Gewoon pubergedrag? Over Impulsiviteit en begrenzing

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Advertisements

Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Lotgenotencontact.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
Opvoeden in de puberteit
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Oplossingsgericht coachen
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
PAD Mindfulness en Yoga
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Eerstejaarsproblemen
Mijn kind wordt een puber…wat nu
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Organisatiecultuur “bestaat” niet, maar “ontstaat” steeds weer opnieuw als mensen met elkaar in de weer zijn. Organisatiecultuur.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
De kracht van positief opvoeden
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
HET IS HIER GEEN HOTEL!.
MEDEWERKERSDAG YEK WEGWIJZERKAMPEN 28 MEI 2016 ANNELIES VAN PELT Tieners en hun verhalen.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Keuzes maken.
Depressie: een sterke emotie - ziekte
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Executieve functies Marije Ruben.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Hand-Out.
H3 Wat is normaal?.
Wat zit er allemaal in je hoofd ?
“Iemand denkt aan mij en wil belangeloos iets voor mij doen”
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Nee Zeggen!.
Communicatie met mensen met ‘n persoonlijkheidsstoornis
Loopbaan en burgerschap les 2
Studie vaardigheden Thema 3: Jouw brein.
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
ACT CASUSCONCEPTUALISATIE
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Ontwikkeling van en ondersteuning aan jongen (aanstaande) ouders
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Onterechte overtuigingen
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Loopbaan en burgerschap les 3
Gewoon pubergedrag? Over Emoties
Gewoon pubergedrag? is een initiatief van de Viersprong, specialist in persoonlijkheid, gedrag en gezin.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Gewoon pubergedrag? Over Eigenheid en eigenwaarde
Motivatie en puberbrein
Quiz ‘Ik ben van mij!’.
Denken en doen.
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Gewoon pubergedrag? Over Impulsiviteit en begrenzing Kids@risk is een initiatief van de Viersprong, specialist in persoonlijkheid, gedrag en gezin.

Veerkrachtige personen 4 kenmerken: Emoties regelen: begrijpen wat je voelt en waarom, gevoelens kunnen toelaten en verdragen zonder erdoor overspoeld te worden of zonder ze weg te stoppen Eigenheid en eigenwaarde: weten wie je bent en daar een positief gevoel van eigenwaarde aan ontlenen Gedrag sturen: in staat zijn om je eigen gedrag en impulsen te sturen, jezelf in de hand kunnen houden Relaties: in staat zijn om veilige relaties aan te gaan, waar je steun aan ontleent Kids@risk is een initiatief van de Viersprong, specialist in persoonlijkheid, gedrag en gezin.

Veerkrachtige personen 4 kenmerken: Emoties regelen: begrijpen wat je voelt en waarom, gevoelens kunnen toelaten en verdragen zonder erdoor overspoeld te worden of zonder ze weg te stoppen Eigenheid en eigenwaarde: weten wie je bent en daar een positief gevoel van eigenwaarde aan ontlenen Gedrag sturen: in staat zijn om je eigen gedrag en impulsen te sturen, jezelf in de hand kunnen houden Relaties: in staat zijn om veilige relaties aan te gaan, waar je steun aan ontleent Kids@risk is een initiatief van de Viersprong, specialist in persoonlijkheid, gedrag en gezin.

Zelfsturing In staat zijn om je eigen gedrag te sturen en daardoor je eigen behoeftes, waarden en normen invullen Problemen hierin leiden vaak tot psychische problemen Te weinig controle: impulsief, roekeloos, te snel opgeven Te veel controle: overmatig piekeren, weinig spontaan Oudertaak: kind helpen om het eigen gedrag beter te reguleren Kids@risk is een initiatief van de Viersprong, specialist in persoonlijkheid, gedrag en gezin.

Werkwijze en Afspraken Informatie & oefeningen Belang van vertrouwelijkheid Kids@risk is een initiatief van de Viersprong, specialist in persoonlijkheid, gedrag en gezin.

Zelfsturing en Impulsiviteit Wat is zelfsturing? Wat heb je nodig om jezelf in het leven te kunnen sturen? Kids@risk is een initiatief van de Viersprong, specialist in persoonlijkheid, gedrag en gezin.

Oefening Wat heeft een kind of jongere nodig om zijn of haar gedrag te reguleren en sturen? Kids@risk is een initiatief van de Viersprong, specialist in persoonlijkheid, gedrag en gezin.

