Workshop videobegeleiding Radboud Docenten Academie Workshop videobegeleiding Bijeenkomst werkplekbegeleiders 29 oktober 2018 José Besselink beeldcoach Instituutsopleider vakdidacticus biologie
Wat ga je hier leren? Leren de essentie te bepalen van het ‘probleem’. Werkwijze bij videocoaching.
Waarom inzet van video’s bij begeleiding? Radboud Docenten Academie Waarom inzet van video’s bij begeleiding? Je werkt vanuit concrete beelden in plaats van interpretaties. Je kunt door selectie van beelden focussen op bepaalde aspecten. Je kunt het beeldmateriaal stil zetten en opnieuw bekijken.
Nadelen van begeleiden met inzet van video’s?
Wet op de privacy Met betrekking tot gegevens van leerlingen, audio- en video-opnames dient de student te zorgen voor veilige opslag. Dit is de elektronische leeromgeving van de school of de RDA. Opslag op een gegevensdrager (bijv. telefoon, laptop, USB-stick) moet worden voorzien van een wachtwoord en moet uiterlijk na 72 uur van deze gegevensdrager worden verwijderd en worden overgebracht naar de elektronische leeromgeving. De student vernietigt de vertrouwelijke informatie direct na afloop van de stage en uiterlijk na beëindiging van de studie (of eerder als de werkplekbegeleider er om vraagt). Uitzondering hierop zijn de studentproducten die door de RDA in het kader van accreditatie of visitatie moeten worden bewaard. De RDA zorgt voor beveiligde opslag van deze informatie. Wanneer er sprake is van een datalek dient de student dit binnen 72 uur te melden aan de school EN de RDA via privacy@docentenacademie.ru.nl
Focus op drie dimensies De didactische driehoek interactie inhoud klassenmanagement didactiek
beeldanalyse Interactie-analyse Wie heeft het initiatief? Wie volgt? Is de docent volgbaar? Checkt zij of zij gevolgd wordt? Klassenmanagement-analyse Is de docent goed voorbereid? Hoe is de organisatie van de les? Hoe is het klassenmanagement? Didactische analyse Hoe zijn de werkvormen en inhouden? Zijn de interventies leerbevorderend en motiverend?
Samengevat : vooraf Vraag naar leerdoelen student. Analyseer zelf het materiaal aan de hand van de drie dimensies. Bepaal vervolgens waar het volgens jou om gaat. Ga ook zoek naar twee fragmenten: één situatie waar het goed gaat, één die voor verbetering vatbaar is. Formuleer hierbij een passende kijkvraag.
Andere tips Laat de student ook zelf fragmenten selecteren. Een waar hij tevreden over is en een waar hij niet tevreden over is. Heb zelf twee fragmenten achter de hand. Met name fragmenten waar je kunt laten zien wat hij/zij al kan! Hou het klein! Bespreek fragmenten die geslaagde interacties en interventies tonen in termen van handelen docent Zoek een fragment waarin het handelen van de docent verbeterd kan worden. Zet de video stop, zodra het ‘fout’ gaat. Ga zo’n fragment niet bespreken maar vraag aan de student wat hij nu anders zou doen.
afsluiting Radboud Docenten Academie Ik ga deze werkwijze wel/niet inzetten, omdat…….