De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Tien in Twente Regie en Informatiedeling Training procesmanagement

Verwante presentaties


Presentatie over: "Tien in Twente Regie en Informatiedeling Training procesmanagement"— Transcript van de presentatie:

1 Tien in Twente Regie en Informatiedeling Training procesmanagement
Welke mogelijkheden zijn er de veiligheid en leefbaarheid in de buurt te verbeteren en overlast tegen te gaan?

2 Procestaken: • Regie en rollen proces (gemeente-veiligheidshuis), casus coördinatie GGZ en ervaringswerkers GGZ op lokaal niveau. • De 9 bouwstenen van het schakelteam • Interventiemogelijkheden GGZ-Justitie en Veiligheidshuis voor personen met verward gedrag • Privacy en CO24dak

3 Samenwerking gemeentes
Lokaal beleid is overal verschillend, wijkteams, regisseurs, sociale teams. Aansluiten bij mogelijkheden WMO en participatiewet Regie gericht op preventie, herstel en participatie Eventueel samenwerken met Veiligheidshuis-RFPN-FCON

4 Niet al het onmaatschappelijk gedrag houdt verband met psychiatrie
• Toename E33 meldingen (groei van 6913 meldingen in 2011 naar in Oost Nederland) Gevaar - simplificeren - stigmatiseren - framing Van “bemoeizorgpatiënt” tot “verwarde man” Psychiatrische patiënten zijn vaker slachtoffer dan dader van geweld.

5

6 Kun je verantwoordelijk gehouden worden voor het gevaar dat je aanricht?
- Ja, als het gedrag, dat gevaar geeft, niet voortkomt uit een stoornis van je geestesvermogens, of als je de mogelijkheid had dit gedrag te voorkomen Neen, als het gedrag, dat gevaar geeft, voortkomt uit een stoornis van je geestesvermogens.

7 Procedure: • Huisarts / politie -> Crisisdienst -> psychiater -> geneeskundige verklaring • IBS -> Burgmeester -> OvJ -> Rechter (acute nood) • RM -> OvJ -> Rechter (gedwongen opname) Een rm is niet bedoeld voor een acute noodsituatie: daarvoor bestaat de inbewaringstelling (ibs). Deze personen kunnen een verzoek voor een rm indienen: ouders, echtgenoot, broers, zussen, opa, oma, kinderen, voogd, curator en mentor. Zij kunnen daarvoor contact opnemen met de huisarts van de ciiënt of een andere arts/behandelaar. Die arts stuurt een verzoek naar de officier van justitie. Als de officier van justitie de rm ook noodzakelijk vindt, stuurt hij het verzoek door naar de rechter. De rechter is degene die beslist.

8 Procedure: Externe Rechtpositie Opnemingscriteria / Geneeskundige verklaring • Psychiatrische stoornis • Gevaar • Ontbreken van bereidheid tot vrijwillig bedrijf • Ontbreken van een alternatief om gevaar af te wenden

9 Gevaar • voor de persoon zelf • voor anderen • voor de algemene veiligheid van personen en goederen • de psychiater omschrijft het gevaar zo concreet mogelijk in de geneeskundige verklaring • de rechter oordeelt over de ernst van het gevaar

10 Bereidheid • van betrokkene zelf, indien 12 jaar of ouder • van ouders met gezag, indien jonger dan 12 jaar • van betrokkene + ouders, indien tussen 12 en 18 jaar

11 Bereidheid (2) • Vrijwillig • Niet vrijwillig: - IBS - Rechterlijke machtiging • “Geen bereidheid geen bezwaar”

12 Opnameduur IBS – 21 dagen • Klinische machtiging: - 1e: maximaal 6 maanden vervolg maximaal 12 maanden (rechter) ontslag op voorwaarden (psychiater) • Ambulante machtiging: - maximaal 12 maanden voorwaarden (rechter)

13 Rechtsbeginselen: • proportionaliteit: verhouding tussen doel en middelen • subsidiariteit: bij keuze -> de minst ingrijpende interventie • doelmatigheid: de ingreep is volstrekt noodzakelijk om het doel te bereiken

14 Samenhang: Over en Weer !
• Sociaal domein - huisvesting - dagbesteding, werk, studie - inkomen • GGZ - psychische - / psychiatrische problematiek - (licht)verstandelijke beperking - verslaving • Politie / Justitie - delictgedrag

