Veranderingen in het welvaartsvraagstuk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenvatting: Stedelijke gebieden
Advertisements

ANDRAGOLOGIE & MECHANISM DESIGN
DUTCH FIELD MARKETING ASSOCIATION Inzendingspresentatie DFMA Awards 2012.
Democratie en dictatuur
De vernieuwing De vernieuwing: •Havo- contexten •Geen losse thema’s maar samenhang door de kernconcepten •Herhaald werken met het ‘gereedschap’ geeft de.
Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1
Het socialisme Paragraaf 7..
De staatsinrichting van Nederland.
De gevolgen voor leerlingen en docenten Door Wibe Balt en Esther Koops
Tijdbalkopdracht Maak aan de hand van de lesstof en de tijdbalken in je lesboek per tijdvak een tijdbalk (gebruik hiervoor blanco A3 papier) Maak zowel.
de tijd van burgers en stoommachines
de tijd van burgers en stoommachines
Kenmerken van de concept contextbenadering
De staatsinrichting van Nederland.
Stromingen en partijen
Paragraaf 6.3 Nederland in de 21e eeuw.
Inleiding politieke stromingen
 Industriële revolutie Uitleg  Periode waarin de landbouw voor de meeste mensen in Europa als belangrijkste middel van bestaan verdrongen werd door.
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
3.2: Sociale Partners en overheid Sociale partners: werkgevers- en werknemersorganisaties Poldermodel: ‘oplossen van problemen door overleg met de betrokkenen.
VOGGP- opdracht bespreken. Uitleg. Opdrachten. Filmpje Crash Course.
Mens- en wereldbeelden van verklaringsmodellen van armoede en van samenlevingsmodellen. Peter De Burghgraeve 5 TSO.
30De democratische revoluties in westerse landen met als gevolg discussies over grondwetten, grondrechten en staatsburgerschap 36De opkomst van de politiek-maatschappelijke.
Onderzoeksvaardigheden 3
Hoofdstuk 11 (HAVO) Hoofdstuk 16 (VWO)
Opvoeden praktisch bekeken Bieke Van Severen 1BaO C SADAN-Opdracht.
Hoofdstuk 3 Paragraaf 1: Wie helpt? vwo.
Opbouw nieuwe programma en mogelijke PTA’s Werkwijze nieuwe methode Doelen : –Leerlingen inleiden in de sociale wetenschappen –Leerlingen onderzoek leren.
Hoofdstuk 1 Jagers en Boeren. Wat gaan we doen vandaag? Samen lezen 1.1 B Aantekeningen 1.1 B.
Onderzoek schooltijden Willibrordschool
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Politieke Stromingen”.
Burgers en stoommachines 4.2 De sociale kwestie
Lesbrief Markt en overheid
Welkom Havo 5..
Tijd van burgers en stoommachines 1800 – 1900
Thema 3: De verzorgingsstaat
Hoofdconcepten en eindtermen
Welkom havo 4..
Paragraaf 2 ‘Nationalisme’
Welkom Havo 5..
Socialisme: wij Meer gelijkheid (einde maken aan armoede en ongelijkheid) Meer sociale rechtvaardigheid De zwakkeren in de samenleving moeten beschermd.
Welkom Havo 5..
Thema 3: De verzorgingsstaat
Welkom Havo 5..
Les kiezen, politieke stromingen en partijen
Profielkeuze avond Havo 3 23 november 2017
Les politieke stromingen
Welkom Havo 5..
Vmbo 2 economie Ben jij een kritische koper ?
Vooraf: Welkom, Ga lekker zitten >> Jasje uit
Sociologische paradigma’s
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Thema 3: De verzorgingsstaat
specialisatie zorgt voor welvaartswinst
Kenmerken van de concept contextbenadering
Thema 3: De verzorgingsstaat
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Kunstmeststoffen Les 3 test.
Politieke veranderingen in het bindingsvraagstuk
Sociale veranderingen in het bindingsvraagstuk
§1.4 Het indelen van de tijd
Sociale veranderingen in het verhoudingsvraagstuk
Politieke veranderingen in het verhoudingsvraagstuk
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 4
Veranderingen in het vormingsvraagstuk
Experiment Zelf aan het stuur en op maat
§ 10.1 Industriële revolutie
Transcript van de presentatie:

Veranderingen in het welvaartsvraagstuk Havo lesboek 1 ~ Hoofdstuk 5

Paragrafen 5.1 Genoeg eten? 5.2 Samenwerking en conflict 5.3 Theorie en ideologie 5.4 Rationalisering

