Bouw plantencellen in 3D

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Van cel tot DNA Interactieve quiz.
Advertisements

“Ontwerp een eigen school” Leerarrangement KC Macht en Regels
de cel als bouwsteen van levende wezens
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
de submicroscopische bouw van een cel
De wondere wereld van de cel
Celorganellen.
5 Plantaardige en dierlijke cellen
 Het tentamen wordt afgenomen op maandag 29 okt., zalen Alpha en Gamma van Wees er op tijd!! Te laat komen is afwezig.  Telefoon uit, eten.
De wondere wereld van de cel
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Thema 1. Inleiding in de biologie.
OFC28 mediawijsheid les 4.
Industrie op miniformaat Video: The inner life of a cell
Thema 1. Inleiding in de biologie.
1.6 Ontdek Nederland met de atlas Posteropdracht
Organellen in de cel Submicroscopische bouw van de cel.
Thema 1. Inleiding in de biologie.
Thema 1. Inleiding in de biologie.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
B. Stof 2 Zelf cellen bekijken B
Bouwstenen van het leven
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
B. Stof 5 De celorganellen Plantencellen en hun organellen 1
HAVO 4 Thema 1: Inleiding in de biologie Boek: Biologie voor jou Deel: HAVO A.
Wikimedia Les 1. Wat is Wikimedia? Weten we het nog?
Hoofdstuk 2 De cel.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Thema 1 Basisstof 2 tekenen
Thema 3 Organen en cellen
Zelfstandigheidproject 3 VWO
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Verschillen tussen plantencellen en dierlijke cellen
Wegwijs Groep 8 Thema 2Weer en verkeer Introductieles: 30 minuten Zelfstandig werken: 90 minuten Afsluiting: 30 minuten. presenteren.
Celorganellen Een celorganel is een klein celonderdeel met een specifieke taak of taken Er zijn veel verschillende soorten organellen. Voor dit jaar moet.
Leesvaardigheid Lezen en leestoetsen. ▪ 1. Gouden tip voor leestoetsen ▪ 2. Hoe pak je leestoetsen aan? ▪ 3. Wat doe je bij onbekende woorden? ▪ 4. Hoe.
De vraag is je beste vriend
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Xperience Liefde en relaties
Biolgie voor Jou. VMBO-BK.
Sleutels, codes en aanwijzingen
Zelfstandigheidproject 3 VWO
Organellen in de cel Submicroscopische bouw van de cel.
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 KGT Lesweek 4
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 BK Lesweek 2
Elektronenmicroscopisch
Digi(bord)boek project <titel project>
Thema 1 Cellen en Organen
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Huiswerkopdracht Politiek
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Sleutels, codes en aanwijzingen
Biologie   studie van het leven Wat is leven? Een unieke ordening van moleculen (ligt vast in DNA) Stofwisselingsprocessen (enzymen) Zelf kunnen.
Dierlijke cel 1=lysosoom; 2=celmembraan; 3=mitochondrium; 4=endoplasmatisc reticulum (ER); 5=cytoplasma; 6=kernmembraan; 7=kernporie; 8=kern; 9=kernlichaampje;
volgende bladzijde terug
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Art & Design Productvormgeving.
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
Anatomie en Fysiologie
Laat de vragen eerst even aan de docent zien!!
Plastiden Thema 3 BS 7.
voorbeeld volgende bladzijde terug
volgende bladzijde terug
Zoeken naar informatie op het Internet.
Thema 1. Inleiding in de biologie.
Transcript van de presentatie:

Bouw plantencellen in 3D Jolanda, Tamara, Burcu en Reshma

Wie zijn wij? Jolanda de Vries Docente biologie onder- en bovenbouw Damstede Lyceum Amsterdam Tamara Huijbregts Stedelijk College Eindhoven Reshma Dewkalie Docente Biologie onder-en bovenbouw Lumion Amsterdam Burcu Orhan Docente Biologie onderbouw & vmbo4

Planten ontsaaien Dat doe je door het tastbaarder te maken. De leerlingen hebben dan ook gelijk een idee van hoe een cel eruit ziet, niet zo’n plat ding… En je krijgt de lekkerste creaties...

