groep 5 …………………….…….…….…….…….…….……...

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Groep 5 Kimm Maarten.
Advertisements

Welkom op de informatie- avond van groep 7
Werkwijze groep
Welkom op de informatie-avond voor groep 6
bij juf Ineke en juf Caroline
Informatie groep 5 September 2013.
Kennismakingsavond Groep 6 17 september 2013.
Werkwijze groep 5a
Voorlichtingsavond groep 3
Welkom in groep 5!!.
Informatie-avond groep 1-2 September 2014
Informatieavond groep 4
Onderwerpen van deze avond
Ouderkring groep
Informatieavond groep 4-5
Informatie groep
Werkwijze groep 5A
Welkom in groep 4b informatieavond ‘15-’16
Basisschool Op De Horst
Informatieavond Groep 6C Welkom. Algemene schoolinfo Gym op donderdag om tot uur Bezoek tandarts, dokter etc. Klassensite foto’s,
Basisschool Op De Horst
Welkom op de informatieavond van groep 4
Op deze informatie avond over groep 5 zwemlessen algemene zaken zorg G.I.P. vakken in groep 5 vragenronde.
Informatieavond De Schelven Groep 4-5
Informatie groep 4 Schooljaar Ochtendprogramma Inloop 8.15 tot 8.30 uur Inloop 8.15 tot 8.30 uur Kring - Trefwoord of viering Kring - Trefwoord.
Informatieavond groep 6. Groep 6 Juf Renée Fijlstra ( ma-di-wo ) en juf Tineke Klappe ( do-vrij )
Op de informatieavond van de groepen 5
Informatieavond groep 5
Hoe volgen wij de kinderen?
Groep 5/6 René Hellingman
Welkom in groep 6D.
Welkom Natasja Berkhout, Frans van Eeden en Kim Legerstee
WELKOM OP DE INFORMATIE AVOND VAN GROEP 3-4. Even voorstellen Op de maandag, dinsdag en vrijdag staat juf Janneke voor de klas. Op woensdag en donderdag.
Ouderkring 24 september Agenda 1.QCW 2.Algemene informatie 3.Informatie groep 5 4.Rondvraag 5.Afsluiting Welkom Agenda Algemeen Groep 5 Ouderportaal.
Informatieavond Groep 6A. Programma Groepsinformatie Algemeen Rekenen Taal Spelling Estafette Schrijven Aardrijkskunde Geschiedenis Natuurkunde/ schooltuin.
Informatieavond groep 3/4
Welkom bij de informatieavond van groep 7!. Dit zijn wij!
Welkom!. Een voorstellen: Een voorstellen: Even voorstellen.
Welkom in groep 3. Programma van vanavond  Leerkrachten van groep 3.  Nieuw in groep 3.  Praktische zaken.  Afspraken in groep 3.  De methoden. 
Welkom Samen voor jouw toekomst. Jij bent Jij Ben je anders dan een ander. Ja natuurlijk jij bent jij. Want je bent apart geschapen, Uit een ander hoopje.
Welkom! Op de informatieavond van de groepen 6. Wat gaan we bespreken?  Even voorstellen…  Vakken  Overige activiteiten  Huiswerk  Rapportage  Algemene.
InformatieavondInformatieavond Groep 6 schooljaar
INFORMATIE AVOND Stamgroep 5/6: De zeehonden Schooljaar Stamgroepleiders: Wilma Koop:op woe Annemarie Spenkelinkop ma, di, do, vr.
Informatieavond Algemene informatie Rondje voorstellen: Tamara: maandag, dinsdag, woensdag, vrijdag Peter: donderdag * Digiduif Informatie.
Welkom in groep 5MR Informatieavond 12 september 2016.
Informatie avond Groep 5-6 Basisschool Sint Jozef Noordhoek.
Welkom in Groep 6!. Wat gaan we doen?  Voorstellen  De leerstof van groep 6  Visie van de school  Mededelingen  Vragenrondje.
Groep 7. Dagprogramma (voorbeeld) Inloop Trefwoord Stil lezen Rekenen Spelling Eten.