15 Artikel 37; Detentie De rechter kan gelasten dat degene aan wie een strafbaar feit wegens de gebrekkige ontwikkeling of ziekelijke stoornis van zijn geestvermogens niet kan worden toegerekend, in een psychiatrisch ziekenhuis zal worden geplaatst voor een termijn van een jaar, doch alleen indien hij gevaarlijk is voor zichzelf, voor anderen, of voor de algemene veiligheid van personen of goederen. De rechter geeft een last als bedoeld in het eerste lid slechts nadat hij zich een met redenen omkleed, gedagtekend en ondertekend advies heeft doen overleggen van ten minste twee gedragsdeskundigen van verschillende disciplines - waaronder een psychiater - die de betrokkene hebben onderzocht. Zodanig advies dient door de gedragsdeskundigen gezamenlijk dan wel door ieder van hen afzonderlijk te zijn uitgebracht. Indien dit advies eerder dan een jaar voor de aanvang van de terechtzitting is gedagtekend kan de rechter hiervan slechts gebruik maken met instemming van het openbaar ministerie en de verdachte. 3 Het tweede lid blijft buiten toepassing indien de betrokkene weigert medewerking te verlenen aan het onderzoek dat ten behoeve van het advies moet worden verricht. Voor zover mogelijk maken de gedragsdeskundigen gezamenlijk dan wel ieder van hen afzonderlijk over de reden van de weigering rapport op. De rechter doet zich zoveel mogelijk een ander advies of rapport, dat hem over de wenselijkheid of noodzakelijkheid van een last als bedoeld in het eerste lid kan voorlichten en aan de totstandkoming waarvan de betrokkene wel bereid is om medewerking te verlenen, overleggen.

16 Als er gevaar voor anderen en/of de maatschappij is
Informatiepositie: politiemutaties van de laatste 3 maanden Justitiële documentatie De BOPZ-officier is aanwezig bij de BOPZ-zitting : De voorlopige hechtenis dreigt te worden opgeheven en de officier vindt een BOPZ-vordering noodzakelijk er tijdens de strafvervolging signalen zijn dat er gevaar is voor de samenleving en de verdachte weigert mee te werken aan een NIFP-rapportage.

17 Interimbesluit forensische zorg
◾de (inhoud en omvang van de) forensische zorg; ◾de eigen bijdrage van de justitiabele voor de forensische zorg; ◾de indicatiestelling; ◾de zorgtoeleiding naar ambulante forensische zorg (plaatsing); ◾de informatieverstrekking; ◾de aanwijzing van de zorgaanbieders die forensische zorg leveren en de voorwaarden die daarbij kunnen worden gesteld, bijvoorbeeld ten aanzien van de beveiliging. Het interim-besluit forensische zorg (een Algemene Maatregel van Bestuur) creëert, vooruitlopend op de inwerkingtreding van het wetsvoorstel Wet forensische zorg (Wfz), een wettelijke basis voor het huidige forensische zorgstelsel. Het interim-besluit is per 1 januari 2011 in werking getreden. Het stelt regels ten aanzien van:

18 Wet voorwaardelijke sancties
Deze wet vormt het juridisch kader voor de forensische zorg als bijzondere voorwaarde welke kansrijk is door de ‘stok achter de deur’ van de gevangenisstraf. De bijzondere voorwaarden kunnen worden toegespitst op gedragskenmerken van de dader en het type delict.

19 Wet voorwaardelijke sancties
Er zijn drie bijzondere voorwaarden met zorg (art.14c lid 2, °10, °11, °12 Sr): opname van de veroordeelde in een zorginstelling; een verplichting zich onder behandeling te stellen van een deskundige of zorginstelling; het verblijven in een instelling voor begeleid wonen of maatschappelijke opvang.

20 Complexe sociaal maatschappelijke en psychische problemen
- Niet één probleem eigenaar - Maar: een gezamenlijke inspanning van: • betrokkene + familie en naasten • gemeente, ggz, politie, officier van justitie, huisarts, woningbouwcorporaties, nutsbedrijven, wijkteams, Veiligheidshuis, Veilig Thuis Twente, 10 in Twente, etc.

21 Wet woonoverlast De Wet aanpak woonoverlast is op 1 juli 2017 in werking getreden. Door de wet hebben burgemeesters de mogelijkheid gekregen om specifieke gedragsaanwijzingen te geven aan overlastgevers. Het vergroot hiermee de wettelijke mogelijkheden voor gemeenten, bij de aanpak van woonoverlast. De burgemeester kan pas een gedragsaanwijzing geven als een waarschuwing, mediation of buurtbemiddeling niet werken. Wanneer deze gerichte aanpak niet werkt, kan alsnog de woning gesloten worden.

22 Nieuwe wetgeving voor zorg en dwang
In plaats van de Wet bopz komen er, als het parlement instemt, 2 afzonderlijke regelingen: de Wet Verplichte geestelijke gezondheidszorg voor psychiatrische patiënten; de Wet Zorg en dwang voor mensen met een verstandelijke handicap of dementie. De opsplitsing van de Wet bopz in 2 regelingen vergroot de rechtsbescherming van de cliënt. De problemen van psychiatrische patiënten en verstandelijk gehandicapten of demente mensen verschillen. De 2 groepen hebben eigen kenmerken en belangen. Met afzonderlijke regelingen sluit de wetgeving hier beter bij aan.

