Producten van TU Delft, SEC

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Differentiatie in de klas
Advertisements

Workshop Leren Leren in de praktijk 4 maart 2009
Industriële Chemie VWO 6
Mobiliteits Academie Formule V Htas Project Formule V.
BattleBots The school battle.
Systematische Natuurkunde
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
Keuze scheikunde.
Module Zoek samenhang Wiskunde D dag 4 juni 2010
DE STUDIESTIJGERS VERTELLEN:
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
Het (nieuwe) betavak NLT
NLT modules en excellentiebevordering
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Onderzoekend leren en beroepscontexten
Samenhang voor de N-profielen Opdracht voor dit project: NVON: samenhangend onderwijs binnen het exacte gebied Min. Van onderwijs: ontwikkelen van “robuuste.
Werken met de Stercollecties
Overdragen van de Informatica Jurriaan Hage, Silja Renooij Periode 2, 2009/2010.
NLT HAVO.
Met de Kennisbasis in zee!
Lerarenopleiding Master Science Education and Communication 3TU Master, track scheikunde Fer Coenders, vakdidacticus scheikunde.
Rob Ouwerkerk Woudschoten 2003 De nieuwste natuurkunde in je les?
Producten van TU Delft, SEC
Bijeenkomst 1 – 24 September 2015
Sterrenkunde in de praktijk Lespakket Zoeken naar Leven Workshop Zoeken naar Leven Woudschotenconferentie 2010 Meie van Laar, science center NEMO.
Teachers Teaching with Technology™ Bouwen van dynamische modellen voor de Nspire 1 Cathy Baars Jaco Scheer.
NLT Natuur Leven Technologie. Voorstellen: Docent 4 havo: mevrouw Wouters Docent 5 havo:de heer Elands.
Informatieavond leerlingen en ouders mavo scholen Dunamare Overstap 4 mavo naar 4 havo per
Het nieuwe bètavak NLT Natuur Leven en Technologie Clusterdag 1 november 2010.
2 APRIL 2013WIM BEINDORFF, SEC, TU DELFT NLT NATUUR, LEVEN EN TECHNOLOGIE.
Nieuwe Natuurkunde (NiNa) & Natuur, Leven & Technologie Henk Pol, ELAN, Universiteit Twente.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Natuur Leven en Technologie cursus voor masters Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde en Wiskunde
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Toolbox voor Maatwerk en Resultaatgericht Toetsen op basis van OBIT, RTTI, TIMSS …….. Luc Orbons, november 2014
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Natuur Leven en Technologie verplichte cursus (5 ec) voor masters Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde en Wiskunde
Producten van TU Delft, SEC
Natuur Leven en Technologie
Pré-NLT-module Arduino
NLT als gereedschap voor interdisciplinair bèta-onderwijs
Pré-NLT-module 3D-printen
Communicatie Les1.
Lerarenopleiding Master Science Education and Communication (SEC)
NLT: een vak voor jou?.
Virusuitbraak modelleren
Omgevingsonderwijs Wat? Leren in en van de (eigen) omgeving Waarom?
Docentvaardigheden ICT
Stappenplan modulebeschrijvingen schrijven
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Eén portie sprinkhaan, graag!
8 februari 2018.
Pré-NLT-module Leren met je hersenen
Onderzoekend experimenteren met Coach
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Toetsing Vakdidactiek 2.
Open online aansluitingsmodules statistiek
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Product van TU Delft, SEC
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Stages in klare taal Daphne Keller - stagecoördinator
Producten van TU Delft, SEC
Product van TU Delft, SEC
Producten van TU Delft, SEC
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

Producten van TU Delft, SEC Pré-nlt-modules Producten van TU Delft, SEC Wim Sonneveld, vakdidacticus na, nlt TU Delft Arjan Boer, lerarenopleiding SEC TU Delft 7 feb 2019 Science Education and Communication

Inhoud presentatie Inleiding Modules Stand van zaken contexten concepten opbouw en lesschema doelen werkvormen toetsing Stand van zaken 7 feb 2019

Sporters in beweging Algemeen Doelgroep: pré-module voor 3 vwo Studielast: 12 SLU Natuurkunde, scheikunde, biologie en wiskunde Aansluitende modules: bijvoorbeeld sportprestaties (H4), dynamische modellen (V4) Beroepen: bewegingswetenschapper, voedingsdeskundige, diëtist en onderzoeker 7 feb 2019

