Betere verbindingen met onderzoek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Conclusies vragenlijstresultaten Over de kloof tussen onderwijsonderzoek en onderwijspraktijk 1.respondenten onderschrijven gemiddeld genomen de kritiek.
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Workshop Handelingsgericht werken
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
Titel, Onderwijsraad, februari Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012 Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen Toelichting.
“Jongens, vandaag krijgen we les van een professional!” Wetenschappelijk onderzoek op een middelbare school Amber Walraven.
Valorisatie Leonie van Drooge | 1 13 December 2012.
Wat kun je er (niet) mee binnen het onderwijs?
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Professionaliseren van leerkrachten Reflectieve methodiek Januari 2014
Studielandschap Tilburg PenA Sebastiaan van der Wal 09 november 2006.
Becoming a Teacher Educator: De inductie van beginnende lerarenopleiders Marcel van der Klink, CELSTEC, Open University of the Netherlands
LPC R&D-aanpak in ontwikkeling Anje Ros, KPC Groep Martin van Reeuwijk, APS Gert Kamphof, CPS Lessen uit onderzoek, Tussen onderzoek en praktijk.
Standaarden voor onderzoek Fontys Pabo’s
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Trainingsproject voor burgers met kwetsbaarheid. Samenwerking.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Schoolmodellen LOB Marieke Baijens 29 september 2014.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Informatiebijeenkomst 27 juni Promotiebeurs voor Leraren.
Kennismarkt OCW Connecting worlds: Samenwerking tussen onderzoek en onderwijs Linda Sontag (NRO) Annemarijke Jolmers (NRO) Rosanne Zwart (UU) Jordi Vermeulen.
Succesvolle samenwerking VO en jeugdzorg in Gooi en Eemland
Aan de slag met waarderend vernieuwen
De noodzaak van kenniscoproductie Edwin Horlings 2 juni 2014.
MEE maakt meedoen mogelijk
Rollen van gemeenten op het gebied van gezondheid en zorg PH-Forumdebat 25 januari 2005.
Congres congresnaam Naam medewerk(st)er Functie medewerk(st)er KENNIS VAN ONDERWIJS advies Ontwikkeling en benutting.
Economisch en Maatschappelijk toegevoegde waarde van gezondheid(szorg) en welzijn. Kick off bijeenkomst Professionele Leergemeenschap, 2 september 2015.
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
1 Sociologie en Diversiteit werkcollege 1 Corstin Dieterich
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Praktische aspecten van samenwerking Marlies van de Meent, NWO-Geesteswetenschappen KWALITEIT VAN.
Indicatoren voor praktijkgericht onderzoek Marcel de Haas 6 oktober 2011.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Actuele ontwikkelingen in het bètaonderwijs in de opleiding, ondersteund door SLO? Maarten Pieters.
Tutorschap Taal Joke van Balen. Agenda Kennismaking Algemeen tutorschap Pilot Leeuwarden Opdracht Presentatie groepsresultaat Afsluiting.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Bijeenkomst 4.  Toepassen van Directe Instructie in een deelles.  Toepassen van het ABCD-model in het logboek.  Digitale interactie in de praktijk.
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Project Interculturele Palliatieve Zorg
De driehoeksverhouding
Samen Opleiden met het ICLON en SEC
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Begeleiden van Praktijkonderzoek
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Inkoopcoöperatie.
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
VO PO VSO PRO MBO Ouders Professionals Leerlingen Opgeleid tot mediacoach, 3 collega’s, Begon met vraag politie: Sexting in het VO. Doel Lelystad.
Onderzoek door en voor LVO Een nieuw aanbod Joris Ghysels TIER.
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Het discussiespel In ons land is er steeds meer weerstand tegen de vee-industrie. Het moet anders, maar hoe? In deze discussie spelen verschillende.
Waarde(n)vol werk in uitvoering
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
Open durven staan voor verrassende uitkomsten.
Titel, Onderwijsraad, februari 2009
HBO Netwerk Ruimtelijke Adaptatie
Arline Spierenburg november 2018
Ontwikkeling, wij als EBS
Het School Ondernemerschaps(kwaliteiten)spel
voor een samenleving met veerkracht
Effectmeting Cultura en Gemeente Ede
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Betere verbindingen met onderzoek Jelle Kaldewaij en Stef Severt, NRO ResearchEd, 12 januari 2019 Nadruk op hoofdvraag: wie is waarvoor verantwoordelijk om die betere verbindingen tot stand te brengen? Incl een kort overzicht wat het NRO op dit gebied tot nu toe heeft gedaan.