23 Opschalingsmogelijkheden
Veiligheidshuis Twente; Consultatie en advies KCO/Top X Code Rood RFPN FCON FCON is een casuïstiekoverleg waarbij verschillende ketenpartners elkaar nodig hebben; Voor het afschalen van forensische zorg naar de GGZ, of het bieden van een hoger beveiligingsniveau aan een patiënt zonder forensische titel. Een uniek concept! De forensische patiënt op het juiste moment op de juiste plek met de best passende zorg. Dat is het uitgangspunt van het Forensiche Circuit Oost-Nederland (FCON). Een samenwerking tussen Transfore, stichting Dimence en ketenpartners zoals GGNet De Boog, RIBWGO, Veiligheidshuis, Trajectum, Tactus, Mediant en Veldzicht. Op 12 oktober kwam een afvaardiging voor het eerst bij elkaar voor een trajectoverleg

24 Informatiedeling Informatie mag gedeeld worden als wordt voldaan aan onderstaande Europese criteria:
Medewerkers samenwerken vanuit een gezamenlijke doelstelling Medewerkers formeel zijn afgevaardigd vanuit hun eigen instelling om aan een gezamenlijk doel te werken Medewerkers zorgvuldig omgaan met het delen van informatie Informatie zorgvuldig geregistreerd wordt vanuit dezelfde doelstelling Met medische en juridische informatie zorgvuldig wordt omgegaan (beperkte gegevensuitwisseling) Persoon of omgeving in gevaar is. Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling (vanaf 1 januari 2019 moet er ook een afwegingskader binnen organisaties zijn voor melding; stap 5)

25 Uitwisseling gegevens justitiabelen
Voor een effectieve samenwerking is uitwisseling van gegevens over justitiabelen noodzakelijk. De juridische basis hiervoor is het interim-besluit. Voor de volgende doeleinden mogen gegevens worden uitgewisseld: het opstellen van een indicatiestelling; het plaatsen van justitiabelen bij zorgaanbieders; het verlenen van forensische zorg; het opstellen van een declaratie voor de behandeling door de zorgaanbieder; de uitbetaling van de declaratie voor forensische zorg

26 Backoffice CO24

27 Casus coördinatie: Taken en rollen in casus coördinatie
Transformatie in het sociaal domein; werken met cliënt aan tafel naast betrokkenen en ervaringswerkers. Een preventief en herstelgericht plan van aanpak De Nieuwe Route, introductie in de werkwijze van Anke Siegers Informatie-uitwisseling en CO24dak

28 Transformatie https://youtu.be/zLZluVja3q8 De nieuwe route
De generieke module Ernstige psychische aandoeningen (Trimbos)

29 Samenwerking gemeentes
Lokaal beleid is overal verschillend, wijkteams, regisseurs, sociale teams. Aansluiten bij mogelijkheden WMO en participatiewet Regie gericht op preventie, herstel en participatie Eventueel samenwerken met Veiligheidshuis-RFPN-FCON

30 Informatiedeling Informatie mag gedeeld worden als wordt voldaan aan onderstaande Europese criteria:
Medewerkers samenwerken vanuit een gezamenlijke doelstelling Medewerkers formeel zijn afgevaardigd vanuit hun eigen instelling om aan een gezamenlijk doel te werken Medewerkers zorgvuldig omgaan met het delen van informatie Informatie zorgvuldig geregistreerd wordt vanuit dezelfde doelstelling Met medische en juridische informatie zorgvuldig wordt omgegaan (beperkte gegevensuitwisseling) Persoon of omgeving in gevaar is. Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling (vanaf 1 januari 2019 moet er ook een afwegingskader binnen organisaties zijn voor melding; stap 5)

31 Ervaringsdeskundige en crisiskaart 23 januari
• Taak en rol ervaringsdeskundige GGZ • Clientperspectief en naastbetrokkenen • Herstelgericht werken • Crisiskaart

32 Intervisie Intervisie 4 december van 9-11 (max 8 personen) Twentehuis, Veiligheidsregio Twente, Nijverheidstraat 30, Enschede vergaderzaal 3 Intervisie 6 februari van 9-11 (max 8 personen) Twentehuis, Veiligheidsregio Twente, Nijverheidstraat 30, Enschede vergaderzaal 3 Intervisie 5 april van 9-11 (max 8 personen) Twentehuis, Veiligheidsregio Twente, Nijverheidstraat 30, Enschede vergaderzaal 3 Intervisie 4 juni van 9-11 (max 8 personen) Twentehuis, Veiligheidsregio Twente, Nijverheidstraat 30, Enschede, vergaderzaal 3


Download ppt "Tien in Twente Regie en Informatiedeling Training procesmanagement"

Verwante presentaties


Ads door Google