Gymnasiumdag Van Maerlant 1 juni 2018

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Filosofie Op HAVO en VWO.
Advertisements

Ethiek Welkom! Waarden & normen kritisch bekeken.
Geloof in werking GEMEENTE DOK MARCEL GENEZING GAVEN VAN DE GEEST.
PLATO.
Hoorde je ook net de bel? Heeft het secretariaat zich vergist? Het is toch nog maar tien voor drie? Toch niet… er is geen vergissing… Vandaag is het 5.
Denken en gewoon doen. Leren is eerder het vuur aansteken dan een emmer vullen.
Levensvragen Over geluk…..
Welkom Woondebat Haaglanden 2013 Wachten tot het overgaat of zorgen dat het goed komt?
Wat maakt het leven zinvol?
Studie en opleiding Vrije tijd Groei en gezondheid Relaties
De mens is de maat van alle dingen
Als we nou een definitie van rechtvaardig-
Seneca. Lucius Annaeus Seneca (4 v. Chr. – 65 na Chr.) Geboren in Cordoba Vooraanstaande, ontwikkelde familie Na een paar jaar naar Rome verhuisd.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Lucius Annaeus Seneca 4 v. Chr – 65 n. Chr © LAD.
Het denken van Plato.
De grieken en hun nieuwe manier van denken.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
VRIENDSCHAP SOCRATISCH GESPREK WAT IS VRIENDSCHAP?
Het gymnasium. De moeite waard?. Drie vragen: Drie vragen: Is uw kind geschikt voor het gymnasium?
Diversiteit in de techniek Niet vanzelf, wel vanzelfsprekend Sjiera de Vries.
Rustgevende beelden en teksten om over na te denken.
Leren omgaan.
SENECA STOA.
In de tuin. Waarheden helder als glas. Klikken voor vervolg.
Vrienden Deze gedichten zijn speciaal voor de vrienden om wie ik geef en de mensen die om mij geven Al deze gedichten komen van
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Waarom zou ik geloven? Een uitnodiging om na te denken over je geloof Philip Nunn - De Bron Deel #1: 1 nov 2105 Deel #2: 22 nov 2105.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Digitale portfolio´s Volgende. Waarom? Heb je ook niet zo vaak gehad dat een kind in de klas zoiets moois maakte dat je dacht, het is wel jammer als we.
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
In gesprek met zorgprofessionals Netwerkdag BVN 2 juni 2012 Marga Schrieks, Greta Antuma.
Welkom Ouderavond: “Filosoferen met ouders”
Schilderijen Hoi! Ik ben Schattebout. Ik ga schilderijen laten zien.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Filosofie? Filosoferen met kinderen en jongeren is de activiteit waarbij we, op een systematische manier, op zoek gaan naar antwoorden op vragen waar geen.
Gods stem leren verstaan
Identiteit en Zelfregie
Symposium ‘Levenskunst op leeftijd’
Begeleiding bij Werkplekleren
Northwind traders Wie wij zijn Ondertitel brochure of bedrijfsslogan
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
In de tuin. Waarheden helder als glas..
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Lente.
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
LOB Waar ben je trots op?.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Start Aandacht voor levensvragen en liefdevolle zorg in uw organisatie
Peer Buddy Nieuwkomer Metameer
Welkom in deze kerkdienst
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
Het geheim om ouder te worden in schoonheid
Tekstboek: Interactieve opdrachten: Via SOM -> Leermiddelen Of
3 pijlers in jaar 3 cruiseschip/speedboot ? Ben jij kapitein op jouw
Een briefje uit de hemel? Nevendienst voor jongeren
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
Refereeravond Jeugdgezondheidzorg 10 april 2018
ONDERNEMEND LEREN LES: OUD SPEELGOED.
Filosofie en wetenschap
3 pijlers in jaar 3 cruiseschip/speedboot ? Ben jij kapitein op jouw
Ik wil jongeren in mijn bedrijf
Transcript van de presentatie:

Gymnasiumdag Van Maerlant 1 juni 2018 Het Nieuwe Trivium - filosoferen in organisaties

