) indirecte integratie van taalinhouden (ad hoc) integratie van actieve werkvormen: zetten leerlingen aan tot receptief en productief gebruik van de CLIL-taal evaluatiepraktijk (schriftelijk en mondeling): volledig Engelstalig – beheersings- en verwerkingsniveau is gelijk(waardig) met ‘niet-CLIL-geschiedenis’

Het leven zoals het is Doorlichting onderwijsleerpraktijk ‘geschiedenis-CLIL’ in aso III Resultaten en effecten Leerplanrealisatie in geschiedenis-CLIL // niet-CLIL-geschiedenis Studieresultaten in geschiedenis-CLIL // niet-CLIL-geschiedenis Leerlingen schrijven, spreken en denken in het Engels in de lessen geschiedenis-CLIL School evalueert effecten nog niet systematisch, maar stelt dat CLIL bevorderend is voor spreek- en schrijfdurf en receptieve vaardigheden zoals lees- en luistervaardigheid Effect op motivatie en welbevinden leerlingen Tevredenheid ouders