Sporters in beweging Context Prestaties van drie bekende topsporters onder de loep nemen en deze meer wetenschappelijk benaderen. Algemene introductie (1 en 2) Specialisatie (3 t/m 6) Evaluatie en presentatie (7 en 8) In H2 theorie videometen met Coach aan de hand van de beweging van een skiër en de lancering van een raket. Usain Bolt, Anna van der Breggen, Epke Zonderland 7 feb 2019

Sporters in beweging Lesprogramma 7 feb 2019

Sporters in beweging 1 spieren en energie Doelen Uitleggen hoe een spier kracht levert Opstellen reactievergelijking verbranding glucose Wet van behoud van energie toepassen Energiebalans opstellen en daarmee rekenen 7 feb 2019

Sporters in beweging 1 spieren en energie Concepten Theorie over de werking van spieren (moleculair niveau) Energie uit glucose, reactievergelijkingen opstellen Verbrandingswarmte en energiesoorten Werkvormen Introductie a.d.h.v. videofragment klokhuis Tekenen/modelleren spier als elastiekje, vragen maken Optioneel: mini-practicum aantonen waterdamp bij uitademen 7 feb 2019

Sporters in beweging 2 meten van beweging Inhoud en werkvormen Video skiër als introductie >>voorkennis activeren over soorten bewegingen (OLG). Gemiddelde snelheid schatten Rekenen met ‘frames per second’ Meten aan een raketlancering s,t-diagram tekenen (evt. met behulp van Excel) 7 feb 2019

Sporters in beweging Keuze maken Keuze uit: Sprinten: Usain Bolt Wielrennen: Anna van Breggen Turnen: Epke Zonderland In elke variant zit een onderdeel videometen. Voor elk katern is een Coach-bestand beschikbaar met daarin de opdracht met toelichting. In elke variant zit een onderdeel over voeding specifiek voor de gekozen sport(er). 7 feb 2019

Sporters in beweging 3 videometen Coach [screenshot van bijv. startscherm Coach] 7 feb 2019

Sporters in beweging 4 … en wiskunde Sprinter practicum 100 m sprint Rekenen aan snelheid, tekenen div. grafieken Turner formule opstellen voor beweging zwaartepunt formule opstellen voor parabool tijdens afsprong Grenzen van een wiskundig model Wielrenner Verwerking metingen gemiddelde snelheid, mediaan, kwartielen, staafdiagram, analyse 7 feb 2019

Sporters in beweging 5 krachten en sport Algemeen Soorten krachten herkennen Resulterende kracht Tweede wet van Newton Krachtdiagrammen tekenen Specifiek Sprinter: pasfrequentie, paslengte, werklijn Turner: middelpuntzoekende kracht Wielrenner: luchtwrijvingskracht, rolwrijving 7 feb 2019

Sporters in beweging 6 voeding en dieet Algemeen Schijf van vijf Klassikale uitleg evt. m.b.v. bouwdoos moleculen Denken Delen Uitwisselen m.b.t. welke voedingsstoffen voor welke soort prestatie. Zelftest voeding (via internet) Specifiek Ontwerpen van een dieet voor de betreffende sporter 7 feb 2019

Sporters in beweging 7 combineren Maken van een poster (optioneel) Voorbereiden interview Studio Sport met daarin aandacht voor: Uitkomsten van de videometingen Wiskundige analyse Krachtendiagram van een sporter Dieet ontwerpen 7 feb 2019

Sporters in beweging 8 Studio Sport Interviewer en expert zetten topsporter in ‘spotlight’ Tijdens presentatie schrijven anderen hun feedback op de leerlingen die presenteren In bijlage: Beoordelingsformulieren studio sport (voor docent) Feedbackformulier (voor leerlingen) Voorstel cijferbepaling complete module/lessenserie (voor docent) 7 feb 2019

Sporters in beweging Docentenhandleiding Leerdoelen, concepten en context Voor elke les een voorbeeldlesplan Benodigdheden per les Complete uitwerking van alle opgaven (berekeningen, tekeningen, grafieken, uitleg) Toetsing: Studio Sport via rubrics, toetsvragen + uitwerking 7 feb 2019

Sporters in beweging Vragen? 7 feb 2019

Wat hebben/willen we nu? 3 pré-nlt-modules (eerste versies) docentenhandleidingen practica extra lesmateriaal uitwerkingen enz. we zoeken testscholen (enquête, logboek, e.d.) Edgar de Wit, bureau nlt en Bètasteunpunt ZH E.deWit@tudelft.nl 7 feb 2019