SCHOOLZONES STIMULEREN VAN SPORT EN BEWEGEN DOOR EEN UITNODIGENDE, VEILIGE SCHOOLOMGEVING Dirk Dessing, Frank Pierik en anderen
Achtergrond Norm gezond bewegen voor kinderen: ≥ 60 minuten Moderate-to-Vigorous-Physical-Activity (MVPA) (WHO, 2010; Kemper et al., 2000) Schoolomgeving biedt mogelijkheden! Schoolplein (Dessing, 2013; Janssen, 2013) Actief transport tussen huis en school (Klinker, 2014; Cooper, 2010)
Factoren actief transport naar school (Stewart , 2012; de Vries, 2010) Afstand Weer Criminaliteit / Sociale veiligheid Tijdschema ouders Attitude ouders tov actief transport Inkomen Kenmerken van de school Verkeersveiligheid (de Vries, 2010) Vergroten verkeersveiligheid zorgt ook voor meer mogelijkheden voor buitenspelen (de Vries, 2007)
Doel Inzicht krijgen in het effect van schoolzones op Beweeggedrag kinderen Actief transport Buitenspelen in schoolomgeving Verkeersveiligheid Waarom zijn sommige schoolzones meer succesvol dan anderen? Procesevaluatie Kosten baten analyse
SCHOOLZONE Het gebied rondom de basisschool gericht op vergroten verkeersveiligheid Inrichting en grootte van schoolzone hangt af van lokale situatie Entree: SCHOOLZONE + verkeersbord PROBLEMEN (RHDHV, 2012) Parkeren Veiligheid
VOORBEELD: SCHOOLZONE Stad: Hoofddorp
Methode: Natuurlijk experiment
Deelnemers en setting T(0) T(1) T(2) Werving Vijf steden: 11 basisscholen, groep 6-7 Kinderen, 9-11 jaar oud (n=50) In totaal: 400 kinderen Dataverzameling Baseline metingen gestart April 2014 T(0) April-Juni 2014 T(1) Na 3 maanden T(2) April-Juni 2015
Methode: Instrumenten Lichamelijke activiteit a. Gedurende een week: - Versnellingsmeter (GT3X, Actigraph) - GPS (Travel recorder X, QStarz) b. Vragenlijst (Monitor Jeugdgezondheid) c. Observaties op schoolplein (SOPLAY)
Methode: GPS & GIS
Methode: GPS & GIS (2) Trip between home and school ; Dessing, 2014
Afstand (Dessing, 2014)
Methode: Instrumenten (2) Verkeersveiligheid Vragenlijst ouders en kinderen (NEWS) Wijkscan (ESATS; van Kann, 2014) Observaties tijdens openings- en sluitingstijd (Foutparkeren, snelheid) Interviews met: schoolbestuur, gemeente, verkeersouders Kosten van de interventie (bijv. materialen, personeel) Overschrijding budget Procesevaluatie en kosten baten analyse
Voorlopige resultaten (1/3) Perceptie van de buurt door ouders Meer kinderen te voet naar school bij deze perceptie ouders: Lage verkeersintensiteit in schoolomgeving Goede wandel- en fiets infrastructuur Goede sociale cohesie in de buurt Lage criminaliteit Meer kinderen op de fiets naar school bij:
Voorlopige resultaten (2/3) Routekeuze tijdens actief transport Analyse van 1249 GPS-tracks van huis naar school: Vergelijking werkelijke en alternatieve route Zijn er verschillen ten aanzien van: Wegtype Grondgebruik Esthetiek Verkeersveiligheid
Voorlopige resultaten, cross-sectioneel (3/3) Kinderen wandelen vaker een route: Met wegtype ‘lokale weg’ of ‘wandelpad’ Verkeersveilig (zebrapad) Zonder straatverlichting Kinderen fietsen vaker een route: Met wegtype ‘lokale weg’ of ‘wandelpad’ In een omgeving met groen of water Verkeersveilig (zebrapad, verkeersdrempels, minder ongelukken, verkeerslichten, meer kruisingen) Zonder straatverlichting
Wat hebben gemeenten en scholen aan dit onderzoek? Daarover meer in de deelsessie met het NISB
Vervolg vragen Longitudinale analyses Effect van interventie op: Verkeersveiligheid Beweeggedrag Spelen Actief transport Rond school en daarbuiten Proces-evaluatie en kosten-baten analyse
SCHOOLZONES STIMULEREN VAN SPORT EN BEWEGEN DOOR EEN UITNODIGENDE, VEILIGE SCHOOLOMGEVING Dirk Dessing Dit project is mogelijk door subsidie van ZonMw, programma Sport