Ondersteuning van de groep

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop Handelingsgericht werken
Advertisements

Samenwerking tussen vrijwilligers en beroepskrachten verbeteren
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
Sponsoring Sponsoring Welkom bij de workshop Astrid en Miek Meldpunt Vrijwilligerswerk.
WELKOM Vrijwilligersbijeenkomst De WENDE Programma  20.05: Waarom deze bijeenkomst  20.10: Samen vooruit -Huidige situatie & voorstellen -Waar.
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
Zorg. is een menselijke waarde Verpleegkundige zorg is.
‘Nee zeggers’ – bewoners die niet meedoen
Hogescholen in Dialoog
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Maatschappelijk Aanbesteden
Educatief partnerschap en VVE
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Hilde Bellaard van Krachtig Werk
Begeleidingsplannen GGZ
Ouderen aan zet in de samenleving Gemeentelijke senioren raad Mol
Zorgcoöperatie Hoogeloon. Eigen regie voor comfortabeler leven “Bewustwording en lokale belangenbehartiging” VIB-evenement 28 november 2011 WillemII stadion.
Congres Appreciative Inquiry
Kleinschalige groepswoning: In de groepswoning Schachtstraat in Sittard wonen 2 cliënten vanaf 18 jaar met een verstandelijke beperking, gecombineerd met.
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
EDUCATIEF PARTNERSCHAP
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Burgerinitiatieven.
5 % 15 % 80 % Reteaming, plannen maak je samen! 14 November 2014 Joost Iserief Cathelijne Spijker Vantevoren snoepjes klaarleggen Uitdelen knikkers.
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Samenwerken.
SAMENWERKING CORPORATIE EN BEWONERS INVLOED EN ZEGGENSCHAP Resultaten van onderzoek onder 6 klantenpanels (3302 deelnemers)
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
1 Congres : wat na ons Jij ziet de dingen en zegt: Waarom? Ik droom de dingen en zeg: Waarom niet? B,Shaw.
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Nationaal Eenzaamheid Congres 24 september 2015 Nico Ooms Samen onder één dak.
Niets is wat het lijkt.
BEWONERGESTUURDE WIJKONTWIKKELING: DE KRACHT VAN EIGEN OPLOSSINGEN !
Even voorstellen Hennie Lüers, coach Kim Veldhuis, P&O.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Hervorming Langdurige Zorg Transitie Vivent Thuiszorg Terug naar de Bedoeling.
De programmavriendelijke organisatie Provincie Gelderland Ervaringen Liesbet Hoek PGMopen 2015.
Cliëntervaringsonderzoek Epilepsiecentrum Kempenhaeghe Sector Zorg & Dienstverlening Kwaliteitsdag VGN Door Esther Landsheer, MSc. Orthopedagoog.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Wat gaan we doen in 2012? We zoeken nieuwe oplossingen. En we vertellen er over.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Communiceren met mantelzorgers Informeren en afstemmen.
AtyJean & Kracht On Tour Samen on Tour in Goes op 12 oktober 2016.
Help mensen hun eigen leven te leiden Zelf- en samenredzaamheid.
Duurzaamheid in Gennep
Dyslexie: van theorie naar praktijk in de klas
Verwijzen naar kookboek.
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan
Instrument voor ontmoeting, een verbonden buurt en meer:
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
ADVISERING PO-VO “ SCHOOL EN OUDERS: PARTNER BIJ ADVISERING”
De week van de vrijwilliger
PAR-dag, , De Sensatie van een Goed Leven Workshop ‘Zonder gelijkwaardigheid geen communicatie’
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Richting geven aan Teamontwikkeling
Instrument Team Intervisie
Wij komen centraal te staan !
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Workshop Afspraken maken
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Transcript van de presentatie:

Ondersteuning van de groep IMPULS VZW Inge Melotte inge.melotte@impulsvorming.be

Programma van deze workshop Onze ervaringen delen: wat is eigen aan ouderinitiatieven? Methodiek, theoretisch kader meegeven dat ik zelf gebruik

kennismaking Wie ben jij? Hoe ben jij betrokken in een bepaald project? Waarom heb je je ingeschreven voor deze workshop?

Hoe bouw je aan een team?

Missie en doel: = HELDER Een woon- en/of dagbestedingsproject voor mijn kind met een beperking Een plek waar mijn kind gelukkig is, ook als ik er niet (meer) ben. = wat we samen willen realiseren = onze gemeenschappelijke droom = hetgeen ons verbindt = onze richting, altijd opnieuw, ook als we de weg even kwijt zijn als oudergroep

Ervaring: De buren-kwestie 2/05/2019 Locatie gevonden – buren-info-avond: betrokkenheid, buren leren kennen, gezellige avond met vuurkorven, hapjes, kinderen die rondgaan met hapje en drankje, want we willen een fijne warme plek, een thuis voor onze kinderen. In realiteit loopt het anders dan verwacht, boze buren, de komst en de drukte enz niet zagen zitten. Verscheidenheid aan reacties van ouders = enorm: rustige reacties, ouders die afstand namen van reacties, ouders die zelf heel teleurgesteld en boos werden, ouders die op facebook begonnen posten, de oudergroep die wat uit elkaar valt, waar er ook polarisering komt, ouders die elkaar bekritiseren en vinden dat hoe de ander reageert niet kan,… Terug naar de basis = onze droom: warme plek, een thuis voor onze kinderen. Kan dat hier, in deze buurt? Laat ons terug de neuzen in dezelfde richting krijgen, de vraag die zicht aandient ‘kunnen we hier een warme thuis voor onze kinderen maken?’ Laat ons hierover praten, dat verbindt ons, dat is ons fundament.

