Los van het vaste aanbod. samen optrekken met de hulpverlening

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Advertisements

Ervaringen in samenwerking
Voorgeschiedenis: KPC rapport februari 2009
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Welkom in klas VP Mentoren:
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Portfolio en betekenisvol leren
Samenwerkingsverband Onderwijs Bedrijven
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Maatschappelijke Stages
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Integraal, integraler, integraalst? En wat zijn de grenzen?
Passend onderwijs en de verwijzing naar het VO
Welkom in klas VQ Mentoren:
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
Individueel transitieplan (ITP) voor arbeidsintegratie
1 Voorlichting Lwoo Penta Assen,
MIS HET NIET! JE DIPLOMA.
Oranje Route 23 oktober Van harte welkom namens Locatie Thornstraat Locatie Wertastraat Locatie Parklaan Het College Cranendonck.
Transferium onderwijs observatie onderzoek onderwijs observatie onderzoek.
GROENE ZORG OOST-VLAANDEREN Boeren aan welzijn Welzijn met boeren EFRO Zorgboerderijen en Onderwijs.
Presentatie Presentatie door Elja Barten en John v/d Kimmenade van Stichting Welzijn Laarbeek.
Sint-Vituscollege WELKOM OP DE OUDERAVOND HAVO 4 maandag 31 augustus
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Voorlichtingsbijeenkomst voor
Welkom Mentoren T35 Leonie Koelemij Wendy Couperus.
Onderwijszorgconsulenten
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Project oriëntatie op het beroep
AVS Leerling bij de Les!® 1 Leerling bij de Les!® Algemene Vereniging Schoolleiders.
STAGE INFORMATIEAVOND Woensdag 11 mei VOOR WIE IS DE INFORMATIE AVOND BEDOELD Voor ouders / verzorgers van de komende vierde en vijfde jaars leerlingen.
Open Huis 19 januari Hartelijk welkom! Avila College Even voorstellen: Gerco van ‘t Spijker Teamleider klas 1 en 2.
Samenwerking Heliomare en Triversum Conferentie Convenant Autisme Noord Holland Noord 29 november 2012 Annelies Akker & Sylvia Spies.
Europees Sociaal Fonds Informatie voor gemeenten en Vso en Pro April 2014.
Welkom! Workshop AIT en samenwerking opleidingen voor toekomstige professionals Gontien Wetselaar Marjan Hoogland Margaret van Ruitenbeek.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Start schooljaar Opzet van de ochtend 1.Welkom door de rector 2.Praktische informatie voor leerlingen en ouders 3.Leerlingen gaan met mentor.
Passend Onderwijs aan nieuwkomers in het voortgezet onderwijs
Nieuwe wetgeving sinds 1 januari 2015
Ouderavond Passend onderwijs en arrangeren op de dr. P.C.M. Bosschool
Netwerk ‘Samen tegen schooluitval’ Brussel
Informatieavond 3e klas
Aansluiting vmbo - mbo Landelijk project Stichting Platforms vmbo
Aansluiting vmbo - mbo Opzet van het project
Jan de Bont vice voorzitter Taskforce VMBO Koen Stephan beleidsmedewerker Bouwend Nederland
De toekomst van internationalisering: een afstemming tussen visies
WELKOM basisberoepsgerichte leerweg DE MARKE
Informatieavond.
WELKOM.
Avila College meer dan onderwijs school voor mavo en onderbouw havo
Voorlichting leerplicht
Opstart leernetwerk vaardigheidsontwikkeling
Schoolgroep Ouderbetrokkenheid.
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
WELKOM OP DE OUDERAVOND HAVO 4 maandag 17 september 2018
Project Doorstroom MBO – HBO college 1
KINDVRIENDELIJKE WOONOMGEVING
Stage opdracht Bedrijf informatie.
WELKOM OP DE ALGEMENE OUDERAVOND BRUGKLAS 1BKGT
24 september 2018 Van harte welkom!
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
18 september 2018 Van harte welkom!
Challenge I Daniel Blake
Ouderavond Emmalaan Welkom ouders/verzorgers van leerlingen uit klas ... Presentatie komt op de website.
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
Kennismakingsavond Compaen VMBO.
Transcript van de presentatie:

Los van het vaste aanbod. samen optrekken met de hulpverlening Jos Knegt Montessori College Oost Amsterdam

klik

Het MCO heeft ongeveer 800 leerlingen. 56 nationaliteiten Afdeling Eerste Opvang Afdeling ISK Reguliere afdeling

