NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wil jij ‘je ongekende vermogens’ leren kennen?
Advertisements

De toolkit van NLP:Neuro Linguïstisch Programmeren
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
Feedback probleemanalyse. Jullie kijken vooral met de bril van 'overlast’ naar het vraagstuk. "dat kan toch de enige reden zijn voor de HvA om een cadeau.
Leren over de grenzen ”You must be the change you wish to see in the world” Mahatma Gandhi Ervaringen uit Kigoma, Tanzania.
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Oplossingsgericht coachen
Ben ik de enige? Een op de zes Nederlanders last heeft van somberheid, angst of andere klachten personen krijgen een depressie jaarlijks 1,1 miljoen.
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
“No problem can be solved from the same level of consciousness that created it. We must learn to see the world anew.” Albert Einstein.
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Welke keuze maak jij voor jezelf?
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
CanDo Coaching.
Mindfulness.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Volksuniversiteit Zwolle, 11 November 2014
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Vervolgcursus Je ongekende vermogens nog beter ontwikkelen’
Volksuniversiteit Zwolle, 5 Januari 2015
Volksuniversiteit Zwolle
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar e avond.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Talent in Ontwikkeling
In raden of commissies van een kerkelijke gemeente, als er conflicten dreigen.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Basiscursus ´Je ongekende vermogens’
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Bouw aan je veerkracht.
Talent in Ontwikkeling
Reflecteren even pas op de plaats
Verlies & Rouw September les 3 Mirjam Enderle.
LOB Waar ben je trots op?.
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Vakmanschap voor jongeren in het sociale domein
© UNIEK IN DE KLAS.
Studie vaardigheden Thema 3: Jouw brein.
NLP-vervolgcursus “Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
NLP-vervolgcursus “Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
Volksuniversiteit Zwolle
Volksuniversiteit Zwolle
“Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
Volksuniversiteit Zwolle
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Communicatie 7e les.
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
Loopbaan en burgerschap les 3
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
bij de NLP-workshop “Vind je missie”
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
KUN JE BOOSHEID ALTIJD ZIEN?
Zichtbaarheid Creëren
Reflecteren op ambities en kwaliteiten
Eigenaarschap.
Images avec sagesse Ppsx-meta.
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens” Respect voor het model van de wereld van de ander en dat van mijzelf Welkom! NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens” Volksuniversiteit Zwolle Week 5

Zonnestraaltjes In tweetallen, 2 minuten elk, de één luistert ander praat. Focus op een recente gebeurtenis waarin je energie, blijheid of geluk voelde. Deel in de hele groep de titel van jouw ervaring en laat je gevoelens op je gezicht zien

Open Frame Vragen Gebeurtenissen Korte verhalen Deel een echte levenservaring om na te denken vanuit NLP Doel: toepassen van NLP in jouw eigen werkelijkheid.

Oefening met de Neurologische Niveaus Missie Hoe is jouw situatie als het probleem is opgelost op niveau: Identiteit Overtuigingen, Waarden Vaardigheden Alsof het Probleem is opgelost Gedrag Probleem Omgeving Start

onbewust bewust Oefening: Neurologische Niveaus Probleem opgelost, Situatie verbeterd Jouw probleem is opgelost, situatie is verbeterd. Probleem, Situatie om te verbeteren

het onbewuste verwerkt 11.200.000 bits/sec Metaforen voor het (on)bewuste het bewuste verwerkt 60 bits/sec het bewuste = topje van de ijsberg het bewuste = golfje aan oppervlak het onbewuste verwerkt 11.200.000 bits/sec het onbewuste = onderwater deel van de ijsberg het onbewuste = de oceaandiepten

De functies van het onbewuste Als de berijder een duidelijke boodschap doorgeeft aan de olifant, gaat deze de weg die het bewuste wil. De olifant vermijdt gevaar, zoals het onbewuste ook doet.

De functies van het onbewuste Slaat herinneringen op: chronologisch en thematisch Is het domein van emoties Bestuurt het lichaam, heeft een blauwdruk van het lichaam Handhaaft en beschermt het lichaam Werkt als een dienaar en volgt de instructies op van het bewustzijn

Wat gebeurt er als je leert?  100 miljard neuronen en 100 miljard steuncellen Elk neuron kan wel meer dan tienduizend contacten hebben met andere neuronen.

