Bereikbaarheid & duurzaamheid door innovatie We are talking about cars of the future. In the next 30 minutes we want to show you that future can be nearer than imagined and results can be seen in traffic soon. Caspar de Jonge Beter Benutten
Data-delen en data-standaardisatie Supermarktlogistiek
Want: uitdagingen in regio’s en steden
Enkele voorbeelden: Verbreding A1 toe-en afstroom bezoekers het Loo, Apenheul, Julianatoren Avondspits Deventer binnenstad via stadsbrug onderhoud brug Zutphen toe- en afstroom bezoekers Boekenmarkt transport van en naar Snipperling en nieuw A1 bedrijventerrein toe- en afstroom Dickensfestival aantallen incidenten A1 tussen Deventer en Bathem ITS gaat niet alles oplossen maar kan relatief goedkoop veel verlichting brengen.
Investeringen in 4 thema’s: 1. connectiviteit
2. Mobility as a Service:
3. energietransitie
4. zelfsturend
Waarom Smart Mobility? Relatief geringe publieke investeringen Veel private investeringen: telecom, automotive, internet Veel winst te behalen: doorstroming, verkeersveiligheid, uitstoot, economie Kostenbesparingen aan overheidskant: minder wegkantvoorzieningen, minder beheer (GGT bijv.), meer markt = meer keuze tegen lager kosten Voorbeeld: een intelligent kruispunt brengt: 5-24 % meer doorstroming, afname van ongevallen en vermindering van uitstoot tegen een meerprijs van gemiddeld € 7.500 Total cost of ownership wordt lager door verminderde beheerlasten, afname van comfortlusse
Wat doen we nu al: verder dan door de voorruit In-car brengen van: Maximale snelheden en snelheidsadviezen; Persoonlijke, actuele informatie over potentieel gevaarlijke situaties en wegwerkzaamheden verder op de route; Actuele informatie verkeerslichten (‘time to green’, ‘time to red’); Parkeerinformatie inclusief reserveren parkeerplek. Daarnaast: Optimaliseren van verkeersstromen m.b.v. verkeerslichten die weggebruikers ‘herkennen’; Prioriteren van groepen verkeersdeelnemers bij verkeerslichten: fiets, OV, hulpdiensten.
Use cases: techniek en organisatie in de keten Use case 1 In-Vehicle signage en snelheidsadviezen Use Case 2 In-Car informatieverstrekking over potentieel gevaarlijke situaties en werkzaamheden Use Case 3 Prioritering VRI's Use Case 4 In-Car brengen van actuele VRI-informatie Use Case 5 Optimaliseren verkeersstromen Use case 6 In-Car parkeerinformatie
Hoe: het Partnership Talking Traffic Overheden: I&M en regio’s, steden, RWS Bedrijven in het Partnership: van MKB tot mondiale spelers Gezamenlijk investeren en risico’s dragen Gelijkwaardige partners: geen OG-ON verhouding Partnership is open en zal dus groeien Private diensten o.b.v private en publieke data Overeenkomsten t/m 2020 Externe stakeholders worden actief betrokken: werkgevers, verzekeraars, automotive’s, transporteurs Resultaten vanaf najaar 2017 beschikbaar
En verder: andere BBV ITS projecten gericht op data en connectiviteit: Data top 8 Evenementen data Incidenten data Blauwe Golf data stakeholders betrekken plus Truck platooning: zelfrijdend en connectiviteit Nieuwe wet- en regelgeving: zelfrijdend en heeeeeel veeeeeel pilots
Randvoorwaarden Goede en actuele publieke en private data: voertuigen (auto, fiets, OV, hulpdiensten, vrachtverkeer, etc); Verkeerslichten; parkeren, evenementen, logistieke processen, wegwerkzaamheden, incidenten, weer, brug open; Alle wegbeheerders zelfde data, zelfde kwaliteit Advies supersnel bij de reiziger: bij voorkeur binnen een seconde via telecomnetwerk Afspraken over privacy, security, datagebruik, business rules, marktontwikkeling, etc. Gebruik internationale standaarden: Audi, Mercedes etc. leveren geen maatwerk voor NL!
Dan doen we met een heleboel partners