Tien in Twente Training Wilma Meere Sidekick: Hans Hampsink Tien in Twente Training veiligheidsplan, instrumenten voor risicotaxatie en mogelijkheden voor de aanpak van overlast.
8:30 -9:00 Inloop 9:00 -9:00 Inleiding en intro programma, leerdoelen Triple A Risicotaxatie Beschermende factoren Netwerkpartners Hoe herken je een zorgelijke grief? PGE 10:00-11:00 Fleur Hogenelst Risicotaxatie (ROM), delictanalyse, preventieplan Eigen casuïstiek 11:00-11:05 Pauze 11:05-11:35 TripleA 11:35- 12:05 12:05-12:30 Veiligheidsplan, Overlastplan theorie 12:30-13:00 Lunch 13:00-13:45 Erik Spronk Stelsel bewaken en beveiligen 13:45-14:00 Conclusies en evaluatie
Doelen van vandaag 3A-methodiek (Aanleiding, analyse, aanpak) Risicofactoren Beschermende factoren Netwerkpartners Welke situatie gaat je moeilijk af? Wat doe je in deze situatie? Welk effect heeft dit? Wat heb je vandaag nodig?
Hoe herken je een zorgelijke grief? Oranje vlag Persoon: Grief of krenking waaraan de persoon vasthoudt, verbittering Opwaardering van eigen persoon Psychiatrische problematiek/verleden Sterk de overtuiging hebben gelijk te willen hebben, gelijk willen opeisen Monomaan gedrag (obsessie) Een daad willen stellen Verandering uiterlijke manifestatie Relationeel/Contacten Eenzaamheid/sociaal isolement Zorgmijdend Verstoorde omgang met autoriteit Woede en agressie Gedragsverandering “Leakage”communicatie aan derden Wereldbeeld Dichotoom; goed vs slecht, gelovig vs ongelovig Complotdenkend Fixatie of obsessie richting publiek persoon of groep in samenleving Radicale/extreme ideologie Geweld/dreigen Fascinatie voor geweld Wapens Toegang tot wapens Bekend met vechtsporten Verkenning van bekend en onbekend gebied Huiselijk geweld Aankondiging geweldsdaad Gewelddadige games/First shooter games ”
Fleur Hogenelst
Triple A aanpak Aanleiding Analyse Aanpak
Aanleiding Wie zijn de signaleerders? Informatie verrijken en verbreden Feiten en zachte informatie voorzien van data Lokaal zorgnetwerk Wijkteams Klachten coördinator Politie/wijkagent Veiligheidshuis Huisarts Scholen Wijkverpleging enz..
Analyse Wat zijn risicofactoren Wat zijn beschermende factoren? Welke netwerkpartners zijn betrokken? Wat weet je van de risicopersoon en omgeving? Feiten en zachte informatie Geen stabiele relaties/echtscheiding Werkloos/arbeidsconflict Sterfgeval in directe omgeving Fixatie op persoon of instantie Plotselinge gedragsverandering Zorgmijder Geen dagbesteding Financiële problemen Agressieproblematiek Verslaving Psychische klachten of PTSS
Aanpak Doel en aanpak is gericht op inwoner en omgeving Maatwerkplan Gebruik maken van de eigen mogelijkheden en die in het netwerk Inwoner en omgeving betrekken Maatwerkplan Doel en aanpak is gericht op inwoner en omgeving Aanpak
Informatiedeling Informatie mag gedeeld worden als wordt voldaan aan onderstaande Europese criteria: Medewerkers samenwerken vanuit een gezamenlijke doelstelling Medewerkers formeel zijn afgevaardigd vanuit hun eigen instelling om aan een gezamenlijk doel te werken Medewerkers zorgvuldig omgaan met het delen van informatie Informatie zorgvuldig geregistreerd wordt vanuit dezelfde doelstelling Met medische en juridische informatie zorgvuldig wordt omgegaan (beperkte gegevensuitwisseling) Persoon of omgeving in gevaar is. Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling (vanaf 1 januari 2019 moet er ook een afwegingskader binnen organisaties zijn voor melding; stap 5)