MISSIE, VISIE & UITGANGSPUNTEN Eigen regie en vraaggericht vorm geven Solidariteit in middelen en inzet Inclusie Herkenbare dynamiek: Ouders die afhaken wanneer zij niet overtuigd zijn en geloven in deze visie Wachtlijst probleem = opgelost

WAT, VISIE & UITGANGSPUNTEN -> oefening op een ouderbijeenkomst: Wat zijn de sterktes, kansen en mogelijkheden van het project? Wat zijn aandachtspunten, mogelijkse struikelblokken of moeilijkheden waar we zeker aandacht voor moeten hebben als groep, wanneer we het project samen vorm geven?

WAT, VISIE & UITGANGSPUNTEN Wat zijn de sterktes, kansen en mogelijkheden van het project? Inspraak in alle aspecten door ouders Medezeggenschap, ook in inrichting en voeding Zelf opbouwen volgens wensen en behoefte van ons kind Meer aanpassing aan bewoners Kleinschalig -> thuis-gevoel Meer betrokkenheid Gezamenlijk doel Meer verantwoordelijkheid

WAT, VISIE & UITGANGSPUNTEN Als mensen (ouders + begeleiders!) niet bewust voor deze uitgangspunten kiezen, leert mijn ervaring dat deze mensen afhaken (figuurlijk én vaak ook letterlijk). Vb. choco bij het ontbijt of niet?

WAT, VISIE & UITGANGSPUNTEN -> Nadia: hoe waken op deze uitgangspunten? -> Er zijn projecten die met een engagementsverklaring werken: bedrag als instap, per jaar 1 benefiet organiseren,…

Hoe bouw je aan een team?

Taken en rollen Wie doet wat? Wie heeft welke taak? Wie heeft welke rol? Wat wordt er verwacht van wie? Wie heeft welk mandaat? -> verschillende constructies

Personeelscoördinator Coördinator Vrijwilligers AV ( 1) RvB (2) Personeelscoördinator Coördinator Vrijwilligers Afgevaardigde ouders die de ouder-en bewonersparticipatieraad leidt (3) Dagelijks bestuur = 2 ouders

Taken en rollen Ene constructie is niet beter dan de andere: SAMEN onderzoeken wat werkt voor jullie als groep BELANGRIJKSTE: Helderheid in wie heeft welke taken? Wie heeft welk mandaat? -> hierover in gesprek gaan met elkaar

ervaring Veel onduidelijkheid, onuitgesprokendheid als het over mandaat gaat -> spanningen en interpersoonlijke conflicten Vb. begeleider die steelt: DB besliste voor direct ontslag op 24 december. RvB? ? ? -> interpersoonlijke spanningen, conflicten -> situatie was aanleiding om later helderheid te krijgen in uitspreken van mandaten en beslissingsbevoegdheid -> in een bedrijf, organisatie, werkcontext: meer helderheid en duidelijkheid, bij zelfinitiatieven niet

ROLVERWACHTINGEN Vb: onderhandelingen met immo-partner: ‘afchecken bij oudergroep’ is niet aantrekkelijk voor samenwerkingspartners (onderhandeling met 24 mensen) Vb: begeleiders: ‘het lijkt wel of ik 24 bazen heb’ Vb: inspiratiedag: voorbereidingsvergadering niet gemakkelijk. = tegelijk de kracht van de projecten Duidelijkheid over wie mag wanneer waarover beslissen -> dit samen vorm geven

rolverwarring Alert zijn voor rolverwarring: Wanneer ben je voorzitter, wanneer ben je ouder? Wanneer ben je dagelijks bestuur, wanneer ben je mama of papa van … ? > ervaring Nadia

Hoe bouw je aan een team?

Werkafspraken en procedures? HOE gaan we samenwerken? HOE communiceren we met elkaar? Ervaring: Werkgroepen, met inzet van talenten en de diversiteit! (netwerkers, praktische organisatie, gepensioneerd, bijdrage leveren door persoonlijk netwerk,…) Oplossingsgericht denken: oplossen als het probleem zich voordoet

Hoe werken we samen? Mijn persoonlijke ervaring: verschillende soorten mensen (gezellig samenzijn, zinvolle tijdsbesteding, tijdsintensief en resultaatgericht, andere rollen (ouder, werknemer, partner,…) -> een grote portie mensenkennis, contact maken met blauwe mensen of met roze mensen

Portie Mensenkennis is nodig… Mensen met blauwe kwaliteiten Mensen met roze kwaliteiten (vaker mannen) (vaker vrouwen) zijn gericht op ---------------------------------------------------------------------------Verstand Gevoel Doen, actie, vooruitgang Samenzijn Gericht op buitenwereld Gericht op binnenwereld Technische aanpak primeert Communicatie onderling

Blauwe en roze mensen vragen een andere ‘aanpak’: Blauwe mensen: wat heb jij gedaan? Wat wil jij doen? Wat is jouw aanpak? Roze mensen: Hoe voel jij je? Waarderen wat de bijdrage van die persoon is.

-> ervaring Nadia: jouw mensenkennis

2/05/2019 Afronden van de workshop: Meegeven van inspiratiekaartjes (om tijdens de pauze andere mensen aan te spreken) Bvb met vragen: Wat is jullie gemeenschappelijke ambitie? Welke talenten zijn er bij jullie aanwezig? Hoe verdelen jullie taken binnen het project? Wat roept ‘mandaat’ op bij jou? …

Inspirerend filmpje https://www.youtube.com/watch?v=jU4oA3kkAWU