Spiegelneuronen en leren Een spiegelneuron  vuurt als je een handeling uitvoert en vuurt ook als je een ander iets ziet doen. De techniek van het visueel opslaan kun je beter leren. We kunnen daardoor de spiegelneuronen actief bij het leerproces te betrekken. Bij kinderen met leerproblemen (visuele leerstijl), kunnen we hiermee achterstanden verminderen of voorkomen.

Waar zit ons onbewuste en bewuste? hersenschors lymbisch systeem hersenstam hersenschors lymbisch systeem hersenschors hersenstam lymbisch systeem hersenstam

Waar zit ons onbewuste en bewuste? Linker hersenhelft Rechter hersenhelft

Onbewust Be-wust Het bewuste en onbewuste brein 1e deel: Hersenstam 3e deel: Hersenschors 2e deel Hyppocampus 2e deel Thalamus 2e deel Hypothalamus 2e deel: Amygdala 1e deel: Hersenstam Kleine hersenen Ruggenmerg 1e deel: Hersenstam 2e deel: Lymbisch systeem 3e deel: Hersenschors

Onbewust Be-wust 3 delen Brein: 1e brein: Hersenstam 2e brein: Lymbisch Systeem 3e brein: Hersenschors 1e Brein: Reflexen en basis emoties: Vechten, bevriezen of vluchten Hormonale controle Temperatuur Honger, dorst, spijsvertering, Paringsdrang Ademhaling, hartslag 2e Brein: Emoties, Stemmingen: Territoriumdrift Ego Angst Boosheid Blijheid Liefde Be-wust 3e Brein: Nadenken, bewust zijn: Zelfbewustzijn van gedachten en emoties Vermogen om gepast gedrag te kiezen Zelfreflectie Probleemoplossend vermogen Doelen stellen

7 + 2 Hoe groot is het bewuste? 7 3 2 7 5 1 9 2 5 7 1 8 2 4 6 3 2 7 5 Deel één: Lees de volgende reeks cijfers in 15 seconden. 7 3 2 7 5 1 9 Schrijf nu alle cijfers zoals je die in je korte termijn geheugen hebt opgeslagen in de goede volgorde op een papier. Hoeveel cijfers heb je goed? Heb je ook ezelsbruggetjes gebruikt? George Miller ”The Magical Number Seven, Plus or Minus Two Deel twee: Lees de volgende reeks cijfers in 15 seconden. 2 5 7 1 8 2 4 6 3 2 7 5 7 + 2 Schrijf nu alle cijfers zoals je die in je korte termijn geheugen hebt opgeslagen in de goede volgorde op een papier. Hoeveel cijfers heb je goed?

1. Onbewust onbekwaam 2. Bewust onbekwaam 3. Bewust bekwaam 4 Staps Leer Proces 1. Onbewust onbekwaam Bewust worden 2. Bewust onbekwaam Oefenen 3. Bewust bekwaam Routineren 4. Onbewust bekwaam Afleren: van stap 4 naar 2 en weer naar 4 Opnieuw leren: van 2 naar 4.

“Mislukking bestaat niet alleen feedback” Geef ik het op of ga ik door?

Je rijbewijs halen….. Theorie en/of praktijk, 4 stappen

teleurgesteld stoppen Gevoelens in het 4 staps leerproces 4 succes ervaring 4 3 beter gevoel 1 neutraal 2b uitdaging gevoelens 2b 1 3 2a angst 2a teleurgesteld stoppen tijd

Leren om complimenten te geven als leerproces Wat heb je dat goed gedaan! Je hebt een geweldige kracht! Ik laat dit gerust aan jou over! Wat heb jij dat goed opgelost! Geweldig! Bravo! Ik zou het niet zonder jou hebben klaargespeeld! Uitstekend! Uitstekend werk! Blij je aan boord te hebben! Goed! Goed werk! Geweldige houding! Goed gedaan! Goede positieve houding! Uitstekende service! Goede team player! Hiep hiep hoera! Slim gezien! Slimme oplossing! Slim bedacht! Ik wist dat je het kon doen! Ik heb respect voor je! Chapeau! Ik ben trots op je! Ziet er goed uit! Goed idee van je! Magnifiek! Net werk! Niets kan je nu nog stoppen! Uitstekend! Uitstekend werk! Fenomenaal! Opmerkelijk werk! Sensationeel! Spectaculair! Je hebt moed! Super gedaan! Super gewerkt! Dat is correct! Dat is uitstekend! Twee duimen voor jou! Jij loste het op! Jij deed het! Je nam goed initiatief! Je deed je best! Je leverde uitstekend werk! Je bent op het juiste pad! Wat heb je dit slim gedaan! Hartelijk dank! Ik apprecieer jullie inzet! Dank je wel! Jij staat altijd voor me klaar! Ik ben trots op je! Ik ben blij zo’n fantastisch team te hebben! Ik bewonder je gedrevenheid! Ik kan steeds op je rekenen! Bedankt voor jullie samenwerking! Jij geeft steeds het beste van jezelf! Jij haalt altijd het onderste uit de kan! Een welgemeend dank je wel! Jij hebt een verborgen talent! Jij krijgt dingen voor elkaar! Je hebt me erg geholpen met…! Je hebt het in je! Jij hebt dit het beste gedaan! Jij bent een harde werker! Wat een briljant idee! Je hebt veel vooruitgang geboekt! Jij hebt uitstekend geholpen! Ik weet niet hoe ik je kan bedanken. Mooi werk! Leren om complimenten te geven als leerproces

