Succesvol promotie voeren:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tips voor een goede PowerPointpresentatie
Advertisements

verenigings- communicatie
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Training Sharepoint Wendy Ankersmit.
Communiceren met ouders
Duidelijk schrijven voor iedereen
Mirjam Velting coördinator ledencontact (projectleider B-actief)
Pers & Publiciteit Sjaak Koolen Waalwijk, 12 mei 2009.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Interne Communicatie Inhoud: doel en nut van IC
Werkproces 1.5 Externe relaties opbouwen en onderhouden
Workshop Persberichten schrijven Dinsdag 21 oktober 2008
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Leerlingenraad Wat ging er aan vooraf.
Communicatie met ouders
HET SCHRIJVEN VAN EEN PERSBERICHT PROGRAMMA 09.30uOntvangst & voorstelronde 09.45uToelichting op de training 09.50uDe theorie 10.15uIndividuele opdracht.
De dag van het solliciteren Blok 1
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
§ 1.1 Waar kies je voor? De keuzes die je maakt als consument worden beïnvloed door de marketing van bedrijven die producten en diensten aanbieden. © Noordhoff.
Cultuurforum Herent Donderdag 26/3 Tim Guily Tikke1.
MM2 webcommunicatie Mijn gegevens:
De musical Alladin. Het begint bij de PR PR= Public Relations> bekendheid/ ruchtbaarheid De pr-groep maakt reclame voor de musical Aladin. De PR-groep.
Training Webrichtlijnen Maar moet je je als webredacteur aan houden?
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Zakelijke communicatie
Welkom Masterclass Wervend Schrijven. Wervend schrijven kenmerkt zich door… eigen formulering eigen opbouw eigen doel extreme afstemming op de doelgroep.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Sollicitatie tips Belangrijke zaken Tips&tops 1. Indeling: Sollicitatiebrief lay out Sollicitatiebrief lay out Sollicitatiebrief inhoud Sollicitatiebrief.
Spreekbeurt in groep 4.
1. 2 Storytelling Geen mooie marketing praatjes: maar de authentieke menselijke stemmooie marketing praatjes.
Workshop PR en communicatie. Marketingplan Analyse van de omgeving (SWOT analyse = sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen) Analyse van de.
SCHRIJVEN 1.5 ZAKELIJKE EN PERSOONLIJKE BRIEF. VERSCHILLEN ZAKELIJKE BRIEF Officiële brief Verzoek Klacht Mededeling Gericht aan een persoon die je niet.
SCHRIJVEN ZAKELIJKE . WAT GA JE LEREN? Hoe je een zakelijke schrijft. Aan welke afspraken je je moet houden. Wat formeel taalgebruik is.
Campagne PM1 Schone lucht een mensenrecht Nieuwe ISO 16890
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Winkelstraat de Heurne
Meer communiceren met een klein budget
Contentplan sociale media #GR18 Voorbeeld
Lezen, schrijven en argumenteren
Standaard briefmodel (briefconventies)
Communicatie(beleids)plan Prot. Gemeente Badhoevedorp-Lijnden
Spreekbeurt in groep 4.
Samen sterk in verandering
Standaard briefmodel (briefconventies)
Social Media Marketing Petra Kamping |Ellen Engbers
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Wat maakt een PPT goed?.
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
Spreken en gesprekken 2.2 en 2.3 Schrijven 1.5 en 1.6 Grammatica 3.3
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Een goede poster: Focussed Visueel Gestructureerd
De zakelijke brief.
Principes van digitale communicatie
LinkedIn Wat moet ik ermee?.
Federatie Tilburgse Zangverenigingen – 31 maart 2018
volgende bladzijde terug
Les 1: - Schrijven Spreken en gesprekken
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Federatie Tilburgse Zangverenigingen – 31 maart 2018
INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
Vormingplus Limburg vzw
Retail Hoeksche Waard Communicatie.
voorbeeld volgende bladzijde terug
volgende bladzijde terug
voorbeeld volgende bladzijde terug
DRIE pilaren van Een gebruikersgerichte website
Pers, pr en tekst schrijven
Transcript van de presentatie:

Succesvol promotie voeren: Pers en promotie 21 februari 2019 mario.knippenberg@vormingplus.be Vormingplus Limburg vzw - 2019

