Vormingsvraagstuk HAVO ~ Deel 2 ~ H12.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De 5 dimensies van cultuur
Advertisements

Massamedia en cultuur Normen Specifieke regels in groep / samenleving
Seksuele diversiteit Homoseksualiteit Didactiek gedrags- en maatschappij- wetenschappen Isabel Rots 1.
De vernieuwing De vernieuwing: •Havo- contexten •Geen losse thema’s maar samenhang door de kernconcepten •Herhaald werken met het ‘gereedschap’ geeft de.
Onderwerpen: Veranderingen: Individuele verantwoordelijkheid en het individueel gedragen van Mensen Continuïteit: wat bleef hetzelfde bij groeps- en individueel.
Paragraaf 7: Ieder voor zich
MENSEN LEVEN MET MENSEN
Rol van de gemeente. 1.Ons onderwijs is uitstekend, maar… Hoge pieken, maar ook brede en diepe dalen De overgang van lager naar middelbaar onderwijs verloopt.
Verzuiling en ontzuiling in Nederland
Hoofdstuk 2 Socialisatie.
Hoofdstuk 3 Cultuur.
Kenmerken van de concept contextbenadering
Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden
Marginalisering van allochtone jongeren en risicofactoren in hun dagelijks leven L. Eldering & E.J. Knorth.
AMV Sociaal maatschappelijke dimensie
Inleiding politieke stromingen
Staatsinrichting, Paragraaf 2
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
Analyse maatschappelijk vraagstuk
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Jeugdcultuur week 6 Specifieke groepen het experimenteer gedrag voorbij.
1 Sociologie en Diversiteit hoorcollege 3 Harrie Manders
(Ped)agogiek Werkcollege 5
sociologie en diversiteit
Opgroeien in de stad les 3
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
Opvoedrelaties B Bijeenkomst 1 : Gezin.
Inleiding in de (ped)agogiek Hoorcollege 4
1 § 1: Met elkaar omgaan p140 § 2: Verliefd, verloofd, getrouwdp142 § 3: Als de relatie stuklooptp144 § 4: Samen of alleen?p156 § -: Soms loopt het andersp148.
Opvoeden praktisch bekeken Bieke Van Severen 1BaO C SADAN-Opdracht.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Opbouw nieuwe programma en mogelijke PTA’s Werkwijze nieuwe methode Doelen : –Leerlingen inleiden in de sociale wetenschappen –Leerlingen onderzoek leren.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
1 Analyse maatschappelijk vraagstuk. 2 Formele macht: Deze macht is officieel vastgelegd in wetten en regels (gezag) Voorbeeld: de burgemeester verbied.
Oudercontactavond Leerjaar 3. Prefontale cortex nog niet rijp! Prefontale cortex o.a. is betrokken bij: Nemen van beslissingen Maken van keuzes.
Werkwijze nieuwe methode Doelen : –Leerlingen inleiden in de sociale wetenschappen –Leerlingen onderzoek leren doen Middelen : –Een didactische lijn en.
Maatschappijwetenschappen in klas 5 en 6
Ontzuiling en secularisatie
Pedagogiek als beroep.
Introductie Maatschappijwetenschappen nieuwe stijl
Thema 3: De verzorgingsstaat
Hoofdconcepten en eindtermen
Pluriforme samenleving paragraaf 2
Maatschappij Wetenschappen
Prentenbijbels voor China
H1 Hoe word je wie je bent?.
Thema 3: De verzorgingsstaat
3. Oorzaken van criminaliteit
Blok 2 Vrijheid in Nederland
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Alliantie GenderDiversiteit
Pilot Maatschappijwetenschappen introductie Han Noordink Marco Veldman
Sociologische paradigma’s
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Pilot maatschappijwetenschappen
Maatschappijwetenschappen nieuwe stijl
MAW §1.3.
Kenmerken van de concept contextbenadering
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschappen een feit
Consumenten-gedrag Het gezin
Aangeboren of aangeleerd?
Aangeboren of aangeleerd?
Zorg verlenen aan anderen
PROJECT INTERFACE.
Sociale veranderingen in het bindingsvraagstuk
Politieke veranderingen in het verhoudingsvraagstuk
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Maatschappijwetenschappen
Veranderingen in het vormingsvraagstuk
Transcript van de presentatie:

Vormingsvraagstuk HAVO ~ Deel 2 ~ H12

Paragrafen 12.1 Context: samenlevingsvormen in de wereld 12.2 Analyse: functies van socialisatie 12.3 Ontwikkelingen samenlevingsvormen 12.4 Politiek en overheidsbeleid

12.1 Context: samenlevingsvormen in de wereld Samenlevingsvormen verschillen per cultuur en in de tijd. Voorbeelden: Over het algemeen wordt in Nederland tegen 1 à 2 personen ‘vader’ gezegd, terwijl in Haïti kinderen meerdere vaders hebben. Alle ooms worden daar namelijk ook ‘vader’ genoemd. Sinds 1791 is homoseksualiteit in Nederland niet meer strafbaar. Dit geldt niet voor alle landen zo staat in verschillende landen nog een zware straf of zelfs de doodstraf op homoseksualiteit. https://www.hln.be/nieuws/buitenland/egypte-verstrengt-straffen-voor-homo-s-en-ook-in-deze-landen-is-homoseksualiteit-strafbaar~a81104b7/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F > Artikel uit november 2017.

