UNICEF België en HIVA / KULeuven Hoe actie-onderzoek op school zou kunnen bijdragen aan gelijke onderwijskansen? UNICEF België en HIVA / KULeuven
Programma Ijsbreker (5 minuten) Doelen Actie-onderzoek (15 minuten) Kleine groep (15 minuten) Input en dialoog (20 minuten) Bronnen
1. Ijsbreker Korte ijsbreker Opdracht ga zo snel mogelijk staan in volgorde (rij) .... in groepjes Alfabetisch (voornaam) Professionele functies (in groepjes) Kennis actie-onderzoek (x-as = kennis, y-as = toepassing eigen praktijk)
2. Doel aftoetsen Doel van de workshop: deelnemers introduceren in en motiveren voor participatief actie-onderzoek in onderwijs ifv GOK Subdoelen: Wat is de meerwaarde van actie-onderzoek in mijn eigen praktijk ifv GOK? Waar en hoe kan ik dat concreet inzetten in mijn eigen werk?
Kader Waarom actie-onderzoek: meerwaarde rechtenkader voor GOK? (Anneleen) Wat is de meerwaarde van actie-onderzoek ten opzichte van traditioneel onderzoek? (Goedroen)
Wat is actie-onderzoek in onderwijs concreet? Leerkrachten / Leerlingen / Ouders ... doen zelf onderzoek over eigen praktijk en over issues die hen en/of de school aanbelangen reflecteren samen met anderen over hun eigen praktijk (in de school, tussen scholen,...) passen eigen praktijk aan Doel: Zelf de blinde vlekken in onderwijspraktijk zichtbaar maken, erkennen en met verworven kennis tot actie komen Effecten van eigen beleid en praktijken zelf in kaart brengen en bespreken (accountability van onderuit) Bv. speel-leer-moment
Voordelen Participatief In staat om diepgaande veranderingen of verbeteringen te realiseren Leren “onderzoeken” > duurzaamheid, bottom-up kennisontwikkeling over effecten van eigen praktijken Zelf in handen in nemen Motiverend Iets kleins proberen / overzichtelijk Werken vanuit wat goed gaat (onze sterktes)
Randvoorwaarden Ruimte & tijd voor intervisie/reflectie ifv de verbetering van de praktijk Voor de aanvang: doelen expliciteren en delen in team Voldoende bereidheid om eigen praktijk onder de loep te nemen en hierover te reflecteren Veiligheid
Groepswerk Ideeën (15 min) Waar en met welk doel zou ik actie-onderzoek ifv GOK in mijn werk kunnen inzetten? Maak onderzoeksdomein, topic en wat je met het actie-onderzoek wilt bereiken zo concreet mogelijk. 5 minuten individueel 10 minuten delen per twee + scherp stellen (concreet- en goal-gericht) in 1 zin + opschrijven 2. Plenair Ideeën ophangen Ideeën delen (3) + aanvullen Elkaar tips geven
Nabespreking en vragen