Welkom bij de ouderkring groep 4/ Inhoud van de avond 1.Contactouders. 2.Methode begrijpend lezen 3.Methode rekenen 4.Methode estafette.
Welkom in groep 3/4 juf Ria & juf Kristel. Groep 3 - programma  Het ochtendprogramma in groep 3  Taal + lezen (Veilig leren lezen)  Pauze + fruit.
New York Matthijs/Marian Bewaar uw lootje goed!. rekenen taal Muziekles/ handarbeid thema spelling lezen (be- grijpend) schrijven Vreedzame school zelfstandig.
Welkom! Informatieavond september en 17 januari schooljaar Groep 3.
Welkom in groep 4.
Informatieavond groep dinsdag 5 september 2017
HARTELIJK WELKOM OP DE INFORMATIE EN KENNISMAKING AVOND VAN GROEP 4
Groep 3 Hoe volgen wij de kinderen?
Welkom op de informatieavond van groep 5a
Circuit en hoeken.
Informatiemorgen groep Informatieavond groep
Groep
Programma informatieavond groep 6
Welkom in groep 6/7!.
groep 8 …………………….…….…….…….…….…….……...
groep 7 …………………….…….…….…….…….…….……...
groep 3 …………………….…….…….…….…….…….……...
groep 6 …………………….…….…….…….…….…….……...
groep 4 …………………….…….…….…….…….…….……...
Informatieavond groep 4K
Welkom in groep.
Welkom in groep 6/7!.
Transcript van de presentatie:

groep 5 …………………….…….…….…….…….…….……... Start van de dag Op maandag starten we met het vertellen van de belevenissen in het weekend. De andere dagen starten we met 15 minuten stillezen. De kinderen lezen uit boeken die op niveau in onze schoolbibliotheek staan. ……………………………… Verjaardag Een feestje in de klas is altijd leuk! Natuurlijk hoort daar een lekkere traktatie bij (wij geven de voorkeur aan iets gezonds). De kinderen mogen dezelfde traktatie ook trakteren bij de leerkrachten in de andere groepen. Graag even overleggen wanneer uw kind trakteert, zodat we daar rekening mee kunnen houden. ……………………………… Zelfredzaamheid Wij vinden het erg belangrijk, dat de kinderen zich tot zelfstandige personen ontwikkelen. Wij stimuleren daarom de zelfredzaamheid en verwachten van de kinderen dat ze al veel zelf kunnen. ……………………………… Rapport De kinderen krijgen 2 keer per jaar een rapport mee naar huis. Drie keer per jaar zijn er oudergesprekken. In september, februari en juli (deze laatste zijn op verzoek van ouders of leerkracht Deze methoden gebruiken we in de groep Pluspunt Elke dag staat er een rekenles op het programma. We maken gebruik van de methode Pluspunt, deze methode houdt rekening met verschillende niveaus. In 3 weken behandelen we 1 blok, er zijn 12 blokken per jaar. Elk blok wordt afgesloten met een toets. In groep 5 leren de kinderen o.a. doortellen en terugtellen t/m 1000 met sprongen van 1, 10 en 100, getallen samenstellen en met werken met geldcontext, getallen tot 1000 splitsen in honderdtallen, tientallen en eenheden, Getallen tot 10.000 globaal tellen, ordenen, lokaliseren op een getallenlijn en de getallen in woorden schrijven, informeel afronden op honderdtallen, analoog en digitaal klokkijken tafels en deeltafels. Taal actief Het programma van deze methode bestaat uit een taal-, woordenschat en spellinggedeelte. De methode is verdeeld in 8 thema’s van ongeveer 4 weken. In groep 5 komen de onderdelen taal verkennen, spreken en luisteren en schrijven ook aan bod. Estafette Deze methode gebruiken we voor het verder ontwikkelen van het technisch lezen. Hierbij werken we op 3 niveaus; risicolezer, methode gebonden lezer en de vlotte lezer. In groep 5 gaat het vooral om het verhogen van het tempo en het nauwkeurig blijven lezen. Pennenstreken In groep 5 wordt het handschrift geoefend met deze methode. De kinderen leren vlot te schrijven waarbij netheid en tempo gecombineerd moeten worden. Nieuwsbegrip Dit is een complete methode voor begrijpend lezen, aan de hand van onderwerpen uit het nieuws. Aan de teksten zijn leesbegrip- en woordenschatoefeningen gekoppeld, met als doel leerlingen actief en strategisch te leren begrijpend lezen.

