Algemene Muziekleer Hoofdstuk 10 Melodische Relaties

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1. Spreek de woorden ritmisch uit op de muziek.
Advertisements

Grammatica hoofdstuk 2 blz 68-69
Twintigste eeuw I Impressionisme.
Basis oplieding ta karmaster STAF oktober 2013
Kunst en gevoel Uitleg van het spel: -spelen in groepjes van 5 of 6. -Iedereen krijgt 5 kaarten. -1 iemand is de verteller. Deze kiest een kaart en beschrijft.
Persoonsvorm Saskia Hoekx.
Figuur maken met coördinaten in vier kwadranten
Taal en cognitie: Optimaliteitstheorie Henriëtte de Swart.
Vibrato. Wat is vibrato Regelmatige modulatie (verandering) van de toonhoogte en luidheid Ongeveer 6 cycli per seconde.
Natuur- en Scheikunde Pulsar leerjaar 1 hoofdstuk 3
Muzische vorming Les 6 Muzisch evalueren Meerstemmigheid.
Hoofdstuk 9 Symmetrie.
4 VWO / HAVO Laagland, Module 4.
Breakdance.
DYNAMIC IDENTITY. Film taal grammatica elementen Introductie op het onderwerp SHOT SIZES – KADERS.
Letterlijk door én voor patiënten uit deze doelgroep.
Muziek in de bovenbouw Wil je in een prettige omgeving beter leren musiceren en weten hoe muziek in elkaar zit en hoe deze ontstaan is? Ben je niet bang.
Voor- en achtervoegsels
Charpentier ( ) Te Deum Geleid luisteren © Pieter Seuren.
Meervoudige Intelligentie theorie (Gardner)
Woordenschat Letterlijk en figuurlijk taalgebruik.
Complementaire zorg Les 5 Healthy Ageing.
Hoofdstuk 1 Grammatica zinsdelen
Expressionisme in de muziek
Paragraaf 1 – Krachten herkennen
Concept-contextvenster in het bèta-onderwijs
NASK – METRISCH STELSEL
Vermenigvuldigen & delen
M A R T X I W K U N E D S 2 M11 De puntspiegeling © André Snijers.
M7 2 Verschuivingen herkennen en tekenen M A R T X I © André Snijers W
M9 2 Draaiingen herkennen en tekenen M A R T X I © André Snijers W K U
Hoofdstuk 1 Krachten Wat gaan we doen vandaag? Terugblik
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 8 Uitvoeringspraktijk
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 8 Uitvoeringspraktijk
Volkslied en Kunstlied
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 1 Ritme
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 6 Dynamiek
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 13 Concerterende Structuren
Parallelle beweging De toonhoogtes van twee of meer stemmen bewegen zich in dezelfde richting.
M4 2 Spiegelingen herkennen en tekenen M A R T X I © André Snijers W K
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 4 Toonhoogte
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 8 Uitvoeringspraktijk
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 11 Dansen
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 11 Dansen
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 6 Dynamiek
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 17 Vorm
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 17 Vorm
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 5 Toonsoort
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 1 Ritme
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 6 Dynamiek
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 4 Toonhoogte
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 7 Samenklank
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 12 Variatie
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 7 Samenklank
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 10 Melodische Relaties
Hoofdstuk 5- les 2 Toonhoogte.
Parallelle beweging De toonhoogtes van twee of meer stemmen bewegen zich in dezelfde richting.
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 10 Melodische Relaties
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 5 Toonsoort
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 13 Concerterende Structuren
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 7 Samenklank
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 3 Tempo
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 12 Variatie
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 12 Variatie
Hoofdstuk 17. Polyfone Structuren
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 3 Tempo
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 2 Maat
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 4 Toonhoogte
Ouderbijeenkomst Thema Mensen.
Vermenigvuldigen & delen
Transcript van de presentatie:

Algemene Muziekleer Hoofdstuk 10 Melodische Relaties

Thema In de muziek is een thema een herkenbare muzikale zin of frase die als uitgangspunt dient voor de verdere muzikale compositie. Het thema kan letterlijk worden herhaald, maar ook in tegenbeweging, of gespiegeld. Ook worden variaties in de lengte van de noten gebruikt. Een thema kan een motief in zich herbergen.

Motief Muzikaal gegeven. Kan melodisch, harmonisch of ritmisch zijn (of elke mogelijke combinatie van die drie). Kleinste bouwsteen van een compositie.

Sequens Sequens is afgeleid van het Latijnse “sequentia” Letterlijk vertaald betekent dit “reeks” In de muziekleer is een sequens een motief dat achtereenvolgens op verschillende toonhoogten wordt herhaald. Sequensen zijn overal in de westerse muziek terug te vinden maar komen vooral voor in Barokmuziek.

Hoofdstuk 10: Melodische Relaties Luistervaardigheid en voorstellingsvermogen Herkennen en benoemen van: Melodische figuren Melodische relaties Melodische veranderingen

begrippen die bij dit item van de stofomschrijving horen   Break Motief. Ostinato riff. Sequens Thema. Voor –en nazin