Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkelingen in de retailmarkt
Advertisements

Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Business mapping Business model canvas.
Wat is interactieve marketing?
Edeltronics: • Een nieuw soort elektronicawinkel • Stelt de klant centraal en straalt luxe en innovativiteit uit • Biedt de klant een nieuwe winkelbeleving.
Aanzet tot strategisch denken
Introductie tot het boekenvak : een bedrijfseconomische benadering
Kamer van Koophandel Haaglanden
Retailmarketing hoofdstuk 1, paragraaf 1.7
Hoofdstuk 2 - Strategy Wat is een strategie?
Commercialisatie Fietsen
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Business model puzzle Leer de mechaniek, ken je flexibiliteit.
Marketingplanning en strategie
Onthaal en service.
Fase 1 Ken de (detail)handel
Branche analyse Boekhandels 2014
Branche Analyse Drogisterij & Parfumerie
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Verkoop en service H1 Assortiment- en artikelkennis Assistent verkoopmedewerker.
Hoe stel ik een ondernemingsplan op?
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Presentatie titel Logistiek College 3 Rotterdam, 00 januari 2007.
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Casebespreking startups Groep 7; Jehan van Iersel Dennis de Bruyn Erwin van Helden.
ken de detailhandel paragraaf 1.6 verkoopsystemen systeem in verkoop
Verkoop en service Hoofdstuk 1 Artikelen verkopen.
Hoofdstuk 4 Distributie (plaats)
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Storesafari. Bekijk het filmpje OFF- EN ONLINE 2
Workshop Verkiezing student-ondernemer maart 2013 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel. 070 – (ma en do)
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Workshop verkiezing student-ondernemer 2014 maart/april 2014 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel
Introductie tot het boekenvak: De boekhandel, een bedrijfseconomische benadering.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
New Commerce Innovatie thema februari 2008 N°2 1. Korte omschrijving van het thema. · Wat is de gedachte achter dit thema? Wat willen we onder.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 3 Omgaan met geld in een bedrijf.
Commercie en recht Hoofdstuk 5 Concurrentie?. Inhoud 1 Idee: Droom of illusie? 2 Voor wie doet een ondernemer wat hij doet? 3 Waarom ondernemen? 4 Wat.
Presentatie en marketing Hoofdstuk 3 Handel en distributie.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Zelfstandig vanuit Werkloosheid
Distributiebeleid.
Doelen Leerlingen kunnen benoemen wat USP’s zijn Leerlingen gaan in groepsverband actief aan de slag met het de uitwerking van hun productconcept. Periode.
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
SWOT-analyse = kijk naar de sterke en zwakke kanten in je plan
Les 5: Het marketingplan
Les: Online Marketing Keuzevak Marketing.
Nascholing Bedrijfseconomie
HOE OPTIMALISEER JE DE (B2B) CUSTOMER JOURNEY?
Verkoopt en handelt verkoop af
Hoofdstuk 1 De ondernemer
Hoofdstuk 4 Promotiebeleid
Duurzaam ondernemen.
Hoofdstuk 8 De juiste marketingmix
Hoofdstuk 1 Artikelen verkopen
Goederenstroom en voorraadbeheer
in omnichannel retail van de toekomst
Marktonderzoek Marktonderzoek.
Hoofdstuk 3 Wat kom ik tegen tijdens het verkoopgesprek?
Financiële overzichten en vreemd vermogen
Hoofdstuk 5 Het marketingplan
Ontvangt en verwerkt goederen
Hoofdstuk 9 Marketingdoelstellingen
Vakman ondernemer – Commercieel plan
Inspelen op innovaties
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen Onderneming starten Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen

1 Je eigen bedrijf 2 Marktonderzoek: externe en interne analyse 3 Je verkoopkanalen 4 De belangrijkste activiteiten van je onderneming 5 Het marketingplan 6 Financiële plan 7 Het definitieve ondernemingsplan opstellen

Bricks, clicks en ticks: combineren van verkoopkanalen Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen Bricks, clicks en ticks: combineren van verkoopkanalen Een fysieke winkel, ook wel bakstenen (bricks) winkel genoemd, kan bijna niet meer zonder een webshop (clicks en ticks). Omgekeerd zie je steeds vaker een webshop die ondersteund wordt met fysieke winkels. Online versterkt offline. Offline winkelen biedt klanten tastbare ervaringen, een beleving die online (nog) niet biedt.

Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen

Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen Customer journey

Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen In de retail worden verschillende kanalen met elkaar gecombineerd om elkaar te versterken. De retailer kan zich bedienen van verschillende verkoopkanalen en/of een combinatie: Single channel Multi-channel Cross-channel Omni-channel

Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen

Single channel Multichannel Hoofdstuk Single channel De consument wordt maar via één verkoopkanaal bediend en dat is de fysieke winkel of de webshop. Multichannel Multichannel is niets meer of minder dan het bedienen van de klant via meerdere verkoopkanalen. De combinatie die het meest voorkomt is een fysieke winkel met een webshop. Bij multi-channel zijn deze kanalen niet op elkaar afgestemd.

Crosschannel Omnichannel Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen Crosschannel Bij crosschanneling kan de klant gebruik maken van meerdere kanalen (de webshop en de fysieke winkel) Omnichannel Bij omni-channeling sluiten verschillende soorten verkoopkanalen op elkaar aan, zodat de klant deze verschillende kanalen kan gebruiken om informatie te zoeken of zich te oriënteren tijdens zijn of haar customer journey

Eigen winkel: een permanente winkel of een pop-upstore Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen Eigen winkel: een permanente winkel of een pop-upstore Omgevingsanalyse: kansen en bedreigingen Het openen van een fysieke winkel of pop-upstore stelt hoge eisen. Je moet allereerst een omgevingsanalyse maken.

Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen Omgevingsanalyse Welke wetten en regels gelden er voor jouw winkel of bedrijf? Hoe is de economische situatie in de buurt: hebben mensen uit de buurt in de toekomst meer of minder te besteden? Hoe is de bevolking van de buurt samengesteld: jong/oud, arm/rijk, vrouw/man, westers/niet-westers? Is er sprake van subsidies voor startende ondernemers in de gemeente? Zijn er bouwplannen in de buurt van jouw winkel of bedrijf? Zitten er concurrenten in de nabije omgeving?

E-commerce en e-tailmodellen Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen E-commerce en e-tailmodellen E-tail is detailhandel die loopt via internet. De aanbieders van producten maken op verschillende manieren gebruik van platforms op internet. `Platforms’ zijn internetwinkels die andere aanbieders van producten in staat stellen de verkoop van hun producten via hun internetwinkels te doen.

Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen

Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen Het logistieke proces Een belangrijke vraag bij het leveren van producten via internet is hoe je producten bij de klanten komen. Bij een bakstenen winkel is dat niet aan de orde. Daar nemen je klanten hun producten in de meeste gevallen zelf mee. Maar bij verkopen via internet ben je aangewezen op een koerier die de pakketjes naar de klant brengt. Je kunt je pakketjes per post versturen, maar je kunt ook een logistieke vervoerder inzetten die aan e-fulfilment doet.

Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen Distributieanalyse Belangrijke vragen bij een distributie-analyse zijn: Welke verkoopkanalen zet je in? Single channel, multi-channel, crosschannel of omni-channel? Maak je ook gebruik van een e-tailplatform, Wat zijn de verwachtingen van de klant over de beschikbaarheid van het product? 24/7? Hoe komt de klant bij het bedrijf? Via een fysieke winkel of via de webshop of beide? Hoe komt het product of de dienst bij de klant?

Wat zijn de kosten van bezorging? Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen Wat is de macht van de groothandel of je leveranciers binnen het distributiekanaal? Kun je gemakkelijk overstappen naar een andere? Hoe onderscheid je je met jouw distributiekanalen van je concurrenten? Sterkte of zwakte? Wat zijn de kosten van bezorging? Tot slot bepaal je welke kansen en bedreigingen en sterktes en zwaktes er voor jouw onderneming zijn. Hiermee vul je de SWOT-analyse aan.