#MeToo Van (sociaal) wenselijk gedrag naar de dagelijkse realiteit.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
Advertisements

Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
OM EVEN OVER NA TE DENKEN.
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Herstellen & Versterken van Gezond Functioneren
Ruimtevaartquiz De Maan De.
Beweging en gezonde voeding voor kinderen
Active ageing.
Tijd is tijdloos.
Wat willen we vandaag doen?
Vreemd. Theo, een nog vitale al wat op leeftijd gekomen heer loopt een stukje over het naaktstrand. Een vrouw spreekt hem aan. Mijnheer, mag ik U een wat.
Docentendag Intelligente Systemen dr.ir. Michael Franssen Faculteit Wiskunde & Informatica Software Engineering & Technology.
Als je drank verbiedt, doen ze het juist stiekem
Jezelf kort voorstellen.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Onze Prokkel Presentatie
Oud zijn, of zich oud voelen !!!.
Tatiana Constandse John Ouderling.
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Van missie naar markt De drie belangrijkste vragen voor succes.
Iedereen gebruikt social media.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Social work: Het verschil dat jij maakt.
Drie sociaal ondernemers die geloven in samenwerken
Welkom bij Een verslaving in huis Steunpunt Mantelzorg Elst
Psychologieles 2 Conceptie, baby, peuter Informatie  bronnenbundel.
LEVENDE OCEANEN Oceanen zijn het prachtige leefgebied van duizenden bijzondere diersoorten. Ook hebben de oceanen een grote rol bij het regelen van het.
Jongeren & geld. Zakgeld Hoeveel zakgeld krijgen jongeren? leeftijdzakgeld (per maand) 12€ 19 13€ 23 14€ 25 15€ 30 16€ 31 17€ 36.
Wat reist er met je mee !? Over reflecteren op jouw professionele identiteit.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Respijtzorg werkconferentie ‘...respijt op maat Drenthe’ 15 april 2015 B. Bijl.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Jumbo elke dag beter Dennis Altenburg & Danny Vallinga.
Lezing Verdubbel Je Sales in 2013 Port4Growth en drs. Maurits Horbach Van Sandler Training.
Samenwerken Werken in teams. Team In welke teams zit jij? In welke teams zit jij?
Healthwise/UMCG voorjaarssymposium
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Welkom in “de Bovenkamer”
ZESC – Situationeel leiderschap
Hoe Talent herkennen? TALENT TALENT TALENT Waar je echt niet goed in bent? Je stelt activiteiten uit…. Over een grote hobbel…. Dialogen in.
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
OF DOE JE EN VOEL JE WAT JE BENT?
Blok 4 Het milieu en ik Deelvraag:
Beweging....
Schattebout. Schattebout Er is meer tussen hemel en aarde! Ècht wel! Eindeloos bewustzijn bij God. Zo heet dit schilderij. Dat is net zoiets als eeuwig.
Maatschappelijke zorg 2
Wanneer het niet loopt zoals je wenst.
Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het.
Workshop ‘netwerken, samenwerken, delen en verbinden in de praktijk’
© UNIEK IN DE KLAS.
Nee Zeggen!.
Voorlichting, advies en instructie
Studie vaardigheden Thema 3: Jouw brein.
Big Data.
Big Data.
Werkbarometer 2018: Gender & Diversiteit
Werkbarometer 2018: Gender & Diversiteit
What matters to you 2018 Betere zorg begint met een goed gesprek
Blok 4 Het milieu en ik Deelvraag:
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Meer op eigen benen in een etnisch diverse stad
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
Mijn lief zegt….
Appverbod Mediabegrip week
Betalen met je smartphone
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Eigenaarschap.
Vriendschap voor het leven
Transcript van de presentatie:

#MeToo Van (sociaal) wenselijk gedrag naar de dagelijkse realiteit. Reint Jan Renes

Centrale vraag ‘Hoe kunnen we preventie van seksueel geweld effectiever maken?’

Assertions of confidence Counter arguing (‘Ah joh, één glas kan geen kwaad’) Attitude bolstering (‘Ach man, ik drink al jaren iedere dag een glaasje, nergens last van’) Social validation (‘Mijn moeder dronk ook iedere dag een glaasje, is 90 geworden …’) Assertions of confidence (‘Al dat gezeur over wat we wel en niet mogen, het doet me niks’) Selective exposure (‘Ik las vorig jaar nog een artikel dat 1 glas juist gezond is!’) Negative affect (‘Rot toch op met je gezeur, straks mogen we helemaal niks meer’) Source derogation (‘Die wetenschappers bedenken ieder jaar iets nieuws’)

Reactance in het #MeToo debat Counter arguing (‘Tuurlijk verkrachting is niet goed, maar een beetje flirten is toch geen misdaad?’) Attitude bolstering (‘What doesn’t kill you makes you stronger’) Social validation (‘Zelfs mijn moeder vindt het een hoop gedoe om niks’) Assertions of confidence (‘Al dat preutse gezeur over wat we wel en niet mogen, het doet me niks’) Selective exposure (‘Las pas nog een pleidooi van een bekende actrice dat onze ‘seksuele vrijheid’ wordt bedreigd’) Negative affect (‘Rot toch op met je #MeToo, straks mogen we helemaal niks meer’) Source derogation (‘bakfietsmoedergekrakeel’)

