SCHOOLZONES STIMULEREN VAN SPORT EN BEWEGEN DOOR EEN UITNODIGENDE, VEILIGE SCHOOLOMGEVING Dirk Dessing, Frank Pierik en anderen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
determinanten jeugd & overgewicht
Advertisements

Logo Gemeente Laat Kracht en Pracht van (lokale) Sport zien! Datum 2012 Presentatie Sprekers:
Cursus B-Fit coach Dag 1.
Lichamelijke activiteit van kinderen op het schoolplein
Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
Schoolsport Club Onderwijs & Omgeving Laak (Den Haag, stadsdeel Laak)
Ouderenweekcampagne Actief ouder worden, een leven lang • Ouderenweek 2012: november • Europees Jaar 2012 ‘Actief ouder worden en solidariteit tussen.
Vitamine G1 Effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid J. Maas.
Datum Naam school Naam presentator Organisatie presentator.
Datum Naam school Naam presentator Organisatie presentator
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
Schoolsportclub SCOOL (Den Haag, stadsdeel Laak)
Welkom.
Fietsparkeren in Delft
Groene en gezonde buurten: wonen nabij stedelijk groen
Verkeersprojecten aan de scholen
Fiets Profijt! Henk Hendriks Projectleider Wijken voor de Fiets.
Veilig naar school! Wat maakt dat dit een veilige schoolomgeving voor kinderen is? -Praktijkvoorbeelden van de inrichting van een veilige schoolomgeving-
Beweeg je buurt 2: een vervolgstudie gericht op het beweeggedrag van kinderen Jolanda Habraken Tranzo, Tilburg University.
Sjerp de Vries, Fransje Langers, Josine Donders & Agnes van den Berg
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
NME: kiezen, leren, meedoen
Vmbo in beweging Waarom? Wat is het? Doel Wat gaan we doen? Wij doen mee.
Presentatie voor CEPHIR
Datum Naam school Naam presentator
Lessenserie gericht op gezonde leefstijl. Ontwikkeling 2002 Ontwikkeld  RCT 2009 Doorontwikkeld  pilot 2011 Landelijke uitrol  implementatie onderzoek.
De rol van de fysieke en sociale leefomgeving. 1. GLOBE studie (vragenlijst) - Kern : verschillen in gezondheid - Onderzoek in 2 deelpopulaties - Resultaat:
Punt 5: Sociaal Agogisch Onderzoek Welke achtergronden spelen bij ouders mee in het al dan niet aanbieden van zweminstructie aan hun kinderen.
Samenvatting  Sociaal-economische verschillen in ongezond gedrag  Voor een verklaring moet aan twee voorwaarden worden voldaan: 1.Een relatie met het.
een nieuwe LEADER periode
Maatschappelijke kosten-baten analyse
Programma  Opening  11.05Terugblik JOGG en resultaten  11.35Gesprek met bestuurders  12.00Afsluiting en opening lunchbuffet  12.30Eind.
Het scholenprogramma Jump-In Inspiratieworkshop ABC onderwijsadviseurs 8 september 2014.
Presentatie: het wat en waarom van het Brabants VerkeersveiligheidsLabel.
Natuur en Techniek in de Basisschool
Verkeerssituatie rond onze school
Verkeerssituatie rond onze school Knelpunten volgens ouders en kinderen.
Verkeersveilige Schoolomgeving
 5 gemeenten  25 schoolbesturen  83 scholen  ca llngen.
Verkeersveiligheid voor kinderen voorop! Fusie, verhuizing, nieuwe school?
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
OuderVereniging Oirsbeek OVO Iedere ouder met een kind op basisschool de Sprong is automatisch lid (kostenloos)
KERNgezond. “Kinderen kunnen gezond eten leren afkijken” (Telegraaf, 7 nov 2013) “15 Procent van de leerlingen op de basisschool ontbijt niet of niet.
Europees Sociaal Fonds Informatie voor gemeenten en Vso en Pro April 2014.
Niet praten, maar doen De implementatie van een integrale aanpak Matty Crone.
WONENPLUS NOORD-HOLLAND. Samenwerkingsverband van 8 welzijnsorganisaties, die WonenPlus in hun dienstenpakket hebben. 1,4 fte (24 uur directeur/projectleiderschap,
Evaluatie van de effectiviteit van een multidisciplinaire interventie voor kinderen met overgewicht en obesitas KAM Ligthart, WD Paulis, J van Teeffelen,
SCOOLSPORT Zeeuws project “Sport en bewegen in en rond de school” De Moolhoek, KapelleDon Boscoschool, ‘s-HeerenhoekDe Tweemaster, Goes SportZeeland CIOS.
Agenda 1.Opening en mededelingen 2.Toelichting op de agenda van de vergadering, 3.Groningen west in 2020 Pauze 5. De huishoudelijke agenda: Jaar verslag.
Fit 4 Sustainable Employability 28 oktober 2014 Sensortechnologie en duurzame inzetbaarheid Hugo Velthuijsen, Lector New Business & ICT.
Annelore Van der Eecken, Robin Kemper, Ilse Derluyn & Lieve Bradt
Gezondheid & de Omgevingswet
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Week van OSSde LentekriebelsOss
Gezondheid & Groen Noordwijk – 22 november 2016 Arthur Hilgersom.
Presentatie Verkeer Gemeentelijk verkeersbeleid
Casus Wijkatelier Groen en Gezond Gageldonk-West
e-Exercise: blended interventie met gereduceerd face-to-face contact
presentatie voor scholen: het Brabants VerkeersveiligheidsLabel
Groningen: bewegen in de openbare ruimte
Preventie van alcoholgebruik van adolescenten door verbeterde ouder-kind alcoholspecifieke communicatie: De “Hou vol! Geen alcohol” pilot studie Suzanne.
Welkom bij Veilig Verkeer Nederland
Congres - Vormgeving van experimenten voor beter beleid
Vrijetijdsweefsel Oostrozebeke
Topsport en breedtesport
Waarom wordt uw gemeente ook leeftijdsvriendelijk?
De waarde van Le Grand Départ Utrecht 2015
Een stap verder, vroeger, lichter en eerder
MovingFuture Femke Schot, Thomas van Breemen-Schneider, Sanne Wolters, Sam Gilling & Eva Verduin.
Transcript van de presentatie:

SCHOOLZONES STIMULEREN VAN SPORT EN BEWEGEN DOOR EEN UITNODIGENDE, VEILIGE SCHOOLOMGEVING Dirk Dessing, Frank Pierik en anderen

Achtergrond Norm gezond bewegen voor kinderen: ≥ 60 minuten Moderate-to-Vigorous-Physical-Activity (MVPA) (WHO, 2010; Kemper et al., 2000) Schoolomgeving biedt mogelijkheden! Schoolplein (Dessing, 2013; Janssen, 2013) Actief transport tussen huis en school (Klinker, 2014; Cooper, 2010)

Factoren actief transport naar school (Stewart , 2012; de Vries, 2010) Afstand Weer Criminaliteit / Sociale veiligheid Tijdschema ouders Attitude ouders tov actief transport Inkomen Kenmerken van de school Verkeersveiligheid (de Vries, 2010) Vergroten verkeersveiligheid zorgt ook voor meer mogelijkheden voor buitenspelen (de Vries, 2007)

Doel Inzicht krijgen in het effect van schoolzones op Beweeggedrag kinderen Actief transport Buitenspelen in schoolomgeving Verkeersveiligheid Waarom zijn sommige schoolzones meer succesvol dan anderen? Procesevaluatie Kosten baten analyse

SCHOOLZONE Het gebied rondom de basisschool gericht op vergroten verkeersveiligheid Inrichting en grootte van schoolzone hangt af van lokale situatie Entree: SCHOOLZONE + verkeersbord PROBLEMEN (RHDHV, 2012) Parkeren Veiligheid

VOORBEELD: SCHOOLZONE Stad: Hoofddorp

Methode: Natuurlijk experiment

Deelnemers en setting T(0) T(1) T(2) Werving Vijf steden: 11 basisscholen, groep 6-7 Kinderen, 9-11 jaar oud (n=50) In totaal: 400 kinderen Dataverzameling Baseline metingen gestart April 2014 T(0) April-Juni 2014 T(1) Na 3 maanden T(2) April-Juni 2015

Methode: Instrumenten Lichamelijke activiteit a. Gedurende een week: - Versnellingsmeter (GT3X, Actigraph) - GPS (Travel recorder X, QStarz) b. Vragenlijst (Monitor Jeugdgezondheid) c. Observaties op schoolplein (SOPLAY)

Methode: GPS & GIS

Methode: GPS & GIS (2) Trip between home and school ; Dessing, 2014

Afstand (Dessing, 2014)

Methode: Instrumenten (2) Verkeersveiligheid Vragenlijst ouders en kinderen (NEWS) Wijkscan (ESATS; van Kann, 2014) Observaties tijdens openings- en sluitingstijd (Foutparkeren, snelheid) Interviews met: schoolbestuur, gemeente, verkeersouders Kosten van de interventie (bijv. materialen, personeel) Overschrijding budget Procesevaluatie en kosten baten analyse

Voorlopige resultaten (1/3) Perceptie van de buurt door ouders Meer kinderen te voet naar school bij deze perceptie ouders: Lage verkeersintensiteit in schoolomgeving Goede wandel- en fiets infrastructuur Goede sociale cohesie in de buurt Lage criminaliteit Meer kinderen op de fiets naar school bij:

Voorlopige resultaten (2/3) Routekeuze tijdens actief transport Analyse van 1249 GPS-tracks van huis naar school: Vergelijking werkelijke en alternatieve route Zijn er verschillen ten aanzien van: Wegtype Grondgebruik Esthetiek Verkeersveiligheid

Voorlopige resultaten, cross-sectioneel (3/3) Kinderen wandelen vaker een route: Met wegtype ‘lokale weg’ of ‘wandelpad’ Verkeersveilig (zebrapad) Zonder straatverlichting Kinderen fietsen vaker een route: Met wegtype ‘lokale weg’ of ‘wandelpad’ In een omgeving met groen of water Verkeersveilig (zebrapad, verkeersdrempels, minder ongelukken, verkeerslichten, meer kruisingen) Zonder straatverlichting

Wat hebben gemeenten en scholen aan dit onderzoek? Daarover meer in de deelsessie met het NISB

Vervolg vragen Longitudinale analyses Effect van interventie op: Verkeersveiligheid Beweeggedrag Spelen Actief transport Rond school en daarbuiten Proces-evaluatie en kosten-baten analyse

SCHOOLZONES STIMULEREN VAN SPORT EN BEWEGEN DOOR EEN UITNODIGENDE, VEILIGE SCHOOLOMGEVING Dirk Dessing Dit project is mogelijk door subsidie van ZonMw, programma Sport