UNICEF België en HIVA / KULeuven

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praktijkonderwijs sterk naar de toekomst
Advertisements

Meerwaarde van eigentijds onderwijs
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Onderzoek doen in de eigen praktijk: op zoek naar een onderzoeksvraag en werkhypothese Workshop conferentie Lessen uit onderzoek 28 januari 2010 Els Kuiper.
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Au choc des idées, jaillit la lumière!
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
De Schrijfcarrousel School voor Schrijftraining. Uitgangspunten Motivatie – games – gamification Aansluiting – kwaliteiten – Appreciative inquiry.
2. Communiceren met pubers
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
Hoe krijg ik ze mee Leerlingen, ouders, team Programma Michel Boer Muiswerk, waarom heb ik daar voor gekozen? Opdracht: kansen en bedreigingen Hoe heb.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
OPTIMAAL ONDERWIJS VOOR ÉLKE STUDENT!
MVO KENNIS KAART. Werkomgeving Maatschappij Milieu Ketenbenadering Bedrijfsethiek Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
Kinderrechten als brug
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
WERKPLAATS ACADEMIE SOCIALE STUDIES DEN BOSCH: ASH Herman van Alphen.
Nathan de Wijze en de Drie Ringen Een parabel over interreligieuze dialoog.
Seculariseer uw school! 20 tips Hoe de katholieke identiteit van uw school zéker verloren laten gaan? “Ironie is de hoogste vorm van ernst.” (S. Kierkegaard)
Workshop Werken aan succesvolle doorstroom naar het vervolgonderwijs Conferentie VO2020 Werkt 24 september 2015 Margot Oomens en Mike Jolink.
Programma Vaststaande workshop  Link/relatie met opleiding Taalexpert:  Toepassen van taalbeleid op de aanwezige niveaus:  leerling – groep – school.
Programma Vaststaande workshop  Link/relatie met opleiding Taalexpert:  Toepassen van taalbeleid op de aanwezige niveaus:  leerling – groep – school.
Als je nog geen idee hebt …
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Gedragsmatig Arrangeren Een praktische kijk op eigen(-)aardigheden.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Mondzorg - persoonsgericht
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Passend onderwijs.
Informatieavond Workshop ked-coaching 2 november 2016
Wereldspelers: een verhaal
welkom op onze Koffieochtend Plagen & Pesten
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Presentatie bedrijfsplan
Ouders en school samen Maart 2016
Voorstelling Spel Kwaliteit Troef
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Logo Eye Opener: gemaakt door Taco Bals
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Zelfevaluatie GOK.
WELKOM.
SOS Schulden Op School Voorstelling werking
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Bijeenkomst 2 Identity Authenticiteit als docent
voor een samenleving met veerkracht
HOE KOMT EEN IDEE IN JE HOOFD?
SMART – leerdoelen opstellen
Team charter Instrument.
Cijferloos lesgeven bij talen
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren Tip! Hier beginnen met een startvraag: waar.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

UNICEF België en HIVA / KULeuven Hoe actie-onderzoek op school zou kunnen bijdragen aan gelijke onderwijskansen? UNICEF België en HIVA / KULeuven

Programma Ijsbreker (5 minuten) Doelen Actie-onderzoek (15 minuten) Kleine groep (15 minuten) Input en dialoog (20 minuten) Bronnen

1. Ijsbreker Korte ijsbreker Opdracht ga zo snel mogelijk staan in volgorde (rij) .... in groepjes Alfabetisch (voornaam) Professionele functies (in groepjes) Kennis actie-onderzoek (x-as = kennis, y-as = toepassing eigen praktijk)

2. Doel aftoetsen Doel van de workshop: deelnemers introduceren in en motiveren voor participatief actie-onderzoek in onderwijs ifv GOK Subdoelen: Wat is de meerwaarde van actie-onderzoek in mijn eigen praktijk ifv GOK? Waar en hoe kan ik dat concreet inzetten in mijn eigen werk?

Kader Waarom actie-onderzoek: meerwaarde rechtenkader voor GOK? (Anneleen) Wat is de meerwaarde van actie-onderzoek ten opzichte van traditioneel onderzoek? (Goedroen)

Wat is actie-onderzoek in onderwijs concreet? Leerkrachten / Leerlingen / Ouders ... doen zelf onderzoek over eigen praktijk en over issues die hen en/of de school aanbelangen reflecteren samen met anderen over hun eigen praktijk (in de school, tussen scholen,...) passen eigen praktijk aan Doel: Zelf de blinde vlekken in onderwijspraktijk zichtbaar maken, erkennen en met verworven kennis tot actie komen Effecten van eigen beleid en praktijken zelf in kaart brengen en bespreken (accountability van onderuit) Bv. speel-leer-moment

Voordelen Participatief In staat om diepgaande veranderingen of verbeteringen te realiseren Leren “onderzoeken” > duurzaamheid, bottom-up kennisontwikkeling over effecten van eigen praktijken Zelf in handen in nemen Motiverend Iets kleins proberen / overzichtelijk Werken vanuit wat goed gaat (onze sterktes)

Randvoorwaarden Ruimte & tijd voor intervisie/reflectie ifv de verbetering van de praktijk Voor de aanvang: doelen expliciteren en delen in team Voldoende bereidheid om eigen praktijk onder de loep te nemen en hierover te reflecteren Veiligheid

Groepswerk Ideeën (15 min) Waar en met welk doel zou ik actie-onderzoek ifv GOK in mijn werk kunnen inzetten? Maak onderzoeksdomein, topic en wat je met het actie-onderzoek wilt bereiken zo concreet mogelijk. 5 minuten individueel 10 minuten delen per twee + scherp stellen (concreet- en goal-gericht) in 1 zin + opschrijven 2. Plenair Ideeën ophangen Ideeën delen (3) + aanvullen Elkaar tips geven

Nabespreking en vragen