De plantencel en de belangrijkste onderdelen

Welke organellen kan een plantencel nog meer bevatten dan de ‘bekende’?

3 Groepen Groep 1: Nasibakjes (2x) Groep 2: Eetbare producten (2x) Afvalproducten (2x) Maak een rubric/nakijkmodel bij je product Bepaal ook voor welk schooltype/jaarlaag/tijdsduur les.

Zelf aan de slag! Maak een driedimensionaal model van een cel Alle organellen zo realistisch mogelijk weergeven Groep van max 5 personen Maximaal een uur tijd voor de opdracht Verdeel de taken: opzoeken info, creabea, controle legenda, nakijkmodel etc. Bekijk eerst een lijst van alle organellen Zoek op welke organellen en andere onderdelen in en om de cel moeten zitten. Hou rekening met vorm en functie. De organellen moeten herkenbaar zijn als dat organel. (grootte, hoeveelheid) Kleur maakt niet uit. Geef met kaartjes de namen van de organellen aan. Of geef ze nummers en geef op de legenda daar de juiste namen bij. Maak een rubric of een nakijkmodel bij de opdracht. Bedenk voor welk niveau, leerjaar en tijdsduur.

Celstructuren van een plantencel Kern (DNA, kernlichaampje, kernmembraan) (Ruw) Endoplasmatisch reticulum, Ribosomen, Golgi systeem, Lysosomen Mitochondria Chloroplasten, Chromoplasten, Leukoplasten en andere plastiden Cytoskelet Vacuole Celmembraan Celwand

Voorbeeld opdrachtblad Voor deze groepsopdracht gaan jullie zelf een driedimensionaal model van een cel maken, waarin alle organellen zo realistisch mogelijk worden weergegeven. Hiervan leer je veel meer dan alleen die tekst en plaatjes uit het boek. En het is nog leuk om te doen ook! Je werkt samen in een groep van 2 tot 5 leerlingen. Werkwijze: Bekijk eerst van Basisstof 5 blz. 68, 69 en 70 in je boek. Kies voor een plantencel of een dierlijke cel: weeg voor- en nadelen tegen elkaar af. Zoek op welke organellen en andere onderdelen in en om de cel moeten zitten. Bedenk met elkaar hoe en van welke materialen de cel en de onderdelen het beste gemaakt kunnen worden. Zie ook tips onderaan. Maak een werkplan en verdeel taken onder de groepsleden. Het zoeken en/of maken van celonderdelen moet grotendeels buiten de lessen worden gedaan. De organellen moeten ongeveer de juiste vorm hebben (herkenbaar zijn als dat organel) en in de juiste verhouding tot de celgrootte zijn. Kleur maakt niet uit. Maak van de organellen die in meervoud in een cel zitten ook meerdere exemplaren. Geef met kaartjes de namen van de organellen aan. Of geef ze nummers en geef op de legenda daar de juiste namen bij. Lever op een apart blad een legenda in, waarop de namen en juiste functies van de organellen kort beschreven staan. Tips: Hoe meer 3D, hoe beter. Een ‘pizza met beleg’ mag, maar levert minder punten op. Overleg van welk materiaal je de kern, ribosomen, mitochondriën etc. het beste kunt maken. Neem voor de buitenkant bijvoorbeeld plasticfolie (membraan), en karton voor de celwand als je een plantencel maakt. Het is ook leuk om (bijna) alles van eetbaar materiaal te maken, bijvoorbeeld een doorzichtige gelatinepuddig met ‘zwevende’ snoepjes e.d. als organellen. Kijk op internet om ideeën op te doen: Google op Cell project en/of deze links: www.google.nl/search?q=3D+model+cel&biw=1280&bih=753&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0CCMQsARqFQoTCJTIkMD_mMcCFcmPLAodC6IGcQ#tbm=isch&q=3d+cell+project www.youtube.com/results?search_query=3d+cell+model www.ehow.com/how_5144667_make-cell.html www.wikihow.com/Make-a-Model-Cell www.education.com/science-fair/article/biology_building-blocks/ Het geheel moet af zijn (en in de les ingeleverd worden) in week 41 op woensdag 11 oktober.

