Veranderperspectieven en -strategieën

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gezamenlijk vorm geven aan goede veiligheid in de praktijk
Advertisements

7 veranderingslessen Verandering creëert ongemak
Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders
Leiderschap bij verandering
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
….een korte presentatie
Alumni-event Dinsdag 17 september 2013
Doorleefd en bezield. Onderwijsprofiel, een werkdocument
basisstrategieën van implementeren (1) bron: Pendlebury
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
Hoe ik verander Shirine Moerkerken
Hogescholen in Dialoog
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Toegepaste scenario, wat te doen TAIDA Tracking Analysing Imaging Deciding Acting De controle handelingen voor het schrijven van een goed scenario.
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
#MT1412 Management Tomorrow. #MT1412 Frank Robben.
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
Iedereen coach naar Jef Clement.
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
Inleiding In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, mijn buik doet pijn! Kinderen met buikpijn helpen.’ Alle besproken.
Een theoretische verkenning
Hoofdaannamen van Appreciative Inquiry
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Hoe brei een team?.
CanDo Coaching.
VERANDEREN? BLIJF VOORAL JEZELF!.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Begeleiden Informatiseringsprocessen
C. Molmans SOD-Opleidingen
Aanvaarding en tolerantie
Denken over veranderen in vijf kleuren Dr. Léon de Caluwé
Mentale begeleiding Theoretische inleiding Zelfvertrouwen
Plancyclus, les 2 Actualiteit
VERANDEREN EN VERANDERMANAGAMENT Week 6 Organisatie en beheer.
Maak je persoonlijke veranderverhaal
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 3.
Coachen op competentie-ontwikkeling
Nintes Jan Willem Weck directeur-generaal voor de Algemene Bestuursdienst.
Middel Management Martin Doolaard Praat mee via #seminarISBW.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Organisatieverandering en - ontwikkeling GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK 13 1.
Nadja Jungmann Adviseur en lector Schulden & Incasso De kracht van de samenleving en hoe daar op kan worden aangesloten.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
MEDEWERKERSDAG YEK WEGWIJZERKAMPEN 28 MEI 2016 ANNELIES VAN PELT Tieners en hun verhalen.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
PE Adviesvaardigheden Gevorderden
HELP! Beren op de omgevingsweg
Communicatie 7e les.
De toekomst van internationalisering: een afstemming tussen visies
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Direct les 7 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Start Aandacht voor levensvragen en liefdevolle zorg in uw organisatie
Loopbaan en burgerschap les 2
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Interventie onderzoek kijken naar eigen onderzoek
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Loopbaan en burgerschap les 3
De juiste laag Legt de verantwoordelijkheid (nog meer) bij de coachee
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Training Critical Friend
Reflecteren op ambities en kwaliteiten
Denken en doen.
Middel Management Martin Doolaard Praat mee via #seminarISBW.
Transcript van de presentatie:

Veranderperspectieven en -strategieën College A&V

Stabiliteit en verandering in organisaties Betekenis- gevingsproces Stabiliteit Verandering

De spanning tussen verandering en organisatie

Discrepanties die veranderen lastig maken Discrepantie managementsturing en organisatie als gemeenschap wie bedenkt de verandering? wie moet het probleem oplossen of naar het nieuwe ideaal gaan werken? Discrepantie tussen ideeënwereld van verandering en de handelingspraktijk: ‘Je moet er niet aan denken dat medewerkers gaan doen wat managers opschrijven’… Discrepantie tussen veranderkenmerken en dynamiek in organisatie: het moet snel en in korte tijd het beslaat maar een deel van werk/organisatie de volgende verandering komt er al weer aan als de manager gescoord heeft, gaat ‘ie weer

Wat je deed, werkt(e) toch? Gewoonten en ingesleten patronen zijn resultaat van succesvol gedrag Gewoonten en ingesleten patronen zijn niet meer bewust Veranderen vraagt: bewustwording loslaten van wat succesvol was op zoek naar nieuw succesvol gedrag Het verschil tussen weerstand en taaiheid: Taaiheid komt voort uit ongemak, onvermogen, onbekendheid met hoe het anders moet Weerstand is verzet tegen de verandering Loopt altijd door elkaar, maar taaiheid vraagt andere aandacht dan weerstand

Veranderplannen: Je snapt ze, maar je begrijpt ze nog niet … Een plan kun je snappen: cognitief niet geankerd in de praktijk Een plan kun je nog niet begrijpen: je weet nog niet wat het betekent voor wat je dagelijks doet je weet nog niet wat, als je het anders doet, werkt Een plan kun je nog niet anders ‘doen’: verschil tussen denken en doen anders doen vraagt aanleren en afleren Als je een verandering wilt laten werken, dan moet je de brug slaan tussen de abstracte ideeënwereld en de praktijk: Meer dan draagvlak creeren en mensen betrekken bij verandering! Uitproberen, aanleren, oefenen, inslijten

Taaiheid Veranderinterventie Handelen van mensen Handelen van mensen Robuustheid Robuustheid

