Regiobijeenkomst.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Peter Lourens – Ministerie van OCW-Bve
Advertisements

Sectorplan: de regio aan zet!
L&B in het MBO.
Workshop Boris Platform gehandicapten mbo 7 november 2013.
Het veranderend landschap in het MBO
Diploma’s mbo: bouwstenen in de beroepskolom
Diploma’s mbo: bouwstenen in de beroepskolom
Programma AMB Stand van zaken De Werkschool Drechtsteden/Zuid Holland Zuid Drechtstedendinsdag, 1 november 2011.
Presentatie gemeente Beek
pilot Horeca en pilot Toerisme/ Recreatie
Kwalificatiestructuur mbo
Actieplan MBO – concept concept. Actieplan MBO : basis voor kabinetsbeleid komende periode T.o.v. van eerdere versies hebben wij door lobby nog.
Deventer, 30 september 2011 Will Seignette, Colo Eega “Wajong & Werk”
Leerbedrijf partner in opleiden Jan Fleer 15 november 2004
Examenjaar vmbo-t 2010 / 2011.
Aantoonbaar competent in Leren, Loopbaan en Burgerschap
Ex Examenprofiel als maatvoering
Het Europass Certificaatsupplement in Nederland
LPM bijeenkomst 10 november 2005 Welkom. LPM bijeenkomst 10 november 2005 Landelijk Platform Mechatronica 2005 Structuur 2005/2007 Peter van Ierland.
Regionale betrokkenheid bij de beroepskolom Een casus… Dag van de Beroepskolom 5 oktober 2012.
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
De rol van Kenniscentra in het Onderwijs »Peter Weisscher »Regioconsultant PMLF.
Regionaal Investeringsfonds mbo
Focus op Vakmanschap Nieuwe Kwalificatiedossiers VMBO 24 juni 2014
MIS HET NIET! JE DIPLOMA.
Onderwerpen Herziening van de kwalificatiestructuur
Keuzedeel hoort bij dossier hoort bij kwalificatie CE digitale vaardigheden basis Dienstverlening Medewerker facilitaire dienstverlening Duits in de beroepscontext.
Doel Workshop Hoe organiseer je keuzedelen binnen je opleiding?
Arbeidstoeleiding van jongeren met een beperking
Onderwerpen Herziening van de kwalificatiestructuur
Herziening MBO voor leerbedrijven Versie 1.0 – september 2015.
Het jaar van de waarheid!
Praktijkbegeleiders bijeenkomst verkenning van de mogelijkheden voor een samenwerking 18 november 2015 Filmpje..\..\Algemeen\Herziening mbo_ Wat levert.
Beroepsonderwijs in ontwikkeling
Kiezen voor keuzedelen
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Gemeente Rotterdam 23 en 29 maart 2016 Informatiebijeenkomst Leren Loont! en beleidsregel. po, vo.
DERDE AANVRAAGTERMIJN SECTORPLANNEN Actieteam crisisbestrijding Stichting van de Arbeid
ALLIANTIE REGIOCONVENANT. 2 sporen: -Raamovereenkomst t.b.v. Regioconvenant -ICES-traject -Raamovereenkomst t.b.v. Regioconvenant -ICES-traject.
Het mbo in 2025 BTG-ZDV 24 maart Agenda Waarom ‘Het mbo in 2025’? Wat is goed om te behouden? Twee hoofdlijnen, perspectief student –Lijn 1: dynamische.
EVC en Kenniscentrum Handel NVE 29 mei 2008 John Dekker Teamleider Examinering en beoordeling.
Het jaar van de waarheid!. Agenda › Grip op de herziening: implementatievraagstukken › Amendementen als gevolg van Tweede Kamerbehandeling › Wat kun je.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Marleen van de Wiel 24 maart 2016 Servicepunt examinering mbo Examinering: sta jij in voor de kwaliteit?
Kansrijke beroepen: informatie van UWV Voorlichtingsbijeenkomsten 3 e tranche sectorplannen December 2014 Kees van Uitert
Onderwijsdata DUO -Welke gegevens verzamelt DUO? -Wat kan je van DUO verwachten? -Waar kan je het vinden? -Wat kan je er mee?
Invoering Examenprofielen Rini Romme november 2011.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing BSL De.
4Cyourway 16 december Leren, Loopbaan & Burgerschap 7 ‘kerntaken’ 21 ‘werkprocessen’ 19 SHL-competenties’
Herziening kwalificatiestructuur mbo Jouke Dijkstra, Lidy van Oers en Laura Punt| 21 januari 2016.
Subsidie voor BBL’ers: ins en outs
Workshop experimenten in het mbo
Verbetering dienstverlening beroepspraktijkvorming
Kennis delen.
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
Kwalificatiestructuur, flexibel en modulair?
Doorontwikkelen BRON vo
Entreeschool: samen naar een goede basis
Implementatietraject Doorontwikkelen BRON vo

ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Werken zonder te beperken – Het programma
Vandaag Opening Inleiding keuzedelen Splitsen in twee groepen
Opleiding Zorg technicus Ton Pagen Zorgtechniek Limburg.
ROC West-Brabant Marina Smits, beleidsadviseur Dienst Onderwijs & Kwaliteit Kaders Bindend Studieadvies.

In gesprek met SBB Consortium Zorg en Welzijn
Transcript van de presentatie:

Regiobijeenkomst

Even voorstellen Informatievoorziening door Hutspot in opdracht van OCW Ondersteuning scholen om te komen tot de geregionaliseerde opleiding door deskundigen van SBB Verder zijn de volgende partijen aangehaakt: Onderwijsinspectie, VNO-NCW, NRTO, MBO Raad, saMBO-ICT, DUO

Agenda Doel van vandaag Toelichting experiment (doel, kaders, aandachtspunten) Lessons learned Rol van SBB Te maken afwegingen Interesse peilen Informatie en vragen

Doel van vandaag Doel is drieledig: Informeren over het experiment Helpen bij de te maken afwegingen Interesse peilen

Doel experiment Onderzoeken of er verbetering komt in de aansluiting van het onderwijs op de regionale arbeidsmarkt door de ontwikkeling van geregionaliseerde beroepsopleidingen Vergroot de werkwijze het het eigenaarschap over het onderwijs bij docenten en werkgevers in de regio? Komt het ten goede aan de kwaliteit en innovatiekracht van het onderwijs? Of het doel behaald wordt, wordt tijdens het experiment onderzocht door een onafhankelijk onderzoeksbureau.

Het experiment AMvB gepubliceerd in januari 2019 Scholen kunnen interesse melden bij DUO In 2 tranches in komende 2 jaar (start vanaf schooljaar 2020-2021) 10 kwalificaties opgenomen in regeling. Per kwalificatie mogelijkheid tot 1 landelijk deel. Let op: kwalificatie gebruikt in tranche 1? Uitgesloten van tranche 2.

Het experiment Aantal kwalificaties kan uitgebreid worden (procedure) Omvang experiment: max. 10% van de studentenpopulatie én max. 20 bestaande kwalificaties Experiment loopt tot en met juli 2026

(regionaal) keuzedeel Geregionaliseerde beroepsopleiding Geregionaliseerde opleiding Regionaal deel < 25% van de totale studielast Landelijk deel > 60% van de totale studielast (regionaal) keuzedeel 15% van de totale studielast Geregionaliseerde beroepsopleiding

Landelijk deel Gebaseerd op een aangewezen bestaande kwalificatie Minimaal 60% studielast bestaande kwalificatie Minimaal 2 scholen in overleg met landelijke regionale werkgevers Bevat kerntaken uit het kwalificatiedossier waar de bestaande kwalificatie toe behoort Niveau landelijk deel = niveau kwalificatie die als basis wordt gebruikt

Landelijk deel Bevat alle wettelijke beroepsvereisten en generieke eisen SBB adviseert over landelijke arbeidsmarktrelevantie en toetst op wettelijke beroepsvereisten (“reguliere procedure”) Vastgesteld door minister

