Algemene Muziekleer Hoofdstuk 13 Concerterende Structuren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Muziek door de jaren heen
Advertisements

Anna Kostenko was born in 1975 in Kiev, Ukraine, and has lived and worked in Cracow, Poland since She graduated from the Academy of Fine Arts in.
The Post-Cinematic Shaviro on Southland tales. Cinema volgens Deleuze • Drie regimes of the Image: the Movement Image, the Time image en the Neuro image.
Muziek in de 16de en 17de eeuw
The future  vorm 1: een voorspelling doen  Will + hele ww : I will see you soon  Let op: will + not = won't  Shall + hele ww: Shall I help you? 
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/005]/subvaardigheid luisteren thema: ‘Pink pop and air-controllers on strike’ can-do : kan in een telefoongesprek.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Question tags.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Renaissance en Opstand
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
Lamb to the Slaughter Who or what is ‘the Lamb to the Slaughter’ in this story?
Religie het geloof in God of in goden
University College Maastricht Christelijk-sociaal Radicaal kiezen voor de burger in gezondheid en ziekte Dr. Maarten J. Verkerk.
1 functie Presentation TEEB-stad tool The value of green infrastructure in cities Lian Merkx Platform31.
KRITISCH DENKEN 11 Co-premissen II © Kritisch Denken.
Inhoudsopgave Fasering Product Clearing & Settlement
Orkest Door Roos & Sjaima.
This, that, these, those Aanwijzende voornaamwoorden
Toekomende tijd: met “going to”
Onvoltooid tegenwoordige tijd
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
Participatory Action Research
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 8 Uitvoeringspraktijk
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 8 Uitvoeringspraktijk
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 1 Ritme
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 14 Symfonische Structuren
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 10 Melodische Relaties
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 6 Dynamiek
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 13 Concerterende Structuren
Parallelle beweging De toonhoogtes van twee of meer stemmen bewegen zich in dezelfde richting.
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 4 Toonhoogte
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 11 Dansen
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 11 Dansen
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 6 Dynamiek
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 17 Vorm
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 17 Vorm
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 5 Toonsoort
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 1 Ritme
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 6 Dynamiek
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 4 Toonhoogte
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 7 Samenklank
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 12 Variatie
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 7 Samenklank
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 10 Melodische Relaties
Parallelle beweging De toonhoogtes van twee of meer stemmen bewegen zich in dezelfde richting.
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 10 Melodische Relaties
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 5 Toonsoort
Matthew 16 “But who do you say that I am?”  Simon Peter replied, “You are the Christ, the Son of the living God.”  And Jesus answered him, “Blessed are.
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 7 Samenklank
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 3 Tempo
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 12 Variatie
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 12 Variatie
Agro Data Cube: Big Data faciliteit voor open innovatie
Hoofdstuk 17. Polyfone Structuren
DE NAYER INSTITUUT Hogeschool voor Wetenschap & Kunst
Beste kijker, Als u deze diavoorstelling begint, hoeft u niet meer door te klikken. Dit zal automatisch gaan. Marloes van Wolfswinkel & Eline Geragesion.
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 3 Tempo
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 2 Maat
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 4 Toonhoogte
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

Algemene Muziekleer Hoofdstuk 13 Concerterende Structuren

Hoofdstuk 15: Concerterende Structuren Luistervaardigheid en voorstellingsvermogen Herkennen van: - dubbelkorigheid; - een cadens in een soloconcert. Identificeren van een solo-instrument in een soloconcert.   Onderscheiden in een concerto grosso van concerto grosso, concertino en tutti. Interpreteren van de rol van het solo-instrument ten opzichte van het orkest. begrippen die bij dit item van de stofomschrijving horen Dubbelkorigheid. Concerto grosso. Concertino, tutti. Soloconcert. (solo)Cadens.

Dubbelkorigheid Vaardigheid 2 (examen) Kennisaspecten gekoppeld aan luistervaardigheid Het herkennen van dubbelkorigheid Dubbelkorigheid Dubbelkorigheid (ook wel Venetiaanse School) De dubbelkorigheid ontstond in de Renaissance in Italië. In de ontwikkeling van de dubbelkorigheid speelde de grote San Marco kathedraal in Venetië een centrale rol. Om optimaal gebruik te maken van de klankmogelijkheden in de grote ruimte stelde men verschillende koren op verschillende plekken in de kerk op, die afwisselend apart en ook samen zongen RENAISSANCE Giovanni Gabrieli - Magnificat (De lofzang van Maria) voor drie koren en basso continuo https://www.youtube.com/watch?v=gi87lOKiRtE BAROK J.S. Bach – Komm, Jesu, Komm (Motet) https://www.youtube.com/watch?v=X2b8_eZtjvo 20E EEUW Eric Whitacre -Lux Aurumque https://www.youtube.com/watch?v=D7o7BrlbaDs

Concerto Grosso Vaardigheid 3 (examen) Kennisaspecten gekoppeld aan luistervaardigheid Het in een concerto grosso onderscheiden van concerto grosso, concertino en tutti Concerto Grosso = groot orkest. Concertvorm uit de barok; in een concerto grosso wisselen een groepje solisten, ofwel een concertino, en een orkest (tutti) elkaar af en spelen samen Arcangelo Corelli, Concerto Grosso op. VI, n.4 https://www.youtube.com/watch?v=BVM9MpCu_Jc G.F. Händel: 6 Concerti Grossi Op.3 https://www.youtube.com/watch?v=fXUvSu5Cg50

Soloconcert Vaardigheid 3 (examen) Kennisaspecten gekoppeld aan luistervaardigheid Het kunnen identificeren van het solo-instrument in een soloconcert A solo concerto is a concerto in which a single soloist is accompanied by an orchestra It is the most frequent type of concerto. It originated in the Baroque Period (c. 1600–1750) as an alternative to the traditional concertino (solo group of instruments) in a concerto grosso A typical concerto has three movements, traditionally fast, slow and lyrical, and fast. There are many examples of concertos that do not conform to this plan. Giuseppe Torelli was één van de grote componisten van zijn tijd. Hij studeerde viool in de school bij de kathedraal van San Petrino in zijn geboortestad. Later ging hij compositie studeren bij Giacomo Perti in Bologna. Giuseppe Torelli is vooral bekend geworden door zijn concerten voor trompet. Torelli – Trompet Concert https://www.youtube.com/watch?v=yRCUKU0ZgAU

Cadenzen Twee betekenissen: (1)Vaste volgorde van akkoorden bijv. I - IV - V – I als bevestiging van de toonsoort. (2)Gedeelte in een soloconcert waarbij de solist onbegeleid een vaak virtuoze afsluiting speelt. http://www.youtube.com/watch?v=b2pa9WmJ-78 Vaardigheid 2 (examen): Het aanwijzen van cadenzen