Los van het vaste aanbod. samen optrekken met de hulpverlening Jos Knegt Montessori College Oost Amsterdam
klik
Het MCO heeft ongeveer 800 leerlingen. 56 nationaliteiten Afdeling Eerste Opvang Afdeling ISK Reguliere afdeling
Video 2 DOC
De aanleiding om verder te kijken
We hebben interviews laten afnemen door een stagiaire Orthopedagogiek. De onderzoeksvraag was: Breng de oorzaken van het vele te laat komen en van de ongeoorloofde absentie in beeld. Deze heeft alle leerlingen geïnterviewd. Wat te doen?
uitkomsten Te saaie lessen Te veel theorie Wist niet dat ik les had Verslapen Ik moest werken Kan me niet concentreren op school Moest naar de gemeente voor afspraken Had geen geld voor de bus Was somber uitkomsten
Acties vanuit school Andere lesopzet: meer individueel. Gericht op : wat heb je nodig voor je vervolgonderwijs? Meer praktijklessen Noodzaak gezien van dat er meer nodig was dan school Acties vanuit school
Wal en schip Deze leerlingen vallen veelal tussen wal en schip. Ze hebben vaak een voogd via NIDOS: deze regelt praktische zaken als onderdak en toelages. Er is geen aandacht voor de ontwikkeling in relatie tot de voorgeschiedenis. De reguliere hulpverlening als OKA etc. voldoet niet voor deze groep of is te veel op afstand. Wal en schip
Wat hebben deze leerlingen nodig? Er is een gapend gat tussen school en buitenwereld. Uitkeringen, formulieren, buskaarten, wat wil ik worden, wat wilde ik in land van herkomst worden, wat zijn de regels in Nederland, wat zijn normen en waarden, hoe moet ik met anderen omgaan, wat doe ik als ik boos wordt, wat doe ik als ik verdrietig ben, ik ben alleen en mijn ouders in Syrië, ik woon in een huis met 10 anderen, als ik 18 ben, stopt mijn voogd en moet ik zelf mijn huur betalen, ik word niet begrepen, waarom moet ik op tijd komen, ik begrijp uw taal niet, je kunt hier zomaar blowen, ………. Wat hebben deze leerlingen nodig?
HOE REGELEN WE DAT ALS SCHOOL? Samen optrekken met leerplicht: maak het geen schoolprobleem, maar een maatschappelijk probleem! Contact zoeken met andere scholen in het land: zoek naar gemeenschappelijke problemen! Contact zoeken met het ministerie: gebruik je netwerk! Maak het een groot probleem! Contact zoeken met de voogden: geef ook hun grenzen aan! HOE REGELEN WE DAT ALS SCHOOL?
De contactpersoon van het ministerie heeft contact gelegd met de gemeente. Deze heeft ons uitgenodigd. Insteek van ons was: schooluitval voorkomen; toekomstige drop- outs voorkomen; de rol van de gemeente benadrukken. Nodig waren de cijfers qua uitval; een duidelijke doelstelling; aangeven waar de winst voor de gemeente zit. De gemeente
Voor twee klassen, maximaal vijftig leerlingen, mocht er ondersteuning aangevraagd worden om het gat tussen school en buitenwereld te verkleinen. Daarvoor is er een subsidie beschikbaar gesteld van rond de 100.000 euro. Er zijn door de gemeente een aantal bureaus geopperd om dit op zich te nemen. We hebben gekozen voor Street-Pro De uitkomst
In juni 2017 met elke leerling van het komende jaar een intake van ruim een uur. Inventariseren van de ondersteuningsbehoefte. 2017-2018: een intensief programma van een midweek voor persoonlijkheidsontwikkeling: er wordt veel verantwoordelijkheid bij de leerling gelegd. 2017-2018: er is voor deze leerlingen regelmatig een programma buiten de school voor bovenstaande ontwikkeling. 2017-2018: er is op school wekelijks een spreekuurmiddag voor problemen waar de leerlingen tegenaan lopen. 2017-2018: er is regelmatig overleg tussen Street-Pro, mentor en teamleider: onderwijs wordt afgestemd op behoefte leerling. Opzet van street-Pro
Leerlingen zijn vaker afwezig i.v.m. Street-Pro buiten school. Er is veel flexibiliteit met het programma. Per leerling één leerroute. Minder schooluitval Minder te laat komers Duidelijke afstemming met Leerplicht. Gevolgen voor school
Gevolgen voor de leerling Betere aansluiting bij de buitenwereld Meer motivatie voor school Betere aansluiting bij vervolgonderwijs Luisterend oor buiten school Gevolgen voor de leerling