Leerproces Complimenten geven In tweetallen: Bedenk tenminste 6 complimenten voor iemand met wie je je relatie wilt verbeteren. Geef complimenten: Op elk neurologisch niveau. Gemeend Voor de ontvanger acceptabel (het voelt echt) Niet te groot: je bent een kanjer Niet te klein: je soms wel een klein beetje aardig Op maat: je bent iemand die open staat voor je vrienden

Oefening Leermeesters A vertelt aan B van welke drie mensen je het meest hebt geleerd (leermeesters). A beantwoordt de volgende vragen: Welke kwaliteiten hadden zij waardoor je van hen leerde? Welke context (voorwaarden) creëerden, zodat jij kon leren? Hoe motiveerden zij jou? Als je je leermeesters nu zou kunnen spreken, wat zou je ze laten weten? B doet hetzelfde

Vier basis vóóronderstellingen All learning behaviour and change is unconscious O G Aan de kant van de oorzaak gaan staan Onbeperkende Overtuigingen Het centraal zenuwstelsel kan geen ontkenning vast houden

All learning, behaviour and change is unconscious

het scherm maakt een klein deel van wat in de PC zit zichtbaar het bewuste: interne voorstelling het scherm maakt een klein deel van wat in de PC zit zichtbaar de PC verwerkt alles maar onzichtbaar het onbewuste = onderwater deel van de ijsberg onbewuste het onbewuste verwerkt 11.200.000 bits/sec het onbewuste = de oceaandiepten

Sta aan de kant van de oorzaak! Oorzaak en Gevolg O G Sta aan de kant van de oorzaak! Aan de kant van de oorzaak: Neem initiatief. Ga na wat er wel kan. Denk in opties. Waar krijg je energie van? Praat er over. Ga naar iemand toe. Wat is jouw wereldmodel? Wat is het wereldmodel van de ander? Ik voel me machteloos want zij …. Hij doet het weer!

Jouw Levensbus Waar wil je zitten in jouw ‘levensbus’???? achterin? of achter het stuur?

Oorzaak  Gevolg Achter in de bus? Of …. Achter het stuur?

Aan de kant van de oorzaak gaan staan Er was eens een buschauffeur …………… Wie is de chauffeur van jouw levensbus?

Oorzaak  Gevolg test Aan de kant van de oorzaak: Kruis bij elke vraag één antwoord aan die je het meeste aanspreekt. Aspect van communicatie Sco-re Waar focus je op? Ik ben meestal gericht op 'bereiken' Ik wil vaak problemen voorkomen, vermijden. 1A 1B 1A Waar denk je aan? Ik denk eerst aan de oplossing van een probleem. Ik denk eerst aan de oorzaak van een probleem. 2A 2B 2A Tegen of samen? Ik voel de ander tegenover me, ik denk in 'zij, jullie, ieder voor zich' Ik denk in 'wij en samen', 3A 3B 3B Omgang met elkaar: Er wordt over elkaar gepraat, vaak in verwijten, de ander hoeft daar niet bij te zijn. Er wordt met elkaar gepraat, we durven de confrontaties (met respect) aan. 4A 4B 4B Helpen of aanvallen? De ander wil mij meestal wel helpen. Het voelt alsof anderen mij vaak willen aanvallen. 5A 5B 5A

