Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media Verkoopgesprek Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media
Wat heb ik in de vorige les geleerd? Wat ga ik nu leren? Retail- en promotiemix Wat ga ik nu leren? Reclame Massamedia E-mail en spam Online of traditionele media? Reclame door fabrikanten Sociale media Bedrijfswebsite of sociale media Contact met je klanten Voor- en nadelen sociale media
H1 Verkoopgesprekken H2 Rechten en plichten H3 Verkoopafhandeling H4 Afrekensysteem en geldbeheer H5 Retail- en promotiemix H6 Reclame en sociale media H7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie
Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media Reclame is een krachtig promotiemiddel. Van alle middelen uit de promotiemix bereik je hier de grootste groep consumenten mee.
Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media Zenders van reclame
Invloed reclame Overtuigen Manipuleren Indoctrineren Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media Invloed reclame Overtuigen Manipuleren Indoctrineren
Reclame via massamedia Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media Reclame via massamedia Je bereikt een grote doelgroep Je hebt een groot bereik Er vindt geen interactie plaats tussen zender en ontvanger Je kunt niet goed meten hoe effectief de reclame is Reclame via massamedia is meestal duur
Adverteren op basis van kijkcijfers Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media Adverteren op basis van kijkcijfers Traditionele televisie Online televisie
Adverteren via internet Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media Adverteren via internet Zoekmachinemarketing Websites Sociale media
Adverteren via e-mail Telecommunicatiewet Spam Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media Adverteren via e-mail Weinig moeite en geld voor de winkelier Groot bereik Persoonlijke aanbiedingen Telecommunicatiewet Spam Lage kosten Weinig moeite voor de winkelier Grootste nadeel: het is ongevraagd
Online of traditionele media? Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media Online of traditionele media? Online en traditionele reclame hebben allebei hun eigen voor- en nadelen. De keuze is o.a. afhankelijk van: Reclamebudget Welke media het best bij je doelgroep past Bedrijven kiezen vaak allebei.
Reclame bij trends en rages Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media Reclame bij trends en rages Trend: een ontwikkeling die een bepaalde periode duurt. Een trend ontwikkelt zich vaak tot iets blijvends (consumenten eten gezond). Rage: iets dat korte tijd heel erg populair of in de mode is. Rage-artikelen worden in een korte tijd veel gekocht, maar als de rage voorbij is, is niemand meer geïnteresseerd in het product (fidget spinner).
Sociale media en verkoop Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media Sociale media en verkoop Sociale media: online platformen waar je informatie met andere gebruikers deelt (Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, Google+, …) Sociale netwerksite: groep mensen met een gezamenlijke interesse Bedrijven maken reclame op social media via: Een eigen bedrijfspagina Betaalde advertenties Andere gebruikers
De invloed van bloggers en vloggers Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media De invloed van bloggers en vloggers Personeelswerving via sociale media
Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media Website Leads: potentiële klanten of klanten die terugkeren naar de website voor een nieuwe aankoop Doel: gebruikers informeren/aanzetten tot aankoop
Je winkel op sociale media Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media Je winkel op sociale media Laat zien wie je bent en waar je als winkel voor staat Interactie met je doelgroep Profiel aanmaken Kies een medium dat past bij je doelgroep
Social merchandising Uitgaan van de behoefte van de gebruiker Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media Uitgaan van de behoefte van de gebruiker Gebruikers volgen je website of sociale media: Voor hun plezier Om aanbiedingen in de gaten te houden Voor de laatste productinformatie Klantenservice Feedback Social merchandising
Communicatieregels Is het voor de gebruiker interessant? Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media Communicatieregels Is het voor de gebruiker interessant? Ga in interactie met je klanten Plaats regelmatig een bericht Houd de actualiteit in de gaten Privacy: volg de Wet bescherming persoonsgegevens
Voordelen sociale media Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media Voordelen sociale media Groot bereik Lage kosten Snelheid Interactie Nadelen sociale media Kans op imagoschade Tijdsinvestering Slecht meetbaar