Video 2 DOC

De aanleiding om verder te kijken

We hebben interviews laten afnemen door een stagiaire Orthopedagogiek. De onderzoeksvraag was: Breng de oorzaken van het vele te laat komen en van de ongeoorloofde absentie in beeld. Deze heeft alle leerlingen geïnterviewd. Wat te doen?

uitkomsten Te saaie lessen Te veel theorie Wist niet dat ik les had Verslapen Ik moest werken Kan me niet concentreren op school Moest naar de gemeente voor afspraken Had geen geld voor de bus Was somber uitkomsten

Acties vanuit school Andere lesopzet: meer individueel. Gericht op : wat heb je nodig voor je vervolgonderwijs? Meer praktijklessen Noodzaak gezien van dat er meer nodig was dan school Acties vanuit school

Wal en schip Deze leerlingen vallen veelal tussen wal en schip. Ze hebben vaak een voogd via NIDOS: deze regelt praktische zaken als onderdak en toelages. Er is geen aandacht voor de ontwikkeling in relatie tot de voorgeschiedenis. De reguliere hulpverlening als OKA etc. voldoet niet voor deze groep of is te veel op afstand. Wal en schip

Wat hebben deze leerlingen nodig? Er is een gapend gat tussen school en buitenwereld. Uitkeringen, formulieren, buskaarten, wat wil ik worden, wat wilde ik in land van herkomst worden, wat zijn de regels in Nederland, wat zijn normen en waarden, hoe moet ik met anderen omgaan, wat doe ik als ik boos wordt, wat doe ik als ik verdrietig ben, ik ben alleen en mijn ouders in Syrië, ik woon in een huis met 10 anderen, als ik 18 ben, stopt mijn voogd en moet ik zelf mijn huur betalen, ik word niet begrepen, waarom moet ik op tijd komen, ik begrijp uw taal niet, je kunt hier zomaar blowen, ………. Wat hebben deze leerlingen nodig?

HOE REGELEN WE DAT ALS SCHOOL? Samen optrekken met leerplicht: maak het geen schoolprobleem, maar een maatschappelijk probleem! Contact zoeken met andere scholen in het land: zoek naar gemeenschappelijke problemen! Contact zoeken met het ministerie: gebruik je netwerk! Maak het een groot probleem! Contact zoeken met de voogden: geef ook hun grenzen aan! HOE REGELEN WE DAT ALS SCHOOL?

De contactpersoon van het ministerie heeft contact gelegd met de gemeente. Deze heeft ons uitgenodigd. Insteek van ons was: schooluitval voorkomen; toekomstige drop- outs voorkomen; de rol van de gemeente benadrukken. Nodig waren de cijfers qua uitval; een duidelijke doelstelling; aangeven waar de winst voor de gemeente zit. De gemeente

Voor twee klassen, maximaal vijftig leerlingen, mocht er ondersteuning aangevraagd worden om het gat tussen school en buitenwereld te verkleinen. Daarvoor is er een subsidie beschikbaar gesteld van rond de 100.000 euro. Er zijn door de gemeente een aantal bureaus geopperd om dit op zich te nemen. We hebben gekozen voor Street-Pro De uitkomst

In juni 2017 met elke leerling van het komende jaar een intake van ruim een uur. Inventariseren van de ondersteuningsbehoefte. 2017-2018: een intensief programma van een midweek voor persoonlijkheidsontwikkeling: er wordt veel verantwoordelijkheid bij de leerling gelegd. 2017-2018: er is voor deze leerlingen regelmatig een programma buiten de school voor bovenstaande ontwikkeling. 2017-2018: er is op school wekelijks een spreekuurmiddag voor problemen waar de leerlingen tegenaan lopen. 2017-2018: er is regelmatig overleg tussen Street-Pro, mentor en teamleider: onderwijs wordt afgestemd op behoefte leerling. Opzet van street-Pro

Leerlingen zijn vaker afwezig i.v.m. Street-Pro buiten school. Er is veel flexibiliteit met het programma. Per leerling één leerroute. Minder schooluitval Minder te laat komers Duidelijke afstemming met Leerplicht. Gevolgen voor school

Gevolgen voor de leerling Betere aansluiting bij de buitenwereld Meer motivatie voor school Betere aansluiting bij vervolgonderwijs Luisterend oor buiten school Gevolgen voor de leerling