Regionaal (keuze)deel Voor scholen met een beschikking voor het landelijk deel (positief of negatief) Maximaal 25% + 15% van de studielast Invulling door scholen + regionaal bedrijfsleven (min. 2 werkgevers uit regio) Niveau past bij het landelijk deel Geen overlap met landelijk deel

Regionaal (keuze)deel Per landelijk deel mogen meerder regionale (keuze)delen ontwikkeld worden Regionale beoordeling Marginale toetsing door SBB en goedkeuring door minister Ook mogelijkheid om reguliere keuzedelen te koppelen

Kwalificaties op de lijst MBO-Verpleegkundige (25480) Verzorgende IG (25491) Persoonlijk begeleider gehandicaptenzorg (25477) Technicus Human Technology (25265) Mediaredactie medewerkers (25200) Klantmedewerker bancaire diensten (25544) Financieel administratief medewerker (25139) Juridisch administratief dienstverlener (25145) Eerste monteur woning (25349) Eerste monteur elektronische industriële installaties en systemen (25331)

Kwalificatie toevoegen Scholen dragen hem aan bij OCW Afstemming met betrokken partijen Bij GO voegt OCW de kwalificatie toe aan aan de regeling Elementen die spelen bij de afweging zijn bijvoorbeeld: Max. van het experiment is nog niet bereikt Mate waarin het bedrijfsleven betrokken is en hoeveelheid scholen Variatie in sectoren Timing

Data tranche 1 (start vanaf schooljaar 2020-2021) Interesse kenbaar maken Vaststelling AMvB 18 januari 2019 15 september Aanvraag landelijk deel tranche 1: start vanaf schooljaar 2020-2021 15 maart Aanvraag regionaal deel en regionaal keuzedeel en/of verzoek tot koppeling* 2019 2020 j f a m s o n d 15 november Beoordeling landelijk deel tranche 1: start vanaf schooljaar 2020-2021 1 mei Beoordeling regionaal deel en regionaal keuzedeel en/of verzoek tot koppeling* *Jaarlijks, voorafgaand aan het studiejaar van de beoogde start van de opleiding Koppelverzoeken bestaande keuzedelen Interesse melden voor 1 april t.b.v. ondersteuning Startbijeenkomsten Kennisdelings- bijeenkomst

Aandachtspunten Baseren op bestaande kwalificatie 1 landelijk deel per bestaande kwalificatie Dus wordt de kwalificatie benut in tranche 1? Dan uitgesloten in tranche 2 Aanvraag regionaal (keuze)deel kan jaarlijks Koppeling regulier keuzedeel kan op ieder moment (beschikking) Regionaal (keuze)deel niet vastgesteld door SBB Lees publicatie ‘Komen tot een geregionaliseerde beroepsopleiding’

Lessons learned Enthousiasme en betrokkenheid van docenten Grote betrokkenheid bedrijfsleven Goede samenwerking met deskundigen van SBB ‘Hoe’ van het ‘Wat’ lastig te scheiden, wat kan al wel en wat niet? Scholen vinden elkaar als het gaat om de opvatting over beginnend beroepsbeoefenaar Uitdaging: alle beroepsvereisten moeten in het landelijk deel

Voorbeeld zorg en welzijn Arbeidsmarkt met andere vragen Landelijk deel als kern/hart van de rotonde  Afslagen rotonde Regie Zorg en techniek Mogelijkheid toe te voegen Beroepsvereisten probleem: in landelijk deel en omvangrijk

SBB aan het woord Bedrijfsleven en mbo werken samen aan betere aansluiting beroepsonderwijs op de arbeidsmarkt door: onderhouden van de mbo-kwalificatiestructuur erkennen en begeleiden van leerbedrijven Informeren over arbeidsmarkt, beroepspraktijkvorming (stages & leerbanen) en doelmatigheid opleidingsaanbod

Ondersteuning SBB Ondersteuning ontwikkeling van de kwalificatie Landelijk deel Regionaal deel Advies aan Minister over landelijk deel Toetsing op wettelijke kaders (kwaliteitscriteria)

