Wijkbeheer.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 3 WORX voor aannemers.
Advertisements

Hoe ontstond dit initiatief ?
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
De Buitenkans 15 juni De Buitenkans “ Van droom naar werkelijkheid”
Bouwen in eigen beheer Brug naar betaalbare woningen in leefbare wijken en dorpen.
H1 wikken en wegen Paragraaf 1+2.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Een startersgids voor innovatie
Presentatie Rolwisseling waterschap in relatie tot de positionering van de vergunningverlening Werkgroep C Professionalisering vergunningverlening 2006.
Klantgericht werken, Kanalen in balans
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
Van doelen naar reflectie
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
1 Selfservice binnen een grote organisatie Leerpunten / terugblik Harold van der Hoeven Projectleider TPG Post
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Begeleidingsplannen GGZ
Jongeren Preventie Team
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Even voorstellen 250 medewerkers, 4 vestigingen
Presentatie Woonservicepunt (WSP)
Visie & Strategie.
Niet met goede bedoelingen alleen… 17 april 2008 Jolanda Luijten.
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Omgevingsvergunning: betere dienstverlening door integratie en digitalisering vergunningsverlening? Durven met dienstverlening 15 oktober 2015 Ranja Van.
Spreker(s) dag maand jaar Evaluatiebijeenkomst Medicatiebeoordeling in het verpleeghuis.
Keuzemodule Groen Ondernemen Coen van Wetering
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
1 Richting nieuwe Woonvisie Den Helder Raadscommissie S&B 23 november 2015.
De nieuwe studente krijgen in hun opleiding te maken met keuzedelen. Hoe ziet het keuzeproces van de student eruit? Wat zijn belangrijke momenten in het.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
KLANTWAARDERING Gabrielle Luhrman 21 maart 2016.
Vrijwilligerswerk. Proces Team samenstellen Verantwoordelijkheden – Contact opnemen met personen die zijn aanbevolen als geschikte leider – Opvolgen.
EEN PROJECT PLANNEN, VERKOPEN EN UITVOEREN Commissie voor vrijwilligerswerk.
Verhuisadviseur / Wooncoach Senioren
Mondzorg - persoonsgericht
Keuzes maken.
Training Energiecoaches Nijkerk
Anders kijken, anders doen
ViaVia Info-presentatie
Hartelijk welkom, we starten om 14u
De toekomst van internationalisering: een afstemming tussen visies
Teambarometer.
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Commissie voor vrijwilligerswerk
Nee Zeggen!.
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
8 TIPS & TRICKS VERBETEREN IMPLEMENTATIE TZB
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Lokaal loket kinderopvang
Duurzame inzetbaarheid
Persoonlijk Leiderschap
Communicatie CAR Tonté Chow – Dienst Communicatie Voorstelling:
‘t Sasse Hofje co-Housing project ‘t Sasse Hofje
Innovatie in Juridische Dienstverlening
Met onze klant op reis Tussenstation: een visie in 4 maanden.
Methoden om te werken aan continue verbetering
Lokaal loket kinderopvang
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Op welke laag werk je?.
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Training Critical Friend
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
Ontwikkeling Middenzone Gezondheidspark
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
Voorbeeld presentatie
Transcript van de presentatie:

Wijkbeheer

Hoe kunnen we het contactmoment verbeteren?

De klantreis Wat is een klantreis? Een klantreis is de route die de klant aflegt om tot een bepaald product te kopen of een bepaalde dienst af te nemen. De klantreis is langer dan je denkt! Waarom is een klantreis nuttig voor jouw organisatie? In de klantreis wordt in beeld de emotie van de klant weergegeven. Wat ervaart de klant, bewust en onbewust. De klantbeleving! Deze reis geeft je een perfect inzicht in jouw dienstverlening, waar de dienstverlening voldoet aan de behoeften van de klant en waar kun je verbeteren. Als voorbeeld een echte reis, het boeken van een vliegreis. Die begint al bij het orienteren. Dus voordat er al echt contact met jouw organisatie is.

