Aangeboden door Provincie Limburg

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Advertisements

Simultaan Tafelrondje
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Workshop fotografie Kees van Houwelingen 4/3/2017.
Les 33 Dit wordt mijn spreekbeurt
Workshop fotografie Arjan Geurts.nl 4/4/2017.
Competentie 04 Het informatieve gesprek
TIBETAANSE PERSOONLIJKHEIDSTEST
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Een lessenserie van drie lessen
Het onderwerp ????????????????????.
Bezoekje aan de bibliotheek op dinsdag 2 maart 2010 Groep 1a.
Hartelijk welkom op de informatieavond van groep 6/7
Voorlichtingsavond groep 3
WERKWOORDSPELLING Hoe doe je dat ?.
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
TIBETAANSE PERSOONLIJKHEIDSTEST
Informatieavond groep 3 en 4 pcbs de Claercamp
Communicatie met ouders
Het maken van een spreekbeurt
2. Grammatica en spelling
Lichtkracht een creatief project voor en mèt jou!
De persoonsvorm tegenwoordige tijd (pvtt)
Voor het eerst naar school; een kijkje in groep 1 en 2 Wat leuk dat je bij ons op school komt.
Alle toepassingen direct toegankelijk op één startscherm naar eigen keuze Eenvoudig Iedereen kan het Dus snel registreren Het kost niets! Het kan echt.
Klinische les en begeleiden verzorgenden
“Digi-bord toepassing sollicitatietraining” Doeworkshop voor arbeidsconsulenten Tom, Trainer.
Opdracht 4 Video invoegen Gebruik deze presentatie om de opdracht te maken en zet hier je naam:.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Woordjes leren.
Spreekbeurt in groep 4.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Creatief schrijven. Programma -Klassengesprekje: schrijf je weleens? -Inkomopdracht: een gebeurtenis -Creatief verhaal schrijven: tijdcapsule Wat gaan.
Informatie over Vanzelfsprekend voor een deelnemer en/of naastbetrokkene bij een zorgboerderij.
Briant College H2 het onderwerp. Briant College H1 De persoonsvorm vinden en zinsdeelstrepen zetten Hoe vind je de pv? -zin vragend maken -de zin van.
SPELLING Persoonsvorm in de tegenwoordige tijd. Wat een persoonsvorm t.t. (pv t.t.)is en hoe je deze uit een zin haalt. Welke spellingsregels er zijn.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
– examentraining schrijven & taalportfolio
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Spreekbeurt in groep 4.
Succeservaringen voor en door NT2 vrijwilligers
Hoofdstuk 1 Grammatica zinsdelen
Hoofdstuk 5 Grammatica zinsdelen
Veilig deelnemen aan Ride-outs
Werkwoorden in de tegenwoordige tijd
Welkom bij GO.
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Ouderbijeenkomst.
© UNIEK IN DE KLAS.
Lezen in groep 3 Okt 2017.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Digi(bord)boek project <titel project>
Wat maakt een PPT goed?.
Hoofdstuk 4 Schrijven en formuleren
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Uitleg bij de vragenlijst ZIEN. Leerling 5-8 Leer- en leefklimaat ZIEN
Ouderbijeenkomst ©Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad.
Welkom Presentatie over WELKOM BIJ CODA 28 maart 2018.
volgende bladzijde terug
H2 het onderwerp.
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
-Uitnodiging- In Between Café De Bilt
De praktijk: kinderen van 0 tot 4 jaar
Landschappen en klimaten
Aangeboden door Provincie Limburg
Hoofdstuk 2 Taalverzorging
D&P P1 Organiseren van een activiteit
Laat de vragen eerst even aan de docent zien!!
Grammatica: werkwoorden
Transcript van de presentatie:

Aangeboden door Provincie Limburg Liedjeskast-dictee Aangeboden door Provincie Limburg De volgende informatie komt uit de handleiding 'Activiteiten met De Liedjeskast' - Inspiratie en handleiding voor Bibliotheken.  Duur 1 uur  Doel Op een vrolijke manier ontdekken welke taalregels je moeilijk vindt en weten met welke hoofdstukken van het programma De Liedjeskast op Oefenen.nl je daarmee kunt oefenen. Voor wie Voor iedereen die zijn taal wil verbeteren. Voorbereiding Reserveer een computerlokaal met beamer met groot scherm of digibord en wifi. Liefst een afgesloten ruimte i.v.m. eventuele geluidsoverlast. Laat deelnemers zich i.v.m. ruimte en koffie/thee vooraf aanmelden. Regel publiciteit: posters, flyers, kaartjes, website, social media, huis-aan-huisbladen, mondeling bij Taalhuis-begeleiders en -deelnemers. Kopieer het dictee voor de voorlezer. Leg pen en papier klaar voor de deelnemers. Zet www.oefenen.nl klaar. Zet de powerpoint met het dictee op het scherm klaar om na afloop na te kunnen kijken. Zorg een half uur van te voren voor inloop met koffie en thee. Tijdens de bijeenkomst Leg uit wat de bedoeling is. Lees het dictee zin voor zin voor en geef ruim de tijd de zinnen op te schrijven. Herhaal alle zinnen en laat deelnemers ze met elkaar verbeteren. Toon het dictee zin voor zin op het scherm/digibord en laat deelnemers zelf nakijken.  Kies een zin waar veel fouten in zijn gemaakt en kies dat hoofdstuk op www.oefenen.nl. Klik op het onderdeel ‘Oefenen’ en laat de eerste oefening zien: dat is de kastanimatie. Laat eventueel ook het bijbehorende kastje in het ‘Steun- en onthoudboekje’ zien. Is het lastig te bepalen welke zin het lastigst was, kies dan zelf een hoofdstuk, bijvoorbeeld hoofdstuk 8 De tegenwoordige tijd. Sluit af met de meezingvideo die bij het getoonde hoofdstuk hoort. Of kies weer hoofdstuk 8 en toon de meezingvideo De tegenwoordige tijd van Guus Meeuwis. Deze video is ook te vinden op het YouTube-kanaal van Oefenen.nl, zie de URL in de wegwijzer. [kopieerblad bij dictee] Liedjeskast-dictee  De nummers voor de zinnen verwijzen naar de hoofdstukken. Jan eet graag soep. Katten eten liever muizen.  Geef mij maar vis met friet. De slager stooft het zachte vlees. Ik koop twee kazen en een tros druiven. Ik zie een kreeft en een krab. Het meisje draagt een leuke jurk. Ik rijd heen en jij rijdt terug. De man brandde zijn vingers. Hij pakte zijn jas en rende weg. Ik ben hier en hij is daar. We hebben gefietst en gewandeld. Daar lopen paarden, lama’s en reeën. De oude man draagt een gebreide wollen muts. Vergeet de deelnemers niet te vertellen dat ze ook na de Week van de Alfabetisering met De Liedjeskast kunnen oefenen op oefenen.nl 

1. Jan eet graag soep.

2. Katten eten liever muizen.

3. Geef mij maar vis met friet.

4. De slager stooft het zachte vlees.

5. Ik koop twee kazen en een tros druiven.

6. Ik zie een kreeft en een krab.

7. Het meisje draagt een leuke jurk.

8. Ik rijd heen en jij rijdt terug.

9. De man brandde zijn vingers.

10. Hij pakte zijn jas en rende weg.

11. Ik ben hier en hij is daar.

12. We hebben gefietst en gewandeld.

13. Daar lopen paarden, lama’s en reeën.

14. De oude man draagt een gebreide wollen muts.