Wat is Zelfsturing? Controle: in staat zijn impulsen te beheersen in plaats van ze telkens meteen uit te reageren Gevolgen: in staat zijn om de gevolgen van je eigen acties en handelingen voor jezelf en anderen te overzien Zelfreflectie: in staat zijn om betekenis te geven aan je eigen impulsen, te begrijpen waarom je reageert zoals je reageert Waarden en normen: in staat zijn om je eigen waarden en normen te volgen en om je aan te passen aan wat binnen de maatschappij of het gezin geldt als normen en regels Doelgericht: in staat zijn om je eigen gedrag te sturen in de richting van bepaalde doelen (kunnen blijvend vasthouden aan bepaalde doelen) Motivatie: in staat zijn om voldoende stabiel gemotiveerd te blijven; omgekeerd: niet verlamd raken door faalangst Kids@risk is een initiatief van de Viersprong, specialist in persoonlijkheid, gedrag en gezin.

Problemen met Zelfsturing Jezelf sturen moet je leren! Sommige kinderen hebben daarin een grotere uitdaging door hun aanleg (vb ADHD) Kids@risk is een initiatief van de Viersprong, specialist in persoonlijkheid, gedrag en gezin.

Problemen met Zelfsturing Te weinig controle over je gedrag Je reageert voor je denkt Je reageert impulsief, kan je behoeftes nauwelijks uitstellen, ervaart je reacties en handelingen als iets wat je overkomt en waar je weinig grip op ervaart Te veel controle over je gedrag Je piekert je suf voor je iets onderneemt om toch maar zeker te zijn dat je alle gevolgen goed hebt overzien Je verliest je spontaneïteit (wat als ik mezelf niet in de hand heb???) Kids@risk is een initiatief van de Viersprong, specialist in persoonlijkheid, gedrag en gezin.

Problemen met Zelfsturing: oefening Als je als puber problemen hebt met je zelfsturing, waar zou je dan allemaal tegenaan lopen? Kids@risk is een initiatief van de Viersprong, specialist in persoonlijkheid, gedrag en gezin.

Zelfsturing & puberteit Kids@risk is een initiatief van de Viersprong, specialist in persoonlijkheid, gedrag en gezin.

Hormonen, hersenen en vrienden Ontwikkeling van de hersenen Emotionele hersenen  bij emoties hoort ook een ‘actietendens’ of een ‘aandrang om iets te doen’ Pubers moeten nog leren ‘uit te zoomen’ en nadenken over de gevolgen van een handeling die ze nog niet hebben gesteld Hormonen: toename van testosteron Zorgt voor prikkel om te gaan exploreren, ontdekken Nodig om je ‘los te maken’, om ‘partners’ te zoeken buiten het eigen gezin Prikkel tot actie! Ontwikkelingstaken Eigenwaarde ontwikkelen: soms doorschieten in zichzelf onkwetsbaar voelen! Belang van leeftijdsgenoten: meer druk om ‘mee te gaan’ in risicogedrag Kids@risk is een initiatief van de Viersprong, specialist in persoonlijkheid, gedrag en gezin.

Leren beheersen van je zelf 3 mogelijke probleemgebieden van impulsiviteit Niet letten op: snel afgeleid zijn, snel verveeld raken, snel je aandacht verliezen, je moeilijk op iets kunnen blijven richten wanneer er iets anders door je hoofd schiet. Niet plannen: te weinig nadenken over of bekommerd zijn om de gevolgen; zo in de ban van risicovolle activiteiten dat je niet meer denkt over of bekommerd bent om de gevolgen Actie: handelen zonder na te denken; te snel overgaan tot actie; onbesuisd handelen in reactie op zowel aangename als onaangename emoties. Kids@risk is een initiatief van de Viersprong, specialist in persoonlijkheid, gedrag en gezin.

Oefening Geef voorbeelden van impulsief gedrag bij je kind. Aan welk probleemaspect van impulsiviteit kan je dit koppelen? Kids@risk is een initiatief van de Viersprong, specialist in persoonlijkheid, gedrag en gezin.

Oefening Categorie Emotienaam Aandrang Aanwijzingen Behulpzame reactie Niet letten op Verveling Iets opwindends doen Je bewust worden dat je je niet goed kan concentreren Iets constructiefs doen met anderen Niet plannen Verwachte bevrediging Gelegenheidsdiefstal Je bewust worden van gedachten als ‘dat is mijn recht’ Stop, denk Actie Eenzaamheid Vriendje zoeken; dronken worden Opmerken van aandrang tot actie Vrienden opzoeken Kids@risk is een initiatief van de Viersprong, specialist in persoonlijkheid, gedrag en gezin.