Ondersteuning ontwikkeling Ondersteuning door de experts van team K&E Op de inhoud Samenstelling landelijk deel Koppeling bestaande keuzedelen en ontwikkeling regionale keuzedelen

Ondersteuning ontwikkeling Landelijk deel: Team K&E neemt contact met aanmelders Let op: minimaal twee scholen per kwalificatie Startbijeenkomst per kwalificatie Georganiseerd door Hutspot Vervolgbijeenkomst Uitwerken landelijk deel in meer detail Regionaal deel: Team K&E kan om advies worden gevraagd Volgt ná vaststelling landelijk deel

Advies aan minister Aanvraag landelijk deel wordt vergezeld met advies van SBB Advies wordt gegeven door de sectorkamer van de desbetreffende sector, waarin onderwijs en bedrijfsleven zitting hebben Inhoudelijk advies over civiel effect en herkenbaarheid

Toetsingskamer Landelijk deel: toets op kwaliteitscriteria OCW met specifieke aandacht voor: Betrokkenheid regionaal bedrijfsleven Samenhang kerntaken en werkprocessen Beroepsvereisten Drievoudige kwalificering Regionaal deel: “marginale’’ toets Overlap met landelijk deel, doelmatigheid, uitvoerbaarheid, herkenbaarheid, transparantie, flexibiliteit en duurzaamheid.

Aandachtspunten Heb scherp wat je wil bereiken met de geregionaliseerde kwalificatie Vertaal (regionale) arbeidsmarktbehoefte naar de gewenste kwalificatie. Landelijk/regionaal Ontwikkelen regionale kwalificatie is complex: Maak gebruik van de aangeboden professionele ondersteuning Houd rekening met uitvoerbaarheid Houd rekening met het tijdspad (indiening voor 15 september) Begin z.s.m. en maak capaciteit vrij, ook in de zomermaanden

Contact met SBB Pascal Hollman p.hollman@s-bb.nl

Toezicht en kwaliteit Inspectie voert in principe normaal toezicht Mogelijkheid voor extra aandacht Behoefte aan andere manier van kwaliteitsborging? Bijvoorbeeld eigen audits van scholen zoals peer-to-peer

Te maken afwegingen Doen wij als school mee met het experiment of niet? Met welke andere school/scholen doen wij mee? Kunnen we een samenwerking vormen, gericht op de totstandkoming van één landelijk deel per kwalificatie? Met welke kwalificatie willen we deelnemen aan het experiment? Zit deze kwalificatie bij de lijst van 10 of is het nodig te onderzoeken of een kwalificatie kan worden toegevoegd?

Te maken afwegingen In welke tranche willen we deelnemen aan het experiment? Let op: Wordt ervoor gekozen om in de tweede tranche deel te nemen? Houd in het achterhoofd dat als andere scholen voor diezelfde kwalificatie in de eerste tranche al aan de slag gaan, je deze niet meer kunt gebruiken in de tweede tranche.

Verwachtingen Kansen: eigenaarschap, regie, ruimte Commitment gevraagd Bijdrage leveren en contact onderhouden binnen samenwerkingsverband Informatievoorziening over de voortgang Deelnemen aan bijeenkomsten Ruimte voor de regio Inhoud ophalen t.b.v. geregionaliseerde beroepsopleiding (organiseren bijeenkomsten, betrekken netwerk, etc.)

Wie is geïnteresseerd? Tranche 1 of tranche 2? Tranche 1: Advies om te melden voor 1 april Aanmelden via DUO (zie www.ruimtevoorderegio.nl, ook stavaza) Meldingen voor 1 april krijgen uitnodiging voor startbijeenkomst Startbijeenkomsten in april en mei 2019 Kennisdelingsbijeenkomst in november 2019 en maart 2020 Platform voor deelnemers (toegang na melding bij DUO)

www.ruimtevoorderegio.nl ◆ info@ruimtevoorderegio.nl Tot ziens! www.ruimtevoorderegio.nl ◆ info@ruimtevoorderegio.nl