Samen door de schoolpoort AMIF – proeftuinen duurzame kwalitatieve kleuterparticipatie Voorstelling voorschools traject
Voorschools traject waarom? voor wie? kloof thuis/crèche/school overbruggen ouders informeren en sensibiliseren kennismaken met scholen in de buurt ondersteunen in het maken van doordachte schoolkeuze voor wie? - ouders met eerste kindje geboren in 2016 uit de Bloemekenswijk (of een kindje net gestart op school) met weinig netwerk, weinig kennis over onderwijs in België
In samenwerking met: consultatiebureau van K&G Ferrerlaan Deskundige kleuterparticipatie K&G Tolkendienst IN-Gent Bib Bloemekeswijk Vrijwilligers Inloopteam - KDV Kinderdagverblijf - Basisscholen van de bloemekeswijk
wat? 6 groepssessies: ‘waarom naar de kleuterklas?’/ wat gebeurt er in de kleuterklas: de verschillende ontwikkelingsdomeinen en hoe de kleuterklas daar op inspeelt. Met koppeling wat de ouder thuis ziet gebeuren ‘hoe werkt een school en Hoe kies ik een school?’ Rond structuur van onderwijs, kostprijs, wat vind ik als ouder belangrijk,… ‘taal met kleine kinderen’: het belang van vertellen, welke boekjes voor welke leeftijd,…
Zindelijkheid (extra): wanneer is mijn kindje klaar voor het potje, ervaringen delen, wat te doen als het niet goed lukt,… Speel-O-theek (extra) : rond de werking van speelotheek met een bezoek aan De Speelvogel in Brugsepoort scholenbezoekronde op maat in de Bloemekenswijk met tolken Afsluit en evaluatiemoment Individuele ondersteuning : administratie, Meld je aan, kinderopvang Met kinderopvang ter plaatse Met tolken via INGent
Opkomst: vnl derdelanders Anderstalig : tolken noodzakelijk koppels (en dus ook vaders) aanwezig veel kinderen: kinderopvang was noodzakelijk Deels een constante groep / deels een wisselende groep
Conclusie: Aanklampende en intensieve manier van werken loont Ouders hebben veel vragen en weten niet altijd waar ze die kunnen stellen Nood aan infomomenten / groepssessies: uitwisseling met andere ouders
Quotes van ouders: “Ik leerde dat mijn moedertaal belangrijk is voor mijn kind” “ echt interessant, het onderwijssysteem is helemaal anders dan bij ons” “We moeten scholen zoeken waar we ons goed bij voelen” “Ik leerde dat zelfstandigheid stimuleren, zoals jasje aan doen, belangrijk is” “ ik weet nu hoe de aanmelding gebeurt ; dat we als ouder maar deels een schoolkeuze hebben” “Ik besef nu hoeveel info ik vorig jaar gemist heb” “ …dat het belangrijk is om te vertellen wat we samen doen, vb tijdens het wassen….” Ouders waren opgelucht te horen dat bij de meeste ouders potjestraining niet vlot verloopt