Filter bubble Mediabegrip week 6-7

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Er zijn 3 methodes om slimmer te zoeken. 1.Door toetscombinaties te gebruiken. Bij windows: Alt + Tab = schakelen tussen programma’s. Windows + D = bureaublad.
Advertisements

RECLAME OP INTERNET ASCC Clubmiddag 15 april 2014.
Zoeken in de NAZ Nederlandse Artikelendatabank voor de Zorg (alleen voor abonnees) LEVV, november 2006.
Kinderen online.
Welkom bij de cursus Handig met Internet! Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter.
Strategie Social Media.  Waarom iets met Social Media gaan doen?  Waarom is het belangrijk eerst een strategie te ontwikkelen?  Schakel een deskundige.
1.Ga naar 2.Kijk rustig rond. 3.Laat een foto van je trekken. 4.Ga naar
ATLA Religion Database + ATLAS Zoeken naar en in ATLAS full-text artikelen Klikken = verder gaan.
Oefenen met de zoekmachine Google Deel 1 Zoeken op alle sites Zoeken op Nederlandse sites zoeken van afbeeldingen Arkelstein, School voor Praktijkonderwijs.
Hoe wordt de ranking bepaald?. 3 factoren die de Google Ranking bepalen 1. Pagerank 3 hoofdfactoren die de Ranking bepalen 2. Duur op website + social.
Onderwijs 2.0. Even voorstellen Walter Vos Tweedejaars IDM/Media & informatiemanagement Digitaal samenwerken Google:
Tips voor de blogger in spé.
Les 2 – Jouw media.
Les 3 – Zullen we delen?.
Wikiwijs.
Ismay Sonnemans & Khedy Gorissen
Wat leer je? Je leert dat heel veel actuele onderwerpen ook iets met wetenschap en techniek te maken hebben. Je denkt na over wat wetenschap en techniek.
OFC28 mediawijsheid les 5 samenwerken
Arkelstein, school voor Praktijkonderwijs Oefenen met de zoekmachine Google Deel 2: gericht zoeken.
YouTube gebruiken op school? Mediabegrip week 5/6.
Ledenvergadering 22 juni 2015
SOCIAL MEDIA KoenLouisInformatics. INHOUD INTRODUCTIE VERSCHILLENDE SOCIAL MEDIA MARKETING EN INTERNETSTRATEGIE STERKE KANTEN ZWAKKE KANTEN CONCLUSIE.
Iedereen gebruikt social media.
Social media. Agenda Facebook pagina – Likes – Check-ins – Resultaten – Tips Linkedin pagina – Volgers – Tips.
Social media.
Bron: Baarda, B. (2014). Dit is onderzoek!. Wat is een theoretisch kader? ‘Een theoretisch kader is een overzicht van bestaande kennis en inzichten over.
Het Digitaal Educatief Produkt Waar haal je dat vandaan?
Het Digitaal Educatief Produkt Waar haal je dat vandaan?
Wat is social media? Groep 8
Kinderen en de sociale media. Hoe ga je daarmee om? Toon interesse in waar je kind mee bezig is. Laat kinderen online met een nickname.
Verbeter de vindbaarheid van je verenigingswebsite Samantha van der Werf.
Schokkende beelden in de media Media begrip week
Hoe werkt Kampong TV? Onderdeel van Team communicatie 100% vrijwilligerswerk Samenwerking studenten Hogeschool Samenwerking Kampong videoteam Faciliteiten.
Zoeken op internet
doe de test. Eerlijk invullen.
HOOFDSTUK 6 Goed voor het milieu?
Pokémon Go Mediabegrip week
Genocides.
Social Media & Sport Deel I
Met wie app jij? Mediabegrip week
Social Media Marketing Petra Kamping |Ellen Engbers
Internetmarketing en oefentoets
H2 Soorten media.
Online Marketing voor het MBO
Wat doet media? Hoe wordt media gebruikt?
Hacking Mediabegrip week
Cashless future Mediabegrip week
Online-moraalpolitie
Halloween Mediabegrip week
Smarthome Mediabegrip week
YouTube Premium Mediabegrip week
Schermtijd Mediabegrip week
Berichten in de media Mediaboodschappen.
INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
Kerstspecial Mediabegrip week 50-51
Sluikreclame Mediabegrip week
Webcams Mediabegrip week 50-51
Appverbod Mediabegrip week
Berichten in de media Mediaboodschappen.
Online discriminatie Mediabegrip week 2-3
Buurt-apps Mediabegrip week 2-3.
Terug Wat heb je nodig? Tijdschriften, schaar, lijm, A4 of A3-tje. Wat moet je doen? Je gaat een collage maken. Je gaat foto’s van oude gebouwen (ouder.
Hacking Mediabegrip week
#Doeslief Mediabegrip week
Filter bubble Mediabegrip week 6-7
Transcript van de presentatie:

Filter bubble Mediabegrip week 6-7 https://www.mediawijsheid.nl/filterbubble/

Bubbels Vraag Wat is een filter bubble? De filter bubble is het verschijnsel, waarbij websites en zoekmachines hun resultaten afstemmen op jouw (eerdere) online zoekgedrag. Ook wel het algoritme genoemd. Bron tekst: https://nl.wikipedia.org/wiki/Informatieluchtbel en https://choosetoencrypt.com/search-engines/filter-bubbles-searchencrypt-com-avoids/ Bron afbeeldingen: Unsplahs.com en Pixabay.com

Hoe werkt de filter bubble? Opdracht Bekijk het filmpje. Schrijf de voor en nadelen van de filter bubble op. Klik op de afbeelding voor het filmpje Bron filmpje: https://www.youtube.com/watch?time_continue=102&v=RZkZ-PLJzas Bron afbeeldingen: Print Screen YouTube.com en Pixabay.com

Voorbeeld Internetactivist Eli Pariser legt de filter bubble uit met een voorbeeld van Egypte. Lucas en Sem zoeken via Google op de term Egypte. Lucas krijgt vooral toeristische trekpleisters te zien in de zoekresultaten, Sem krijgt vooral informatie over de politieke crisis in Egypte. Vraag Hoe kan het dat zij verschillende zoekresultaten krijgen? Dit komt door hun verschillende surfgeschiedenissen. Bron tekst :https://www.mediawijsheid.nl/filterbubble/ Bron afbeelding: Unsplash.com

Waar ga je aan de bubbles? Spotify Facebook Google Bron afbeelding: Pixabay.com Netflix YouTube En nog véél meer sites gebruiken bubbels.

Pop de bubble Liever geen filter bubble? Tips: Surf anoniem, bijvoorbeeld met zoekmachine DuckDuckGo; Verwijder regelmatig Cookies; Haal je informatie bij de bron, dus niet alleen uit je sociale media; Lees ook eens een tijdschrift of papieren krant. Bron tekst: https://www.mediawijsheid.nl/filterbubble/ Bron afbeelding: Unsplash.com