Voorbeeld opdrachtblad voor vwo Cellen in 3D Je hebt geleerd over cellen en organen. Vandaag begin je aan een afsluitende opdracht: het maken van een dierlijke en een plantaardige cel. Dit doe je in een groepje van ca 3 personen. Het is voor een (deel)cijfer in je practicumbundel. In een legenda of bijlage (wees creatief! Verras me!) geef je de functie aan. Zijn er overeenkomsten en verschillen dierlijke en plantaardige cel? Materiaal: mag van alles zijn. Tips: · Zoek uit wat de 3 dimensionale structuur is van een cel. · Welke structuren komen er in de cel voor? · Op welke plaats liggen deze celstructuren? · Hoe is het celverband? Wanneer moet het ingeleverd worden? Uiterlijk….

Voorbeeld rubric 3 2 1 Project plantencel Project plantencel Alle informatie klopt en is gestructureerd Alle informatie klopt Onoverzichtelijk of met fouten Afwezig Hoeveelheid informatie 10-12 organellen aanwezig 7-9 organellen aanwezig 4-6 organellen aanwezig 1-3 organellen aanwezig Kwaliteit van de informatie Informatie volledig, veel details. Informatie volledig, enige details. Informatie volledig. Geen details. Afwezig. Functies Alle functies zijn kloppend benoemd. De meeste functies zijn kloppend benoemd. Enige functies zijn kloppend benoemd. EXTRA Totaal maximaal 12 punten te behalen Behaalde punten: Cijfer:

Model Criteria Excellent (5) Goed (4) Voldoende (3) Matig (2,5) slecht (1 of 2 ) Creativiteit en vormgeving Model is 3D. Mooie vorm cel en organellen. Netjes gewerkt. Creatief origineel materiaal gebruikt Model is 3D. Goede vorm cel en organellen. Netjes gewerkt. Eigen materiaal / zelf gevormd. Model is 3D. Vorm cel en organellen oké. Niet echt netjes gewerkt. Deels eigen materiaal. Model is deels 3D, deels 2D. Vorm cel en organellen oké. Niet origineel / (gekleurd) papier of karton Model is grotendeels 2D. (vrijwel) alles van papier. Geen kleur of met stift e.d. gekleurd en getekend. Cel Onmiskenbaar plantaardige of dierlijke cel. Labels duidelijk. Duidelijk herkenbaar als plantaardige of dierlijke cel. Herkenbaar als plantaardige of dierlijke cel. Labels aanwezig.. Niet echt herkenbaar als plantaardige of dierlijke cel. Labels aanwezig Niet herkenbaar als plantaardige of dierlijke cel. Labels ontbreken. Organellen Alle organellen biologisch juiste vormen en juiste . verhouding. Meer dan 1 per organel en/of extra Organellen 3D en goed herkenbaar. Verhoudingen en vormen goed. Deels meerdere stuks per organel. Organellen deels 3D, herkenbaar. Verhoudingen en vormen goed. Geen meerdere stuks per organel. Organellen zijn te plat en/of vaag herkenbaar. Te weinig organellen / 1 organel niet aanwezig. Organellen zijn plat en/of niet (duidelijk) herkenbaar. 2 of meer organellen niet aanwezig Legenda Labels Alle labels netjes, met juiste naam (of nummer) bij juiste organel. Legenda netjes Alle labels met namen of nummers bij juiste organellen. Legenda netjes. Meeste organellen hebben juiste naam (of nr.) Niet heel netjes. Labels aanwezig maar daar is alles mee gezegd. Niet netjes. Labels niet aanwezig of veel onjuist. Functies Alle functies van alle organellen zijn correct, in detail en in eigen woorden. Alle functies van alle organellen zijn correct, maar kort beschreven in eigen woorden. Meeste functies van organellen zijn oké maar kort beschreven geen eigen woorden Meeste functies van organellen zijn kort, kleine foutjes, geen eigen woorden Geen of te weinig functies beschreven of veel fout

Op de volgende dia’s enkele voorbeelden van cellen gemaakt door leerlingen

Nabespreking Producten / foto’s Rubrics