Laaggeletterden, migranten & De apotheek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Presentatie Laaggeletterdheid
Advertisements

HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Gemaakt door :marten cuiper
Uw apotheek. Voor betrouwbare zorg dichtbij
Duidelijk schrijven voor iedereen
Cultuursensitief werken
Een haperend geheugen.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
DE SOLLICITATIEBRIEF = VISTEKAARTJE NUMMER 1
Herkennen laaggeletterdheid
Laaggeletterden herkennen en dan?
Wat kunnen wij samen doen aan laaggeletterdheid in Almere?
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Communicatie met ouders
De dag van het solliciteren Blok 1
Communicatie en dementie
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
voor familie en vrienden van
Workshop evalueren Dcp
De dag vóór het examen Schrijf de data en uren waarop je examen moet doen op een groot vel papier en hang het goed zichtbaar op! Leg alles wat je voor.
Laaggeletterdheid in de zorg
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Alle toepassingen direct toegankelijk op één startscherm naar eigen keuze Eenvoudig Iedereen kan het Dus snel registreren Het kost niets! Het kan echt.
Laaggeletterdheid & De apotheek
Informatie voor cliëntondersteuners Wmo. Inhoud 1.Cijfers en feiten. 2.Wat is vergeetachtigheid en wat is dementie? 3.Hoe herken ik dementie? 4.Verschillende.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Bewustwording en herkenning laaggeletterdheid
Welkom ik maak me sterk.
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Woordjes leren.
Wijs met medicijnen Voor ouderen die verschillende medicijnen tegelijk gebruiken.
Themabijeenkomst Kleurrijke en toegankelijke dementiezorg Marjan Mensinga trainer en adviseur bij Pharos en med. antropoloog/SPV/POH GGZ Jennifer van den.
1 Leefstijl en gedrag Hoe verander ik? Drs. Marloes Hogenelst GZ psycholoog Medische Psychologie
THERAPIETROUW, JIJ MAAKT HET VERSCHIL!. Inhoud 1. Therapie-ontrouw: definitie 2. Drie fases in therapie-ontrouw 3. Gevolgen therapie-ontrouw 4. Bevorderen.
Verbetering zorg aan allochtone en laaggeletterde patiënten VMWN regio West 10 december 2015.
Dienstverlening aan de burger HOE ERVAREN BURGERS MET EEN CHRONISCHE AANDOENING DE OVERHEIDSDIENSTVERLENING?
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Interventies voor omgaan met beperkte gezondheidsvaardigheden Inspiratie-sessie studiedag ‘Diversiteit en gezondheidsvaardigheden’ Mechelen.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Concept Herkennen van en effectief communiceren met laaggeletterden
Stoornis/beperkingen Laaggeletterdheid Thema 8 les 3
UW APOTHEEK VOOR BETROUWBARE ZORG DICHTBIJ
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Werkstuk nask In de week van 23 januari 2017 (week 04) voor vrijdag 27 januari 12:15, inleveren Daarna: elke werkdag te laat: 5 punten (van de 100) van.
Lage gezondheidsvaardigheden en laaggeletterdheid
Covey trainingsavond.
Laaggeletterdheid en beperkte gezondheidsvaardigheden
Wat maakt een PPT goed?.
HERSENGYMNASTIEK in de forensische zorg voor LVB
Spreken en gesprekken 2.2 en 2.3 Schrijven 1.5 en 1.6 Grammatica 3.3
Contact maken en contact houden
(week 045) voor vrijdag 02 januari 12:15, inleveren
Aanpak van laaggeletterdheid
Praktische hulpmiddelen
Duurzame inzetbaarheid
Uitleg bij de vragenlijst ZIEN. Leerling 5-8 Leer- en leefklimaat ZIEN
LinkedIn Wat moet ik ermee?.
Duurzame inzetbaarheid
Loopbaan en burgerschap les 3
<naam bedrijf> & <naam school>
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Helicopterview Aansluitend op de vorige spreker nemen wij jullie mee: niet in de trauma helikopter maar, als symbool van helicopterview want zoals bij.
Cliëntenraad als aanjager van cliëntenparticipatie
Gezondheidsvaardigheden
Transcript van de presentatie:

Laaggeletterden, migranten & De apotheek Doel van deze projectdag: Hot-item in de apotheek. De KNMP (beroepsorganisatie van de apothekers) wil graag dat er al bij het de opleiding AA aandacht wordt geschonken aan laaggeletterdheid en migranten in de apotheek. Als AA heb je belangrijke informatie over te brengen aan de patiënt. Aan bod zal komen: wat is laaggeletterdheid, het herkennen van laaggeletterheid, omgaan met laaggeletterheid en migranten. Om bij de AA-opleidingen dit onderwerp te introduceren is deze projectdag opgezet door onder andere Nicolette van Horssen en Janneke v/d Velden. Vandaag is het de eerste keer dat deze projectdag gedraaid wordt, vandaar dat zij vandaag ook aanwezig zijn. We hopen aan het eind van de dag terug te kunnen kijken op een leerzame dag en hopen we dat jullie kennis en vaardigheden mee nemen die je volgende week al kunt toepassen op in je stage. 2017 1

Vragen en antwoorden (1) Vraag: Hoeveel mensen in Nederland hebben moeite met lezen, schrijven en/of rekenen (zijn laaggeletterd en/of laaggecijferd)? Antwoord: In Nederland zijn 1,3 miljoen mensen tussen 16 en 65 jaar laaggeletterd. Tellen we daarbij op de mensen ouder dan 65 jaar, en de mensen die alleen moeite hebben met rekenen, dan komen we op een totaal van 2,5 miljoen!

Vragen en antwoord (2) Vraag: De meeste laaggeletterden in Nederland zijn migrant. Antwoord: Van de mensen die moeite hebben met lezen en schrijven is 2/3e autochtoon met Nederlands als moedertaal.

Vragen en antwoord (3) Vraag: Waar hebben laaggeletterden moeite mee? Laaggeletterden hebben zo veel moeite met lezen en schrijven dat ze niet goed kunnen functioneren in het dagelijks leven. Onjuist gebuik van medicatie komt daardoor veel voor onder laaggeletterden.  dus alle punten die bij de antwoorden genoemd werden.

Inhoud presentatie Laaggeletterdheid: definitie en cijfers Gevolgen voor gezondheid en medicatiegebruik Laaggeletterdheid herkennen Communiceren met laaggeletterden Migranten

Laaggeletterdheid: definitie Laaggeletterdheid: zo veel moeite hebben met lezen, schrijven en/of rekenen dat je niet goed kunt functioneren in het dagelijks leven. Laaggeletterden hebben bijv. moeite met: Het begrijpen van folders en websites Het lezen van bijsluiters en etiketten van medicijnen Het invullen van formulieren Instructie van de thuiszorg Het nummerapparaat in de apotheek

Laaggeletterdheid: cijfers Ruim 2,5 miljoen volwassenen hebben moeite met lezen, schrijven en/of rekenen! 2 op de 3 laaggeletterden zijn autochtoon Nederlands. 57% heeft een baan Risicogroepen: laagopgeleiden, ouderen en niet-westerse 1e generatie migranten

Laaggeletterdheid en gezondheidsvaardigheden Gezondheidsvaardig zijn is méér dan kunnen lezen: je moet informatie ook begrijpen en kunnen toepassen. Voorbeeld: 2 x daags 2 tabletten: 70% leest het correct 35% past het correct toe

Gevolgen voor gezondheid 2 - 4 x minder therapietrouw (meer onjuist gebruik medicatie) Vaker chronische ziek (zoals diabetes, hart- en vaatziekten, depressie) Ongezondere leefstijl Gemiddeld 7 jaar korter leven En gemiddeld 14 jaar in minder goede gezondheid

“Overal had ik er last van. Bij de bibliotheek, het stadhuis, de dokter, de apotheek… Dan zeiden ze: tweemaal daags één tablet. Ik begreep het niet goed en voor ik de deur uit was, was ik het al vergeten.”

