Michel van Ingen en Nanke Dokter

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Zullen we het over opleidingsdidactiek hebben? bijvoorBeeld over exemplarische opleidingsdidactiek? Jo van den Hauwe Bart van der Leeuw HSN 25 Den Haag,
Rekenproblemen en Dyscalculie
Hogere denkvaardigheden
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Vervolgbijeenkomst 1 Taken analyseren en ontwerpen
Individuele factoren die bewustwording, behoeften en participatie in professionele ontwikkelingsactiviteiten beïnvloeden: Een model op drie niveaus over.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Drieslag functioneel rekenen
Onderzoeken vanuit je hoofd
Voorbereid op Stage Bijeenkomst 2
Gebruik van vakjargon door pabostudenten op de pabo Diny van der Aalsvoort.
De ontwikkeling van professionele vakkennis op de pabo
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
StatIG in de Vrolijke School
(G)een kwestie van knippen en plakken?
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
PRESENTEREN KUN JE LEREN
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Evaluatie Leerlijnen.
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
Workshop evalueren Dcp
Online video strategie. ALGEMEEN YouTube is 2 de grootste zoekmotor, na Google Zoekopdracht Google geeft steeds meer videoresultaten Kan gelijk waar en.
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school - vmbo.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Bijeenkomst September 2015
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Rekeninstructie en schooltaalbevorderend gedrag Een onderzoek naar verschillen in gedrag van leraren basisonderwijs Nanke Dokter – 22 januari 2016.
De training interactief voorlezen 1.Opzet 2.Onderzoek studenten VU 3.APS-bevindingen.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Schoolse taalvaardigheid bij rekenen Een onderzoek naar verschillen in gedrag, kennis, vaardigheden en attitudes van leraren basisonderwijs Nanke Dokter.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Taal in de rekenles Netwerk rekencoördinatoren Sarkon.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR) Rekendidactiek op het CPI Een onderzoek naar het effect van een lessenserie rekendidactiek, waaronder.
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Kennisclip Web toepassingen
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Toetsing Vakdidactiek 2.
Visie Team VZ Onderwijs op maat.
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Omgaan met verschillen
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Michel van Ingen en Nanke Dokter Samen werken aan schooltaal tijdens de rekenles; een interventie op de pabo Panama 2019 Michel van Ingen en Nanke Dokter

Voorstellen Michel van Ingen Docent rekenen/wiskunde bij Fontys HKE, pabo ‘s-Hertogenbosch Nanke Dokter Docent taal(didactiek) bij Fontys HKE, pabo ‘s-Hertogenbosch Promovenda Tilburg University Onderzoeksbegeleiders: Sjaak Kroon, Anje Ros, Jeanne Kurvers and Rian Aarts Onderzoek Laatste fase NWO promotiebeurs a grant of the Dutch Organisation for Scientific Research

Stellingen Leerlingen die veel verschillende woorden kennen begrijpen redactiesommen beter. De structuur van een tekst is van invloed op de moeilijkheidsgraad van die tekst. Het is leuk om leerlingen tijdens de rekeninstructie expres op het verkeerde been te zetten om ze goed te laten nadenken. Het is belangrijk om hardop denkend voor te doen hoe leerlingen de som uit een tekst moeten halen.

Opzet Belang Opzet Uitvoering Effecten

Belang: waarom werken aan schooltaal bij rekenen? www.lesinschooltaal.nl Op de site: filmpje belang bekijken. Kort strategieën bekijken.

Startpunt voor de ontwikkeling van de interventie Leraren gebruiken minder complex taalgebruik dan inhoudelijk specifiek taalgebruik. Leraren gebruiken meer strategieën gericht op stimuleren van begrip van schooltaal dan op productie van schooltaal door de leerlingen Leraren hebben een positieve attitude ten opzichte van het stimuleren van schooltaal tijdens de rekenles. De kennis, houding en vaardigheid ten aanzien van schooltaal van leraren hangen niet samen met hun schooltaalstimulerende gedrag

The interconnected model of professional growth (Clarke & Hollingsworth, 2002) Professionalisering van leraren is geen eenmalige gebeurtenis, maar een complex proces waarbij verschillende aspecten een rol spelen.

Training en onderzoek Interventie studie op Pabo Basis voor de interventie is bestaand rekenaanbod; In de interventie wordt geoefend in de basisschoolpraktijk; Tweedejaars studenten; Online materialen voor zelfstudie (www.lesinschooltaal.nl) Onderzoek Experimentele groep (N=35) vs controle groep (N=35) (Random geselecteerd); Voor- en nametingen (observaties, vragenlijsten); Interview met opleider; Evaluatie met studenten; Procesobservaties.

Ontwerpprincipes 1.: Effectief PDP 2. HILL-principes (Desimone, 2009; Garet et al, 2001; Kennedy, 2016) Duur Collectieve participatie Heldere vakspecifieke doelen Authentieke taak Modeling door opleider Actief leren Kennisconstructie Kennisdeling Reflectie op handelen (Dochy, 2018) Urgentie/hiaat/probleem Zelf management en learner control, Collaboratie en coaching Hybride leren Actie en kennisdeling Flexibele leerruimte Assessment

Opdracht (toetsdoelen)

