Leertaak: “Geschiedenis van de verpleegkunde” (3 uur 30 min)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Advertisements

PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Een lessenserie van drie lessen
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Trends Research Medmec01-5 les 2 Thema: Rubriceren
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Iedereen coach naar Jef Clement.
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Klinisch redeneren en evidence based practice
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Richtlijnen voor de casustoets
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
Solliciteren: wat wil ik?
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Pemprl.
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
TRENDS 2015 Kwartaal 3, week 1. Even voorstellen  Naam: Madeleine Meurs  Site: med.hr.nl/meurm   Kamer: MP L
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Deel B, les 2 Agenda  Aan- en afwezigen  Actualiteit  Sociaal kapitaal  Pedagogische civil society  Huiswerk en de wijk in.
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Med.hro.nl/schpa.  CS8VooY&feature=related CS8VooY&feature=related.
Verpleegkundig redeneren
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
1 Sociologie en Diversiteit werkcollege 1 Corstin Dieterich
TRENDS 2014 Hafida
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Leesvaardig Examentraining.
Grammatica zinsdelen H1 t/m H6
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Nieuwe technologische toepassingen in de zorg.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Vakinhoudelijk leiderschap, in een tijd van verandering
De vraag is je beste vriend
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Boek ‘Begeleiden’ Hoofdstuk 13 Communicatieproblemen
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
LOB zeven stappen naar succes
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
Nieuwe technologische toepassingen in de zorg.
Voorlichting BPV leerjaar 1
Nee Zeggen!.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Mijn visie op onderwijs
Vakgroep Technische Thuiszorg Verpleegkundigen
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Gesprekstechnieken Les 1.
Gedragsproblemen en stoornissen
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Gedragsproblemen en stoornissen
Social media voor statenleden/politici
Inspelen op Innovaties
Hoe leer je geschiedenis?
Digitale toetsen Quayn.
Transcript van de presentatie:

Leertaak: “Geschiedenis van de verpleegkunde” (3 uur 30 min) Verder Leertaak: “Geschiedenis van de verpleegkunde” (3 uur 30 min) Introductie Dit is een korte leertaak over de geschiedenis van de verpleegkunde. Om het vak en de ontwikkelingen te begrijpen zal je eerst wat achtergrond kennis moeten hebben. Indicator De student stelt op methodische wijze de zorgvraag vast, gebaseerd op evidence based practice en klinisch redeneren, benadert de zorgvrager hierbij vanuit holistisch perspectief en stemt haar communicatie af op de persoonlijke eigenschappen van de zorgvrager (anamnesegesprek + verslaglegging). Overzicht benodigde bronnen https://www.youtube.com/watch?v=k_hpWmfh7-U; https://www.youtube.com/watch?v=Znj9ARElN0Q www.fni.nl; Duivesteijn-Ockeloen (2016) Hoofdstuk 6, HBO-verpleegkunde: einde van de identiteitscrisis (pagina's 217 t/m 241); Dobber, Harmsen & van Iersel (2016) H1.6; Beroepsprofielen: waar staan we en hoe verder?. CHE lichtblauw                         R 00 G 114 B 186  CHE donkerblauw                     R 00 G 59 B 111  CHE lichtgroen                         R 178 G 188 B 0  CHE donkergroen                     R 132 G 131 B 35 Doelen De student : Omschrijft wat de rollen en verantwoordelijkheden van de verpleegkundige van de 21e eeuw inhouden. Omschrijft globaal de ontwikkeling van de verpleegkundige professionaliteit van de laatste 100 jaar. Legt uit welke niveaus er binnen de verpleegkunde bestaan en wat hun onderscheid is. Begint met het vormen van een eigen visie op verpleegkunde. V-P-VenM1-17

LT 2.1 Geschiedenis van de verpleegkunde (20 min) Terug Verder LT 2.1 Geschiedenis van de verpleegkunde (20 min) Inleiding In deze leertaak ontdek je wat de professionaliteit van de verpleegkunde anno 21e eeuw inhoudt en vanuit welke wortels deze ontstaan is. Dit onderdeel is ter oriëntatie en beeldvorming. Het bied je context voor meer kennis over (het ontstaan van) het Beroepsprofiel, waar 2.3 over zal gaan. Hieronder volgt een filmpje en een verhaal. Activiteiten Bekijk ter oriëntatie de volgende filmpjes: https://www.youtube.com/watch?v=k_hpWmfh7-U; https://www.youtube.com/watch?v=Znj9ARElN0Q. Je hebt vast wel eens de naam van Florence Nightingale horen vallen. Maar ken je Marianne van Driel Krol? Zij heeft veel betekend voor de inhoud van de huidige wet BIG én voor het ontstaan van de HBO-V. Ga naar Marianne van Driel Krol . Maakt dit je nieuwsgierig naar meer geschiedenis van de verpleegkunde? Kijk nog even rond op  www.fni.nl, bv via ‘alle thema’s . Begrip van de geschiedenis helpt je in je kritisch denken over het waarom van het hier en nu van de verpleegkunde! Ga nu verder naar de volgende dia wat verder in gaat op het beroepsprofiel.   

