Workshop videobegeleiding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Stap voor stap het gezin in beeld VHT binnen thuisbegeleiding
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Crisis interventie De structuur Methoden en technieken.
Vervolgbijeenkomst 1 Taken analyseren en ontwerpen
Didiclass - beginnen met
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
Lesgeven en begeleiden
Les 7: het voorbereiden van een les
Stagebegeleiding Bijeenkomst 3 Blok 2.
Return to Sender.
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Stagebegeleiding Bijeenkomst 6, Blok 2.
Werkvormen in de klas Onderwijsassistent Leerjaar 2 Periode 3, week 1
Nationale Studenten Enquête (NSE)
Kom in actie tegen eenzaamheid!
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Customize!.
Bijeenkomst 4 Thema: “Wat kan ik?” Docent: Pascal van Schajik
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Studieloopbaancoaching Kwartaal 4 – les 1 Rotterdam, April 2015.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Opdrachten en eindopdracht
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Keuzethema: differentiatie
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
De (groei)indicatoren 8.2 en 2.1 en wat vraagt de Inspectie van het Onderwijs.
Thema Roos van Leary in de klas
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Onderzoek In Onderwijs – groep bèta
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
Passend onderwijs.
Persoonlijk leren & Didactiek
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Keuzethema: differentiatie
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
U-Talent Academy Uitdagend bèta onderwijs in 5 en 6 vwo op school én op de universiteit.
Mijn visie op onderwijs
Schoolgroepbijeenkomst
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
Programma van vandaag uur ABCD-opdracht (2-tallen)
Didactiek Lesformulier.
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
“Context-concept in je eigen lessen”
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
Intervisie.
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
ADL Les 1.
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Transcript van de presentatie:

Workshop videobegeleiding Radboud Docenten Academie Workshop videobegeleiding Bijeenkomst werkplekbegeleiders 29 oktober 2018 José Besselink beeldcoach Instituutsopleider vakdidacticus biologie

Wat ga je hier leren? Leren de essentie te bepalen van het ‘probleem’. Werkwijze bij videocoaching.

Waarom inzet van video’s bij begeleiding? Radboud Docenten Academie Waarom inzet van video’s bij begeleiding? Je werkt vanuit concrete beelden in plaats van interpretaties. Je kunt door selectie van beelden focussen op bepaalde aspecten. Je kunt het beeldmateriaal stil zetten en opnieuw bekijken.

Nadelen van begeleiden met inzet van video’s?

Wet op de privacy Met betrekking tot gegevens van leerlingen, audio- en video-opnames dient de student te zorgen voor veilige opslag. Dit is de elektronische leeromgeving van de school of de RDA. Opslag op een gegevensdrager (bijv. telefoon, laptop, USB-stick) moet worden voorzien van een wachtwoord en moet uiterlijk na 72 uur van deze gegevensdrager worden verwijderd en worden overgebracht naar de elektronische leeromgeving. De student vernietigt de vertrouwelijke informatie direct na afloop van de stage en uiterlijk na beëindiging van de studie (of eerder als de werkplekbegeleider er om vraagt). Uitzondering hierop zijn de studentproducten die door de RDA in het kader van accreditatie of visitatie moeten worden bewaard. De RDA zorgt voor beveiligde opslag van deze informatie. Wanneer er sprake is van een datalek dient de student dit binnen 72 uur te melden aan de school EN de RDA via privacy@docentenacademie.ru.nl

Focus op drie dimensies De didactische driehoek interactie inhoud klassenmanagement didactiek

beeldanalyse Interactie-analyse Wie heeft het initiatief? Wie volgt? Is de docent volgbaar? Checkt zij of zij gevolgd wordt? Klassenmanagement-analyse Is de docent goed voorbereid? Hoe is de organisatie van de les? Hoe is het klassenmanagement? Didactische analyse Hoe zijn de werkvormen en inhouden? Zijn de interventies leerbevorderend en motiverend?

Samengevat : vooraf Vraag naar leerdoelen student. Analyseer zelf het materiaal aan de hand van de drie dimensies. Bepaal vervolgens waar het volgens jou om gaat. Ga ook zoek naar twee fragmenten: één situatie waar het goed gaat, één die voor verbetering vatbaar is. Formuleer hierbij een passende kijkvraag.

Andere tips Laat de student ook zelf fragmenten selecteren. Een waar hij tevreden over is en een waar hij niet tevreden over is. Heb zelf twee fragmenten achter de hand. Met name fragmenten waar je kunt laten zien wat hij/zij al kan! Hou het klein! Bespreek fragmenten die geslaagde interacties en interventies tonen in termen van handelen docent Zoek een fragment waarin het handelen van de docent verbeterd kan worden. Zet de video stop, zodra het ‘fout’ gaat. Ga zo’n fragment niet bespreken maar vraag aan de student wat hij nu anders zou doen.

afsluiting Radboud Docenten Academie Ik ga deze werkwijze wel/niet inzetten, omdat…….