Inspelen op innovaties Hoofdstuk 4 Sta jij open voor innovaties?
Hoofdstuk 1 Innovaties door de jaren heen Hoofdstuk 2 Hoe weet je wat er speelt? Hoofdstuk 3 Innovaties in de retail en logistiek Hoofdstuk 4 Sta jij open voor innovaties?
Innovaties hebben gevolgen voor je beroep Hoofdstuk 4 Sta jij open voor innovaties? Innovaties hebben gevolgen voor je beroep Ben je werkzaam in de retail of logistiek, dan moet je: leren omgaan met verschillende digitale systemen en technologische toepassingen digitale initiatieven bedenken, promoten en introduceren als persoonlijk adviseur klanten benaderen Tips om goed om te gaan met veranderingen in je beroep: Wees flexibel Wees positief; stel je open Praat erover met je collega’s en leidinggevende
Ontwikkelpunten in je beroep Hoofdstuk 4 Sta jij open voor innovaties? Ontwikkelpunten in je beroep Door een veranderende beroepspraktijk moet je soms nieuwe dingen leren. Zorg dat het helder is welke ontwikkelpunten jij in je beroep hebt, en wat je moet doen om bij te blijven in het beroep. Overleg hierover met je leidinggevende. Je leidinggevende bekijkt of er budget is om bijvoorbeeld een training of workshop te volgen. Vaak kun je ook leren van je leidinggevende of collega’s die al ervaring hebben met een bepaalde innovatie.
Medewerkers begeleiden Hoofdstuk 4 Sta jij open voor innovaties? Medewerkers begeleiden Als leidinggevende begeleid je lager opgeleide werknemers bij veranderingen in het beroep. Aandachtspunten hierbij zijn: betrek medewerkers bij innovaties en probeer ze er enthousiast voor te maken neem weerstand tegen veranderingen weg bespreek samen de ontwikkelpunten van de medewerker maak samen plannen om de beroepscompetenties van de medewerker verder te ontwikkelen
Hoofdstuk 4 Sta jij open voor innovaties? Feedback geven Bij het begeleiden van medewerkers hoort ook het geven en ontvangen van feedback Regels voor het geven van feedback zijn: Geef alleen feedback op iemands gedrag en niet op de persoon zelf. Formuleer de feedback altijd als een ik-boodschap, zeg ‘Ik vind’ en niet ‘Jij bent’. Geef altijd een concreet voorbeeld. Zorg er ook voor dat het voorbeeld recent is, dus van kort geleden.
Feedback ontvangen Tips voor het ontvangen van feedback zijn: Hoofdstuk 4 Sta jij open voor innovaties? Feedback ontvangen Tips voor het ontvangen van feedback zijn: Zie het niet alleen maar als kritiek of een aanval Sta ervoor open Luister goed naar de feedback, zodat je ervan kunt leren