Intro – belang onderwijsonderzoek

Intro Als je resultaten van wetenschappelijk onderzoek over onderwijs zoekt, waar zoek je dan?

Intro - voorstellen Wie is … Leraar? Onderzoeker? Anders? Tweespraak: Welke rol heeft onderwijsonderzoek in je werk? Hoe maak jij gebruik van onderwijsonderzoek? Tweespraak: liefst mensen uit verschillende ‘categorieën met elkaar laten praten, dus een leraar en een onderzoeker. Afhankelijk van aantal deelnemers workshop

Missie NRO Het gaat vandaag vooral over het tweede deel van de missie.

Doel 1: programmeren en financieren van onderwijsonderzoek NB bij het beoordelen van onderzoeksaanvragen vraagt het NRO van onderzoekers om (een plan voor) het actief verspreiden van de onderzoeksresultaten. Dus meer dan alleen het onderzoek uitvoeren! (mn bij praktijkgericht)

Doel 2: verbinden van praktijk, onderzoek en beleid; toepassen van onderzoeksresultaten Tweede belangrijk doel. Hoe heeft het NRO dat tot nu toe gedaan, en wie was waarvoor verantwoordelijk?

Instrumenten Projectendatabase Kennisportal Leraar24 Kennisrotonde Toegang tot wetenschappelijke literatuur Meedoen in consortium Werkplaatsen onderwijsonderzoek Bij eerste vijf genoemde instrumenten: vooral gericht op beschikbaar stellen, verspreiden van kennis. Maar het is de verantwoordelijkheid van de leraar om hier al dan niet gebruik van te maken. Verantwoordelijkheid NRO is verspreiden, faciliteren, bemiddelen. In consortia en werkplaatsen werken onderzoekers en mensen uit onderwijspraktijk nauw samen. Consortia wel vaak samengesteld op initiatief vd onderzoekers.

Vraag Wie is (wanneer) aan zet / verantwoordelijk bij het laten landen van resultaten van onderwijsonderzoek in de praktijk? Onderzoeker Leraar NRO Andere partijen (Lerarenopleidingen, onderwijsadviesbureaus, educatief uitgevers) Onderwijsraden; netwerken van docenten ‘onderzoekers moeten ervoor zorgen dat hun resultaten praktische waarde hebben’ – ‘het vertalen van onderzoeksresultaten is een apart vak, iets heel anders dan onderzoek doen’ ‘alleen leraren kunnen bepalen wat voor hen in hun klas werkt’ ‘leraren moeten een onderzoekende houding ontwikkelen’ – ‘leraren moeten direct toepasbare lesmiddelen aangereikt krijgen’ ‘onderzoekers en leraren moeten veel meer samenwerken’ ‘Het NRO moet zorgen voor goede, praktisch toepasbare vertalingen van onderwijsonderzoek’ ‘onderwijsadviesbureaus moeten zorgen voor …’, idem ‘het is een gezamenlijke verantwoordelijkheid’ (risico: niemand neemt het voortouw)

Stellingen leraren 1. Leraren moeten een onderzoekende houding hebben of ontwikkelen, om zo zelf op zoek te kunnen gaan naar de informatie / kennis die zij nodig hebben. 2. Leraren zijn geen onderzoekers. Ze hebben vooral behoefte aan direct toepasbare lesideeën (gestoeld op kennis uit onderzoek); anderen moeten die aanreiken.

Stellingen onderzoekers 1. Onderzoekers moeten zorgen dat de resultaten van hun onderzoek vertaald worden naar / toepasbaar zijn in de praktijk (valorisatie) 2. Schoenmaker blijf bij je leest: onderzoekers moeten gewoon onderzoek doen. Ze zijn niet opgeleid voor het maken van toepasbare kennisproducten; dat moeten anderen doen.

Dank voor jullie aandacht! Jelle Kaldewaij j.kaldewaij@nwo.nl Stef Severt s.severt@nwo.nl 070- 349 44 24