Pyschologische mechanismen die niet helpen Ons onvermogen om neutraal te kijken: We zien patronen, ook als ze er niet zijn We gaan uit van wat we weten Onze neiging om opvattingen niet meer te onderzoeken maar te verdedigen: defensive reasoning Ons onvermogen om te leren: Het verschil tussen praat en daad Leerangst en overlevingsangst

D323 M3D3D3L1NG L44T J3 213N T0T W3LK3 GR0T3 PR35T4T135 0N23 H3R53N5N 1N 5T44T 21JN.  1N H3T 83G1N W45 H3T 23K3R N0G M031L1JK D323 T3K5T T3 L323N,  M44R NU K4N J3 H3T W44R5CH1JNL1JK 4L W4T 5N3LL3R L323N 20ND3R J3 3CHT 1N T3 5P4NN3N.  D4T K0MT D00R H3T 3N0RM3 L33RV3RM0G3N V4N 0N23 H3R53N5. KN4P H3? 

Beter één vogel in de de hand dan tien in de lucht

De wereld sluit zich Je raakt eraan gewend Je ziet signalen niet meer die je zou moeten zien Je positie belemmert je bevattingsvermogen en creativiteit om situaties te duiden Je raakt ingesponnen

Geslotenheid van betekenissen Betekenissen staan niet meer open voor verandering Sociale en politieke structuren zijn vast en worden zelfreferend in plaats van open en veranderbaar Nieuwe betekenissen raken niet verankerd en staan steeds ter discussie

Vastzittende betekenissen Mensen hebben de neiging om: Hun eigen mentale model als de werkelijkheid te beschouwen ´Blind´ te zijn voor informatie die hun werkelijkheid niet bevestigd Gefixeerd te raken in hun beelden en handelen Slechts kleine stukjes van een complex geheel te overzien Te handelen naar de rol die ze van het systeem toebedeeld krijgen

Leerangst en overlevingsangst Leren is helemaal niet leuk Leren is angstig: Onzekerheid over of je het kunt Angst om iets vertrouwds kwijt te raken Rationele argumenten helpen niet dit te overwinnen Overlevingsangst: Angst om het niet te redden als je niet veranderd Wat moet je doen? Maak leerangst klein: fouten maken mag, oefenen mag, het hoeft niet in een keer goed Houdt overlevingsangst realistisch: urgentie oppompen heeft geen een zin, maar noodzaak moet wel duidelijk zijn Schein

Weerstand Druk en tegendruk Wat is erger? Negeren Protest Weerstand is iets van de relatie, niet van de ander: Jij wilt iets van de ander dat niet goed lukt Je hebt er beiden last van Het voelt als ‘tegen’ jou of de verandering Het is energie

Strategieën Erkennen Verkennen Herkennen Er doorheen Er op af Er omheen

REDENERING VOOR VERANDEREN WAARTOE? Doel Richting Verlangen Toekomst Ambities WAT? Veranderagenda Aanpassingen in de organisatie HOE? Veranderstrategie Tijdpad, fasering, interventies WIE? Eigenaarschap Rolverdeling Betrokkenheid WAAROM? Achtergrond Noodzaak Kans Heden ------------ Verleden beleving INHOUD PROCES PERSOON MUMC

Veranderstrategieën: geplande verandering Lewin unfreeze – change – freeze Chin, Bennis, Benne machts-dwang, empirisch-rationeel, normatief-educatief Cummings&Worley Lewin, Action research, positivistisch model De Caluwé en Vermaak vijf kleuren = brillen op verandering Ontwikkelingen in: Soort aanpak: van expert  ontwikkelend  zelfsturend Inhoud: van structuur  individuele vaardigheden  proces Verschil in: organisatiekundige aspecten veranderkundige aspecten

Organizational development Human process interventies: Communicatie Probleemoplossing Besluitvorming Interactie leidinggeven Technologische/structuur interventies: Taakverdeling Coordinatiemechanismen Productieprocessen Vormgeving werkprocessen Strategiesche interventies: Hoe concurrentievoordeel behalen Hoe aanpassen aan de omgeving Organisatiewaarden Human resource interventies: Hoe competentie mensen aan te trekken Hoe doelen te stellen en mensen te belonen Hoe loopbanen vorm te geven Cummings en Worley

Interventiediepte en verandering Structuurinterventie Reorganisatie Werkprocessen BPR, sociotechniek Visie, strategie en Strategieontwikkeling bedrijfsvoering Future search Match individu en Competentiemanagement organisatie MBO Sociale interactie Groepsprocessen Persoonlijke dynamieken Lerende organisatie Identiteit, zelf Coaching Diepte Harrison

Effectief adviseren Entree en contractering: Diagnose en onderzoek: Rol adviseur: handlanger, expert, gelijkwaardig Begrijp je het vraagstuk en draag je echt bij Diagnose en onderzoek: Weet je met je bevindingen echt overtuigend te zijn Kloppen jouw diagnose en de werkelijkheid van alle dag? Planning en implementatie Juiste interventies kiezen Beïnvloedingsstijl in lijn met wat er situationeel nodig is