Versterkende Overtuigingen

Muur van zelfontwikkelde beperkende overtuigingen Hoeveel belemmerd de muur van zelfontwikkelde beperkende overtuigingen jouw? Als je je beperkende overtuigingen houdt Muur van zelfontwikkelde beperkende overtuigingen Als je je beperkende overtuigingen houdt

Als je jouw beperkende overtuigingen vervangt door versterkende overtuigingen Muur van zelfontwikkelde beperkende overtuigingen

Success is possible, when you break free from all your Self Limiting Beliefs

Overtuigingen Welke beperkende overtuigingen heb je? Of je buurman/vrouw? Ik heb veel stress Ik lijd onder al mijn trauma’s

Van verzwakkende gedachte naar versterkende overtuiging. Versterkende overtuiging, die je graag zou willen hebben Negatieve Verzwakkende Gedachte Wat wil ik specifiek wel? (klein, dicht bij) Voorbeeld: Ik bepaal zelf hoe ik me voel Die nieuwe baas zal me wel slecht vinden Ik wil me goed voelen onafhankelijk van mijn baas

Vruchten: Wat levert je deze versterkende overtuiging op? 1 ......................................................................... 3 ......................................................................... 5 ......................................................................... 8 1 2 7 3 6 4 Versterkende overtuiging ............... ............... ........... 5 Voorbeeld 4 . . . . . . . . . . Voorbeeld 5 . . . . . . . . . . Voorbeeld 1 . . . . . . . . . . Voorbeeld 2 . . . . . . . . . . Voorbeeld 3 . . . . . . . . . .

Ik kan goed communi ceren Voorbeeld: Vruchten: Wat levert je deze versterkende overtuiging op? 8 1 1 ik kan makkelijker contact maken met collega’s 2 ik ben succesvoller in mijn werk 2 7 3 ik kan makkelijker voor mezelf opkomen 3 6 4 versterkende overtuiging: Ik kan goed communi ceren 5 Voorbeeld 4 Wat ik zei tegen mezelf zei gaf me moed Voorbeeld 1 Goed gesprek met partner gisteren Voorbeeld 5 De onderhandelingen gisteren verliepen goed Voorbeeld 2 Wat ik tegen X zei kwam goed over . Voorbeeld 3 Wat ik zei tegen mezelf zei gaf me K+

Loslaten is …….. (K+Overtuigingen) loslaten is doorgaan met liefhebben, het is herkennen, dat een ander het zelf moet doen loslaten is mezelf open opstellen, het is me realiseren, dat ik een ander in zijn volle waarde laat loslaten is ruimte geven, toestaan dat de dingen gaan zoals ze gaan loslaten is machteloosheid ruilen voor acceptatie, de uitkomst laten zijn zoals die komt loslaten is niet een ander willen veranderen, maar nagaan hoe ik mijzelf anders zou kunnen opstellen om het beste aan een ander te geven loslaten is niet zorgen voor, maar geven om een ander loslaten is niet uit handen nemen, maar ondersteunen loslaten is niet oordelen, maar toestaan, dat de ander ook een bijzonder mens is (net als ikzelf), allebei met een eigen model van de wereld loslaten is niet proberen de uitkomst te regelen, maar accepteren, dat de ander zijn eigen weg gaat loslaten is niet beschermen, maar toestaan, dat de ander zijn eigen realiteit onder ogen ziet loslaten is inzien, dat de ander zich niet laat controleren, maar dat ik alleen zelf kan streven naar degene die ik droom te zijn

“As I walked out the door toward the gate, that would lead to my freedom, I knew if I didn’t leave my bitterness and hatred behind, I’d still be in prison.” Nelson Mandela “Toen ik de deur van mijn gevangenis uitliep richting de poort, die tot mijn vrijheid zou leiden, Wist ik dat als ik mijn bitterheid en haat niet achter zou laten, Ik nog steeds in de gevangenis zou zitten.” - Nelson Mandela Wat is de beperkende overtuiging , die hij achterliet?

Het centrale zenuwstelsel is kan geen ontkenning vast houden Denk niet aan dit roze olifantje Denk niet aan wat je bij het ontbijt at Denk niet aan hoe je naar huis gaat na deze cursusavond Denk aan het grijze olifantje

Leer om complimentjes te geven met het sandwich feedback model Wat ik specifiek goed vind van wat je deed ….(over het gedrag) Wat je wellicht nog beter zou kunnen doen in de toekomst…… Wat ik goed vind, hoe je je hiervoor hebt ingespannen.