Algemene Muziekleer Hoofdstuk 7 Samenklank

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Pianoles heeft onmiddellijk
Advertisements

De wisselschakeling..
Waar dienen al die toetsen eigenlijk voor?
Percussie.
Kleur Begrippen klas 1 t/m 3.
Inspirerende wijsheden. Muziek: Enya.
Er zijn vele goede redenen om niet, blanco of ongeldig te stemmen.
Ze introduceren de hoge en lage contratenor. Deze zorgen voor een tweede en derde stem naast de bestaande gregoriaanse tenorstem, de cantus firmus.
Muzische vorming Les 6 Muzisch evalueren Meerstemmigheid.
Wie zijn wij? Wat doen wij? Waar staan wij voor?
Hofcultuur Muziek in de 16e en 17e eeuw.
EMEG-LIJST BEZOEK DE SITE WAT IS Een site waar je allerlei informatie kan vinden overal alles wat ook maar een beetje.
Notenschrift test jezelf
Notenschrift test jezelf
Demi Nieuwenhuizen. Eind jaren ‘70 → 2 gevaren bedreiging legitimiteit van elk modern rechtssysteem 1.Verhouding tussen het normatieve en het feitelijke.
Hoofdstuk 8: The game is made for a player. Ken de spelers  Einstein: Leer luisteren naar je publiek en weet wat je doet.  Project yourself: Plaats.
Zingen met boventonen en resonantie
JE STEM Raadsel Het is een muziekinstrument…
Presentatie bij lesbrief ‘Bejegening’
Hoe vertel je een verhaal? sectorwerkstuk 4 mavo.
B. Stof 2 Zelf cellen bekijken B
Muziek in de bovenbouw Wil je in een prettige omgeving beter leren musiceren en weten hoe muziek in elkaar zit en hoe deze ontstaan is? Ben je niet bang.
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Klokkenspel Overeenkomst piano Melodie uitzoeken en instuderen
Ukelele Snaar / positie Letter bij snaar / positie Akkoorden Akkoordenschema Tab.
Notenschrift Hoe lees je noten? Hoe speel je noten op een piano of klokkenspel. Dit leren wij met het Formative Assessment programma. FAP.
Singer-Songwriter Zingen en spelen tegelijk Tekst Melodie Akkoorden Transponeren Stijl en tempo Tekst langer maken Vorm.
Spiritualiteit van eenvoud en stilte Spiritualiteit van eenvoud en stilte Nee tegen hebzucht, speculatie, machtsmisbruik, hoogmoed…
Kleur….
Wat is DRAMA??.
Balans Jezus vertelt dat we stevig staan als we naar Zijn woorden luisteren en er ook wat mee doen. En dat we minder stevig staan als we alleen Zijn woorden.
Psalm 150 alles wat adem heeft...
Het 24 spel.
Wat weten we over atomen?
BRUGGEN Art & Design opdracht ‘Architectuur’ - GT1
Muziekles 1 Nieuws, keyboard, zang.
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 8 Uitvoeringspraktijk
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 8 Uitvoeringspraktijk
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 1 Ritme
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 14 Symfonische Structuren
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 10 Melodische Relaties
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 6 Dynamiek
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 13 Concerterende Structuren
Parallelle beweging De toonhoogtes van twee of meer stemmen bewegen zich in dezelfde richting.
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 4 Toonhoogte
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 11 Dansen
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 11 Dansen
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 6 Dynamiek
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 17 Vorm
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 17 Vorm
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 5 Toonsoort
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 1 Ritme
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 6 Dynamiek
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 4 Toonhoogte
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 7 Samenklank
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 12 Variatie
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 7 Samenklank
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 10 Melodische Relaties
M A R T X I W K U N E D S 2 G10 Begrip evenredigheid © André Snijers.
Parallelle beweging De toonhoogtes van twee of meer stemmen bewegen zich in dezelfde richting.
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 10 Melodische Relaties
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 5 Toonsoort
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 13 Concerterende Structuren
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 3 Tempo
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 12 Variatie
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 12 Variatie
Hoofdstuk 17. Polyfone Structuren
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 3 Tempo
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 2 Maat
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 4 Toonhoogte
Transcript van de presentatie:

Algemene Muziekleer Hoofdstuk 7 Samenklank

Grote drieklank (majeur) Een akkoord dat bestaat uit: Een grondtoon Een grote terts op die grondtoon Een reine kwint op die grondtoon Vb. C, E, G

Kleine drieklank (mineur) Een akkoord dat bestaat uit: Een grondtoon Een kleine terts op die grondtoon Een reine kwint op die grondtoon Vb. A, C, E

Homofoon (gelijkstemmig; Grieks: homos = gelijk; fone = stem) hebben we het wanneer bij meerstemmige muziek één van de stemmen de melodie voert, terwijl de anderen een begeleidende, opvullende functie hebben. Je ziet meteen aan geschreven muziek dat het homofoon is: de stemmen staan keurig recht onder elkaar. Bijvoorbeeld: in 1543 schreef Claude Goudimel een vierstemmige zetting van psalm 143. Hieronder zie je daarvan het begin: duidelijk homofoon, alleen in maat twee kan Goudimel zich in de derde stem even niet in houden http://www.youtube.com/watch?v=Ki0glERC31o

Polyfoon Polyfonie (veelstemmig; Grieks: polys = veel; fone = stem) betekent dat er meer melodieën tegelijk bezig zijn. Alle stemmen die meedoen zijn gelijkwaardig. We noemen deze polyfone muziek ook wel contrapuntisch. Bijvoorbeeld: in 1568 schreef Claude Goudimel opnieuw een vierstemmige zetting van psalm 143. Maar nu deed hij het anders: hij zorgde voor polyfonie:

Unisono Eenstemmig: alle desbetreffende instrumenten spelen tegelijk dezelfde melodie Voorbeeld: Bach - Matthaus Passion Zie afbeelding) (Finale: Presto) 2e pianosonate in bes klein Frédéric Chopin https://www.youtube.com/watch?v=JJEQqcw-830

Akkoordsymbolen: majeur/ mineur/ dominant septiem Vanuit C geredeneerd: C: C-majeur grondtoon + grote terts + reine kwint Cm: C-mineur grondtoon + kleine terts + reine kwint C7: C-majeur (dominant) septiem grondtoon + grote terts + reine kwint +kleine septiem

Hoofdstuk 6: Samenklank Luistervaardigheid en voorstellingsvermogen: Herkennen en benoemen van: - eenstemmigheid, tweestemmigheid / Herkennen van meerstemmigheid Herkennen, benoemen en onderscheiden van: Vormen van eenstemmigheid/meerstemmigheid Spanning en ontspanning Volgen van een eenvoudig akkoordenschema; Interpreteren van veranderingen en contrasten

Hoofdstuk 6: Samenklank begrippen die bij dit item van de stofomschrijving horen Akkoord: grote (majeur) en kleine (mineur) drieklank. Akkoordenschema Homofonie, polyfonie en unisono. Tweeklank