* Zelf 1972 – 1979 EPL (Christiaan Huygens Lyceum), Gymnasium Alfa, Over mijzelf: * Erik Boers * Geboren in 1960 (Amsterdam), twee kinderen: Dries (Van Maerlant Lyceum) en Hanna (Sint Joris College) * Zelf 1972 – 1979 EPL (Christiaan Huygens Lyceum), Gymnasium Alfa, * Vijfde klas belangstelling voor filosofie, Winkel Heremiet, scriptie Geschiedenis over Nietzsche * 1979-1988: Wijsbegeerte aan de VU, Nederlandse Taal en Letterkunde, Vervangende dienstplicht op Internationale School voor Wijsbegeerte * In contact met managers en organisatieadviseurs (filosofen van het dagelijks brood) * Oprichting Mastervak: ‘Filosofie in Bedrijf’ (Philosophy of Management and Organization) * Gaan werken bij Philips, terug naar Eindhoven * 1997 Zelfstandig, Het Nieuwe Trivium: mensen opleiden in het voeren van goede gesprekken, begeleiden van denkgesprekken in en rond organisaties. * Publicaties Het Nieuwe Trivium - filosoferen in organisaties

  Socrates: Athene, ca. 469 - 399 v. Chr; filosoferen op de markt; zette bestuurders aan het denken (en twijfelen); veroordeeld tot gifbeker. Het Nieuwe Trivium - filosoferen in organisaties

Schilderij Jacq Louis David (1748 – 1825); schilderij uit 1778 ‘De dood van Socrates’ * Huisschilder van de Franse Revolutie * Hofschilder van Keizer Napoleon * Classicisme * Schildert revolutionaire ideeën Het Nieuwe Trivium - filosoferen in organisaties

Het Nieuwe Trivium - filosoferen in organisaties

ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ Socrates: Verdedigingsrede 38a: ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ Het Nieuwe Trivium - filosoferen in organisaties

ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ Socrates: Verdedigingsrede 38a: ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ Het niet onderzochte leven is niet levenswaardig voor de mens.   Het Nieuwe Trivium - filosoferen in organisaties

* Klopt mijn beeld van de werkelijkheid (nog) wel? Socrates: * ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ Het niet onderzochte leven is niet levenswaardig voor de mens.   * Zelfonderzoek, opvattingen onderzoek, ten dienste van goed samenleven. * Klopt mijn beeld van de werkelijkheid (nog) wel? * Horzel: mensen weten minder dan ze menen te weten * Vroedvrouw: mensen weten meer dan ze denken te weten * Nodig: tijd om stil te staan bij ervaring, doordenken, doorvragen * In gesprek: dialoog (van dialegesthai: doorspreken) Het Nieuwe Trivium - filosoferen in organisaties

Socratisch Café: * Zelf en met anderen nadenken over een fundamenteel thema: vertrouwen, identiteit, gastvrijheid, waarheid, woede, normaal, echtheid * Elke eerste maandag van de maand, 2,5 uur, groep van ca. 18 mensen * Wielercafé De Velosoof * Belangstelling jongerencafé? Het Nieuwe Trivium - filosoferen in organisaties

Hoe werkt een Socratisch Gesprek? * Zelfonderzoek: zelf nadenken, niet achter andere denkers verschuilen. Hoe duid ik de wereld? Eigen denken laten toetsen door anderen. * Op zoek naar onderliggende opvattingen, waarden, beginselen. * Thema, Vraag, Praktijkvoorbeeld, Essentie Het Nieuwe Trivium - filosoferen in organisaties

* Tekst Seneca: De Vita Beata (opening) Aan de slag: * Thema: ‘geluk’ * Lucius Annaeus Seneca ( 4 v Chr. – 65 n Chr.) Geboren in Spanje, op 8 jarige leeftijd naar Rome; opgeleid in retorica en wijsbegeerte; carrière als senator; welvarend; leermeester van Nero; zelfmoord op bevel (verdacht van samenzwering tegen Nero) * Stoïcijnse filosofie (Stoa: zuilengalerij): gemoedsrust, leven in overeenstemming met de natuur   * Tekst Seneca: De Vita Beata (opening) Het Nieuwe Trivium - filosoferen in organisaties