Gevolgen voor goed medicatiegebruik Medicatie wordt niet goed gebruikt omdat de patiënt: de uitleg van huisarts of apotheek niet of verkeerd begrijpt het etiket of de bijsluiter niet begrijpt in verwarring wordt gebracht door veranderen van doosje en merk (uiterlijk) belang van zijn medicatie niet begrijpt de medicatierol (baxter) niet begrijpt

Laaggeletterdheid herkennen Veel laaggeletterden zijn onzeker: ze schamen zich en proberen hun lees- en schrijfproblemen te verbergen. Hoe weet je of er een laaggeletterde patiënt aan de apotheekbalie staat? https://www.youtube.com/watch?v=8hzEY2b0Dak

Als je bijvoorbeeld bij de apotheek “Een soort schaamte. Als je bijvoorbeeld bij de apotheek staat, dan ben je vaak wat te terughoudend. Veel mensen menen toch dat wij een beetje dom zijn.”

Laaggeletterdheid herkennen Smoezen en uitvluchten: ‘Dat formulier vul ik later wel in.’ ‘Ik ben mijn bril vergeten.’ ‘Kunt u dat invullen? Ik schrijf zo onleesbaar.’ ‘Er zat geen informatie bij.’

Laaggeletterdheid herkennen Wees alert bij: Onjuist gebruik van medicatie Het vermijden van lees- en schrijfsituaties Te vroeg of te laat komen, bijv. vaak problemen rond herhaalmedicatie Patiënt wordt snel boos (onmacht) als iemand vragen stelt of hem niet meteen begrijpt Patiënt stelt nooit vragen of vaak dezelfde vragen

Laaggeletterdheid herkennen Bij vermoeden van laaggeletterdheid: Vraag het na op een respectvolle manier, direct of indirect Leg het vast in het huisartsenInformatieSysteem (HIS), zodat je bij ieder contact weet dat voor deze patiënt de communicatie moet worden aangepast Om vermoedens te bevestigen: Vraag het op respectvolle manier. Dit is maatwerk: de ene laaggeletterde patiënt wil hier niet rechtstreeks (“Heeft u moeite met lezen en schrijven?”) naar gevraagd worden, de andere wel. Mogelijke formuleringen: Ik weet dat veel mensen moeite hebben met het lezen van bijsluiters en folders, hoe is dat voor u? Hoe zelfverzekerd bent u om de medische formulieren zelf in te vullen? Vindt u het moeilijk om te begrijpen hoe uw medische situatie is? - U kunt een folder of een formulier ondersteboven aangeven (het al dan niet omdraaien kan een aanwijzing zijn). - Vraag naam en adres op te schrijven. - Vraag naar aantal jaren school dat iemand heeft gevolgd: minder dan 5 jaar is laaggeletterd.

Communiceren met laaggeletterden Spreek langzaam en duidelijk (niet hard!) Maak korte zinnen Gebruik eenvoudige taal Gebruik dezelfde woorden als de patiënt Vermijd beeldspraak

Communiceren met laaggeletterden Beperk de informatie, geef max. 3 boodschappen Herhaal de belangrijkste punten Zoek naar voor patiënt herkenbare momenten op de dag. Niet: ‘2 x daags’, maar bv. ‘voor het ontbijt’ en ‘bij het 8-uur journaal’. Stel open vragen: “Welke vragen heeft u nog?”

Communiceren met laaggeletterden Ga na of de patiënt je heeft begrepen: gebruik de terugvraagmethode! Op een respectvolle manier vragen of de patiënt in zijn eigen woorden kan vertellen hoe hij zijn medicatie gaat gebruiken. “Ik wil graag weten of ik het goed heb uitgelegd. Kunt u me vertellen hoe u het medicijn straks gaat gebruiken?”

Communiceren met laaggeletterden Samengevat Eenvoudig taalgebruik Beperk hoeveelheid informatie Gebruik ondersteunend beeldmateriaal Welke vragen heeft u nog? Terugvragen

Migranten Onderzoek onder vluchtelingen en apotheekmedewerkers: taalbarrière wordt als grootste probleem ervaren bij het ontvangen resp. geven van farmaceutische zorg. Gebruik hulpmiddelen bij uitleg zoals - beeldmateriaal - vertaaltabel - zet een (professionele) tolk in

Filmpje https://youtu.be/CO72TQvm3m0