Introductie in Verbindende Communicatie (VB) of Geweldloze Communicatie (GC) Ik kies voor de naam verbindende communicatie (i.p.v. geweldloze communicatie),

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Advertisements

“Een reis naar Licht”.
Verborgen vormen van pesten
Hij kent alleen de manier nog niet!
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Communicatie ouder-kind
Feedback geven en ontvangen
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
Paul Revédi Consultancy sinds 1983
die niet om jou zou huilen.
Hogescholen in Dialoog
Iedereen coach naar Jef Clement.
Geluid aan.
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Geweldloze Communicatie (GC) Wat raakt mij daarin?
PAD Mindfulness en Yoga
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’.
Communicatie met ouders
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Gespreksvaardigheden
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Workshop klassenmanagement
‘NLP Vervolgcursus Je ongekende vermogens nog beter ontwikkelen’
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Psychologieles 7 lesweek 7
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
Passie voor het vak Oog voor het kind
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
AUTHENTIEKE COMMUNICATIE Hoe je woordkeuze van invloed kan zijn.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar e avond.
Wat? Hoe? Verblijd u altijd in de Heere; ik zeg het opnieuw: Verblijd u. (Fil 4:4)
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Omgaan met gevoelens.
Sterker communiceren = relaties versterken
Hand-Out.
Communicatie 7e les.
Bepaal jouw (voor)waarden
LOB zeven stappen naar succes
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Loopbaan en burgerschap les 2
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Volksuniversiteit Zwolle
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
(HERKENNEN VAN) EMOTIES EN GEVOELENS
Volksuniversiteit Zwolle

Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Mogelijke Jezusbeelden
Werken met plezier en goed presteren
Leren van binnenuit.
3 pijlers in jaar 3 cruiseschip/speedboot ? Ben jij kapitein op jouw
Loopbaan en burgerschap les 3
Geluid aan.
Combinatietraject relatieverslaving en codependentie
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Let op: probeer waar te nemen zonder oordeel, want je weet niet waarom die ander doet wat hij/zij doet! Zie als voorbeeld dit filmpje:
Images avec sagesse Ppsx-meta.
Transcript van de presentatie:

Introductie in Verbindende Communicatie (VB) of Geweldloze Communicatie (GC) Ik kies voor de naam verbindende communicatie (i.p.v. geweldloze communicatie), omdat het verbinden met jezelf en de ander voor mij de essentie raakt. Daarnaast bereik ik in Nederland met deze naam meer mensen. Hoe reageer je als je van iemand kritiek krijgt, een lastig gesprek met je baas, een mopperende partner, kinderen die niet naar je lijken te luisteren? Verdedig je jezelf, sla je terug, of loop je weg en voel je schuld of schaamte? Door middel van geweldloze communicatie word je je bewuster over wat er werkelijk in jou en de ander leeft. Je maakt als het ware contact met dat waar het echt over gaat. Je leert een taal spreken die verbindt Reinder Vrielink I Workshop Introductie in Geweldloze Communicatie

Introductie in Geweldloze Communicatie (GC) Waar gaat GC over? GC gaat over het ontdekken van het gevoel en de behoefte van de ander en van jezelf GC gaat over empathie voor de ander en voor jezelf GC gaat over verbinden Reinder Vrielink I Workshop Introductie in Geweldloze Communicatie

Model van Geweldloze Communicatie Waarnemen valkuil: vermenging met : interpretatie, oordeel, etikettering, analyse Gevoel valkuil: quasi gevoel :omschrijving van vermeende gebeurtenis (gedachte) Behoefte valkuil: vermenging met strategie Verzoek valkuil: eis Reinder Vrielink I Workshop Introductie in Geweldloze

Ter inspiratie een lijst met Gevoelens Ademloos Extatisch Kwaad Ontzet Verbaasd Angstig Futloos Levendig Onzeker Verbijsterd Bang Geamuseerd Machteloos Opgetogen Verbluft Bedroefd Geagiteerd Melancholiek Opgewekt Verdrietig Bedrukt Geïntrigeerd Miserabel Overstuur Verrukt Behaaglijk Geïrriteerd Moe Overweldigd Vurig Beverig Gekwetst Moedeloos Paniekerig Vervuld Bevreesd Gelukkig Nieuwsgierig Perplex Verward Bevredigd Gelukzalig Nerveus Slaperig Verwonderd Bezield Geprikkeld Onbehaaglijk Smartelijk Voldaan Blij Geraakt Ongeduldig Somber Vredig Boos Geschokt Opgelucht Sprankelend Vreugdevol Bruisend Geschrokken Ongelukkig Stil Warm Chagrijnig Gespannen Ongemakkelijk Teder Wanhopig Dankbaar Gevoelig Onrustig Tevreden Weemoedig Dolblij Glorieus Onstuimig Treurig Zelfvoldaan Doodsbang Jolig Onthuts Triest Zacht Eenzaam Kalm Ontroerd Trots Zachtmoedig Energiek Koel Ontspannen Uitgelaten Zalig Erkentelijk Koud Ontsteld Uitgeput Zenuwachtig Reinder Vrielink I Workshop Introductie in Geweldloze Communicatie