Vormingplus Limburg vzw - 2019 Weet wat je wil Wie wil je bereiken? Wat wil je hen vertellen? Hoe ga je dat doen? Wat mag het kosten? publiek product plaats (…) prijs promotie Vormingplus Limburg vzw - 2019

Vormingplus Limburg vzw - 2019 boodschap kanaal vereniging doelgroep Vormingplus Limburg vzw - 2019

Vormingplus Limburg vzw - 2019 boodschap Wat is je boodschap? Groepsgevoel – Jong – Waarden Tradities – Creatief – … Imago veranderen Activiteit aankondigen Leden werven Beïnvloeding/mening veranderen Algemene informatie Vormingplus Limburg vzw - 2019

Vormingplus Limburg vzw - 2019 doelgroep Wie is je doelgroep? Iedereen? Man / Vrouw Jong / Volwassen / Medioren / Senioren Koud / lauw / warm Vormingplus Limburg vzw - 2019

Vormingplus Limburg vzw - 2019 Stappen in communicatie Aandacht trekken Informeren Overtuigen Ondersteunen Publiek behouden Vormingplus Limburg vzw - 2019

Vormingplus Limburg vzw - 2019 Welke kanalen heb je zelf al gekozen om promotie te maken voor je vereniging? Vormingplus Limburg vzw - 2019

Vormingplus Limburg vzw - 2019 Welk kanaal kies je? Mond aan mond Posters / flyers Advertentie Persoonlijke brief E-mail / nieuwsbrief Website kanaal Vormingplus Limburg vzw - 2019

Vormingplus Limburg vzw - 2019 Mond aan mond Persoonlijk, wekt vertrouwen Posters / flyers Algemeen, afstandelijker Advertentie Algemeen, professioneel Brief Persoonlijk, zakelijk Email / nieuwsbrief Persoonlijk, vluchtig Website / blog Algemeen, vluchtig Vormingplus Limburg vzw - 2019

Vormingplus Limburg vzw - 2019 goedkoop duur Eerder veel effect Mondelinge communicatie Directe mailing Journalistieke bijdrage Advertenties Flyers en folders Tijdschrift / krantje Eerder weinig effect affiches Brochures Beperkte website Uitgebreide website Video, dvd, cd-rom Vormingplus Limburg vzw - 2019

Vormingplus Limburg vzw - 2019 Huisstijl Kleur en duidelijke tekst Eenvormig & eenvoudig Gebruik nationaal materiaal  herkenning! Vormingplus Limburg vzw - 2019

Vormingplus Limburg vzw - 2019 affiches Zwarte inkt op gele achtergrond Verkeerstekens Fluorescerende affiches < 75m van verkeerslichten Wildplakken Plakken op privé-eigendom Borden/wegwijzers langs openbare weg (aanvragen!) Vormingplus Limburg vzw - 2019

Vormingplus Limburg vzw - 2019 Affiches Verantwoordelijke uitgever Wie – wat – waar – wanneer – waarom Sprekende foto – weinig tekst Plaatsing: wachtlocaties (dokter, bushalte, WC, lift, bus,...) Vormingplus Limburg vzw - 2019

Vormingplus Limburg vzw - 2019 Affiches Leesrichting Logo – foto – praktische info jkbzd fzd gf gqerg vbhgfh erg erggqrg r Vormingplus Limburg vzw - 2019

Enkele succesvolle uitzonderingen

Vormingplus Limburg vzw - 2019 De pers… niets voor ons? Onvoorspelbaar Vraagt veel tijd, vaak weinig reactie Speciale activiteiten met visuele waarde! Human interest HBVL (goed nieuws), gemeenteblad, parochieblad Persbericht? Vormingplus Limburg vzw - 2019

Vormingplus Limburg vzw - 2019 Persbericht Goedkoop Onzeker over reactie Zomer = komkommertijd! + Pakkende Titel Korte zinnen Wie – Wat – Waar – Waarom – Wanneer Foto’s - Te veel bijlages Te veel tekst Opmaak Vormingplus Limburg vzw - 2019

Vormingplus Limburg vzw - 2019 Wat is nieuws? ABABA-schema: Actualiteit Belangrijk/belangwekkend Afwijking Belangstelling Authenciteit Vormingplus Limburg vzw - 2019