……………………………… Weektaak De kinderen werken met een weektaak. Deze is in 3 niveaus ingedeeld, zo werken de kinderen allemaal per vak op het niveau dat bij hen past. We leren de kinderen te plannen en zelfstandig te werken. Voorlezen Tijdens het eten en drinken om 10.00 uur lezen we voor . Dit niet alleen om rustig wat te eten en drinken, maar ook om de taalvaardigheid en het plezier in lezen te stimuleren, de woordenschat te vergroten en om de concentratie te oefenen. Het lezen en voorlezen is iets waar we door de hele school mee bezig zijn. ……………………………… Chromebook We werken in onze groep met chromebooks. De leerlingen werken in een beveiligde COOL omgeving met een eigen account. We maken gebruik van methodegebonden software maar ook andere programma’s zoals BLOON, Rekentuin en Taalzee. De kinderen leren in groep 5 ook om te gaan met Google programma’s waarbij er ook aandacht is voor mediawijsheid. Vreedzame school Met het programma van De Vreedzame School leren de kinderen op een positieve manier met elkaar om te gaan en een actieve bijdrage te leveren aan een positieve (werk)sfeer in de groep. In elke groep komen dezelfde thema’s aan bod. Als onderdeel van De Vreedzame school hebben de kinderen 2 keer per jaar een kindgesprek met de leerkracht. Met deze gesprekken willen we het volgende bereiken: *Verbeteren contact met het kind, band opbouwen/versterken. *Kind echt zien. *Eigen visie van het kind horen/oplossingen van het kind horen *Meer informatie van het kind krijgen. *Motivatie van het kind vergroten (eigenaar van eigen handelen). *Samen met het kind werken aan de ontwikkeling. Het doel wordt vastgelegd in een kindplan, deze krijgt het kind mee naar huis. Leskracht Met deze methode werken we projectmatig aan de vakken aardrijkskunde, geschiedenis en natuuronderwijs. Binnen Leskracht zijn de 21-eeuwse vaardigheden erg belangrijk. De kinderen leren samenwerken, onderzoeksvragen stellen, presenteren en ICT vaardigheden door aan verschillende thema’s te werken. Gymnastiek Vanaf de start van het schooljaar tot aan de herfstvakantie gymmen we 1 keer per week buiten. Vanaf de herfstvakantie tot aan de meivakantie gymmen we in de gymzaal in Beusichem. Hier gaan we met de bus naar toe. Leerlingvolgsysteem • Cito: Als uw kind in groep 5 zit toetsen wij uw kind 2 X per jaar. Deze toetsen nemen wij af in januari en juni. We toetsen dan op lezen, rekenen, spelling en begrijpend lezen. De resultaten bespreken we met uw kind en in een oudergesprek met de ouders. In het rapport geven we ook een uitdraai mee van de CITO resultaten. • ZIEN: Dit is een vragenlijst die leerkrachten en leerlingen invullen om de sociaal- emotionele ontwikkeling te volgen. 2x per jaar vullen we lijsten in over de ontwikkelingen van uw kind. Deze lijsten maken deel uit van het dossier van uw kind tot en met groep 8. Deze lijsten kunnen ook met u worden besproken in de voortgangsgesprekken. In de kindgesprekken bespreken we de resultaten met de kinderen. Natuurlijk! De Klepper. Onze visie dragen we uit door aandacht te geven aan gezond gedrag en duurzaamheid. Zo stimuleren we gezond eten (met fruit of een gezonde boterham in de pauze). We plannen excursies en buitenlessen om aandacht te geven aan de natuur. In het voor- en najaar wordt er elke week over de schooltuin uitleg gegeven in de klas. ……………………………………………………………………………………..