Ter inspiratie een lijst met Behoeften Aanraking Helderheid Spelen Acceptatie Humor Tederheid Authenticiteit Inspiratie Veiligheid Autonomie Integriteit Verbinding Betekenis Leren/groeien Vertrouwen Bescherming Licht Vervulling Beschutting Lucht Vieren van het leven Beschouwing Mededogen Vieren van verlies (rouwen) Beweging Nabijheid Voedsel Bijdragen Ondersteuning (innerlijke) Vrede Creativiteit Ordening Warmte Delen Plezier Water Eenheid Respect Zekerheid Erkenning Ruimte Zelfexpressie Geruststelling Rust Zorg Harmonie Schoonheid Heelheid Seksuele expressie Reinder Vrielink I Workshop Introductie in Geweldloze Communicatie

Waarnemen Waarnemen (observatie) is iets wat we kunnen zien, horen, voelen, proeven of ruiken. Het is beschrijvend. Als we oordelen of interpreteren, doen we uitspraken over wat er achter het gedrag zit.   (Overgenomen uit: Levenverrijkend onderwijs. Marshall B. Rosenberg , 2009) Voorbeelden van het vermengen van de waarneming (observaties ) met een interpretatie (oordeel) Voorbeelden van het scheiden van de waarneming (observatie) van interpretaties (oordelen) Je bent te gul Als je al je lunchgeld aan anderen geeft, maak ik me zorgen dat je geld weggeeft dat je voor jezelf nodig hebt Peter is een uitsteller Peter begint de avond voor een examen te studeren Minderheden zorgen niet voor hun omgeving Ik heb mijn buurman, die tot een minderheidsgroepering behoort, nooit zijn stoep sneeuwvrij zien maken Henk is een slechte spits Henk heeft de afgelopen 20 wedstrijden niet gescoord Reinder Vrielink I Workshop Introductie in Geweldloze Communicatie

Gevoelens Gevoelens als behoeften niet vervuld zijn en gevoelens als deze wel vervuld zijn. Gevoelens zijn een alarmsignaal hiervoor. Die komen dus voort uit de behoefte Herkennen en benoemen van je eigen gevoel en dat van de ander zorgt voor bewustwording en verbinding. Met jezelf en met de ander. Quasi gevoelens: interpretatie van wat jij denkt dat er gebeurt (zijn gedachten over jezelf, invullingen of ideen wat jij denkt dat de ander bedoelt met bepaald gedrag of woorden). Reinder Vrielink I Workshop Introductie in Geweldloze Communicatie

Lijst van quasi gevoelens (lijst is niet uitputtend) Aangemoedigd, Ellendig Gestimuleerd Aangetast Enthousiast Getergd Aangevallen Geanimeerd Getiranniseerd Aarzelend Geboeid Gewantrouwd Afgemat Gebruikt Geweldig Afgescheiden Gecharmeerd Haatdragend Afgewezen Gedeprimeerd Heerlijk Avontuurlijk Gehinderd Hoopvol Bedreigd Geinspireerd Hulpeloos Bedrogen Geinteresseerd In de steek gelaten Behulpzaam Geintimeerd Niet gehoord Bekommerd Gekweld Verkeerd begrepen Beschaamd Gekwetst Niet gezien Betrokken Gemanipuleerd Zelfverzekerd Bezorgd Gemeen Vernederd Reinder Vrielink I Workshop Introductie in Geweldloze Communicatie

Behoeften De manier waarop we bij geweldloze communicatie naar behoeften kijken is als volgt: alles wat je in het leven doet, doe je als eerste om een eigen behoefte te vervullen. De manieren waarop je een behoefte kunt vervullen noemen we een strategie. Een aantal voorbeelden van behoeften met de strategieën: -Je hebt behoefte aan frisse lucht, een strategie is, je zet het raam open. -Je hebt behoefte aan vriendschap en je belt een vriend op. -Je hebt behoefte aan ontspanning en je gaat naar de film Als je in contact staat met je behoefte dan ontdek je dat er meerdere strategieën zijn om een behoefte te vervullen. Zo kun je bijvoorbeeld ook gaan mediteren, een boek lezen, naar de sauna gaan, op vakantie gaan of wat dan ook om je behoefte aan ontspanning te vervullen. Omdat we niet altijd in contact zijn met onze behoefte, komen we soms vast te zitten in een strategie. We verwaren dan onze strategie met onze behoefte. Gevoelens zijn de richtingaanwijzers die ons vertellen hoe het er met onze behoeften voorstaat. Zo vertelt een prettig gevoel ons iets over een vervulde behoefte en een onprettig gevoel iets over een onvervulde behoefte. Reinder Vrielink I Workshop Introductie in Geweldloze Communicatie

Kenmerken van een Verzoek Het antwoord is JA is even oké als het antwoord NEE. Gevoel en behoefte zijn verwoord; Als een spreker een verzoek doet zonder daarbij de eigen gevoelens en behoeften te uiten, kan zo’n verzoek overkomen als een eis. Specifiek en helder. Geen misinterpretatie mogelijk. Roept op tot positieve actie; We verzoeken om een specifiek gedrag wat we graag willen. Gebruik bevestigende actie taal. Hoe duidelijker we zijn over wat we terug willen, des te waarschijnlijker is het dat we het krijgen. In het NU te vervullen, ook als het toekomst gericht is. Uitvoerbaar. Twee soorten verzoeken: actieverzoek en verbindingsverzoek Reinder Vrielink I Workshop Introductie in Geweldloze Communicatie