Wij en #MeToo

Van #MeToo naar #Ido Weten en Vinden = Doen

Wie heeft er sinds wij zijn begonnen nog niet op zijn telefoon gekeken? Hoe vaak pak jij je smartphone op? Soms kijk je bewust, veel vaker kijk je ongemerkt. Verlaat jij het huis zonder je telefoon? Verlaat jij het huis zonder je smartphone en de oplader van je smartphone? Hoeveel tijd neemt jouw telefoon eigenlijk van je dag in beslag? Het Britse onderzoeksbureau Tecmark besloot onderzoek te doen onder 2000 Britse smartphone gebruikers en de resultaten zijn verbluffend

Weten & Vinden Gewoontes & Impulsen Wie heeft er sinds wij zijn begonnen nog niet op zijn telefoon gekeken? Hoe vaak pak jij je smartphone op? Soms kijk je bewust, veel vaker kijk je ongemerkt. Verlaat jij het huis zonder je telefoon? Verlaat jij het huis zonder je smartphone en de oplader van je smartphone? Hoeveel tijd neemt jouw telefoon eigenlijk van je dag in beslag? Het Britse onderzoeksbureau Tecmark besloot onderzoek te doen onder 2000 Britse smartphone gebruikers en de resultaten zijn verbluffend Gewoontes & Impulsen

Wie heeft er sinds wij zijn begonnen nog niet op zijn telefoon gekeken? Wie vindt eigenlijk dat hij of zij minder met de telefoon bezig zou moeten zijn? Wel eens geprobeerd? Hoe vaak pak jij je smartphone op? Soms kijk je bewust, veel vaker kijk je ongemerkt. Verlaat jij het huis zonder je telefoon? Verlaat jij het huis zonder je smartphone en de oplader van je smartphone?

Weten & Vinden Zien & Beseffen Wie heeft er sinds wij zijn begonnen nog niet op zijn telefoon gekeken? Wie vindt eigenlijk dat hij of zij minder met de telefoon bezig zou moeten zijn? Wel eens geprobeerd? Hoe vaak pak jij je smartphone op? Soms kijk je bewust, veel vaker kijk je ongemerkt. Verlaat jij het huis zonder je telefoon? Verlaat jij het huis zonder je smartphone en de oplader van je smartphone? Zien & Beseffen

Systeem 2 Weten en Vinden Systeem 1 Gewoontes en Impulsen

Beperkt rationeel

Zelfs als je het zelf ziet en beseft (en ook echt wil) …

‘Selfdeception’ Het besef Willen We plannen De realiteit PRESENT BIAS: Nu > toekomst voordelen in het heden > voordelen in de toekomst. (toegeven aan verleiding) nadelen in het heden > nadelen in de toekomst. (uitstellen) De realiteit

05/04/2019 Weten Willen Doen

‘De campagne heeft als doel de bewustwording rondom discriminatie en de meldingsbereidheid te vergroten.’

#Ihave Willen Doen

Beperken van de reclame (++) Schenktrainingen (+) Warning labels (0/+) Accijnsverhoging (+++); Beperken beschikbaarheid van de verkoop (+++); Verhogen leeftijdsgrenzen in combinatie met strikte handhaving (+++); Random verkeerscontroles (+++); Screening in combinatie met kortdurende interventies (+++) Beperken van de reclame (++) Schenktrainingen (+) Warning labels (0/+) Voorlichting en educatie (0) Bron: Anderson & Baumberg (2006). Alcohol in Europe WILLEN EN KUNNEN GEWOONTES EN IMPULSEN WETEN EN VINDEN

Voor #Ido is het belangrijk verbinding te maken met systeem 1 En ondersteun het gewenste gedrag met elementen van systeem 2

?

Weten & Vinden Gewoontes & Impulsen We hebben natuurlijke neigingen, gewoontes en impulsen Fluiten is rennen We doen wat anderen doen We willen graag aardig zijn Weten & Vinden Gewoontes & Impulsen

Fluiten = (ook echt) sluiten!

Micro-momenten van frictie

Weten Willen Doen Centrale vraag ‘Hoe kunnen we preventie van seksueel geweld effectiever maken?’ Weten Willen Doen

Dus hoe? Steun bieden Reactance Oude gewoontes uitdoven. Nieuwe gewoontes inslijten. Belang versterken! Steun bieden Motivatie neemt af en het blijkt ook best lastig te zijn om het helemaal alleen te doen. Oude gewoontes en impulsen komen terug… Via zien en beseffen mensen wakker schudden en weten en vinden het belang weer versterken. Reactance Intrinsieke motivatie. Keuzearchitectuur. Handelings-perspectieven. Wakker schudden!

(in de dagelijkse realiteit) CREËER FRICTIE (in de dagelijkse realiteit)

#MeToo Van (sociaal) wenselijk gedrag naar de dagelijkse realiteit #Ido Reint Jan Renes