MovingFuture Femke Schot, Thomas van Breemen-Schneider, Sanne Wolters, Sam Gilling & Eva Verduin
Inleiding Doelgroep FIT op drie niveaus SWOT-analyse Trends en ontwikkelingen Interventie MovingFuture Customer Journey Kosten en baten
Doelgroep 12-18 jaar Middelbare school Gericht op Social Media Eigen keuzes maken Gericht op vrienden FIT op drie niveaus SWOT-analyse
Probleem – oplossingsgericht Vrije tijd wordt ingevuld met social media Lage SES ongezonder, hoog percentage obesitas Oplossing Integrale benadering lijkt te helpen In regio verenigingen gebruiken Behoefteonderzoek onder jongeren Laagdrempelige activiteiten organiseren in de wijk
Product op de markt brengen Inzetten op social media Voorlichting op scholen Professionele sporters inzetten (FC Emmen) Stakeholders benaderen Samen investeren!
Bedrijfsmodel Niet alleen gemeente Ook stakeholders De gemeente en verenigingen samen investeren Doel: gezonde leefstijl stimuleren
SWOT-analyse Hoogste percentage obesitas Begroting 2019 Kansen Culturele diversiteit Lage inkomensklasse – leeft ongezond Flexibele arbeidsmarkt Ieder mens is uniek Social media Bedreigingen Verschillen tussen lage en hoge SES worden steeds groter op het gebied van gezondheid. Cultureel divers; toename in culturele diversiteit in de Nederlandse samenleving. De culturele verschillen kunnen met elkaar gaan botsen, wat de sociale cohesie verslechterd. Sterktes Hoge inkomensklasse – leeft gezond Dorpsgevoel, veel verbinding Zwaktes Steeds minder jongeren, meer ouderen. Lage inkomensklasse – Leeft ongezond Voornamelijk MBO aanbod, beperkt HBO aanbod, geen WO aanbod Hoogste percentage obesitas Begroting 2019
Trends en ontwikkelingen Vanaf 2017 aantal 65+ hoger dan aantal jongeren Lage SES is ongezonder, aantal neemt sinds 2010 weer toe Financiële middelen ontbreken Vrije tijd wordt opgevuld door social media in plaats van sport en beweging
Interventie MovingFuture Sportclinics organiseren in wijken met overgewicht Doel: jongeren in de wijk structureel aan het sporten krijgen. Stap 1: bevolkingsonderzoek in drie wijken (0 meting) Stap 2: aanbod creëren wat aansluit bij onderzoek (i.s.m. sportverenigingen) Stap 3: één meting uitvoeren Stap 4: concept uitrollen in gehele gemeente
Interventie MovingFuture
Customer Journey Bewustzijn Via Social Media mensen informeren Langs scholen gaan om de jongeren te enthousiasmeren Overweging Mond tot mond reclame Social Media gebruik Posters door de gemeente Sporten met boegbeeld Aankoop Social Media E-mailadres waar de klant naar kan mailen voor verdere informatie Service Gratis sporten/bewegen voor jongeren van 12-18 jaar Verschillende soorten sporten Nieuwe vrienden/contacten ontmoeten Loyalty Gegevens verenigingen doorgeven Social Media gebruik voor volgende data Nieuwsbrief op de mail
Kosten en baten https://gemeente.emmen.nl/sites/default/files/Begroting2019_definitief.pdf