5.1 Genoeg eten? Schaarste Jager- verzamelaar en 21ste eeuw

5.2 Samenwerking en conflict Jagers-verzamelaars Heden - Sociale cohesie Conflict > Als actoren hun eigen doel willen behalen ten koste van anderen

5.2 Samenwerking en conflict Collectieve en private goederen Collectief goed -> een ideaal realiseren waar iedereen baat bij heeft (algemeen belang) -> belasting Private goederen -> goederen waar mensen voor moeten betalen (eten drinken, abonnement etc.) -> Uitsluiten

5.2 Samenwerking en conflict Verdieping Collectieve actie; wanneer mensen samenwerken om een collectief goed te realiseren. Dilemma van de collectieve actie Free riders; actoren die wel profiteren van het collectieve goed, maar er niet aan bijdragen. - Conflict op internationaal niveau Opdracht: Leg aan de hand van een voorbeeld uit hoe het dilemma van de collectieve actie werkt. Voorbeeld van opdracht: Mensen willen over het algemeen zoveel mogelijk baat hebben van iets waar ze lid van zijn, bijvoorbeeld van de bibliotheek. Het liefst ook nog zo goedkoop mogelijk, dit is alleen mogelijk als mensen zich ook vrijwillig willen inzetten om bepaalde klusjes uit te voeren. Hierbij kunnen mensen ervoor kiezen om hierbij te helpen of alleen te profiteren. Mensen staan hierbij voor een keuze om wel of niet mee te werken. Wel meedoen heeft voordelen (profiteren van de voordelen en samen iets opbouwen), maar niet meedoen heeft ook voordelen (wel profiteren en er weinig kwijt aan zijn). Het is voor iedere actor natuurlijk aantrekkelijker om niets op te offeren voor de samenwerking, maar wel te profiteren van het collectieve goed dat gerealiseerd wordt. Let op: in het antwoord is het verstandig om leerlingen de begrippen ‘free riders’ (als probleem) en ‘dwang’ (als oplossing) aan te leren.

5.3 Theorie en ideologie 2 Modellen Harmoniemodel (poldermodel) > Overleggen en er samen uit komen Conflict model > Het behalen van eigen doelen en belangen. > Stakingen en burgerlijke ongehoorzaamheid

5.3 Theorie en ideologie 3 Ideologieën Socialisme/ sociaaldemocratie Gelijkheid en gelijkwaardigheid Confessionalisme/ christendemocratie Harmonie en samenwerking Liberalisme - Vrijheid voor het individu

5.4 Rationalisering Landbouwsamenleving Proces van rationalisering - ordenen en systematiseren van de werkelijkheid - doelgericht inzetten van middelen Proces van socialisatie

5.4 Opdracht Leg uit hoe het proces van rationalisering terug te zien is in de jager- verzamelaarssamenleving In deze periode bedachten de mensen steeds meer oplossingen om de schaarste tegen te gaan, ze hebben hun middelen doelgerichter ingezet en hebben efficiënter en effectiever hun resultaten bereikt (voornamelijk deel 2 van het proces van rationalisering).

Tot slot, een samenvatting 5.1 In het begin van de jagers-verzamelaarssamenleving was er sprake van veel schaarste. De mensen moesten hierdoor keuzes maken omdat ze maar beperkte middelen hadden. Tegenwoordig is hier geen sprake meer van. 5.2 Samenwerking en conflict staan vaak tegenover in een samenleving. Samenwerking ontstaat vaak voor collectieve goederen, hierbij gaat het om het algemeen belang. Actoren die wel willen profiteren van het collectief goed, maar er niet aan bijdragen worden free riders genoemd. 5.3 Als het gaat om hoe er omgegaan wordt met conflicten over maatschappelijke en economische problemen dan zijn er twee modellen. Het harmoniemodel, ook wel poldermodel, of het conflict model. Naast deze modellen worden er ook drie verschillende ideologieën besproken, het socialisme, confessionalisme en het liberalisme. 5.4 Door technologie en innovaties ontstond de landbouwsamenleving. In de veranderen van de jagers-verzamelaarssamenleving is het proces van rationaliseren te herkennen. Voornamelijk het twee deel van het proces, doelgericht inzetten van middelen om zo efficiënt en effectief mogelijk resultaat te behalen, is hier terug te zien.