Voorlichting SH 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
IMPIAN ANAK in 12 vragen…veel meer informatie en foto’s vind je op www
Advertisements

Tips voor een goede PowerPointpresentatie
GOn = Geïntegreerd onderwijs. Geïntegreerd O Betekent “Samenvoegen” O Geïntegreerd onderwijs = buitengewoon onderwijs en gewoon onderwijs samenvoegen.
PRESENTATIETECHNIEKEN
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Alzheimer Een haperend geheugen
Communiceren met ouders
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
Dit is Isabel 1.
Een lessenserie van drie lessen
Taalverwerving en taalmoeilijkheden Goele De Brabandere 1 BaTPCc
Dove en slechthorende kinderen
Anekdote: “Ik doe m’n ogen open, ja hoor, ‘t is nog steeds donker, de pps-sheets komen voor de 10e keer voorbij, het sneeuwt nog steeds op de televisie…”
Lieve zoon/dochter ....
Thema 6 Les 1a Gevoelens.
Taalstoornissen bij Fronto-temporale dementie
Een haperend geheugen.
Workshop Vrijwilligerswerk Het hoe en wat Door Timbo.
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
Geïntegreerd onderwijs
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Syncope hulpverlening.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Welkom bij Chronisch zieken en gehandicapten platform met vandaag als onderwerp Slechthorendheid.
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Communicatie en dementie
Presentatie Bijeenkomst 3
voor familie en vrienden van
HAVO 5 EXAMENJAAR. Marion Bosma, Anne Post Jacqueline Houben Gert van Dijken en Hidzer de Vries Marion Bosma, Anne Post Jacqueline Houben Gert van Dijken.
Laaggeletterdheid & De apotheek
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Ambulante Begeleiding Tine Bruijne september 2015.
Marieke Guelen Kim Strik 24 november 2008 Logopedische Dienst Maas & Waal.
Informatieavond groep 8, Kees van den Groenendaal 8.
TAALONDER ZOEK 2.10 SOCIOLECTEN. WAT GAAN WE DEZE LES LEREN? 1.Wat groepstaal is. 2.Hoe sociale groepen zich onderscheiden via groepstaal. 3.Het belang.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Communicatie Opletten, meedoen en meedenken
Onbedoelde zwangerschap
Zorg & technologie Fieldlab.
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 2e ouderbijeenkomst PP1
Het oor.
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Praktijk Opleiders Cursus
"Een goede oude dag, zo doen wij dat...."
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Spreken en gesprekken 2.2 en 2.3 Schrijven 1.5 en 1.6 Grammatica 3.3
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
Contact maken en contact houden
"Een goede oude dag, zo doen wij dat...."
Solvo, Betere hygiëne kan doof kind voorkomen, geraadpleegd op 4/12/2017 via
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
De ontwikkeling van het kind !
Taalbeschouwing week
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Gesprekstechnieken Les 1.
Wie zijn wij? IC Utrecht is een Interkerkelijke Commissie voor het Dovenpastoraat van de provincie Utrecht. IC Utrecht is een organisatie van de PKN, NGK.
Harmonie in uw huis Wide World Importers
Communicatie 7e les.
Les 5: Verbale communicatie
Les 6: non-verbale communicatie
Ontwikkelingspsychologie
STUDIEHULP VOOR SCHOLIEREN DEEL 1 Beter Leren
Transcript van de presentatie:

Voorlichting SH 1

Het oor

Naam Vanaf geboorte schisis en slechthorend op latere leeftijd Gebruik hulpmiddelen Veel operaties aan gehemelte gehad (pijnlijk) stemgeluid is beperkt, omdat het moeite kost om veel volume te maken tijdens het spreken. Eerst regulier onderwijs gezeten (gymnasium). Speciaal onderwijs (Havo) HBO

Slechthorenden zijn afhankelijk van hun ogen. Niet alleen de boodschap is belangrijk maar ook de lichaamstaal. Geloofwaardigheid is er alleen als de boodschap en de lichaamstaal met elkaar kloppen. drukke omgeving met rumoer of achtergrondlawaai is funest voor het horen bij slechthorenden

Wat hoort Evelien?

Hoorapparatuur 7

Spraakafzien Vroeger liplezen Spraakafzien: kijken naar lippen, gezichtsuitdrukkingen en lichaamshouding Goed in taal zijn Niet alle klanken kun je zien Veel klanken zien er hetzelfde uit Heel veel gokken Zeer vermoeiend!!

Gebaren Nederlandse Gebarentaal (NGT) Nederlands met gebaren (NmG) Ondersteunende iconische gebaren helpen sneller te begrijpen waar het om gaat.

vermoeidheid De hele dag alles te volgen, informatie te vangen in een akoestisch niet aangepaste omgeving is buitengewoon vermoeiend. Dit betekent: 1 uur luisteren = minimaal 5 minuten hersteltijd Terugtrekken in rustruimte of even bewegen (lopen) Geen energie overhoud om na de les nog iets te doen

Alledaagse tips Kijk een slechthorende altijd aan In een groep(je) gebruik ik de Rogerpen

Praat langzaam en duidelijk maar overdrijf niet Spreek in (korte en) duidelijke zinnen. Geen wollig taalgebruik. Belangrijke informatie eventueel herhalen Checken of de informatie is overgekomen

Als je met een groepje bent praat dan niet allemaal door elkaar Om niet buitengesloten te voelen is het fijn om af en toe te vertellen waar het over gaat. Kleine opmerkingen en grapjes ontgaan mij soms.

Een lopende docent tijdens het lesgeven is niet te volgen Niet weten wie spreekt is moeilijk te volgen Zoveel mogelijk visuele ondersteuning door digibord, beeldscherm en op schrift aan te bieden (Elo-omgeving) Tegelijk aantekeningen maken/notuleren en luisteren is moeilijk voor slechthorenden Ondertiteling bij filmfragmenten; Verlenging toetstijd (20% tot max. 30 min.)

Vragen?