Vivere, Gallio frater, omnes beate volunt, sed ad pervidendum quid sit quod beatam vitam efficiat caligant; adeoque non est facile consequi beatam vitam ut eo quisque ab ea longius recedat quo ad illam concitatius fertur, si via lapsus est; quae ubi in contrarium ducit, ipsa velocitas maioris intervalli causa fit.   Het Nieuwe Trivium - filosoferen in organisaties

Vivere, Gallio frater, omnes beate volunt, sed ad pervidendum quid sit quod beatam vitam efficiat caligant; adeoque non est facile consequi beatam vitam ut eo quisque ab ea longius recedat quo ad illam concitatius fertur, si via lapsus est; quae ubi in contrarium ducit, ipsa velocitas maioris intervalli causa fit.   Allen willen gelukkig leven, broer Gallio, maar om te kunnen zien wat het leven mooi maakt tasten ze in het duister. En het is niet makkelijk om het geluk te bereiken, omdat ieder die de weg kwijt raakt er steeds verder van verwijderd raakt naarmate hij meer zijn best doet. En wanneer de weg ons de tegengestelde kant op leidt, zorgt onze haastige snelheid ervoor dat we er steeds verder van verwijderd raken. Het Nieuwe Trivium - filosoferen in organisaties

2. Wil iedereen inderdaad een gelukkig leven? Tien vragen 1. Vita Beata’: bestaat er verschil tussen een mooi, een goed en een gelukkig leven? 2. Wil iedereen inderdaad een gelukkig leven? 3. Moet je om gelukkig te worden je best doen? 4. Kun je geluk regelen? 5. Is gelukkig zijn een kwestie van geluk hebben? 6. Kun je gelukkig zijn in je eentje? 7. Draagt keuzevrijheid bij aan geluk? 8. Bestaat er lang geluk en kort geluk? 9. Moet je je gelukkig prijzen als je gezond bent? 10. Is een kat die in de zon op de vensterbank ligt gelukkig(er dan ik)? Het Nieuwe Trivium - filosoferen in organisaties

* Rollen omdraaien als belletje klinkt Socratisch bevragen: Onderzoek naar betekenis: Hè: wat zeg je? Wat bedoel je met ….? Onderzoek naar geldigheid: Huh: hoe kom je daar nou bij? Hoezo? Waarom vind je dat? * In tweetallen/drietallen: A kiest een vraag, geeft eerste antwoord, B bevraagt de ander Socratisch (Hè? en Huh?), A geeft bondig antwoord, B vat samen en vraagt door etc. * Rollen omdraaien als belletje klinkt Het Nieuwe Trivium - filosoferen in organisaties

Socratisch Gesprek: praktijkvoorbeeld Onderzoek praktijkvoorbeeld bij thema/vraag: iets wat je zelf hebt meegemaakt (niet van horen zeggen, via anderen ..) dat met het thema en/of één van de vragen te maken heeft. Wat gebeurde daar precies? Is hier sprake van geluk? Hoe zou je het in andere woorden omschrijven? Wat draagt bij aan dit geluk? (Door iedereen in eigen woorden) Het Nieuwe Trivium - filosoferen in organisaties

Socratisch Gesprek: essentie bepalen Inzichten samenballen in aforisme (Grieks: aforizein: met grenzen afperken): een prikkelende oneliner * De Duitse filosoof Nietzsche: We zijn zo graag in de vrije natuur omdat deze geen mening over ons heeft. * De Nederlandse filosoof Cruijff: Je ziet het pas als je het door hebt. * De Engelse schrijver Oscar Wilde: De cynicus kent van alles de prijs en van niets de waarde. * De Nederlandse schrijver Godfried Bomans: Veel mensen danken hun goede geweten aan een slecht geheugen. Het Nieuwe Trivium - filosoferen in organisaties

Voorbeeld: Loesje: “Geluk daar moet je niet te moeilijk over doen” Wat is jouw aforisme rondom gelukkig leven, naar aanleiding van ons onderzoek vanochtend? Voorbeeld: Loesje: “Geluk daar moet je niet te moeilijk over doen” Het Nieuwe Trivium - filosoferen in organisaties