Overlastplan Sociaal handhaven Bestuurlijk handhaven Gezondheidsrecht Civiel recht Strafrecht Buurtkracht versterken Buurtbemiddeling Mediation https://www.youtube.c om/watch?v=a_VK5KHF cIU Risicofactoren Beschermende factoren Omgevingsanalyse Diagnostiek Behandeling Begeleiding Preventie en voorliggende voorzieningen
Artikel 37; Detentie De rechter kan gelasten dat degene aan wie een strafbaar feit wegens de gebrekkige ontwikkeling of ziekelijke stoornis van zijn geestvermogens niet kan worden toegerekend, in een psychiatrisch ziekenhuis zal worden geplaatst voor een termijn van een jaar, doch alleen indien hij gevaarlijk is voor zichzelf, voor anderen, of voor de algemene veiligheid van personen of goederen. De rechter geeft een last als bedoeld in het eerste lid slechts nadat hij zich een met redenen omkleed, gedagtekend en ondertekend advies heeft doen overleggen van ten minste twee gedragsdeskundigen van verschillende disciplines - waaronder een psychiater - die de betrokkene hebben onderzocht. Zodanig advies dient door de gedragsdeskundigen gezamenlijk dan wel door ieder van hen afzonderlijk te zijn uitgebracht. Indien dit advies eerder dan een jaar voor de aanvang van de terechtzitting is gedagtekend kan de rechter hiervan slechts gebruik maken met instemming van het openbaar ministerie en de verdachte. 3 Het tweede lid blijft buiten toepassing indien de betrokkene weigert medewerking te verlenen aan het onderzoek dat ten behoeve van het advies moet worden verricht. Voor zover mogelijk maken de gedragsdeskundigen gezamenlijk dan wel ieder van hen afzonderlijk over de reden van de weigering rapport op. De rechter doet zich zoveel mogelijk een ander advies of rapport, dat hem over de wenselijkheid of noodzakelijkheid van een last als bedoeld in het eerste lid kan voorlichten en aan de totstandkoming waarvan de betrokkene wel bereid is om medewerking te verlenen, overleggen.
Als er gevaar voor anderen en/of de maatschappij is Informatiepositie: politiemutaties van de laatste 3 maanden Justitiële documentatie De BOPZ-officier is aanwezig bij de BOPZ-zitting : De voorlopige hechtenis dreigt te worden opgeheven en de officier vindt een BOPZ-vordering noodzakelijk er tijdens de strafvervolging signalen zijn dat er gevaar is voor de samenleving en de verdachte weigert mee te werken aan een NIFP-rapportage.
Wet voorwaardelijke sancties Deze wet vormt het juridisch kader voor de forensische zorg als bijzondere voorwaarde welke kansrijk is door de ‘stok achter de deur’ van de gevangenisstraf. De bijzondere voorwaarden kunnen worden toegespitst op gedragskenmerken van de dader en het type delict.
Wet voorwaardelijke sancties Er zijn drie bijzondere voorwaarden met zorg (art.14c lid 2, °10, °11, °12 Sr): opname van de veroordeelde in een zorginstelling; een verplichting zich onder behandeling te stellen van een deskundige of zorginstelling; het verblijven in een instelling voor begeleid wonen of maatschappelijke opvang.
Wet woonoverlast De Wet aanpak woonoverlast is op 1 juli 2017 in werking getreden. Door de wet hebben burgemeesters de mogelijkheid gekregen om specifieke gedragsaanwijzingen te geven aan overlastgevers. Het vergroot hiermee de wettelijke mogelijkheden voor gemeenten, bij de aanpak van woonoverlast. De burgemeester kan pas een gedragsaanwijzing geven als een waarschuwing, mediation of buurtbemiddeling niet werken. Wanneer deze gerichte aanpak niet werkt, kan alsnog de woning gesloten worden.
Instrumentenkoffer bestuurlijk en strafrechtelijk
Politie, Stelsel bewaken en beveiligen Erik Spronk