Strategieën om je kind te helpen om te gaan met impulsen Benoem de impuls Word je bewust van de aanwijzingen voor mogelijke actie Vertraag je kind door geïnteresseerde en betrokken vragen te stellen Begrens waar nodig en leg uit Kids@risk is een initiatief van de Viersprong, specialist in persoonlijkheid, gedrag en gezin.

Strategieën om je kind te helpen om te gaan met impulsen Benoem de impuls Zie schema Denk na over de impuls bij je kind (van waaruit precies dit gedrag precies nu? Kids@risk is een initiatief van de Viersprong, specialist in persoonlijkheid, gedrag en gezin.

Strategieën om je kind te helpen om te gaan met impulsen Word je bewust van de aanwijzingen voor mogelijke actie Kan jij aan je kind merken wanneer hij/zij ‘in actie’ zal schieten? Lichamelijk: houding, drukte, onrust Emotioneel: vanuit de emoties die hij/zij ervaart Kids@risk is een initiatief van de Viersprong, specialist in persoonlijkheid, gedrag en gezin.

Strategieën om je kind te helpen om te gaan met impulsen Vertraag je kind door geïnteresseerde en betrokken vragen te stellen Wat ben je van plan? Waarom wil je dat doen? Waar heb je behoefte aan? Wat wil je ermee bereiken? Ga niet meteen overtuigen of ontmoedigen, maar laat je kind zelf stil staan bij de redenen voor de actie en de gevolgen van de actie Kids@risk is een initiatief van de Viersprong, specialist in persoonlijkheid, gedrag en gezin.

Strategieën om je kind te helpen om te gaan met impulsen Begrens waar nodig en leg uit Bevraag jezelf: Is de actie of aandrang van mijn kind gebaseerd op verkeerde conclusies? Kan mijn kind goed de gevolgen overzien? Ligt de actie van mijn kind binnen mijn waarden en normen? Wat vind ik zelf dat gepast of goed is om doen? Indien gewenst, begrens dan je kind Leg uit wat je verwacht dat je kind (niet) doet en waarom? Verwijs bijvoorbeeld naar de door jou verwachte gevolgen van de actie. Leg uit wat je verwacht wat er kan en zal gebeuren wanneer je kind een andere oplossing zoekt. Kids@risk is een initiatief van de Viersprong, specialist in persoonlijkheid, gedrag en gezin.

Onderhandelen Puberteit = zelf steeds meer verantwoordelijkheid nemen Ouders verschuiven geleidelijk aan de verantwoordelijkheid naar hun kind Onderhandelen: oefenen om op gepaste manier verantwoordelijkheid te nemen Onderhandelen: Je geeft je kind inspraak Je blijft zelf de eindbeslissing nemen Kids@risk is een initiatief van de Viersprong, specialist in persoonlijkheid, gedrag en gezin.

Oefening Denk na over een concreet voorbeeld waarin je een grens hebt gesteld of waarin er een discussie is geweest over een grens (bijvoorbeeld naar een feestje of naar de bioscoop mogen, of discussie over uur van thuiskomen). Wat liep daar goed en minder goed in? Denk na over voorvallen waarin je kind impulsief is geweest. Wat was er op dat moment aan de hand? Welke behoefte speelde? Waarom deed je kind wat het deed en wat was daarvan het effect op zichzelf en anderen? Kids@risk is een initiatief van de Viersprong, specialist in persoonlijkheid, gedrag en gezin.

Rollenspel Je kind treitert zijn/haar kleine broertje uit verveling of om zich af te reageren na een rotdag op school. Probeer te begrenzen. Je merkt dat je kind erg druk, onrustig is en voelt dat er als het ware een bom op ontploffen staat. Probeer in gesprek te gaan. Je kind wil helemaal geen contact meer met een beste vriendin naar aanleiding van een klein voorval. Probeer in gesprek te gaan en je kind te helpen zijn of haar conclusies uit te dagen. Je kind wilt naar een feestje waar jij zelf niemand kent en waar je geen vertrouwen in hebt. Probeer te begrenzen. Je kind wilt naar een feestje en daar tot 1.00u blijven terwijl jij zelf 23.00u al lang genoeg vindt. Alle kinderen blijven tot 1.00u is het antwoord. Oefening: Oefen met de genoemde strategieën Kids@risk is een initiatief van de Viersprong, specialist in persoonlijkheid, gedrag en gezin.

Slotoefening Wat neem je mee uit deze sessie? Waar wil je de komende week op letten? Kids@risk is een initiatief van de Viersprong, specialist in persoonlijkheid, gedrag en gezin.