LT 2.2 Ontwikkeling naar verpleegkundig beroepsprofiel (2,5 uur) Terug Verder LT 2.2 Ontwikkeling naar verpleegkundig beroepsprofiel (2,5 uur) Inleiding In dit onderdeel doe je kennis op over de ontwikkeling van het verpleegkundig beroep in de periode na WOII én de plannen voor de toekomst. Dit levert je inzichten op over de zoektocht naar en het vinden van de verpleegkundige identiteit: wie ben je als Hbo-verpleegkundige en wat hoort tot je taken? Deze inzichten helpen je aan een goed antwoord als jij, je collega, zorgvrager of leidinggevende de vraag stelt of dat, wat je doet, wel echt verpleegkundig is. Activiteiten Lees uit Duivesteijn-Ockeloen (2016) Hoofdstuk 6, HBO-verpleegkunde: einde van de identiteitscrisis (pagina's 217 t/m 241). In dit hoofdstuk gaat het om het leren begrijpen van het ontstaan van het verpleegkundig beroepsprofiel en het belang hiervan. In dit hoofdstuk worden regelmatig diverse verpleegkundige theorieën genoemd. Deze hoef je in het kader van deze leertaak niet te kennen en te begrijpen, maar deze komen verder in deze module aan bod. Dit artikel helpt je de relevantie hiervan in te zien. Lees uit Dobber, Harmsen & van Iersel (2016) Hoofdstuk1.6. Het gaat erom dat je helder krijgt waar de huidige verpleegkundige identiteit uit bestaat. Zorg dat je in eigen woorden kunt samenvatten wat de eigenheid van de tegenwoordige verpleegkundige is. De link in hoofdstuk 1.6, nl 1.22 'verdere uitwerking van het verpleegkundig beroepsdomein', kan je daarbij helpen. In 2024 wil het werkveld nog meer helderheid hebben gecreëerd over de niveaus binnen de verpleegkunde. Lees hierover in de tekst Beroepsprofielen: waar staan we en hoe verder?  Ga naar het volgende leertaakonderdeel om te beoordelen of je voldoende kennis hebt opgedaan over de behandelde thematiek!

LT 2.3 Verwerving (10 min) Inleiding Terug Verder LT 2.3 Verwerving (10 min) Inleiding In de vorige opdracht heb je kennis opgedaan over de ontwikkeling van de identiteit van ons verpleegkundig beroep. Waarschijnlijk vind je het lastig om precies samen te vatten waar het hierbij om gaat en welk soort vragen hierover in de toets komen. Daarom bij deze een enkele vragen om te beoordelen of je de kern begrepen hebt. Activiteiten Proeftoets leertaak 2: Geschiedenis van de verpleegkunde 1. Wat was in 1972 de kern voor het starten van een Hbo-v? De steeds complexer wordende gezondheidszorg. Artsen kregen toenemend behoefte aan gelijkwaardige, wetenschappelijk geschoolde gesprekspartners. De sterk toenemende behoefte aan 'handjes aan het bed'.   2. Wat zijn, ten tijde van de start van de Hbo-v in 1972,  specifieke verwachtingen van de hbo-opgeleide verpleegkundigen ten opzichte van de toen bestaande MBO-v'ers? Meerdere juiste antwoorden mogelijk! Ze zouden beter in staat moeten zijn tot formuleren van taak, verantwoordelijkheid en identiteit van de verpleegkunde. Er zou meer sprake zijn van integratie van diverse verpleegkundige modellen en theorieën, waardoor de totale mens beter in beeld raakt. Er zou meer onderscheiden geredeneerd moeten worden vanuit specifiek onderscheiden velden, zoals A, B, Z en wijkverpleegkunde. 3. De zoektocht naar de identiteit van de verpleegkunde vanaf WOII tot ongeveer 1990 werd gekenmerkt door het feit dat: Meerdere juiste antwoorden mogelijk! Vanaf het begin duidelijk was dat het opvoedende en agogische aspect duidelijk onderdeel uit moest maken van die identiteit. Deze identiteit al eerder vanuit de toen heersende verpleegkunde was beschreven, maar niet werd erkend. Het eerste beroepsprofiel in de periode 1980-1990 een feit was.

LT 2.4 Inspirator (30 min) Inleiding Activiteiten Terug LT 2.4 Inspirator (30 min) Inleiding Zoals je hierboven hebt kunnen lezen hebben we als verpleegkundigen al een aardige geschiedenis. Ook in die geschiedenis zijn er invloedrijke personen geweest voor ons vak. Activiteiten Duik nogmaals in de literatuur over het verpleegkundige beroep en kies een persoon uit die jou inspireert om een goede verpleegkundige te worden. Bereid voor het werkcollege een pitch voor waarin je aan je groepje verteld waarom deze persoon je inspireert en waarom. Denk ook alvast na over wat voor verpleegkundige jij wilt worden. Bron foto: www.christipedia.nl