Vormingplus Limburg vzw - 2019 15 ingrediënten voor een goed persbericht ‘officiële’ indeling en lay-out Zet boven aan de pagina PERSBERICHT Enkele regels daar onder de kop 2 witregels verder plaats en datum Schrijf vervolgens je bericht Onderaan contactpersoon vermelden Zorg dat de afzender duidelijk is Zorg voor 1,5 regel spatiering tussen de regels Zorg voor juiste adressering Vormingplus Limburg vzw - 2019

Vormingplus Limburg vzw - 2019

Vormingplus Limburg vzw - 2019 De titel of kop van het persbericht Essentie persbericht Kort en krachtig Boodschap moet meteen begrepen worden Cruciaal om aandacht journalist te trekken Let op vb-en in krant Vormingplus Limburg vzw - 2019

Vormingplus Limburg vzw - 2019

Vormingplus Limburg vzw - 2019 3. De tussenkop persbericht langer dan 20 regels In het vet Vormingplus Limburg vzw - 2019

Vormingplus Limburg vzw - 2019 Een ander soort openingszin Niet: ‘graag vraag ik uw aandacht…’ Beter: Citaatopening Bijvoorbeeld: “Iedereen vindt milieu belangrijk, maar niemand stemt er voor.” De voorzitter van het actiecomité reageerde ontgoocheld over de uitslag van het gemeentelijke referendum. De ‘dat’-opening Bijvoorbeeld: Steeds meer mensen recycleren hun afval. Dat blijkt uit de jaarcijfers van OVAM. Vormingplus Limburg vzw - 2019

Vormingplus Limburg vzw - 2019 5. Controleer de 5 W’s Wie Wat Waar Wanneer Waarom 4 van de 5 W’s in eerste paragraaf! Vormingplus Limburg vzw - 2019

Vormingplus Limburg vzw - 2019 Turbowoorden- en zinnen Schrijf zoals je spreekt Positieve en actieve woorden Schrijven is schrappen Hak lange zinnen in twee Beperk opsommingen tot 3 elementen Mix vragende zinnen, korte zinnen en aansporingen (cre)actieve werkwoorden Voltooid tegenwoordige tijd Vormingplus Limburg vzw - 2019

Vormingplus Limburg vzw - 2019 Overdrijf niet: geen superlatieven Maak het bericht ‘oprolbaar’ Belangrijkste info in eerste alinea Probeer het uit met het persbericht!! Vormingplus Limburg vzw - 2019

Vormingplus Limburg vzw - 2019 Citeer jezelf Voorzitter X van Groencomité zegt verheugd te zijn over het dalende aantal geurklachten: “Wij stellen vast dat onze druk op de fabriek heeft gewerkt. De aanpassingen in het productieproces hebben resultaat!’ 10. Vermijd de wij/u-vorm Niet: Wij willen actie voeren… Wel: Groencomité voert actie… Vormingplus Limburg vzw - 2019

Vormingplus Limburg vzw - 2019 Spaarzaam met afkortingen niet iedereen kent, of begrijpt ze… 12. Verzending via mail of fax 13. Vormgeving tekst sober Geen losse woorden vet, geen onderstrepingen, tekst niet uitvullen, geen kolossaal logo van je vereniging,… 14. Pas op met tijdsfactoren Niet morgen, maar concrete datum 15. Follow-up Vormingplus Limburg vzw - 2019

Vormingplus Limburg vzw - 2019 Aandacht voor foto’s!! fout goed Vormingplus Limburg vzw - 2019

Vormingplus Limburg vzw - 2019 fout goed Vormingplus Limburg vzw - 2019

Vormingplus Limburg vzw - 2019 Een goede raad… Communiceer met regelmaat! Beter regelmatig een beetje info dan enkele keren een massa Vormingplus Limburg vzw - 2019

Vormingplus Limburg vzw - 2019 Tips en suggesties Uitgeknipte flyers en affiches Raamaffiches Luisteren, spreken en overtuigen Spreek je netwerk aan Contacteer de pers Van de grond in de lucht Over acties en stunts Zie het groots! Elektronisch Zoek het niet te ver Vormingplus Limburg vzw - 2019