12.2 Analyse: functie van socialisatie Mensen worden gevormd door verschillende aspecten. Een aantal voorbeelden zijn: Het gezin waarin je opgroeit De plaats De tijdsperiode Er bestaan 5 functies voor socialisaties: Het continueren van de cultuur in de samenleving Het veranderen van de cultuur in de samenleving Het binden van mensen met de groep en de cultuur Het ontwikkelen van een identiteit per individu Het gedrag van mensen voorspelbaar maken (gedragsregulering)

12.2 Analyse: functie van socialisatie Uitleg functies van socialisatie: 1. Door het overdragen van opvattingen, waarden en normen wordt een cultuur in standgehouden (continuerende functie) 2. Acculturatie zorgt er voor dat een oude en een nieuwe cultuur worden samengevoegd. Naast acculturatie zorgt ook social media ervoor dat culturen veranderen (veranderende functie) 3. Het identificeren met een groep zorgt voor binding (bindende functie) 4. Het opgroeien in een bepaalde cultuur zorgt voor het ontwikkelen van een identiteit (identificerende functie) 5. Gedrag wordt aangeleerd zodat gedrag voorspelbaar wordt (gedragsregulerende functie)

12.2 Welke functies van socialisatie passen bij de onderstaande zinnen? Lessen geven op scholen over cybercriminaliteit Samen vuurwerk afsteken Wanneer je een nieuw persoon ontmoet geef je die een hand Friese ouders leren hun kinderen om Fries te spreken Nederlandse kinderen groeien op met het vieren van Koningsdag en sinterklaas (twijfel of deze juist is geformuleerd) Veranderende functie Bindende functie Gedragsregulerende functie Continuerende functie Identificerende functie

12.3 Ontwikkelingen samenlevingsvormen 3 Verschillende perioden: Tot de zestiger jaren Zestiger jaren tot en met de tachtiger jaren Na de tachtiger jaren

12.3 Ontwikkelingen samenlevingsvormen Voor de zestiger jaren Gezin is hoeksteen Kostwinnersgezin (traditioneel gezin) Sociale institutie Ongelijke verdeling macht Dimensies Hofstede: grote machtafstand Bevelshuishouding Socialisatoren: gezin, kerk, vereniging Verzuiling (filmpje laatste dia)

12.3 Ontwikkelingen samenlevingsvormen Zestiger jaren tot en met de tachtiger jaren Meer variatie in type gezin VB: woongroepen, homoseksuele en lesbische relaties Kinderen krijgen meer te zeggen Centraal komt te staan dat kind eigen identiteit ontwikkel Veranderingen veroorzaakt door democratisering & individualisering Anticonceptiepil > Kinderen krijgen wordt bewuste keuze Onderhandelingshuishouden ontstaat Anderhalfverdienergezin Taken gelijk verdeeld

12.3 Ontwikkelingen samenlevingsvormen Zestiger jaren tot en met de tachtiger jaren Socialisatoren: rol kerk kleiner (secularisering), peergroup, onderwijs, media Rol onderwijs groter: meer tijd op school, maatschappij verwacht meer opvoedingstaken van school Ontzuiling Vrouwenemancipatie > sociale gelijkheid Verandering in cultuur - VB: ongehuwd samenwonen, meer echtscheidingen Echtscheiding opgenomen in wet  institutionalisering Komst van immigranten  multiculturele samenleving

12.3 Ontwikkelingen samenlevingsvormen Na de tachtiger jaren Kostwinnersgezin & moderne gezin Egalitair & geïndividualiseerd

12.3 Ontwikkelingen samenlevingsvormen Na tachtig jaren Proces van individualisering ontwikkelt verder Socialisatoren: onderwijs & media Contacten worden via sociale media gelegd Veranderingen: Samenlevingscontracten Twee mensen van zelfde geslacht mogen trouwen Twee vrouwen kunnen gezag over een kind krijgen Voorbeelden van institutionalisering van samenlevingsvormen Multiculturele samenleving blijft

12.4 Politiek en overheidsbeleid Ideologieën

12.4 Politiek en overheidsbeleid Nederlandse overheid is terughoudend op het gebied van opvoeding (oorzaak: verzuiling) Wettelijke plichten vanuit overheid: Tot het 21e jaar moeten ouders zorgen voor hun kind, ook na echtscheiding Overheid heeft randvoorwaarden om voor iedereen financieel mogelijk te maken kinderen te krijgen

12.4 Politiek en overheidsbeleid Vrijheid van onderwijs Overheid financiert onderwijs Scholen mogen zelfinvulling geven aan pedagogische, didactische, religieuze en algemene vorming van leerlingen. In de zestiger en zeventiger jaren  welvaart nam toe  vrouwen gingen werken, omdat ze nodig waren en vanwege emancipatie. Impliciet gezinsbeleid VB: seksuele voorlichting

12.4 Politiek en overheidsbeleid Jaren negentiger meer belangstelling gezinsbeleid Meer aandacht financiële positie Ondersteuning waar nodig Aandacht voor combinatie werk & gezinsleven Laatste jaren veranderingen: Discussie vaderschapsverlof Adviesrapport ‘vechtscheidingen’

Interessante filmpjes passend bij H12 Verzuiling (en ontzuiling): https://www.youtube.com/watch?v=4ZAzIve-LtY Vrijheid van onderwijs (tot 0:58, daarna wordt het een eigen mening) https://www.youtube.com/watch?v=LLyWBU00Be4