Opdracht

  Rekenen/wiskunde Schooltaal Voormeting Video en vragenlijst Les 1 Big idea Belang van schooltaal Zelfstudie Website: belang en kenmerken van schooltaal (filmpjes) Les 2 Wiskundige modellen Schooltaalkenmerken Website: Schooltaalstimulerende strategieën Les 3 Strategieën herkennen. Test (Kahoot) over kennis van schooltaalkenmerken en schooltaalstimulerende strategieën. Les 4 Ontwerpen van rekenlessen: Focus op interactie. Kansen voor het stimuleren van schooltaalontwikkeling tijdens de rekeninstructie. Praktijk Uitvoeren en filmen van rekenles in stage Les 5 Herontwerp rekenles: foutenanalyse maken Reflectie op video-opnamen van eigen les in kleine groepjes, focus op schooltaalstimulerende strategieën. Les 6 Zie les 5. Les 7 Producten en video’s inleveren Evaluatie Nameting Uitvoering Training Control group did not get the AL information, but was schooled in providing general feedforward during mathematics instruction. Score Kahoottest AL features: Total correct answers (%) 54,55% Total incorrect answers (%) 45,45%

Resultaten kennis en attitude Kennistest Attitude Max score 42 Likertscale 1-5 Totaal attitude was niet significant, onderdeel belang inzien wel (p=.039) Knowledge: (eerst twee stellingen kwamen uit de test). Descriptive Statistics experimental group N Minimum Maximum Mean Std. Deviation aantal goed bij voormeting kennis 27 15 31 22,00 4,234 aantal goed bij nameting kennis 34 14 35 25,38 4,250 Valid N (listwise) 26 Descriptive Statistics control group aantal goed bij voormeting kennis 27 12 31 21,63 4,877 aantal goed bij nameting kennis 23 19 29 24,87 3,035 Valid N (listwise) 18 Attitude Total attitude was not significant, the cognitive attitude aspect was (p=.036). Difference with experienced teachers is biggest in selfefficacy.

Coderen transcript (http://www. lesinschooltaal 3 Pabostudent En wie weet waarom ze dit een driehoek noemen? 4 Pabostudent Zou dat gewoon voor de lol zijn? 5 Pabostudent Zou iemand gedacht hebben: weet je ik vind dit er wel leuk uit zien, laten we dit een driehoek gaan noemen. 6 Lln Nee. 7 Pabostudent M. 8 Leerling M. Omdat er ook drie kanten zijn. 9 Pabostudent Kom ze maar eens tellen. 10 Leerling M. 1, 2, 3 (Telt drie keer op zelfde plekje op de driehoek). 11 Pabostudent Kijk, 1,2,3 (wijst de drie hoeken aan). 12 Pabostudent Drie kanten, had jij goed gezien inderdaad. 13 Pabostudent Nou zal ik het nog een keer laten zien, want ik denk dat N. en D. het niet konden zien. 14 Pabostudent Hier heb ik een hoek (wijst aan). 15 Pabostudent Hier heb ik een hoek (wijst aan). 16 Pabostudent En hier heb ik een hoek (wijst aan). 17 Pabostudent Dat zijn drie hoeken. 18 Pabostudent Een driehoek.

Coderen transcript 3 Pabostudent En wie weet waarom ze dit een driehoek noemen? P1 4 Pabostudent Zou dat gewoon voor de lol zijn? P3 5 Pabostudent Zou iemand gedacht hebben: weet je ik vind dit er wel leuk uit zien, laten we dit een driehoek gaan noemen. P3 6 Lln Nee. 7 Pabostudent M. 8 Leerling M. Omdat er ook drie kanten zijn. 9 Pabostudent Kom ze maar eens tellen. 10 Leerling M. 1, 2, 3 (Telt drie keer op zelfde plekje op de driehoek). 11 Pabostudent Kijk, 1,2,3 (wijst de drie hoeken aan). B6 12 Pabostudent Drie kanten, had jij goed gezien inderdaad. P5 13 Pabostudent Nou zal ik het nog een keer laten zien, want ik denk dat N. en D. het niet konden zien. 14 Pabostudent Hier heb ik een hoek (wijst aan). 15 Pabostudent Hier heb ik een hoek (wijst aan). B6 16 Pabostudent En hier heb ik een hoek (wijst aan). 17 Pabostudent Dat zijn drie hoeken. 18 Pabostudent Een driehoek. B2

Resultaten gedrag (N=7) Gemiddeld aantal keer gebruikt in 4 minuten rekeninstructie

Resultaten gedrag (studenten N=7, leraren N=27) Gemiddel aantal keer gebruikt in 4 minuten (studenten)/ 8 minuten (leraren) rekeninstructie.

Resultaten evaluatie Evaluatie studenten (meest waardevolle) Videos op website waarin de schooltaalstimulerende strategieën werden voorgedaan. Analyseren van de eigen video-opnamen van het eigen strategiegebruik. ‘Strategiekaartje’ met daarop een beschrijving van de 12 strategieën. Evaluatie opleider Studenten lijken bewuster om te gaan met stimuleren van schooltaal tijdens de rekenlessen. Analyseren met behulp van video-opnamen kan krachtig gereedschap zijn. De schooltaalstimulerende strategieën zouden onderdeel moeten uitmaken van de toetsdoelen.

Conclusie De kennis neemt toe (maar niet per se door dit aanbod). De attitude ten aanzien van het stimuleren van schooltaalontwikkeling tijdens de rekenles verandert met name op het gebied van belang. Het handelen in de praktijk verandert (nog) niet significant. Mogelijke verklaringen: Hoeveelheid tijd was beperkt voor aanleren van strategieën. Video werd genoemd als waardevol, maar niet alle studenten maakten er gebruik van. De toetsdoelen waren algemeen en stuurden niet. Klein aantal studenten heeft voor- en na videomateriaal aangeleverd.

Discussievraag Welke samenwerking zie jij voor je tussen taal en rekenen en wat is er nodig om die samenwerking tot stand te brengen?

Vragen? Bedankt voor uw aandacht Interesse? N.Dokter@Fontys.nl M.vaningen@fontys.nl