Hoe zijn we gestart met de klantreis bij Emmelhage? We bepalen eerst het doel van de klantreis. Wat willen we bereiken? 2. We werken in een multidisciplinair team en werken samen in een inspirerende omgeving 3. We stellen een duidelijke scope vast Bepaal het proces dat je wilt verbeteren Stel vast wie je klant (persona) is En bepaal waar de klantreis begint en waar hij eindigt. 1.De klantreis kan meerdere doelstellingen hebben a. bewustwording van je eigen medewerkers maar ook betrokkenen zowel in als extern b. inzicht in klantgerichtheid/klantbeleving c. procesverbeteringen Op basis van de doelstelling kiest je ervoor om van te voren: klantfeedback te verzamelen (middels klantonderzoek/enquete, klantinterviews of klantenpanels Data te verzamelen

En dan…..maken we de reis van de nieuwe inwoner van Emmelhage…. We leven ons in de klant! We stellen gezamenlijk de klantreis op: We stellen de stappen die de klant onderneemt om de dienst af te nemen vast. (episodes) We benoemen de kanalen die de klant gebruikt om contact met de organisatie te hebben. (kanalen) We stellen de momenten vast wanneer de klant contact heeft met de gemeente (touchpoints) en benoemen de betrokken afdeling We bepalen het meest voorkomende scenario (80/20-regel) We benoemen de momenten van de waarheid (welke contactmomenten zijn belangrijk voor de klant, hier ligt een afbreukrisico) We voegen de emotie van de klant toe (emotie) We vullen de klantreis aan met data (indien nodig) We bepalen gezamenlijk de verbeterpunten We stellen de oplossingen vast We implementeren de verbetervoorstellen Voorbeeld vliegreis met groep doorlopen: Scope:het boeken van een vliegreis Persona: …. Klantreis/episodes: Orienteren Vliegreis boeken Betalen Op en naar vliegveld Vlucht Thuiskomst

Klantreis: ik koop een huis in fase 2 Emmelhage 0. Planvorming 1. Oriëntatie 2. Koop 3. Start bouw 4. Oplevering 5. Samenleven Persona: Fam. Harmen Jong gezin 2-verdieners/”Yuppen” Hoge verwachting Mondig Netjes/structuur Individueel Betrokken t.a.v. eigen woning Sociaal minder betrokken Nadruk ligt op kinderen en werk Kundig door kennis of door google “Nee” is geen antwoord Alles op presenteerblaadje Wensen duidelijke communicatie Groot beschikbaar voor bewoning. RO maakt bestemmingsplan. Gaat met projectontwikkelaar in zee voor woningbouw. Maakt afspraken met makelaars voor de verkoop van de kavels en de woningen. Fam. Harmen is op zoek naar een nieuw huis en maken keuze voor nieuwbouwproject. Zij struinen internet af voor nieuwbouwprojecten in Emmeloord en maken een afspraak bij de makelaar om opties te bekijken. 1. Fam. Harmen maakt keuze voor projectbouw. Zij kopen een huis bij de ontwikkelaar. 2. Fam. Kiest voor particuliere bouw. Ze nemen een optie. Zorgen voor een plan en bouwver-gunning en kopen kavel. Fam. Harmen is druk bezig met keuzes te maken voor de inrichting van de woning en de tuin. Ze volgen de bouw op de voet. En gaan regelmatig met familieleden kijken op de bouw. Ervaren soms wat stress t.a.v. de hektiek op de bouw. Wat een feest! De woning wordt opgeleverd. Ze gaan er wonen. Even de adreswijziging aan alle instanties doorgeven. He, wat is de straat nog rommelig, de hoogwerker staat er nog, er ligt overal vuilnis…. Wie regelt dat? Fam. Harmen woont er nu een paar maanden. Maar de wijk oogt niet zoals op het plaatjes is aangegeven. De vuilnisbakken blijven dagen staan. Mevr. De Vries heeft hulp nodig, wie zorgt er voor haar? Gemeente Klant Gemeente Ontwikkelaar Makelaar Klant Gemeente Bouwbedrijf Ontwikkelaar Makelaar /Notaris Klant Bouwbedrijf Ontwikkelaar Klant Gemeente Klant Bouwbedrijf Ontwikkelaar Klantissues -verwachtingen Hoge verwachtingen t.a.v. inrichting project adhv brochures Brochures worden gezien als de waarheid Ontwikkelaar wekt verwachtingen Irritatie t.a.v. traagheid en onduidelijkheid vergunningen Er ontstaan vragen En irritaties Woonomgeving voldoet niet aan het plaatje De eerste MOR meldingen Sociale meldingen Legenda Blij Neutraal Verbaasd Boos/verdrietig lBoos Neutraal Blij Klantreis ism WB,IB en IGW April 2018. Chintia van Unen