Verwondering: zon- en schaduwzijde, en ontwikkeling door de tijd heen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
4. Auschwitz geeft te denken….
Advertisements

over het Vaderhart van God.
Er zijn tegenwoordig erg veel internet datingsites, Muziek: Tales of the unexpected door de Ron Grainer Orchestra van de CD: The X-Themes.
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
De ontwikkeling van een professionaliseringstraject voor leraren lager onderwijs om onderzoeksgericht onderwijs (inquiry-based education) binnen wereldoriëntatie.
Workshop Over machteloosheid J.H.Wijers
Gedragsproblemen: snel en overwogen omgaan met moeilijke situaties
Consciously, we teach what we know;
Vragen met have en have got (= hebben)
Gebiedende wijs 1.Cross Victoria Street. 2.Sit still, please. 3.Read the article on this page. 4.Watch out! Als je tegen iemand wilt zeggen dat hij/zij.
ASS in de levensloop: onderzoek
TC&M UNESCO unites us all.
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
Lesson 10. Today’s class  Check homework  Passive  Punctuation  Homework.
We all want to change the world “You say you want a revolution! Well, you know We all want to change the world” =AqC_Gma221M.
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels A1 Lezen [Edu/002] thema: Headlines can-do : kan het onderwerp vaststellen van korte berichten in een krant © Anne Beeker Alle rechten.
Tienerdienst 29 mei 2005 GOAL !!! Thema:.
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Grammar Chapter 3 Part 2 – Relative pronouns. Some examples The man in the middle who is reading a newspaper is my father. The man in the middle that.
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
Future met will Gebruik je om te zeggen dat iets in de toekomst zal gaan gebeuren. Je gebruikt will als je voorspellingen doet zonder dat je daar bewijs.
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Welkom ik maak me sterk.
Flexible Learning in European Retail Presentatie 5 de Meeting in Ceske Budejovice.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1999 Hillsong Publishing 1/5 FAITH (I'm reaching) (Rueben Morgan) I'm reaching for the prize.
Onderwijs palliatieve zorg Huisartsopleiding 3e jaar Context en proactiviteit Huisartsopleiding Erasmus MC.
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school Jouw naam.
Meer voorlezen, beter in taal
Meten is weten? Do’s en don’ts van mondeling examineren Lisa De Jonghe Dienst Onderwijs Geneeskunde.
Workshop ‘s Heerenloo Zorggroep Ontwikkeling veerkracht.
MATHEKINGS - 25 JAAR KINDEROPVANG HUMANITAS -MATHEKINGSTENTOONSTELLING BERLIJN - ONDERDEEL VAN EEN RIJK ONTWIKKELINGSAANBOD.
Zorg dat de Docent blijft: Maak van Onderzoek een spannende Onderneming! Joseph Kessels De Haagse Onderzoeksdagen De Haagse Hogeschool 13 april 2011.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Conceptuele denker Anne
Mijn conceptmap Door: Yasmin Abdallah Blok 3: ‘De conceptuele denker’ Datum:
De conceptuele denker Petra (P.C.A.M.) Dekkers FHK&E Pabo.
Thomas van Rooijen. In hoeverre bepaalt het verhaal achter een brand de merkwaarde?
De conceptuele denker Mara Vogels Paboplus LA 3. De conceptuele denker Denken in concepten Abstract denken Veel voorbeelden gebruiken Kinderen uitdagen.
 Grammar year 1 Everything you need to know for your test in the test week!
Van documenteren naar afstemmen en terug…
Project Interculturele Palliatieve Zorg
Child Healthcare Information For All
Wegen van waarden en randvoorwaarden
What is the meaning of? Student centered learning
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Inleiding
NACHT WACHT Kunstliefde Nobelstraat 12
Presentatie titel Measurement education in the junior primary –
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren?
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Beroepscontext Hoe wordt wiskunde toegepast in de beroepscontext?
Political Communication & Journalism
MEER LEZEN, BETER IN TAAL
Verlangen naar God Longing for God
Controleplicht, titelbescherming en normstelling
Iris van de Ven Bart van Vegchel
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
What matters to you 2018 Betere zorg begint met een goed gesprek
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
California Blue San Diego
De TCM is geen apparaat om mensen te leren klok kijken!
Hoofdstuk 2 Dienstverlening en klantgedrag
Les pijn en lijden Met kernwoorden.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Gepersonaliseerd Leren & Excellentietrajecten
Wat de dingen doen en doen doen Artefacten in onderwijsvernieuwing
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Onderzoek doen binnen ontwerpen
Transcript van de presentatie:

Verwondering: zon- en schaduwzijde, en ontwikkeling door de tijd heen Winterschool De Activiteit Oosterhout, 02-02-2018 Anders Schinkel a.schinkel@vu.nl

Deze presentatie Verwondering De ontwikkeling van verwondering De schaduwzijde van verwondering Het stimuleren van verwondering

Verwondering

Verwondering Verwondering is een ‘modus van bewustzijn’ waarin we iets ervaren als vreemd, onbevattelijk, maar ook belangrijk (in de zin dat het onze aandacht verdient). Meer open, onbepaald dan ontzag. Meer objectgericht en ‘dieper’ dan nieuwsgierigheid, en met een sterker besef van de grenzen van je begrip en kennis. Twee soorten: Onderzoekende verwondering Contemplatieve verwondering

De ontwikkeling van verwondering

De ontwikkeling van verwondering Twee functies van verwondering: Kinderen vertrouwd maken met de wereld Onderzoekende verwondering De wereld ‘onvertrouwd’ maken (van zijn vanzelfsprekendheid ontdoen) Contemplatieve verwondering

De schaduwzijde van verwondering

De schaduwzijde van verwondering Iris Harpij Thomas van Aquino Adam Smith

De schaduwzijde van verwondering

De schaduwzijde van verwondering

Het stimuleren van verwondering

Het stimuleren van verwondering Is het altijd goed om verwondering te stimuleren? Belang van ‘pedagogische tact’ (Max van Manen) Lynne Wolbert

Vragen Wanneer verwonderen kinderen zich? Wanneer zien jullie dat gebeuren? Onder welke omstandigheden, waardoor opgeroepen? Hebben jullie het idee dat je hier invloed op hebt? Herkennen jullie ook de schaduwzijde van verwondering? Hebben jullie dat bij kinderen gezien? Welke rol speelt jullie eigen verwondering – over kinderen, over de wereld, over specifieke leerstof? Zijn het vooral bepaalde ‘typen’ kinderen die zich (op een bepaalde manier of over bepaalde dingen) verwonderen? Zie je ook een ontwikkeling in de mate waarin, de dingen waarover, of de manier waarop kinderen zich verwonderen?

Literatuurverwijzingen Manen, M. van (1991). The tact of teaching. Ontario: The Althouse Press Manen, M. van (2015). Pedagogical tact: Knowing what to do when you don’t know what to do. Walnut Creek (CA): Left Coast Press Quinn, D. (2002). Iris exiled: A synoptic history of wonder. Lanham/New York/Oxford: University Press of America Schinkel. A. (2016). (Waarom) is verwondering belangrijk in het onderwijs? (Of: Over het belang van diepe verwondering voor het onderwijs). Presentatie Winterschool De Activiteit, Schagen, 29-01-2016 Schinkel, A. (2017). “The educational importance of deep wonder”. Journal of Philosophy of Education 51(2): 538-553 Willmott (2018). Reading for wonder: Ecology, ethics, enchantment. Cham: Palgrave Macmillan